Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voorbereidingen e.d.  (gelezen 2621 keer)

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Gepost op: 2006/08/09, 20:09:37 »
Hallo,

Ik heb mij een tijd geleden al een keer geregistreed en ook al wat gepost. Na een groot aantal problemen met internet te hebben gehad en het toch weer terug keren naar windows (ook al werkte internet uiteindelijk goed onder ubuntu) heb ik nu toch weer besloten ubuntu een kans te geven en vanavond of morgen een dualboot te instaleren (win xp en ubuntu). Nu vroeg ik mij af of er nog dingen waren die ik van te voren moet doen (behalve windows eerst installeren)? Ook zou ik graag willen weten of ik nog dingen aan moet passen en/of installeren zodra ubuntu geinstalleerd is. Ik las iets over het toevoegen van repositories. Zijn er nog bepaalde parties die ik aan moet maken, of waarvan het makkelijk is dat ik ze heb, en hoe groot moeten deze partities zijn. In totaal heb ik 40gb beschikbaar voor ubuntu. Ook zou ik willen weten of het mogelijk is om te lezen, en voornamelijk te schrijven naar een ntfs schijf. Dit omdat mijn slave een schijf van 160gb is vol met muziek, films e.d. en ik deze toch heel graag zou willen gebruiken binnen linux.

Eventuele andere tips zijn natuurlijk altijd welkom, en ik hoop dat ik deze keer wat langer rond blijf hangen.

Mvg,

Paul

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #1 Gepost op: 2006/08/09, 20:17:25 »
Bij een dual-boot eerst Windows installeren. Bij de Ubuntu installatie moet je minstens een SWAP (wisselgeheugen) partitie en een / partitie aanmaken.
De SWAP moet minstens 150% zijn van het ram geheugen en de / partitie 4gig.
Beste is nog een /home partitie aan te maken omdat daar al uw instellingen en documenten komen te staan. Bij een eventuele herinstallatie verlies je geen mails, adresseboek, favoriete website's, achtergrond en dergelijke ...
Dus stel dat je 20gig aan Windows geeft. Dan heb je ongeveer 1gig voor SWAP, 4gig voor / en de rest voor de /home partite.
De installatie verloopt voor de rest automatisch en GRUB (bootmanager) zal Windows herkennen en bij (t opstarten weergeven.
Als de installatie be
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

budster

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #2 Gepost op: 2006/08/09, 20:22:52 »
Je belangrijke data natuurlijk backuppen, als je per ongeluk verkeerde partitie weg haalt dan heb je in ieder geval je data nog .... het kan natuurlijk nooit kwaad je data te backuppen..

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #3 Gepost op: 2006/08/10, 13:44:50 »
Bedankt voor de suggesties. Ik moet ook mijn harde schijf opnieuw partitioneren. Normaal gesproken doe ik dit met partition magic, maar port forwarding gaat niet helemaal goed hier en kan dit programma dus niet downloaden. Zou ik dit partitioneren ook kunnen doen met de linux install?

Dus eerst linux install starten, schijf partitioneren, installatie afbreken, windows installeren, linux installeren.

mvg,

paul

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #4 Gepost op: 2006/08/10, 13:47:00 »
Gparted zit standaard in de Ubuntu live-cd.
Die kom je automatisch tegen tijdens de installatie.
Als je Windows wil behouden kies dan voor de optie schijfindeling handmatig bepalen.
Als je wil weten hoe gparted in elkaar zit kijk dan eens hier:
http://gparted.sourceforge.net/
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #5 Gepost op: 2006/08/10, 13:47:58 »
aha, heel goed, ik reply nu namelijk vanaf de ubuntu live cd dus kan ik dat gelijk even proberen.

Voorbereidingen e.d.
« Reactie #6 Gepost op: 2006/08/10, 13:49:04 »
Ehm...kun je beter niet eerst windloos installeren? De door jouw genoemde manier wilde mij niet lukken.

Tijdens de windows install kun je namelijk ook partities maken, en een deel van de schijf ongebruikt laten, natuurlijk het deel wat je voor LINUX wil gebruiken!

Ciao...enne succes!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #7 Gepost op: 2006/08/10, 13:50:35 »
@ Corvus: Windows staat reeds op zijn pc (dat begrijp ik toch uit de eerste post)
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #8 Gepost op: 2006/08/10, 13:51:30 »
Dat zou ik eigenlijk niet weten, volgens mij moet je met een windows install een partitie kiezen waarop hij het moet installeren maar kan je ze niet zelf aanmaken. Tenzij je natuurlijk in de dos mode start en daar de schijven partitioneerd met fdisk

edit: en ja, windows staat ook reeds op mijn pc, maar vandaag ga ik de schijf leeghalen, en een verse windows en linux install doen. De schijf was nog niet gepartitioneerd, maar dat gebeurd nu door middel van gparted.

Voorbereidingen e.d.
« Reactie #9 Gepost op: 2006/08/10, 13:56:49 »
100% zeker weten dat je die mogelijkheid wel hebt met de windows install...
ik bouw en installeer PC's.

Voorbereidingen e.d.
« Reactie #10 Gepost op: 2006/08/10, 13:57:57 »
Citaat van: Borgir
Dus eerst linux install starten, schijf partitioneren, installatie afbreken, windows installeren, linux installeren.

mvg,

paul

Offline woteb

  • Lid
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #11 Gepost op: 2006/08/10, 14:21:28 »
Voor mijn klantjes gebruik ik altijd deze werkwijze:

1. partitie voor Windows XP/2000  NTFS          besturingssysteem en programma's
2. partitie voor windows en linux   FAT32        bestandspartitie, hierop alle data zoals documenten e.d.
3 partitie voor swap                       Linux swap de naam zegt het al
4. partitie voor linux                        EXT3           Linux besturingssysteem

De homepartitie staat dus op de 4e, dus de linuxpartitie. Maar die kun je backuppen middels:
sudo tar cf  /media/usbdisk/backup.tar /home /etc

Op het systeem dus een usbdisk of stick aangesloten....

Werkt ook heel goed.

Het voordeel hiervan is dat je vanuit windows of vanuit linux gewoon in je bestanden kunt komen.

Wat Bartec zegt kan ook, dus een aparte home partitie (kan dus NIET FAT32 zijn..!!!), maar dan zou je de data altijd rechtreeks op een usb disk (fat32) moeten wegschrijven en ophalen.

Wat OOK kan.... is een primaire partitie aanmaken EN een grote extended partitie waarin je logische stations aan maakt. Dan zou de situatie zo worden:

1. Primair  NTFS  Windows
2. Extended waarin
   3. logisch Linux swap
   4. logisch Linux ext3
   5  logisch home ext3

Dan heb je zoals Bartec al zegt een eigen home partitie
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voorbereidingen e.d.
« Reactie #12 Gepost op: 2006/08/10, 14:37:02 »
Ik heb ook de home-map op een aparte partitie. :)

Offline woteb

  • Lid
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #13 Gepost op: 2006/08/10, 15:22:38 »
Citaat van: CORVUS_CORAX
Ik heb ook de home-map op een aparte partitie. :)
Was ik jou vergeten.....??

Ps. 147:9
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voorbereidingen e.d.
« Reactie #14 Gepost op: 2006/08/10, 15:47:26 »
Job 38:41 :P

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #15 Gepost op: 2006/08/11, 11:20:09 »
Gisteravond dus een verse windows install gedaan, schijf netjes gepartitioneerd in tweeen en alles geinstalleerd. Nu wilde ik vanmorgen beginnen met het installeren van ubuntu, cd erin...selecteer live and install optie en.....helemaal niks meer. De cd blijf nu hangen bij "mountin root system" en gaat ook na een aantal minuten niet verder.

Voordat ik windows herinstalleerde ging hij wel gewoon verder, zie mij posts hierboven die vanaf de live cd ubuntu kwamen. Wat kan er aan de hand zijn?

mvg,

Paul

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #16 Gepost op: 2006/08/11, 11:59:59 »
Doe eens een herstart.
Als hij 't ervoor deed moet hij 't nu ook doen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Voorbereidingen e.d.
« Reactie #17 Gepost op: 2006/08/11, 12:47:54 »
Michien heel vervelend,
maar download eens de alternate-cd ipv de desktop-cd,
die heeft veel mindere hardwarespecificaties nodig tijdens het installeren.
Met een alternate-cd installeren is mijn favoriet, voor mij persoonlijk gebruik ik geen desktop-cd.

Ciao

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #18 Gepost op: 2006/08/11, 13:07:27 »
wat is het verschil tussen die twee?

maar ik vind het raar dat hij het wel gewoon deed voordat ik windows opnieuw installeerde.

Voorbereidingen e.d.
« Reactie #19 Gepost op: 2006/08/11, 13:13:41 »
alternate installeerd vanaf een soort blauwe text-mode, niet vanaf een "live" omgeving,
ongeveer hetzelfde als het begin van een XP-installatie.

Het wordt namelijk aangeraden voor machines die de veeleisende(voor je hardware) installatie vanaf de desktop-cd, niet goed aankunnen.

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #20 Gepost op: 2006/08/11, 13:15:29 »
aha, maar eens downloaden dan, laat wel weten hoe het is gegaan ;-)

Borgir

  • Gast
Voorbereidingen e.d.
« Reactie #21 Gepost op: 2006/08/11, 14:06:25 »
Net dus de alternate versie gedownload en deze blijft hangen bij de uncompressing linux kernel...

edit: onzin...

deze edit is gemaakt vanuit de ubuntu breezy live cd...dus dat werkt wel :S