Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar  (gelezen 8127 keer)

Offline whity

  • Lid
Onlangs heb ik mijn dualboot systeem met XP en Ubuntu 10.10 omgezet naar een gehele Ubuntu 10.10 pc, dit omdat ik Ubuntu opnieuw heb geinstaleerd.
Nu heb ik de tweede Harde Schijf in de pc geformateerd  en geschikt (ext4 en label "Data") gemaakt voor Ubuntu (via Gparted) en deze HD moet dan dienen voor data opslag.

Als ik Nautilus opstart dan kan ik in de linkerkolom die tweede HD niet vinden.

Wanneer ik via systeem>beheer> de storage divice-manager opstart, zie ik in de linkerkolom twee schijven sda en sdb(hier staat Ubuntu op met sdb1, "/"  ,sdb5 "swap" en sdb6  "/home")  maar met sda-schijf kan ik niets. Alles in de rechterkolom blijft licht grijs, dus niet benaderbaar.

Als ik via systeem>beheer> het schijfgereedschap opstart, dan zie ik links de twee HD's staan.
Ik zie dan bij het beschrijvings gedeelte in de rechterkolom staan dat het koppelpunt niet aangekoppeld is.
Wanneer ik dat dan via de knop "volume aankoppelen" wil doen, krijg ik een foutmelding: Daemon wordt verhinderd en bij details staat "Daemon is inhibited".
Deze melding krijg ik ook als ik een andere knop wil proberen b.v. "formateren" of "bestandssysteem controleren".
Het lijkt wel of er iets is geblokkeerd, alleen weet ik niet door wat en waarom.

Kan iemand mij misschien zeggen wat hier aan de hand is en wat ik moet doen om die tweede HD wel benaderbaar te krijgen?

« Laatst bewerkt op: 2011/01/31, 17:54:08 door heir4c »

Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/28, 19:06:32 »
Kan je een terminal openen(onder Hulpmiddelen) en daar typen sudo fdisk -l (laatste letter is een kleine L) en geef een ENTER
Nu moet je het wachtwoord intypen, hier zie je niets van, gewoon blind intyppen en geef een ENTER kan je de uitkomst hier plaatsen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline whity

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/29, 18:17:31 »
Uitdraai van de terminal volgens voorgestelde commando:

          ruud3@ruud3-System-name:~$ sudo fdisk -l
          [sudo] password for ruud3:

          Schijf /dev/sda: 203.9 GB, 203928109056 bytes
          255 koppen, 63 sectoren/spoor, 24792 cilinders
          Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
          Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
          in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
          Schijf-ID: 0x00086073

           Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
           /dev/sda1               1       24793   199147520   83  Linux

          Schijf /dev/sdb: 203.9 GB, 203928109056 bytes
          255 koppen, 63 sectoren/spoor, 24792 cilinders
          Eenheid = cilinders van 16065 * 512 = 8225280 bytes
          Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
          in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
          Schijf-ID: 0x000dabcd

          Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
          /dev/sdb1   *           1       14590   117186560   83  Linux
          /dev/sdb2           14590       24793    81958913    5  uitgebreid
          /dev/sdb5           14590       15198     4881408   82  Linux wisselgeheugen
          /dev/sdb6           15198       24793    77076480   83  Linux
          ruud3@ruud3-System-name:~$

Op schijf /dev/sda heb ik helemaal niets geinstalleerd, alleen geformateerd met Gparted.
Op schijf /dev/sdb heb ik Ubuntu 10.10 geinstalleerd.
Ik hoop dat je nu kunt zien wat er aan schort.

