Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop  (gelezen 5577 keer)

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Gepost op: 2008/07/09, 18:49:10 »
Hallo,


ik ben Els. Mijn vriend Werner heeft een nieuwe laptop gekocht. Ik krijg echter altijd een foutmelding als ik Ubuntu 8.04 wil installeren. Standaard stond er Windows Vista op, ik heb die setup doorlopen zodat dat er op staat.

De foutmelding die ik te lezen krijg, is altijd (of ik nu Ubuntu direct wil installeren of aanduid om eerst Ubuntu uit te testen:

udevd-event [1543]: run-program: '/sbin/modprobe' abnormal exit
BusyBox v1.1.2 (Debian 1:1.1.3-5ubuntu12) Built-in shell (ash)

Enter 'help' for a list of built-in commands.

(initramfs)

Tot zover de foutmelding.

Deze hebben we gekocht:

Dit is de eerste, deze kost 604,14 euro.

Specifications
Model & OS
Model     Satellite L300-10Q
Bundled OS     Windows® Vista® Home Premium
Processor
Processor Type     Intel®
Processor Speed     Pentium® Dual Core T2370 1.73 GHz
Processor Cache     1 MB
Processor Bus Speed     533 MHz
Memory
Memory Type     DDR2 RAM
Memory Std.     2 GB
Drives / Storage
Hard Disk Capacity     160 GB
Optical Drive     DVD Super Multi (Double Layer) drive
Display
Display Type     Toshiba TruBrite WXGA TFT High Brightness
Display Size     15.4 inches
Graphics
Graphic Controller     Intel GMA X3100
RAM Capacity     up to 358 MB total available graphics memory with 2 GB system memory
Audio
Audio     24-bit stereo
Integrated Speakers     Toshiba Bass Enhanced Sound System
Interfaces
Ports - USB     3 x USB 2.0
Ports - Video     1 x VGA
Ports - Audio     1 x headphone (stereo)/ Mic
Ports - RJ11     1 x RJ-11
Ports - RJ45     1 x RJ-45
Ports - Other     1 x DC-in
Connectivity
Network     10BASE-T/100BASE-TX
Modem     56 Kbps data and 14.4 Kbps fax
WLAN     Wireless LAN
Input
Pointing Device     Touchpad
Power
Battery Type     lithium-ion
Ac Adaptor     Autosensing AC adapter (100/240 V) for worldwide usage
Dimensions
Width     362 mm (14.25 inches)
Height     33 mm (1.30 inches)
Depth     267 mm (10.51 inches)
Weight     2.49 kg (5.49 lb)

Kent iemand die foutmelding en weet iemand wat we daarmee moeten doen?

Alvast heel erg bedankt voor hulp!

Groetjes,

Els

Offline Willem_D

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/09, 19:54:34 »
Els,
heb je al gekeken of jullie Toshiba vermeld staat op:
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam
?
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline tabasco

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/09, 20:00:16 »
Hoi Els,
Als het een Toshiba laptop betreft dan kun je hier wat achterliggende info vinden over jouw probleem:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/225749
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=793195

De oplossing die daar tot nu wordt geboden is:
- Zet de LAN (interne ethernet kaart) in de BIOS uit.
- Installeer via de Ubuntu cd (wat nu wel zou moeten werken)
- Na de installatie en alle updates (wellicht via wireless) reboot de computer, zet LAN weer aan in de BIOS.

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/09, 20:03:18 »
Dag Willem,


die website kende ik niet, de laptop staat er niet bij.

tabasco, ik heb geen enkel flauw benul hoe je in BIOS geraakt. Als je dat op een gemakkelijke manier kan uitleggen zonder afkortingen te gebruiken lukt het misschien. Het is zo al moeilijk genoeg om er uit te geraken.

Groetjes,

Els

Offline tabasco

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/09, 20:05:42 »
Om in de bios te komen van een computer, moet je tijdens het opstarten, dus voordat er een besturingssysteem wordt geladen, een knop op het toetsenbord indrukken. Vaak wordt aangegeven welke knop dit is (F2, DEL, F10, etc...)

Dan verschijnt het BIOS scherm waar ergens de keuze mogelijkheid bestaat hoe je de Ethernet controller disabled.

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/09, 20:19:25 »
Hallo,


van Ethernet heb ik niks gezien in de BIOS, ik heb wel LAN disabled daar. Het probleem is nog niet opgelost, nog dezelfde foutmelding.

