Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu  (gelezen 881 keer)

NickK

  • Gast
Xubuntu
« Gepost op: 2007/12/17, 15:31:41 »
Hallo,

Op mijn pc die ik voor mijn schoolwerk gebruik is ubuntu geïnstalleerd. Deze pc heeft echter weinig ramgeheugen, nu zou ik graag de desktop van xubuntu willen installeren zonder xubuntu zelf te moeten installeren en al mijn gegevens kwijt te zijn/over te moeten zetten.
Ik meen mij te herinneren dat het mogelijk is om een kubuntu desktop/windows manager te installeren via de console. Kan dit ook met een xubuntu desktop? Wat is hier de opdracht voor?
Bij voorbaat dank.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Xubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2007/12/17, 15:37:20 »
Je kan in Synaptic of via de terminal het pakket xubuntu-desktop installeren.
Hierna kan je in het inlogvenster via sessies kiezen wat je op wil starten, gnome of xfce.

NickK

  • Gast
Xubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2007/12/17, 15:58:53 »
Is gelukt, bedankt.

pg1n

  • Gast
Xubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/08, 22:57:37 »
Is het ook mogelijk om na het installeren van de Xubuntu-desktop in Ubuntu de computer na het opstarten automatisch voor Xubuntu te laten kiezen?

Scheelt het dan ook in geheugen of moet ik dan eigelijk Xubuntu vanaf de CD installeren (ik heb momenteel niets te  verliezen op de schijf - ben nog in ontdekkingsfase ;) )?

Zijn er eigenlijk wezenlijke verschillen tussen Ubuntu en Xubuntu?

Groeten, Maarten

Offline woteb

  • Lid
Xubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/08, 23:20:12 »
Als je bij de sessie Xubuntu selecteert en vervolgens kiest voor 'standaard' (dus niet voor die ene sessie), dan is Xubuntu standaard (totdat je weer voor 'gewoon' Gnome-Ubuntu wil kiezen).

Xubuntu kun je op verschillende manieren installeren:
1. Via de Xubuntu Live-CD
2. Via de Xubuntu Alternate CD (aan te bevelen).
3. Via een terminal: sudo apt-get install xubuntu-desktop
4. Via Synaptic (ook voor xubuntu-desktop)

Manier 3 en 4 alleen vanaf een bestaande Ubuntu installatie -OF- als je handig bent, via de alternate CD en dan de command-line modus. Maar manier 1 en 2 gaan er vanuit dat je een schone installatie uit gaat voeren. Manier 2 (dus de alternate CD) heeft de voorkeur. Gaat sneller (omdat je rechtstreeks installeert) en gebruikt minder werkgeheugen. Zeker als je dat laatste niet hebt dus aan te bevelen.

Verschillen: Ja, Ubuntu gebruikt Gnome en Xubuntu gebruikt XFCE. Er zijn overeenkomsten (bijde gebruiken o.a. gtk) maar Gnome is voor minder bedeelde systemen al snel een heel stuk logger dan XFCE, maar daarentegen ook uitgebreider.
Je zou natuurlijk ook de Live-CD kunnen proberen en proeven hoe dat XFCE werkt.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)