Groet Whity

Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/29, 18:46:40 »
Het ging mij erom of de schijf wel gezien zou worden. De schijf moet nog in Fstab gezet worden, dan wordt deze elke keer bij de opstart gekoppeld.
Hier staat hoe je dat moet doen http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab  Als je er niet uitkomt schrijf je maar weer.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline whity

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/29, 21:28:36 »
Hallo Gijsbert,

Ik heb het een en ander bekeken op je aangegeven link. Helaas kom ik er niet uit.
Ik heb begrepen dat als die 2e schijf gekoppeld moet worden er eerst een koppelpunt moet zijn op die schijf in de vorm van een map.
Via Nautilus kan ik op die schijf geen map aanmaken omdat de schijf niet zichtbaar is.
In de Terminal lukt het me ook niet. Ik heb wel als eerste van /etc/fstab een kopie gemaakt /etc/fstab_oud
Om een dir te kunnen maken voor het koppelpunt moet ik eerst naar de 2e HD, ik heb van alles geprobeerd wat ik aan opdrachten kon geven, ik bleef maar steeds in de geinstalleerde ubuntu omgeving hangen.

Misschien is het mogelijk om de stappen, die ik moet doen, aan te geven? Dan zou ik erg geholpen zijn.

Al vast bedankt voor de te nemen moeite.

Groet Whity
 

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/29, 22:22:29 »
Je moet de map niet maken op je nieuwe schijf maar op je oude schijf(of je nu lopende ubuntu).
Maak de map in "home\en je eigen user" of in de map "\media"

Met "gksudo pysdm" kun je grafisch de harde schijf koppelen aan een map, pysdm wel even installeren.
(met "gksudo nautilus" de rechten goed zetten indien het niet goed werkt).

Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/29, 23:47:58 »
Hallo, heel misschien gaat het hier om een rechtenprobleem (heb ik vandaag ook meegemaakt na een schijf te hebben geherformatteerd en daarna mappen gekopieerd te hebben; ik kon de hoofdmappen zien, maar de onderliggende mappen zouden leeg zijn volgens Nautilus, wat zeker niet zo was). Ik heb dat opgelost door in een terminal het volgende te typen (aangepast naar jouw situatie):
$ sudo chown -R ruud3:ruud3 /media/<koppelpunt>
In Gparted ook/eerst aangeven dat je sda1 wilt koppelen aan /media/<koppelpunt>, bv. /media/drv2. Laat maar horen of dit lukt of niet.

Groet, Paul.

Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/30, 00:20:56 »
@Whity  Mocht het geen rechten probleem zijn, dan :
Open een terminalvenster(onder Hulpmiddelen) type nu blkid (Even in hoofletters voor de duidelijkheid, BLKID) en geef een ENTER.
Je ziet nu de UUID van elke partitie, kopieer de gegevens en plak ze bijv. in gedit. De gegevens heb je later nodig.

Nu moet er een koppelpunt gemaakt worden
Je typt in de terminal sudo mkdir /media/Data <---- of welke naam je er aan wilt geven na een ENTER moet je het wachtwoord intypen, hier zie je niets van, geen sterretjes, balletjes o.i.d. Gewoon blind typen en geef een ENTER

In het stukje wat verder beschreven staat in de link wordt er een uitleg over het een en ander gegeven.
Je gaat verder bij Wijzigen /etc/fstab
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_oud   <-- hiermee maak je een backup van je bestaande fstab, dit had je al gedaan, toch? Doe het anders nogmaals.

Nu fstab aanpassen:
sudo gedit /etc/fstab  als de tijd van inloggen als sudo nog niet verstreken is hoef je geen wachtwoord in te geven, anders net als bij het eerdere commando het wachtwoord ingeven.
Nu opent gedit met fstab              
Voeg de volgende regel toe: UUID=Vul hier het nummer in uit blkid /media/Data ext4 defaults 0 0
Sla nu het bestand op en herstart de computer. Nu zou je de harde schijf Data moeten kunnen benaderen.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline whity

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/30, 14:22:01 »
Eerst heb ik de weg gevolgd zoals aangegeven door Gijsbert, omdat ik gisteren al een aantal dingen gedaan heb in die richting. Ik zal nu weergeven wat ik in de terminal heb gedaan:

     1   "sudo mkdir /media/datadsk2"
     2   wachtwoord opgegeven
     3   "sudo cp /etc/fstab /etc/fstab_oud
     4   "sudo gedit/etc/fstab"
     5   "gedit" werd toen geopend en heb onderaan de lijst het UUID nummer ingevoerd en toen "gedit" opgeslagen en                 opnieuw opgestart.

Na de herstart kreeg ik in het zwarte opstartscherm een foutmelding:

"Er is een fout opgetreden tijdens het aankoppelen"  Druk op S om aankoppelen over te slaan of op M voor handmatig herstel. M heb ik niet gekozen omdat ik niet weet wat ik achter de cursor moet doen om die fout te herstellen. Ik heb gekozen voor S. Toen moest ik mijn login en wachtwoord opgeven (nog steeds in het zwarte scherm)
Toen kwam de melding:
"no directory, logging in with Home=/   
bash: kan geen tijdelijk bestand maken voor "hier"-document:
bestandssysteem is alleen lezen.
Daarna alleen maar de prompt "ruud3@ruud3-system-name:/$ met een knipperende cursor daar achter.

Toen heb ik de Ubuntu live-CD opgestart en heb ik via Nautilus naar mijn boomstructuur gekeken. Ziedaar nu was mijn 2e HD wel zichtbaar evenals de root en home partitie op de andere HD. Dus dat gedeelte is dan voor elkaar.
Maar nu heb ik weer een ander probleem dat Ubuntu niet op wil starten.
Misschien toch iets met de rechten?

Toen heb ik in de Terminal geopend (binnen de livecd omgeving) en heb de suggestie van Paul Mattijsse gevolgt.
"sudo chown -R ruud3:ruud3 /media/datadsk2"
Dat is helaas niets geworden want na de opdracht kwam de Terminal met de melding:
chown: invalid user: ruud3:ruud3
Daarna heb ik nog verschillende variaties van ruud3 geprobeerd, maar steeds weer dezelfde melding.

Ook met de oplossig van jan11000 kwam ik niet ver.
In de livecd Terminal wilde ik eerst pysdm installeren maar dat ging niet, kan zeker alleen als Ubuntu van de harde schijf opstart.
Ik heb gedaan: "sudo apt-get install pysdm"
toen de meldingen:
pakketlijsten ingelezen....klaar
boom van vereisten worden opgebouwd
status informatie wordt gelezen...klaar
E: kan pakket pysdm niet vinden en daarna  "ubuntu@ubuntu:~$

Wat moet ik nu doen om Ubuntu weer opgestart te krijgen?

Groet Whity


Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/30, 14:33:27 »
Je werkt nu wellicht vanaf de live CD. Plak hier de inhoud van je /etc/fstab. Die is ondertussen ongetwijfeld fout. Aangezien je je backup twee keer hebt gemaakt, is ook je backup mogelijk niet goed.

Plak hier ook de uitkomst van "sudo blkid".

Wellicht kunnen we met de informatie je /etc/fstab weer in orde krijgen zodat je systeem terug start. Niet verder meer zelf gaan proberen, nu.

Offline whity

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/30, 16:13:48 »
Hieronder  de inhoud van /etc/fstab :

        ¨aufs / aufs rw 0 0
          tmpfs /tmp tmpfs nosuid,nodev 0 0
          /dev/sdb5 swap swap defaults 0 0¨

 De file "/etc/fstab_oud" kon ik niet vinden.

Voor de opdracht "sudo blkid¨ heb ik een screenshot genomen, omdat ik in de terminal niet kan kopieren en het dan hier te plakken (welke comando's?)
Daarom doe ik het via de link hieronder.

http://profile.imageshack.us/user/ruud3/


Groet Whity

Offline jan11000

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2011/01/30, 16:33:10 »
Ubuntu normaal opstarten, niet van de livecd.
Met gparted kijken welke de goede schijf/partitie is, zodat je niet de verkeerde pakt.

Dan "pysdm" installeren.

