Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu volledig verwijderen  (gelezen 3210 keer)

Bv202

  • Gast
Ubuntu volledig verwijderen
« Gepost op: 2008/09/18, 20:26:57 »
Hey,

Momenteel heb ik dual-boot vista + ubuntu.
De Ubuntu installatie is zowat volledig mislukt, dus nu wil ik graag de ruimte die aan Ubuntu toegekend is weer aan Vista toekennen en volledig herinstalleren.

Ik heb ook een soort recovery partitie met dezelfde naam als die van Vista. Als ik die NT loader herstel, komt dit dan wel goed (dat hij niet de recovery partitie telkens opstart)
Mijn vraag: Hoe ken ik die ruimte terug toe aan Vista? Kan ik eerst de NT loader herstellen, dan deze ruimte terug toekennen?

Tweede vraag: Is een installatie via Wubi een goed idee? Heeft dit voor- of nadelen?

Offline mp

  • Lid
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/18, 20:32:16 »

Bv202

  • Gast
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/18, 20:33:21 »
Dat ken ik ja, maar dat is niet het antwoord op m'n vragen. Dat hersteld enkel de NT loader, niets meer.

Offline mp

  • Lid
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/18, 20:37:22 »
Excuseer. Heb je een GParted live cd? Anders met een tooltje op de Ubuntu live-cd. Je moet daar proberen de Windows-partitie uit te breiden met die van Ubuntu. Je zult de Ubuntu partitie(s) eerst in NTFS moeten formateren.

Bv202

  • Gast
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/18, 20:38:03 »
Hoe formatteer in ik NTFS? Er staat enkel een optie om te formatteren, maar geen methode ofzo.

Offline mp

  • Lid
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/09/18, 20:39:07 »
Citaat van: Bv202
Hoe formatteer in ik NTFS? Er staat enkel een optie om te formatteren, maar geen methode ofzo.
Kan ik niet meteen beantwoorden, ik heb hier geen live-cd in de buurt.

Bv202

  • Gast
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/09/18, 20:47:14 »
Dus als ik formatteer in NTFS kan ik gewoon de nieuwe vrije ruimte aan de windowspartitie toevoegen?

Iemand een idee over de NT loader en die recovery partitie?

Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/09/18, 23:46:13 »
Persoonlijk zou ik de NTFS partitie pas in Windows toevoegen met een Windows tooltje. Wubi? men is over het algemeen niet positief over, ik kan niet uit eigen ervaring spreken, maar zoek eens op Wubi op het forum.
Ik zou een virtuele machine installeren, kan je Ubuntu of andere smaakjes installeren, ik neem aan dat je Ubuntu niet gaat gebruiken voor zware grafische games. NTFS formateren, volgens mij staat er iets van bootflag deze eerst aanpassen en dan formatteren. De NT loader weet ik niet maar misschien hier http://forum.ubuntu-nl.org/topic/29339
Ik hoop dat je er iets aan hebt. In ieder geval. Succes

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/09/19, 01:10:13 »
Wat ik een beetje maf vind en wat nogal omslachtig is om eerst die Ubuntu partitie te vernietigen,
dan hem weer toewijzen aan Vista,
dan hem weer gaan verkleinen ,
dan Ubuntu er weer op gaan zetten ???

pfff

Gewoon Gparted erin en booten van die cd.
De partitie leeg maken en Unallocated laten, dus geen moer mee doen.

Dan booten van de Ubuntu Live cd en hem die Unallocated partitie toewijzen.
Laat alles op auto pilot draaien dan gaat het vanzelf goed komen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Bv202

  • Gast
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/09/19, 07:16:25 »
Ik heb goede redenen om even volledig terug te gaan naar Windows... ik blijf wel bij Linux, maar wil eerst even ALLES herstellen.

Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/09/19, 11:23:13 »
Kan wezen en maakt me ook niet uit ?

Maar of je die partitie unallocated laat of toewijst aan windo maakt niet uit.
Of je moet een hele kleine HD hebben en ruimte te kort komen.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/09/19, 11:56:01 »
1.start windows
2. volledig defragmenteren
3. voor de zekerheid een image maken van uw gehele harde schijf (een op de bit nauwkeurige kloon dus, niet slechts de bestanden) en sla deze extern op.
4. pc opstarten vanaf de ubuntu cd
5.kies in de eerste stap van de schijfruimte-toewijzing voor "handmatig"
6. Selecteer je ubuntu-partitie, en kies voor "partitie verwijderen".
7. Maak een nieuwe partitie, waarbij u de in stap 6 vrijgekomen ruimte formatteerd als Ext 3. Selecteer "/" als mount punt. Eventueel gebruikt u een deel van de beschikbare ruimte niet voor deze partitie maar voor een swap partitie (een soort virtueel geheugen).
8. klik op volgende en de rest wuiijst zich vanzelf.

N.B.: mocht u de Windows partitie iets groter willen dan voorheen, laat dat dan even hier weten want dan verandert het stappenplan nogal.

Succes!

van_zwier

  • Gast
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/09/19, 12:24:03 »
lijkt me dat Bv202 eerst voor zichzelf duidelijk moet hebben of ie later ubuntu terug wil zetten, zo ja
scheelt het een hoop tijd om niet eerst de al gemaakte partities te verwijderen, windows weer te vergroten (dat duurt relatief lang, qua verwerking), daarna als ie weer begint windows weer te verkleinen en partities weer aan te maken voor ubuntu.

Als je het toch zo wie zo van plan bent te gaan doen, kun je met de gparted live-cd de partities die je nu wil "leeg" maken gelijk goed indelen zodat je bij installatie van ubuntu eenvoudig voor handmatig toewijzen van partities kan gaan ze toewijzen en gaan met de banaan.

De indeling die ik dan gemaakt heb is, 1 x een extended partitie waar alle andere ubuntu partities inzitten, dus een swap, 1x een root en 1x een home partitie.

Waarom in een extended partitie, wil je later nog eens iets anders erbij proberen, maar dat vraagt wel om een primaire partitie, dan kan dat, want met de extended heb je er nu maar 2 gebruikt van de 4 die gemaakt kunnen worden.

Nu installeert ubuntu zich vrij gemakkelijk en kun je van alles uitspoken voor er echt iets mis is, dat maakt me nieuwsgierig, wat ging er dan fout bij jouw installatie?

Groet,

Zwier

Bv202

  • Gast
Ubuntu volledig verwijderen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/09/23, 20:08:15 »
Nou, laat ik 't anders doen:
Ik wil gewoon even Ubuntu herinstalleren. Ik weet dat ik de partities kan vernietigen met de ubuntu cd (delete partition), maar wat moet ik dan doen om die ruimte te gebruiken EN de grub weer aan te maken (ja, ik heb Windows nodig)

Een andere optie is gewoon even de huidige installatie te herstellen. Het precieze probleem is dat ik niet meer kan inloggen.

Ik kreeg advies dit commando te gebruiken:
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorgSindsdien wordt m'n gebruikersnaam en wachtwoord niet meer geaccepteerd.
Recovery mode hielp niet.