Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: nw instalatie uefi asus s400 laptop  (gelezen 508 keer)

nw instalatie uefi asus s400 laptop
« Gepost op: 2016/12/19, 02:07:27 »
Vanavond een geslaagde installatie gemaakt op een nw asus s400.
deze is voor Moeders (meteen een inlog voor haar gemaakt  ;) ) met een solo dist van Ubuntu 16.4 LTS.
heerlijk het volledige Windows 8.1 verwijdert en alles voor haar geinstaleerd.
nu heeft zo een laptopje de fijne bijkomstigheid dat het zowel tought als ook toetsenbord is gefabriceerd
mijn Moeder is echt nog  een DigiBeet te noemen, maar ze pikt het al aardig op met en Iphone 4.
en vanaf morgen dus ook op de laptop.

kwam ik hierbij nog problemen tegen?
nee eigenlijk niet echt.
daar deze laptop geen cd of dvd drive heeft , moet je dus met een usb werken.
na de interne windows 8 verteld te hebben dat ik geen fastboot wenste en ook geen slaap
scherm wilde, kon ik na de F2@ knop te hebben ingedrukt tijdens de opstart
direct in de UEFI terecht komen en daar ook de juiste instellingen ingegeven bij
secure boot en legacy om daarna de boot volgorde op mn usb stickje te zetten.
deze met RUFUS gemaakt (easy usb creator werkte bij mij niet) en een probleemloze installatie verders.

Offline aartje

  • Lid
Re: nw instalatie uefi asus s400 laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2016/12/19, 09:10:58 »
Prima dat je even gemeld hebt dat je op dit type laptop zonder problemen
Ubuntu ge-installeerd hebt. Misschien is het een idee om een aparte forumgroep
te maken waarin men de mededeling kan doen dat het op de goed beschreven
computer gelukt is om  Ubuntu te installeren met in het kort de beschrijving hoe.

 Bedankt voor de melding Fastlady !

Offline Power

  • Lid
    • Poweredby
Re: nw instalatie uefi asus s400 laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2016/12/19, 11:01:45 »
Ja, ik vind het spijtig dat veel mensen Ubuntu op een oude computer plaatsen en dit als een tweede systeem zien. Ook ik heb een drietal weken geleden Ubuntu 16 op een nieuwe laptop XPS Dell geïnstalleerd en deze loopt als een treintje, alle soft en hardware werken zonder problemen. Nu werken al mijn Desktop Asus en mijn laptop Dell op Ubuntu, en wat een luxe dat niet meer wachten als je start dat er nog maar eens een 30 tal update zijn in Windows, en nog niet te spreken van de virusscanner die uw systeem vertraag. En als je een probleem tegenkom dan is dit prachtig forum hier dikwijls de oplossing toch wat software betreft.
Beste forumvrienden hierbij nog prettige eindjaar feesten en een nieuw Ubuntu jaar 2017.

Groetjes
Roland
Gepensioneerd piloot ( Tunis Air )

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: nw instalatie uefi asus s400 laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2016/12/19, 13:31:09 »
Hoi Roland,

Helemaal met je eens! Ik doe het persoonlijk dan met nette tweedehands gekochte PC's maar ik draai verder ook alleen Ubuntu als systeem. Xubuntu dan om precies te zijn. Niks anders op mijn computers.

groet,

Just

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline DeBaas

  • Lid
Re: nw instalatie uefi asus s400 laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2016/12/19, 14:30:46 »
De huidige Linux distro's kunnen veelal in standaard UEFI gedraaid worden, met GPT ingedeelde HDD. Vaak moet wel secureboot uit.
Dus veelal hoeft legacy (emulatie) niet ingeschakeld te worden.
Voordeel, er wordt een dubbele registratie index van je GPT ingedeelde HDD bijgehouden, zowel begin als einde disk.
Beschadigde tabel of track0 ? staat altijd nog in de tweede.
Beschadigde tabel of track0 ? op een legacy MBR disk is weg inhoud.

Een op legacy ingesteld computer kan niet booten van een GPT ingedeelde HDD.
Een HDD groter ( > ) dan 2T MOET GPT worden ingedeeld, anders is deze mooie grote disk begrenst op 2T.
« Laatst bewerkt op: 2016/12/19, 14:38:25 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: nw instalatie uefi asus s400 laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2016/12/19, 22:34:28 »
de secuur boot en de fast boot moest idd uitgeschakeld worden, zodus ook de " slaapstand" aangezien dat anders niet veel doet.

een Asus s400 heeft een SSD en en 500Sata waarop dus de SSD is gebruikt voor de Grub.
Na installatie krijg je zo netjes bij Grub dus toegang tot de uefi
en Ubuntu 16.4 heeft keurig de fast boot wederom ingesteld.

vandaag bij moeders aangemeld op haar WiFi netwerk en eea aan toegangs- permissie geregeld.
kan ze lekker gaan oefenen.

moest zelf alleen wennen aan de dubbele " touch" an " muis" combinatie, ergens best wel handig eigenlijk.
verders nix niemandal aan probs oid meegemaakt, lekkere fijn distro dit