Starten door in de terminal "gksudo pysdm".
Nu kun je de harde schijf koppelen aan een map met gksudo pysdm.
Hierna de map(die je net gemaakt hebt) openen met "gksudo nautilus", en de rechten wijzigen naar je gebruiker die jezelf bent, dus rechter muis toets op de map(eigenschappen) en de rechten wijzigen naar jezelf.
Rebooten om te checken of het werkt.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/30, 16:58:40 door jan11000 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2011/01/30, 16:44:12 »
whity, dit is niet de /etc/fstab van je gewone Ubuntu installatie, maar wellicht van je live sessie. Om te kopiëren uit de terminal kan je de tekst met de muis selecteren. Met Ctrl+Shift+C (of Wijzig - kopiëren) kopieer je de tekst. Je kan die dan plakken in een bericht. Plaats die tussen code tags (als je hier een bericht schrijft: knopje met het hekje).

Zoek het bestand "fstab" dat in de directory "etc" staat op je harde schijf, wellicht sda1. Laad dat in je editor, en kopieer alles hier.

Daarnaast heb ik ook de uitkomst van "sudo blkid" nodig. Dat zal genoeg zijn om je /etc/fstab te herstellen.

Blijf ver van pysdm weg.

Offline whity

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2011/01/30, 17:47:43 »
Het probleem is dat mijn gewone Ubuntu installatie niet meer wil opstarten na de wijziging van fstab, dus ik moet het doen vanaf de live-cd.
Hoe kom ik via de terminal van de live-cd terecht in de gewone Ubuntu installatie? Als dat kan tenminste?




Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2011/01/30, 18:07:49 »
Je moet vanaf je live sessie proberen naar de inhoud van je harde schijf te kijken. Nautilus venster openen, dan zie je wellicht links je schijf, en moet je daarop klikken om die aan te koppelen. Dan zal je alle systeemfolders zien van je gewone installatie (usr, var, root, ..., maar ook etc). Je navigeert naar de "etc" folder en vindt daar "fstab" (en ook je backup). Open dat met de editor (rechts-klikken, openen met). Dan krijg je de inhoud te zien, die je hier in een bericht kan plakken,

Terminal in de live sessie open je via Toepassingen - Hulpmiddelen. Commando: "sudo blkid". Het is mogelijk dat die "sudo" niet nodig is in een live sessie.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2011/01/30, 18:26:39 »
Dit is zijn sudo blkid:



Uploaded with ImageShack.us
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline whity

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2011/01/30, 21:51:22 »
Het is me gelukt om het op die manier te doen, hieronder volgt dan de inhoud van /fstab, met helemaal onderin de regel die ik heb ingevoegd :

[# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc                                       /proc           proc  nodev,noexec,nosuid       0  0 
/dev/sda1                                  /               ext4  errors=remount-ro         0  1 
# /home was on /dev/sda6 during installation
UUID=bcc5d7d8-d19d-4e9f-acf7-9c5bcaa24427  /home           ext4  user                      0  2 
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=786f896d-f339-4b2d-9ce7-09c5845bff90  none            swap  sw                        0  0 
/dev/fd0                                   /media/floppy0  auto  rw,user,noauto,exec,utf8  0  0 
/dev/sdb1                                  /media/sdb1     ext4  defaults                  0  0 
UUID=7fb19953-98d7-46a0-a0a0-9a4d3b95d206]

/fstab_oud heb ik ook gevonden en volgt nu :

[# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc                                       /proc           proc  nodev,noexec,nosuid       0  0 
/dev/sda1                                  /               ext4  errors=remount-ro         0  1 
# /home was on /dev/sda6 during installation
UUID=bcc5d7d8-d19d-4e9f-acf7-9c5bcaa24427  /home           ext4  user                      0  2 
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=786f896d-f339-4b2d-9ce7-09c5845bff90  none            swap  sw                        0  0 
/dev/fd0                                   /media/floppy0  auto  rw,user,noauto,exec,utf8  0  0 
/dev/sdb1                                  /media/sdb1     ext4  defaults                  0  0  ]

