Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu edgy install blijft hangen  (gelezen 1758 keer)

Gast

  • Gast
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Gepost op: 2006/10/27, 09:56:29 »
Hi,

heb een nieuwe laptop Dell D620 en wil hierop een dual boot draaien. Heb de standaard windows installatie van Dell eraf gesmeten en er opnieuw windows op gezet, maar dan op een kleinere ntfs partitie.
Op die manier heb ik nog 68Gb niet gealloceerde ruimte op mijn schijf over. Deze resterende ruimte had ik willen gebruiken voor ubuntu (ext3) & data (fat32).

Partitie tabel:

Partitie 1: ntfs 25Gb windows
Partitie 2: Logische partitie ext3 20Gb ubuntu
               Logische partitie linux-swap 300 Mb swap
               Logische partitie fat32 50Gb data (kan gedeeld worden door windows en ubuntu)


Wanneer ik dit alles heb geconfigureerd met de partitioneringstool van ubuntu blijft de install altijd hangen op 94% bij het installeren van /boot.
Indien ik daarna naar windows ga, zie ik dat de partities zijn aangemaakt en ik kan al gebruik maken van de laatste fat32 partitie.

Ik kan niet meer naar een terminal venster switchen om te kijken wat er nu juist mis gaat.
Heb de cd ook al meermaals op fouten gecontroleerd, maar tevergeefs.

Ik denk niet dat mijn setup zo exotisch in vergelijking met andere, integendeel.

Heeft er iemand suggesties?
Is mijn partitionering fout?
Kan ik de installatie vanop console uitvoeren, dan heb ik al wat debugging informatie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/27, 10:22:19 »
Je zou eens kunnen proberen of het probleem zich ook voordoet bij Ubuntu 6.06.1 (Dapper Drake). Bewezen stabiel en bovendien LTS.

Edgy Eft is een splinternieuwe versie (6.10) en zal ongetwijfeld nog wat oneffenheden bevatten. Zelf waag ik me er nog niet aan, in elk geval.

Je partitionering is goed. Al zou ik zelf de FAT32-partitie direct na de Windowspartitie plaatsen. Daarna de EXT3 partitie voor Linux, en als laatste de swap. Zo hoeven de lees-schrijf-koppen van de harde schijf de minste afstand af te leggen.

De beste omvang voor de swap is overigens minimaal een paar Mb meer dan je RAM. Wegens slaapstand en zo. Heb je meer dan 300 Mb RAM, dan zou ik de swap wat groter maken.

Groet, Pjotr.

Gast

  • Gast
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/27, 10:37:45 »
Bedankt voor je tip ivm de partitionering. Ik weet niet of het iets gaat helpen aan het feit dat de installatie blijft hangen, ik ga het eens uitproberen met dapper 6.0.6.1.

wordt vervolgd...

Gast

  • Gast
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/27, 13:08:18 »
Het is nu gelukt met Ubuntu 6.0.6.1
Heb nu 3 primaire partities:
Primaire partitie 1: ntfs windows
Primaire partitie 2: fat32 data
Extende partitie: Logische partitie: ext3
                        Logische partitie: linux-swap

Ik ben onmiddellijk na het starten van de partionering naar de console gegaan (ctrl + alt + f1). Op het einde van de installatie kreeg ik  op de console de volgende output:

SQUASHfS error: can't find SQUASHFS superblock on sda1
FAT bogus number of reserved sectors
hw_random: cannot enable RNG, aborting
Buffer I/O error on device sr0, logical block 40572
cramfs: wrong magic
SQUASHfS error: can't find SQUASHFS superblock on sda2
....

Ik weet niet wat dit allemaal te betekenen heeft. Maar de install is nu gelukt, weet nog altijd niet waarom het niet met edgy werkt. Ik ga nu de upgrade van ubuntu dapper naar edgy doen.

Daarna zal er nog heel wat getweaked moeten worden ;o)

Enige tips voor uitgebreid scherm te gebruiken? Liefst mijn externe monitor als master en het laptop scherm als uitbreiding, geen clone.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/27, 14:22:04 »
Proficiat met de geslaagde installatie!

Ikzelf kan je helaas niet met Edgy helpen, want die versie ga ik  overslaan.....

Dapper is samengesteld met het oog op optimale stabiliteit en bewezen betrouwbare technologie. Dapper wordt ook drie jaar ondersteund met updates (Long Time Support). De dieselmotor onder de Ubuntudistributies.

