Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Backup Installatie Partitie  (gelezen 1123 keer)

[OPGELOST] Backup Installatie Partitie
« Gepost op: 2010/02/27, 16:03:18 »
Hallo,

op mijn laptop stond bij aankoop een partitie om W Vista te installeren. Vista draait niet meer op deze laptop, enkel Ubuntu. Nu zou ik graag een backup nemen van deze partitie, zodat ik de ruimte ervan (13GB) kan gebruiken (zou dienen voor / van Fedora12, zodat ik een dualboot machientje heb).

Ik zou deze dus graag als .iso bestand hebben, dat ik op een externe schijf zet in geval van nood...

Bestaat hier een makkelijke manier voor, of denk je: weg die partitie, ben je toch niets mee?

>>>Extra Info:
De recoverypartitie staat op /dev/sda1

mvg
Lennert
« Laatst bewerkt op: 2010/02/27, 18:45:20 door schwarzproductions »

Re: Backup Installatie Partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/27, 16:48:16 »

op mijn laptop stond bij aankoop een partitie om W Vista te installeren. Vista draait niet meer op deze laptop, enkel Ubuntu. Nu zou ik graag een backup nemen van deze partitie, zodat ik de ruimte ervan (13GB) kan gebruiken (zou dienen voor / van Fedora12, zodat ik een dualboot machientje heb).

Ik zou deze dus graag als .iso bestand hebben, dat ik op een externe schijf zet in geval van nood...

Is Partimage hiervoor geen geschikte oplossing? Die kan je installeren vanaf een live-cd (partities mogen niet gemount zijn). Daarmee kan je vrij eenvoudig een image maken naar een andere partitie of (bij gebruik van de client/server oplossing) naar een andere computer in je netwerk.

Een ander alternatief is het gebruik van de Clonezilla Live cd
Linux op je desktop: Digiplace - http://www.digiplace.nl

Offline timosha

  • Lid
Re: Backup Installatie Partitie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/27, 16:56:58 »
Voor een image te maken van die recovery partitie zijn er inderdaad overvloedig programma's.

Maar die partitie later terugzetten is een ander verhaal. Waarschijnlijk verwijst een of andere recovery functie in die laptop naar exact die partitie. Dan kan een toets zijn zoals bij IBM en Lenovo, maar ook een functie in de originele bootloader in de MBR. En die bootloader is er niet meer na de installatie van Linux.

Als je alles wilt bewaren dan mount die partitie en kopieer alles een-op-een naar een extern opslagmedium of zoiets. Dan is de kans groter dat je Vista nog eens kan installeren indien dat noodzakelijk zou zijn.
Stabiele OS: Solaris 10 - OS X 10.6.4 - Linux Mint 9 - Windows 7
Project OS: Linux Mint 9 Isadora
Test OS: Ubuntu 10.04 - 10.10
Server: Windows Server 2008 R2 - Exchange 2010

Contra verbosos noli contendere verbis: sermo datur cunctis, animi sapientia paucis.


Re: Backup Installatie Partitie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/27, 18:44:26 »
Ik heb het als volgt gedaan (oplossing binnengekregen via identica)
sudo dd if=/dev/sda1 of=/media/LaCie/VistaRecoveryLennert/VRLennert.iso

En dat is gelukt, en zelfs vrij snel.

Eigenlijk denk ik niet dat ik ooit nog Vista zal installeren op deze laptop, maar hou het toch liever bij ;)

Offline koos4401

  • Lid
Re: [OPGELOST] Backup Installatie Partitie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/27, 20:11:58 »
Ik ben benieuwd of de oplossing via

Citaat
sudo dd if=/dev/sda1 of=/media/LaCie/VistaRecoveryLennert/VRLennert.iso
werken zal: ik heb altijd gedacht - maar nooit goed uitgezocht - dat de recoverypartitie ook plaatsgebonden was op de harde schijf van het bijbehorende apparaat. Kan iemand mij hierover "bijlichten"?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523