Ik weet niet of het nog van belang is, maar in de bovenste regel van gedit (naast de 3 bolletjes) staat de naam van fstab en fstab_oud  bij beiden tussen haken [read-only]

En nu dan nog de gegevens in de Terminal van het commando [sudo blkid] :

[ubuntu@ubuntu:~$ sudo blkid
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
/dev/sda1: LABEL="Data schijf2" UUID="7fb19953-98d7-46a0-a0a0-9a4d3b95d206" TYPE="ext4"
/dev/sdb1: UUID="0b432bae-48bc-4bc6-8795-435e42c369a9" TYPE="ext4"
/dev/sdb5: UUID="786f896d-f339-4b2d-9ce7-09c5845bff90" TYPE="swap"
/dev/sdb6: UUID="bcc5d7d8-d19d-4e9f-acf7-9c5bcaa24427" TYPE="ext4"
ubuntu@ubuntu:~$ ]

Ik hoop dat het nu wat duidelijker wordt, waarom Ubuntu bij mij niet opstart.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2011/01/30, 22:23:02 »
Je komt er vast en zeker  ;)

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc                                       /proc           proc  nodev,noexec,nosuid       0  0
UUID=0b432bae-48bc-4bc6-8795-435e42c369a9                                  /               ext4  errors=remount-ro         0  1
# /home was on /dev/sda6 during installation
UUID=bcc5d7d8-d19d-4e9f-acf7-9c5bcaa24427  /home           ext4  user                      0  2
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=786f896d-f339-4b2d-9ce7-09c5845bff90  none            swap  sw                        0  0
/dev/fd0                                   /media/floppy0  auto  rw,user,noauto,exec,utf8  0  0
UUID=7fb19953-98d7-46a0-a0a0-9a4d3b95d206                                  /media/sdb1     ext4  defaults                  0  0

Plak bovenstaande inhoud eens in je fstab, opslaan, en zien of hij nu opstart.

Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2011/01/30, 23:10:51 »
Je komt er vast en zeker  ;)
Ja dat geloof ik ook, maar waarom de boel read-only is ontgaat me voor het moment...

Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2011/01/30, 23:21:33 »
"Er is een fout opgetreden tijdens het aankoppelen"  Druk op S om aankoppelen over te slaan
Hallo, dit wil zeggen dat de informatie in /etc/fstab onjuist is: Ubuntu kan de schijf met UUID=xxx niet vinden. Als je voor het opstarten de sata-kabel uit een van de schijven trekt, krijg je dezelfde melding. Dit betekent dat de info in fstab niet juist is.

Ik heb gekozen voor S. Toen moest ik mijn login en wachtwoord opgeven (nog steeds in het zwarte scherm)
Toen kwam de melding:
"no directory, logging in with Home=/   
bash: kan geen tijdelijk bestand maken voor "hier"-document:
bestandssysteem is alleen lezen.
Dit is op z'n zachtst gezegd merkwaardig. Na de 'S'-optie moet-ie gewoon Ubuntu van de tweede harde schijf (sdb) starten.

Toen heb ik de Ubuntu live-CD opgestart en heb ik via Nautilus naar mijn boomstructuur gekeken. Ziedaar nu was mijn 2e HD wel zichtbaar evenals de root en home partitie op de andere HD. Dus dat gedeelte is dan voor elkaar.
Dat heet vooruitgang! :-)

Maar nu heb ik weer een ander probleem dat Ubuntu niet op wil starten.
Cool probleem inmiddels! :-) Denk nog steeds dat het eenvoudig is op te lossen. Waar klaagt-ie over bij het niet-willen-opstarten?

Offline whity

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #20 Gepost op: 2011/01/31, 13:51:18 »
Het zal misschien wel stom van mij zijn , maar ik krijg het niet voor elkaar om die fstab-tekst bij mij in fstab te plakken.
Ubuntu kan ik niet opstarten, dus moet ik alles via de live-cd doen.
Via de Terminal kan ik alleen in de fstab komen van de live-cd zelf.
Via Nautilus kan ik wel naar de schijf/partitie gaan waar /etc/fstab van de Ubuntu installatie op staat. Als ik dan via gedit fstab open kan ik alleen kopieren, maar niet de tekst van Vanadium plakken.
Dus het [Read-only] verhaal speelt mij, denk ik, parten.

