Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Sjablonen in Scribus vervangen  (gelezen 1120 keer)

Offline Louis

  • Lid
[OPGELOST] Sjablonen in Scribus vervangen
« Gepost op: 2011/05/27, 10:37:39 »
Als in Scribus een sjabloon aangepast wordt en opnieuw als sjabloon wordt opgeslagen blijft de oude versie onder dezelfde naam bestaan. Is er een manier om die oude versies uit het sjablonen overzicht te verwijderen?
« Laatst bewerkt op: 2011/05/27, 12:53:12 door Louis »

Offline ThomasN

  • Lid
Re: Sjablonen in Scribus vervangen
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/27, 11:14:13 »
Rechtermuisknop op een sjabloon geeft wel een optie verwijderen, maar dit lijkt bij mij geen blijvende effecten te hebben. Misschien doe ik iets verkeerd, of is er sprake van een bug. Je kan ze wel handmatig verwijderen, door templates.xml te wijzigen. Dit is bij mij te vinden in /usr/share/scribus-ng/templates/, maar ik gebruik de RC-versie van Scribus 1.4, als jij de stable Scribus 1.3.3 gebruikt zal het pad net anders (maar waarschijnlijk wel vergelijkbaar) zijn. Je kan, naast het wijzigen van templates.xml, ook de daadwerkelijke templates, die in dezelfde map te vinden zijn, verwijderen. Zelfgemaakte sjablonen - sjablonen die niet voor alle gebruikers toegankelijk zijn - bevinden zich waarschijnlijk ergens in /~/.scribus/ en zijn verder op dezelfde manier te vinden en te verwijderen.

NB: Maar voordat je handmatig iets gaat aanpassen en verwijderen altijd even een back-up, zodat je eerst veilig kan kijken of het werkt.

Offline Louis

  • Lid
Re: Sjablonen in Scribus vervangen
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/27, 12:52:39 »
Bedankt!
De rechter muistoets op het sjabloon-ikoon is een onverwacht simpele oplossing die bij mij in versie 1.3.3.13svn uitstekend werkt.
Om te voorkomen dat je de verkeerde sjabloon-versie wist kan je hem eerst openen zodat hij later ook weer toegevoegd kan worden.
Louis