Groetjes,

Els

Offline Willem_D

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/09, 20:33:23 »
Els, ik trof -toch- het volgende aan in de Wiki voor de L300:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/ToshibaSatelliteL300-13y?highlight=%28L300%29


De conclusie:
Citaat
The latest vanilla kernel (2.6.25.4 or 2.6.26-rc4) fixes all bugs (reported by LaptopTestingTeam/ToshibaSatelliteL40-14N) The only thing still not working is the built-in USB Realtek RTL8187B WLAN adapter.
Edit1:
Als dit test-rapport inderdaad op jullie laptop van toepassing is, dan is de installatie een klus voor gevorderden. Er wordt verwezen naar een Duitse conversatie.

Edit2, 10 juli 2008:
kernel-versienummers ingevoegd.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Offline tabasco

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/09, 20:33:42 »
'Lan disabled' is inderdaad de optie die bedoeld werd in bovenstaande links. Wellicht kun je proberen om de 'alternate' versie te downloaden van ubuntu versie 8.04.1 (de laatste versie) en daarmee te installeren ipv de desktop versie.

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/09, 20:40:58 »
Hallo,


met de cd van Ubuntu 8.04 Hardy Heron gaat het niet. Nu heb ik de cd van versie 7.10 Gutsy Gibbon erin zitten en die wil het wel doen. Het scherm van de partities staat nu open. Op de laptop staat Windows Vista, die ik er met een setup daarstraks opgezet heb (stond er al op voorhand op, we hebben daar geen cd van gekregen). Mijn vriend zou die graag willen houden om dat eens uit te proberen en Ubuntu er bij op zetten.

Ik weet niet op welke van de 3 partities die Linux nu geeft, die Vista staat. Daarom vraag ik het hier eventjes voor ik die Vista eraf zou gooien.

De partities hebben allemaal type ntfs. op de
eerste is size 1572 MB, 208 MB gebruikt
op de tweede is size 79853, 13900 MB gebruikt
op de derde is size 78612MB, 4200 MB gebruik.

Wie kan mij zeggen welke partitie ik als wat moet maken? Ik weet dat er een / moet zijn, een /home en swap moet zijn maar wat dan met dat stuk van Windows Vista? Het is al bijna een jaar geleden dat ik er bij mij nog Windows op had staan, ik weet niet meer precies hoe het moet.

Groetjes,

Els

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/09, 20:42:25 »
Dat kan ik ook doen, die alternate. Dat kan ik morgen dan proberen als niemand mij zou kunnen antwoorden op mijn laatste vraag, want anders doe ik die installatie verder.

Groetjes,

Els

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/09, 20:43:58 »
Ik heb gezien dat er op de laptop iets is voor ik denk draadloos internet, een schuifknopje dat je op en af kan zetten. Dat stond op, met zo 'n antennetje ernaast precies, zo 'n stok met boogjes boven, zoals een zendmast dikwijls word voorgesteld. Ik heb dat daarnet gezien en dat op "off" gezet. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/09, 20:51:52 »
@Els1980:heel belangrijk als je vista wilt behouden:maak een recovery dvd aan van vista,want mocht er iets onverhoopt misgaan met je partities en je hebt geen recovery dvd,dan ben je vista kwijt.Die staat nl. op een verborgen partitie op de schijf.
Kubuntu 20.04

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/09, 20:53:43 »
U kunt tijdens de installatie van Ubuntu kiezen voor Start of Installeer Ubuntu. Ubuntu wordt nu opgestart. Vervolgens start u de Terminal en typt u: sudo gparted

Nu kunt zien op welke partitie Vista staat. Dan kunt u de partitie met Vista behouden en de andere 2 verwijderen. Vervolgens kunt u tijdens de installatie de volgende partities maken:

/root: 6GB of 12 GB (hangt ervan af hoeveel u met Ubuntu doet)
/home: alle ruimte -1 GB
swap: 1GB

Offline tabasco

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2008/07/09, 20:53:55 »
Citaat van: Els1980
Wie kan mij zeggen welke partitie ik als wat moet maken? Ik weet dat er een / moet zijn, een /home en swap moet zijn maar wat dan met dat stuk van Windows Vista? Het is al bijna een jaar geleden dat ik er bij mij nog Windows op had staan, ik weet niet meer precies hoe het moet.
Voor een handige installatie handleiding kun je dit eerst eens rustig doorlezen:
http://computertip.googlepages.com/tweevoudigopstartbaarubuntu
Als je dan nog vragen hebt kun je die natuurlijk stellen...

