Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Verplaatsen massa bestanden in geneste subdirectories naar 1 directory met GUI  (gelezen 725 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik wil allerlei bestanden in een map met tientallen submappen en daaronder nog eens submappen verplaatsen naar 1 nieuwe directory op 1 niveau.

Ik lees dat dit commando zou werken:
find /src/dir -type f -exec mv --backup=numbered -t /dst/dir {} +

(weliswaar door /src/dir en /dst/dir te vervangen door de bron-map respectievelijk doel-map).


Maar bestaat er ook een grafisch programma dat dit kan uitvoeren?
Reden: ik lees elders dat het verkeerd toepassen van het regelcommando van hierboven in de verkeerde map tot chaotische verplaatsingen kan leiden, zeker als je bv. per ongeluk in de rootmap of user-map gaat staan.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Het "backup"-deel van het commando zorgt ervoor dat bestanden met eenzelfde naam in de doeldirectory elkaar overschreven. Met dat "backup"-woord zou ervoor worden gezorgd dat gelijknamige bestanden een teller toegevoegd krijgen, zodat ze elkaar niet overschrijven.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Grafisch: zoek alle bestanden, Crtl+a , Ctrl+C  en plakken maar.

Let wel op als je bestanden in één dir samenbrengt: op een bepaald moment wordt dat langzaam.

Offline Jenske

  • Lid
Ja, maar ...
Wat gebeurt er dan met bestanden met eenzelfde naam? Gaat die elke keer dat 'ie zoiets tegenkomt onderbreken?
Ik wil dat bestanden met eenzelfde naam automatisch worden genummerd. Ik zoek dan achteraf wel uit wat er inhoudelijk verschillend is.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline vanadium

  • Lid
Inderdaad: onderbreken, waarbij je keuze zal zijn: overschrijven of overslaan, en waarbij je zal kunnen aangeven voor het vervolg van de operatie hetzelfde te doen. Voor dat automatische nummeren in geval van conflict? Ik weet niet of een grafisch tooltje dat doen.

Ik denk dat je voor dit klusje best bij de commandolijn blijft. Om het wat veiliger te maken, kan je kopieren in plaats dan verplaatsen. Is het resultaat niet naar wens, geen probleem dan. Je wist gewoon de kopie. Lukt het wel en ben je zeker, dan kan je het origineel wissen.

Is schijfruimte een probleem? Gebruik dan het link commando. Ook dat ondersteunt de optie. Werkt zoals cp, maar hier zal de "kopie" geen extra plaats innemen! Ja, dit is power die je enkel via de linux terminal hebt.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Jenske: attentie op de terechte waarschuwing van Vanadium. Als je veel in één map tezamen brengt, en als ik dit onderwerp zo lees is dat het geval, dan wordt het werken in die map onwerkbaar traag. Kies daar niet voor. Hou afstand.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Ik vermoed dat je dit met Krename zou kunnen klaarspelen.
Het programma dient eigenlijk om filenamen aan te passen.
Je kunt gewoon mappen en files selecteren en dan kun je al deze bestanden hernoemen (als je wil) of een teller toevoegen waarbij dus identieke filenamen uiteindelijk toch anders gaan noemen.
Uiteindelijk kun je instellen als je wil waar alle files moeten terechtkomen, dus je kunt die volgens mij in 1 map zetten dan.
Maar zoals ze hier al gezegd hebben... te veel files in 1 map ....
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience