Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CD problemen Toshiba satelite s1730  (gelezen 1495 keer)

Offline JPubuntu

  • Lid
CD problemen Toshiba satelite s1730
« Gepost op: 2010/01/04, 03:46:07 »
Mijn oude laptop heeft een TEAC CD-224E CD speler maar die geeft alleen de melding ´Plaats een cd´
Bij Toshiba herkennen ze deze laptop niet en kunnen ze ook niet met een autoscan info vinden.
Het vreemde is dat bij het proberen te installeren van Ubuntu in een Win ME (wat dus helemaal niet kan) er nu ´Ubuntu 9.10´ achter de drive vermelding staat..
Dat betekend voor mij dat er toch wat is gelezen en is hij niet te dode opgeschreven.

Heb er al naar gekeken of een bios update een oplossing is maar weet niet of/hoe ik een backup van de bios kan maken en vind dat wel nodig voor eventueel herstel mocht het toch niet goed gaan.
Er wordt namelijk alleen gesproken over het herschrijven van de bios en niets over een backup.

Wat is Uw mening of oplossing?

Offline mrGee

  • Lid
Re: CD problemen Toshiba satelite s1730
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/04, 08:39:27 »
Hallo

Dat klinkt toch wel naar een rotte laserunit van de cd-drive. Bios updates gaan in dit
geval zowieso niet helpen.
Als je voorzichtig bent kun je hem proberen te reinigen. Neem een wattenstaafje
doop dat (bij gebrek aan iets beters) in de alcohol 96%. Dep dat wattenbolletje iets,
zodat je geen echte druppel er aan hebt hangen, maar dat hij nog wel vochtig is.
Anders zou evt. de overmaat aan alcohol over de rand van het laseroogje kunnen gaan en
de lijm oplossen, dan heb je een los lensje  :(.
Reinig het lensje voorzichtig en poets dat, met de droge kant van de wattenstaaf nog na tot
hij weer glimt.
Dan test je hem met een cd. Eventueel doe je er een cd in en draai voor zover mogelijk
de laptop op de kop. Vaak focusseert de laserunit dan net ietsje beter, omdat je hem als
het ware 'helpt', zodat zijn mechaniekje niet de zwaartekracht hoeft te overwinnen.

Ik zag in het andere draadje overigens, dat je de harddisk eruit wilt halen, ik denk dat dit
bij dit type evt. pas kan als het toetsenbord eraf is gehaald;
uitgaande van dit;
http://www.bruenink.de/marc/howto/disassemble_toshiba_s1670cds/disassemble_toshiba_satellite_s1670cds.html
weliswaar duikt je type niet op tijdens een zoektocht op disassembly hier;
http://www.irisvista.com/tech/
Maar het zou je een idee moeten geven. Je hebt meestal wel een convertertje nodig om de
kleine ide interface te kunnen benaderen, bijv. per usb.
Ik denk trouwens dat je met zo 'n kleine hoeveelheid geheugen, hier weinig
echt plezier aan gaat beleven, zoek eerst een passende kleine distro uit. Wordt erg vaak
op dit forum gevraagd, dus een beetje zoeken kan geen kwaad ;)

Groeten Gerrit

-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline ruujan

  • Lid
Re: CD problemen Toshiba satelite s1730
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/04, 09:28:27 »
Tja, dat ken ik. Ik heb ook twee van die TEAC's versleten ooit. Een Toshiba 1800 en nog wat. Het begint met het niet meer lezen van zelf gebrande CD's en eindigt met een kapotte drive. Ik zou maar een nieuwe gaan zoeken.


Offline JPubuntu

  • Lid
Re: CD problemen Toshiba satelite s1730
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/05, 03:24:19 »
Hallo

zoek eerst een passende kleine distro uit.

Groeten Gerrit


Bedankt voor je ideeën, ga ik proberen, maar wat is een distro?

Dat toetsenbord is inderdaad een probleem om los te krijgen, ik wil het niet afbreken.
Als de cd weer werkt ga ik en meer geheugen inzetten en iets op de grootte van de HD verzinnen.

Ik ben ook bezig om een Unix systeem te installeren b.v. Puppy of iets dergelijks, maar dat lukt nu nog niet door de hardware problemen.

« Laatst bewerkt op: 2010/01/05, 03:26:17 door JPubuntu »

Offline mrGee

  • Lid
Re: CD problemen Toshiba satelite s1730
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/05, 08:45:29 »
distro=distributie ; een kleine linux bijv.;  puppy linux of dsl of
tinycore of een blokkendoos waarvan de methode hier in het forum
vaak genoeg genoemd wordt.

 

« Laatst bewerkt op: 2010/01/05, 11:34:39 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Petervdw

  • Lid
Re: CD problemen Toshiba satelite s1730
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/05, 11:09:47 »
Aan JPubuntu

Er is een emailtje naar je onderweg.

Vr.groet, peter