Edgy is "on the edge", daarbij is gekozen voor de allernieuwste en deels experimentele technologie. Wordt ook korter ondersteund dan Dapper (anderhalf jaar maar, geloof ik). Meer iets voor de echte techno-bollebozen.....

Groet, Pjotr.

Offline Ramana

  • Lid
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/27, 15:11:01 »
ik de alternate-versie van edgy geinstalleerd: geen probleem. De desktop versie komt bij mij niet verder dan het aankoppelen van /, swap en /home met de melding: geen bestandsysteem. De installer ziet niet dat ik toch echt / heb aangekoppeld. 'n bug? Mijn advies: gebruik de alternate-versie.

Offline Ramana

  • Lid
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/27, 15:12:46 »
oh, ja, ik had het kubuntu, of het ook het geval is bij ubuntu weet ik niet...

groet,

Ramana

drees

  • Gast
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/27, 16:31:09 »
Probleem met Upgrade 6.06 naar 6.10
       
Hallo Ubuntu vrienden,
Ik probeer op mijn laptop de nieuwe versie van Ubuntu 6.10 te installeren via de "Upgrade" procedure.
Ik geef hiervoor in een terminal venster het volgende commando:
gksu "update-manager -c"
Na het ingeven van het password, krijg ik een nieuw venster waarin staat:
Uw systeem is up-to-date
New distribution release '6.10' is available
Als ik hierna op de knop "Upgraden" druk krijg ik een nieuw schermpje met "Versie-informatie"
Als ik hierna nogmaals op een knop "Upgrade" druk gaat het systeem aan de gang met het downloaden van de nieuwe versie en gaat hij de eerste fase "Upgraden van Ubuntu naar 6.10" (upgrade voorbereiden) uitvoeren.
Hierna krijg ik een schermpje met: "Fout tijdens het updaten" met de volgende tekst:
Failed to fetch http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf/dists/breezy/Release.gpg Tijdelijke fout bij het opzoeken van 'packages.freecontrib.org'
Failed to fetch http://ftp.belnet.be/linux/ubuntu/ubuntu/dists/dapper/Release Unable to find expected entry  multive/source/Sources in Meta-index file (malformed Release file?)
Volgens mij heb ik alles volgens de instructies gedaan. Maar mogelijk heb ik ergens een fout gemaakt.
De vraag is alleen WAAR?
Er staat heel wat informatie in Evolution Adressen/Mail welke ik graag zou willen behouden.
Kunnen jullie mij een tip geven?

ifokkema

  • Gast
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/27, 21:04:44 »
Citaat van: drees
Kunnen jullie mij een tip geven?
1) Niet in paniek raken :)

2) Je sources.list aanpassen. Hij zegt dat het systeem bestanden niet kan vinden. Commentarieer bijvoorbeeld de freecontrib weg uit de lijst. Heb je toch niet nodig voor het upgraden naar Edgy.

3) Vervang de ftp.belnet.be regels maar even met http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu, dan zou je ook van dat probleem af moeten zijn.

Offline hang-oor

  • Lid
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/28, 17:00:45 »
Citaat van: ramana
ik de alternate-versie van edgy geinstalleerd: geen probleem. De desktop versie komt bij mij niet verder dan het aankoppelen van /, swap en /home met de melding: geen bestandsysteem. De installer ziet niet dat ik toch echt / heb aangekoppeld. 'n bug? Mijn advies: gebruik de alternate-versie.
Bij mij exact hertzelfde probleem, derhalve maar weer Dapper erop gezet.

Offline Ramana

  • Lid
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/28, 18:08:09 »
Dan is het (voor Kubuntu) een heel vervelende bug. Het kan zijn dat het probleem zich bij een ander keuze niet voordoet (b.v. om de hele schijf te gebruiken). Voor mij geen optie, omdat mijn data moet blijven. Is het iemand wel gelukt op (K)ubuntu te installeren met de desktopversie? Ik koos tijdens de installatie voor / op partitie /hda5 en voor home /hda7. hda6 is bij swap....

De alternate-versie werk prima, alleen kiest de installer voor een NL-toetsebord i.p.v. een US-toetsenbord. Geen echt probleem dus.

Offline hang-oor

  • Lid
Ubuntu edgy install blijft hangen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/28, 18:15:55 »
even aanvullend:bij mij was het niet de kubuntu-desktop maar de ubuntu-desktop 64AMD