Hoe krijg ik dat read-only weg? Komt dat omdat ik van de live-cd werk?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #21 Gepost op: 2011/01/31, 14:00:12 »
Ik dacht niet dat het in een live sessie nodig, maar wellicht moet je toch als "root" werken.

Start dus je editor op door op Alt+F2 te drukken. Geef het commando "gksudo gedit".

Nu krijg je een editor venster met root bevoegdheden. Via Bestand - Open zal je naar je harde schijf moeten navigeren, om in "etc" je "fstab" te zoeken. Nu zal je wel de nodige rechte hebben om het bestand ook te overschrijven.

Als dit niet zou lukken, dan is je schijf mogelijk als "enkel lezen" aangekoppeld. Toon eens hoe de schijf aangekoppeld is door de uitkomst van "mount" hier te posten.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #22 Gepost op: 2011/01/31, 16:02:01 »
Ik heb eens goed post #16 gelezen: zit hier misschien het probleem?
Post #16, de output van /etc/fstab:

Het valt mij op dat steeds sda en sdb verwisselen.

Regel 30: sda1 met regel 32 UUID=bcc5d7d8-d19d-4e9f-acf7-9c5bcaa24427
en dat is gelijk aan: regel 47 sdb6 met dezelfde UUID.

Evenzo:
regel 34: swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=786f896d-f339-4b2d-9ce7-09c5845bff90  none            swap
en regel 46: /dev/sdb5: UUID="786f896d-f339-4b2d-9ce7-09c5845bff90" TYPE="swap"

Verwacht geen verdere hulp van mij over /fstab, maar lezen kan ik hopenlijk wél  ;)
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline whity

  • Lid
Re: [OPGELOST] Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #23 Gepost op: 2011/01/31, 17:02:41 »
Met de root rechten ( uit gevoerd volgens advies van vanadium) heb ik het plakken van de nieuwe fstab-inhoud
voorelkaar gekregen, daarna opgeslagen en opnieuw opgestart.
Het is haast niet te geloven, maar nu werkt alles naar behoren.  :D
Ubuntu start vanzelf op en in Nautilus zie ik nu ook mijn 2e interne HD.

Dus volgens mij is nu alles opgelost en voorelkaar, ik ben harstikke blij!!

Idereen heel erg bedankt voor de geleverde bijdragen

Re: [Opgelost] Tweede interne Harde Schijf in Nautilus niet zichtbaar
« Reactie #24 Gepost op: 2011/01/31, 23:31:57 »
Hallo, erg leuk te lezen dat je probleem nu is opgelost! Ik had, samen met de mede-respondenten in deze draad, steeds het gevoel: maar dit is op te lossen, hier en daar (maar waar??) staat slechts een enkel dingetje verkeerd. En dat bleek maar weer!

Je schreef in je eerste bericht dat je wilde overstappen op Ubuntu en je Windows-schijf naar een dataschijf wilde omzetten. Nou dat duurde even maar het is gelukt. Dit is nu de lol van Linux: in het begin duurt het even voordat je begrijpt hoe de boel in elkaar steekt (schijven en zo, om maar een dwarsstraat te noemen...) en daarna pieker je er niet meer over om wat anders dan Linux te gebruiken. Het heeft vele, vele voordelen. Geen (of nauwelijks) virussen, zeer stabiel, gratis en open source, keuze uit meerdere Window managers, desgewenst ontwikkelomgevingen, etc... En vooral: geen bedrijf dat meekijkt op jouw harde schijf of jouw muziekbestanden of andere software wel betaald en legaal is. Met Linux ben je baas over je eigen /home. /Home, sweet /home, als het ware.

Hoop dat het je even goed bevalt als mij sinds een jaar of vijf, zes.

Groet, Paul.