Citaat van: Els1980
Ik heb gezien dat er op de laptop iets is voor ik denk draadloos internet, een schuifknopje dat je op en af kan zetten. Dat stond op, met zo 'n antennetje ernaast precies, zo 'n stok met boogjes boven, zoals een zendmast dikwijls word voorgesteld. Ik heb dat daarnet gezien en dat op "off" gezet. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft.
Het knopje voor draadloos kun je gebruiken om je wireless kaart in en uit te schakelen. Dit is volgens mij anders dan een bios uitschakeling... En zal dus tijdens een installatie niet veel uitmaken.

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2008/07/09, 20:55:10 »
Ik zie nog een probleem: als ik wi linstalleren, kan ik als ik op een partitie klik om ze te bewerken, bij Aanhechtpunt alleen kiezen tussen :dos en /windows, ook al heb ik aangeduid Gebruiken als ext3
Wat moet ik kiezen als aanhechtpunt? Of moet ik eerst met mijn cd van Gparted de partities verdelen en dan Ubuntu installeren?

Groetjes,

Els

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2008/07/09, 21:34:27 »
Die melding komt omdat die partitie ntfs geformateerd is, het windows-systeem dus.  Het zou best handig zijn als je hier een screenshotje van gparted zou kunnen plaatsen...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2008/07/09, 21:34:32 »
Hallo,


bedankt allemaal voor de tips. Ik heb nu dankzij dat commando voor gparted gevonden waar de Windows partitie is. Nu zijn de partities aan 't maken. Daarna kan ik de installatie doen.

Bedankt voor alle tips!

Groetjes,

Els

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2008/07/09, 21:36:11 »
Dag Prosper,


het is al gelukt met de partities, ze zijn zich nu aan 't maken zoals ik aangeduid heb. Normaal moet het zo goed zijn.

Groetjes en bedankt,

Els

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2008/07/10, 20:41:23 »
Hallo,


eindelijk is het gelukt om nieuwe partities te maken en Linux erop te zetten. Ik heb er wel de vorige versie op moeten zetten (7.10 Gurty Gibbon), het wou ook niet lukken met de alternate cd van Ubuntu 8.04 Hardy Heron.

Een vraagje. Ik heb toen jullie uitleg gevolgd en in de BIOS die Built-in LAN op Disabled moeten zetten gisteren (zie in dit topic). Nu heb ik geen internet op de laptop hoewel de kabel insteekt. Ik heb terug de BIOs open gedaan en daar staat bij dat internet nu Enabled (dat wil toch zeggen dat dat zou werken, niet?).

Kan iemand mij helpen om te zorgen dat ik internet heb op de laptop? Dan kan ik daar terug alle programma 's opzetten.

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,

Els

Offline Drummies

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2008/07/10, 20:46:42 »
Els1980

heb je rechts boven een pictogram netwerkverbinding staan

zo ja rechter muisklik netwerk aanzetten vinkje

linker muisklik bekabeld netwerk bolletje aanklikken
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2008/07/10, 20:57:18 »
Dag drummies,


Het is nu nog allemaal in 't Engels, net hebben we gaan zoeken, er staat nu "Wired network connection" maar als we op internet klikken is er nog geen internet. Weet jij misschien raad? Alvast bedankt!

Groetjes,

Els

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2008/07/10, 21:00:03 »
We hebben hier gewoon internet met de kabel, geen draadloos. Er staat wel een heel klein schuifknopje aan de zijkant van de laptop maar dat is voor draadloos internet denk ik, dat heb ik af staan.

Groetjes,

Els

Offline Willem_D

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #22 Gepost op: 2008/07/10, 21:12:59 »
Els,
in de terminal invoeren:
ifconfig

geeft mogelijk wat informatie.
Acer 5930G laptop met nVidia 9600M GT


"Je verschijnt niet in je lichaam, maar je lichaam verschijnt in Jou."
Francis Lucille

Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #23 Gepost op: 2008/07/10, 21:17:25 »
Kan er iemand mij helpen? Mijn vriend Werner zou zo graag zijn nieuwe laptop uitproberen en zonder internet is dat niet plezant.

Offline Drummies

  • Lid
Foutmelding bij installatie Ubuntu 8.04 op nieuwe laptop
« Reactie #24 Gepost op: 2008/07/10, 21:19:26 »
Els1980

wat ik beschreef staat in je bovenste taakbalk desktop gutsy gibson

ben er vanuit gegaan dat je lap top bedraad dmv ethernet adapter verbonden is met een router/modem

zoniet kan je dan je omschrijven hoe je lap top verbonden is
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011