Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.  (gelezen 1613 keer)

Offline Draak

  • Lid
Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.
« Gepost op: 2011/11/17, 20:52:03 »
Ik heb Ubuntu naast Windows geinstalleerd.  Daarna Thunderbird geinstalleerd en al mijn email overgezet van mijn oude laptop naar mijn nieuwe (DELL) laptop. Het werkte allemaal goed. Totdat...ik op een ochtend Ubuntu op wilde starten en ik in GRUB bleef steken. Ik kan op geen enkele manier meer in Ubuntu komen en ik heb echt vanalles geprobeerd. Ik heb de LiveCD gepakt en ook de Rescatux CD maar ik krijg het niet voor elkaar om de boel te herstellen. Helaas heb ik in de 2 weken dat ik met mijn nieuwe laptop werk nog geen backup van mijn email gemaakt, dus ik wil heeeel erg graag die bestanden redden.

Mijn vraag is dus: is er iemand die mij kan helpen de toegang tot Ubuntu te herstellen? Ik heb erg weinig verstand van Linux dus jip-en-janneke taal is wel handig :-)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/17, 21:13:21 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Draak

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/18, 16:00:45 »
Ja, die heb ik geprobeerd. Ook het gehele bijbehorende verhaal waarin je in Terminal moet werken keurig opgeschreven om dat te gaan doen. Mijn probleem is echter, ik kan nergens iets vinden waarmee ik in Terminal kom.
Waar kan ik op de CD dat vinden?

Offline Draak

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem. (nog niet opgelost!)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/21, 21:07:22 »
Terminal gevonden, hartelijk dank!

Echter, ik ben al vele uren (dagen) bezig en kan nog steeds Ubuntu niet starten.
Bij het zoeken op internet kom ik de volgende oplossing veel tegen. (mijn eigen gegevens al ingevuld)

sh:grub> linux /boot/vmlinuz-3.0.0-12-generic root=/dev/ sda2 loop=/ubuntu/disks/root.disk ro
sh:grub> initrd /boot/initrd.img-3.0.0-12-generic
sh:grub> boot

Vervolgens krijg ik de melding: The program 'linux' is currently not installed. (alle bijbehorende opdrachten uitgevoerd) Dan krijg ik de melding: Unable to lacate package user-mode-linux.

Bij elke opening die ik zie krijg ik het idee dat er weer een deur in mijn gezicht wordt dicht gegooid.

In het kort nog even probleem beschrijving.
Binnen Windows met Wubi de nieuwste versie van Ubuntu geinstalleerd. Werkte goed, na updates opeens niet meer. Kom vast te zitten in de Grub. Kernel wordt niet geladen.

Help?? Iemand een oplossing voor dit probleem?
« Laatst bewerkt op: 2011/11/22, 20:14:00 door Draak »

Offline aartje

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/23, 12:46:43 »
Even ter verduidelijking, het is niet echt een goede oplossing om met Wubi Ubuntu te installeren, je kan beter een dualboot maken.
Dus ik denk dat je gewoon even overnieuw moet proberen te installeren.

Hier ben ik het geheel mee eens. Wubi is leuk om eens een keertje onder windows
proberen te draaien, maar verder heb ik er ook slechte ervaringen mee.
Dus raad ik ook aan om een dualboot te installeren.

Offline Wout55

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/23, 13:07:34 »
Ik denk dat je niet veel antwoorden krijgt die met een Wubi installatie te maken hebben. Ik heb hier nog wel een werkende Wubi staan. Daar wil ik vanmiddag wel even in kijken. Bij Wubi gebruik je de bootloader van Windows, je krijgt dan een keuzescherm en je kiest dan voor Ubuntu, wat gebeurt er vervolgens. Hij gaat dan naar grub om ubuntu te starten. Daar loopt hij vast en wat voor foutmelding geeft hij dan.


Offline Wout55

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/23, 15:49:07 »
Ok, Dat heeft ook weer een uurtje of wat geduurd. Die oude Wubi doet het nog wel 10.04 trouwens, maar is niet vooruit te branden, dat krijg je met drie updates over elkaar heen. De adviezen van Tstcees werken in bij mij in ieder geval, ik kom zo van buiten in de home directory van de wubi-installatie. Je zou dan het bestandssysteem kunnen controleren. En je kunt je mail en mogelijk andere belangrijke bestanden redden.

Offline Draak

  • Lid
Re: Kan Ubuntu niet opstarten. GRUB probleem.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/24, 20:19:15 »
Helaas, ik heb alles opgevolg en niets is gelukt. Ik kan ook de email folders nergens vinden. Ik ben een beginner en ik zal best wel ergens iets helemaal fout doen.

Is er een steunpunt in de buurt van Hoofddorp waar ik anders even met mijn laptop langs kan gaan? Ik moet die mail folders echt hebben.... Iemand?


Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB