Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?  (gelezen 6269 keer)

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Gepost op: 2008/04/03, 11:51:32 »
Het systeem werkt goed tot ik via firefox google benader.
Het systeem loopt dan vast en de cursor beweegt niet meer.

Is er een equivalent van ctrl-alt-delete dat toelaat om te kijken wat nog werkt en mogelijk het proces dat laat hangen te stoppen?

Ik kan enkel de computer herstarten.

Is er een log die aangeeft wat er gebeurt is?

Graag enige vingerwijzing.

groeten

Wif

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/03, 11:55:36 »
Toepassingen - Hulpmiddelen - terminalvenster
tik in: firefox
druk op Enter

Eventuele foutmeldingen bij het browsen in Firefox, verschijnen nu in de terminal.

Calimerubuntu

  • Gast
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/03, 11:56:31 »
Je kan beter gewoon alt+f4 doen en dan op geforceerd afsluiten klikken, dan word het proces dat doet vasthangen gestopt.

cali

Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/04/03, 11:56:53 »
Als de cursor niet meer beweegt, kun je enkel nog de grafische omgeving laten herstarten. Doe CTRL+ALT+Backspace.  Je moet wel terug inloggen.  Als de cursor nog wel beweegt, maar enkel dat ene programma "bevriest", kun je naar Systeem-->Beheer-->Systeemmonitor.  daar kies je het tabblad "Processen" en je kunt aan de naam wel herkennen wat je moet aanklikken en dan op "nu afsluiten" klikken.

Edit: drie antwoorden die werken in anderhalve minuut: da's een nieuw record. :)
Dat van calimerubuntu kende ik nog niet, dat van Pjotr is een goede  tip om te debuggen.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Calimerubuntu

  • Gast
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/04/03, 11:57:40 »
met 3 tegelijk :D

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/04/03, 12:43:54 »
Geen enkel van de gemelde mogelijkheden laat toe om terug controle te krijgen.
Wat kan nog gedaan worden?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/04/03, 12:46:47 »
Toepassingen - Hulpmiddelen - terminalvenster
tik in: xkill
druk op Enter

Ga met muiscursor (nu een kruisje geworden) in Firefox en klik.

Overigens lijkt dit me eerder een kwestie van rot RAM-geheugen: hardware-probleem dus. Doe eens een memtest?

Offline lizardman

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/04/03, 12:52:18 »
Ook een mogelijkheid is om toets ctrl-alt-f2 (of f1-f4-f5.. )  je komt dan in een DOS-achtig scherm waar je kunt inloggen.
Log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
nu kun je verschillende commando's gebruiken om te zien wat er aan de hand is.
het commando
Citaat
top
geeft je een weergave van lopende processen met bovenaan de meest CPU intensieve. Dit is waarschijnlijk het process waardoor je beeld vast zit.Kijk naar de pid van dat proces.
toets
Citaat
q
om weer je cursor terug te krijgen.

met het commando
Citaat
kill 'pid-nummer'
kun  je nu dat proces stopleggen.

met toets ctrl-alt-f7 ga je weer terug naar je grafische omgeving.
Nu kun je zien of je weer verder kunt computeren ;)

Als het proces met kill 'pid-nummer' niet stil te leggen is dan kun je nog sudo kill 'pid-nummer' proberen.

Als het niet lukt om de zaak weer in beweging te krijgen dan kun je met:
Citaat
sudo reboot
je computer opnieuw laten booten. Dit is altijd nog een beetje eleganter dan gewoon de stekker eruit nietwaar? ;)

BTW. als je het sudo commando gebruikt ga je in Super-User modus werken en is je wachtwoord vereist.
Als je het wachtwoord intikt zie je *niets* op het scherm gebeuren, dit is normaal.
Dus gewoon wachtwoord intikken en enter.

groet
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline vanadium

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/04/03, 16:10:18 »
Net vandaag heb ik ook eens voor de eerste keer die MS Windows achtige ervaring gehad: na het veranderen van de taal in evolution bevroor het systeem. Met Ctrl+Alt+F1 kon ik dan inderdaad naar een commando prompt, waar "top" mij toonde dat evolution progressief swap geheugen aan het consomeren was. Een "killall" hielp niet, een "sudo reboot" wel.

Het feit dat het systeem onderin wel stand houdt, is dan niet meer Windows achtig. Nog prettiger vond ik het toen bij heropstart van evolution ik het bericht kreeg "Evolution was onverwacht afgesloten terwijl je een bericht aan het shcrijven was. Wil je dat bericht recupereren" en, ja, daar stond het bericht weer net zoals voor de crash.

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/04/03, 19:50:26 »
Ik heb een memory test laten lopen en die gaf geen problemen.
Het systeem viel nu ook uit tijdens het gebruik van scribus. Tijdens het installeren van scribus was het ook gestopt.

Geen enkele toetsen combinatie geeft nog een reactie. Ook ctrl+alt+F1 niet.

Ik kan echt niets doen.

Als het een hardware probleem zou zijn, wachten op een interupt, dan moet het systeem toch nog te benaderen zijn of ergens aangeven dat dat zijn laatste vraag was.

Hoe kan ik na reboot bekijken wat er gaande was?
Wat moet ik mogelijk instellen om dat op te vangen in een log of dump?

Het is echt gans vast lopen. Monitor stopt met werken, muziek stopt enz.

Groeten en al bedankt voor het meedenken.

Wif

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/04/03, 19:55:06 »
Citaat van: vanadium
Net vandaag heb ik ook eens voor de eerste keer die MS Windows achtige ervaring gehad: na het veranderen van de taal in evolution bevroor het systeem. Met Ctrl+Alt+F1 kon ik dan inderdaad naar een commando prompt, waar "top" mij toonde dat evolution progressief swap geheugen aan het consomeren was. Een "killall" hielp niet, een "sudo reboot" wel.

Het feit dat het systeem onderin wel stand houdt, is dan niet meer Windows achtig. Nog prettiger vond ik het toen bij heropstart van evolution ik het bericht kreeg "Evolution was onverwacht afgesloten terwijl je een bericht aan het shcrijven was. Wil je dat bericht recupereren" en, ja, daar stond het bericht weer net zoals voor de crash.
Misschien kan je me in enkele woorden uitleggen hoe de verschillende elementen van het systeem zich opstapelen en met welke toetsen ik op wel niveau ingrijp.
misschien kan ik dan beter bepalen waar het mis gaat.

Met dank voor zo'n poging

groeten

Wif

Offline lizardman

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/04/03, 20:14:16 »
Als je in het gelukkige bezit bent van een tweede computer dan kun je proberen om het vastgelopen systeem via ssh te benaderen. Je moet dan wel de ssh server geinstalleerd hebben.
sudo apt-get install openssh-server
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/04/03, 21:29:51 »
Het probleem lijkt erg op ubuntu 7.10 loopt willekeurig vast.

Ik heb de hardware nagekeken. De wireless kaart gaf een slecht contact.
Alle chips ingedrukt. Alle stof opgezogen. enz.

Prima werkend en dan plots beweegt de cursor niet meer en stopt bvb het draaien van het wieltje en kan ik niets meer doen dan hardwarematig herstarten.

Is er niets aan het systeem te vertellen  of kan het systeem geen nota nemen van wat er gaande is?

Geen tweede pc beschilbaar.

groeten

Wilfried

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/04/03, 21:37:58 »
Die vastlopers zijn niet normaal en kunnen wijzen op een hardwareprobleem.
Heb je die problemen ook in bijv. Windows of als je een live cd van Ubuntu draait?
Heb je de geheugentest waarvoor je in  het opstartmenu kan kiezen al eens een aantal uren laten draaien?

Offline lizardman

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/04/03, 22:22:04 »
In /var/log worden verschillende logs bijgehouden.
syslog.0 bevat geloof ik gegevens van de laatste sessie (dus niet de huidige), maar veel verstand heb ik daar verder niet zo van.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/04/04, 11:05:25 »
Citaat van: lizardman
In /var/log worden verschillende logs bijgehouden.
syslog.0 bevat geloof ik gegevens van de laatste sessie (dus niet de huidige), maar veel verstand heb ik daar verder niet zo van.
Ik heb een gewone gebruiker aangemaakt.
Daar was ik mee aan het werken om alles eens uit te proberen.
De muziekspeler stopte en ik heb via ctrl-alt-F2 naar de linux omgeving kunnen gaan.
Daar kon ik de raad van Lizardman gebruiken en de processen bekijken.
Bij de gebruiker was gnome ... bezig met iets.
Kill gedaan via sudo. en terug naar de grafische omgeving via cntrl-alt-F5.
Daar heb ik de logfiles eens bekeken.

Apr 4 09:17:29 vebo-desktop kernel: [ 1238.188118] wlan0: got deauth frame with reason 2 (prev auth is not valid)
Apr 4 09:37:28 vebo-desktop kernel: [ 2436.803607] wlan0: got deauth frame with reason 2 (prev auth is not valid)
Apr 4 09:17:29 vebo-desktop kernel: [ 3636.135600] wlan0: got deauth frame with reason 2 (prev auth is not valid)

Dit doet me vermoeden dat de wlan0 fouten geeft.

