Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)  (gelezen 1288 keer)

Offline Math.

  • Lid
Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)
« Gepost op: 2010/01/16, 09:14:12 »
Dit heeft verder niet veel met Linux te maken, al is de schijf wel in ext3 geformatteerd.
Maar het zit dus zo, ik heb een externe harddisk van 500G waarop ik alles back-up.
De laatste dagen wil hij soms niet opstarten als ik hem aan zet, ik hoor dan een getik en hij lijkt niet verder te komen.
Na een paar keer opnieuw aan en uit zetten werkt hij weer...
Kan dit misschien door de kou of iets komen(noem maar wat op), of lijkt het erop dat m'n schijf binnenkort zal overlijden? O_o
Hoop het niet, staat namelijk behoorlijk veel op. Zo'n beetje alle belangrijke spullen die ik MOET bewaren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/16, 10:18:28 »
Als eerste een backup maken van de schijf.
Van elke harde schijf firma is er een schijf kontrole kontrole programma, deze doet een kontrole op de schijf.(wel eerst backuppen).
Op een andere pc proberen.
De hd uitbouwen en in een pc zetten, dus behuizing of voeding van je externe is defect, en dan weer testen.


Re: Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/16, 10:22:01 »
Welke versie heb je van Ubuntu? 9.10? Heb je Palimpsest geïnstalleerd staan? Systeem>Beheer>Disk Utility
Deze moet dan aangeven dat er iets mis is met de harde schijf, is dit niet zo heb je waarschijnlijk een partitietabel van de harde schijf die in de war is. Dit is nog op te lossen met het programma testdisk (staat in Synaptic) Ik lees wel wat je geprobeerd hebt of op uit komt.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/16, 12:04:59 »
Mij lijkt het ook dat je schijf het binnenkort zal begeven. Als de bliksem de gegevens backuppen op een reserveschijf.

Een kleine preek: gegevens die belangrijk zijn, heb je zowieso dubbel staan. Voor elke harde schijf die ik mij aanschaf heb ik voldoende andere opslagruimte voor reservekopieën.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/16, 12:24:04 »
Mij lijkt het ook dat je schijf het binnenkort zal begeven. Als de bliksem de gegevens backuppen op een reserveschijf.

Een kleine preek: gegevens die belangrijk zijn, heb je zowieso dubbel staan. Voor elke harde schijf die ik mij aanschaf heb ik voldoende andere opslagruimte voor reservekopieën.

+1

Offline Math.

  • Lid
Re: Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/17, 09:25:29 »
Bedankt voor de reacties. Ik ga voor de zekerheid maar een dubbele back-up maken. ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Even een hardwarematig vraagje. (harde schijf)
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/17, 10:54:24 »
Vergeet je niet om de HD te unmounten, voordat je de stekker er uit haalt ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.