Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Picasa onder Lucid  (gelezen 1657 keer)

Offline midas

  • Lid
[Opgelost] Picasa onder Lucid
« Gepost op: 2010/06/29, 19:01:09 »
Ik heb Picasa uit de repo geïnstalleerd (versie 3.0.0. Beta), maar door lezen van verschillende blogs wordt ik een beetje op het verkeerde been gezet:

- Is Picasa gewoon een windows-programma dat via een script binnen Wine loopt? Lijkt mij sterk omdat ik Wine niet eens geïnstalleerd heb en Picasa functioneert goed, zelfs sneller dan F-spot.
- Indien toch ja...is het van invloed op het veiligheidsmodel van linux? Ik bedoel een windows-programma binnen Wine draaien.

Nogmaals, het lijkt mij sterk, want binnen Synaptic valt te zien dat ik Wine niet geïnstalleerd heb. Maar wie geeft mij zekerheid?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 19:28:15 door midas »
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: Picasa onder Lucid
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/29, 19:05:26 »
Wine wordt als ik het goed heb zonder rechten uitgevoerd binnen ubuntu, en kan jouw pc dus niet verder verontreinigen, tenzij je dual boot draait met windows. Je kan wel anderen virussen/ spyware/ crapware cadeau doen binnen jouw netwerk als je wine gebruikt en je spullen binnen je netwerk rondpompt (kan ook via usb sticks/ externe drives etc).

« Laatst bewerkt op: 2010/06/29, 19:25:22 door Vincentlaborant »
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Picasa onder Lucid
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/29, 19:09:42 »
Bij de installatie kan je merken dat er een wine-pakket geïnstalleerd wordt (dat enkel door Picassa gebruikt kan worden). Het is
een programma dat bedoeld is om onder Windows te draaien - dat is wat anders dan een Windows-programma dat door Microsoft
ontwikkeld werd. Als je beeldverwerking wil doen, dan ben je beter af met GIMP. Ben je tevreden met eenvoudige beeld-
verbetering dan vind ik Picassa een uitstekend programma dat snel werkt.

Wine schaadt in essentie het "veiligheids"-model van Linux niet. Vergeet trouwens niet dat de zwakste schakel in gelijk welk
veiligheidsmodel de gebruiker is!

Offline midas

  • Lid
Re: Picasa onder Lucid
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/29, 19:18:08 »
Voor beeldbewerking gebruik ik inderdaad GIMP met de UFraw plug-in. Vanaf de digitale camera laad ik dus altijd de Raw-bestanden. En laat nu dat binnenhalen van bestanden het snelst en gemakkelijkst gaan met Picasa. Picasa gebruik ik dus meer als viewer en organizer van beeldbestanden.

Maar het is beide dus een beetje waar...Picasa gebruikt een wine-bestand enkel en alleen voor Picasa.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline nomko

  • Lid
    • Ubuntu Linux Gebruiker Site
Re: Picasa onder Lucid
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/29, 19:22:07 »
Voor beeldbewerking gebruik ik inderdaad GIMP met de UFraw plug-in. Vanaf de digitale camera laad ik dus altijd de Raw-bestanden. En laat nu dat binnenhalen van bestanden het snelst en gemakkelijkst gaan met Picasa. Picasa gebruik ik dus meer als viewer en organizer van beeldbestanden.

Maar het is beide dus een beetje waar...Picasa gebruikt een wine-bestand enkel en alleen voor Picasa.

Als je in Synaptic zoekt naar Picasa en dan rechtsklikt erop en in het pop-up menu kiest voor eigenschappen moet je naar tabblad Geïnstalleerde bestanden gaan. Daar zal je dan ff naar beneden moeten scrollen en dan moet je opletten naar de regel /opt/google/picasa/3.0/wine. Alle daaronder geïnstalleerde bestanden hebben met Wine te maken, maar zoals je ziet staat het wel onder /google/picasa. Dus wel voor Picasa, niet voor je systeem.
Handige site voor de Ubuntu gebruiker:
https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker
-------------------------
https://www.dropbox.com/referrals/NTQ4MzUwNDc5
-------------------------
Linux user number 515471
----------------------

Offline midas

  • Lid
Re: Picasa onder Lucid
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/29, 19:27:18 »
Ok, lijkt mij duidelijk...kan ik dus gerust laten staan. Bedankt iedereen!
Linux Mint 20.2 Cinnamon


Offline midas

  • Lid
Re: [Opgelost] Picasa onder Lucid
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/30, 10:49:14 »
Werkt goed Vistaus...thanks!
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Re: [Opgelost] Picasa onder Lucid
« Reactie #8 Gepost op: 2010/06/30, 20:14:09 »
Graag gedaan :)

En om het in de toekomst nog makkelijker te maken, heb ik installatieinstructies en de instructies om Picasa Linux mooier te maken vertaald naar het Nederlands: http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/heel-simpel-picasa-linux-installeren-en-een-mooier-uiterlijk-geven/ :)