Via netwerkhulpmiddelen van de beheerder heb ik gezien dat er regelmatig ontvangstfouten zijn.

johanvd en pjotr123 brachten me dan op de hardware exploratie tour. Het document over goede wlan controllers (via pjotr123 info) geeft aan dat de usr 5416 kaart grijs is. Niet groen. Dus mogelijk is dat de reden.

Mogelijk voor een administrator met rechten dodelijk, (het systeem hangt helemaal) maar via een gewone gebruiker verwerkbaar.

(nota: in windows komen de wlan services maar vrij na aanloggen als gebruiker. Hier lijkt mij de wlan service gestart te worden door het systeem voor aanloggen. Kan dat?)

Kortom ik ben op zoek naar de volgende hint. Als de controller grijs is in de wlan ontwikkelgroep, hoe doet een fout zich dan voor?
Wat kan ik doen om de wlan services direct na opstart op te schorten en dan later terug te starten? Zo sluit ik de andere fouten uit en blijft enkel het wlan probleem.

Graag een vingerwijzing.

groeten

Wif

Offline lizardman

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/04/04, 11:49:56 »
Je zou gewoon handmatig het netwerk kunnen uitschakelen en dat pas inschakelen als de hele zaak is opgestart.
Uitschakelen netwerk: Systeem->Beheer->Netwerk.
Daar kun je de zaak op non-actief zetten.

Na een herstart blijft het netwerk uit.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/04/04, 12:18:11 »
Bij nazicht in windows heb ik updates gevonden voor de drivers en een hele uitleg over linuxant.
Moet ik mogelijk die loader niet installeren en de nieuwste windows drivers gebruiken?
Is dat via de andere forum toegang drivers enz.?

groeten

Wilfried

hosti

  • Gast
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/04/04, 19:52:59 »
als je 'k'  intypt als je 'top' hebt draaien kan je een proces afsluiten door

1) het 'standaard kill' command -> SIGN 15 = "sluiten, maar blijf wachten tot dat het proces klaar is"
2) kill met SIGN 9 -> onmiddelijk afsluiten, niet wachten tot het proces klaar is.

"sudo reboot of sudo shutdown" is TOTAAL overbodig, elk proces kan zowiezo worden afgesloten!

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/04/06, 21:56:09 »
Een probleem is het vinden van de drivers voor de USR5416 MET de binaire bestanden.
Waarom?
De windows installer versie 5.0 is geen correcte CAB volgens windows standaards.
Nog RAR nog winzip kunnen de files eruit halen.

Weet iemand deze drivers te vinden?

met dank

Wif

ps: Zie ook netwerk forum

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/04/07, 13:39:22 »
Het installeren van ndiswrapper met de windows drivers is gelukt.
De ndiswrapper gaf een foutmelding dat "FWRAD16 en FWRAD17 als binaire bestanden ontbraken".
Ik heb ze in windows/system opgezocht en gekopieerd.
Daarna ging de installatie wel.


Allen bedankt voor de hulp.

Nu blijkt echter het probleem van vastlopen toch nog voor te komen.
Tijdens het afspelen van een CD, tijdens het kopiëren van een bestand, bij het opstarten van MOZILLA.

Hoe kan ik weten na een reboot wat de reden van vastlopen was. In welke log-file meldt Ubuntu waar hij mee bezig was?

met dank voor een cingerwijzing

Wif

Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/04/07, 14:42:05 »
Check je geheugen anders ff.

http://www.memtest86.com/

Heb zulke problemen ook wel eens gehad (in Linux en in Ubuntu) en toen bleek gewoon dat het geheugen het had begeven...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline VEDI

  • Lid
Het systeem loopt vast. Bestaat er een taskmanager?
« Reactie #22 Gepost op: 2008/04/08, 17:18:48 »
Citaat van: crashit
Check je geheugen anders ff.

http://www.memtest86.com/

Heb zulke problemen ook wel eens gehad (in Linux en in Ubuntu) en toen bleek gewoon dat het geheugen het had begeven...
Ik heb die memorytest al meer dan drie uren laten lopen.
In XP valt de PC niet uit.
Het moet dus ergens een opvang van een probleem zijn die in ubuntu niet gedaan wordt en in xp wel.

Daarom mijn vermoeden dat het ergens in een log moet komen. Mogelijk bij het opstarten te zien waarom hij gestopt is.

Ik weet mijn weg in de structuur van ubuntu en dus van de logs niet.

Is daar iemand specifiek mee bezig?

Ik het de lograpportage juist geïnstalleerd maar kan nu niet vinden waar dat pakket moet getsart worden. het zit niet in de grafische interface.

Mogelijk een volgende zoekactie.

groeten

Wilfried