Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 9.10 geen geluid en geen beeld  (gelezen 1311 keer)

HarryE

  • Gast
Ubuntu 9.10 geen geluid en geen beeld
« Gepost op: 2009/11/01, 16:33:43 »
Hallo,
ik ben redelijk nieuw op Linuxgebied en loop bij het inrichten van een P4 machine tegen de volgende opstakels aan:

Geen video met de RX9200SE-128 (AGP kaart met DVI uitgang). Instaleren van Uuntu loopt prima, bij het vertonen van de desktop alleen storing. Draai nu met een Nvideakaart (V7100) maar deze is veel te licht voor video.

Geluid doet het helemaal niet, kaart is Ensoniq pci5200. In de hardwarelijst wordt het ook niet vermeld.

Iemand een idee?

Onder winversies werken beide kaarten goed overigens, ze zijn dus niet kaduuk.

Groet
Harry

Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 geen geluid en geen beeld
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/02, 12:28:21 »
Hoi Harry,

welkom op het forum !

Wat bedoel je met "hardwarelijst" ?  Hoe heb je die aangemaakt ?
Via de  [systeem] - toepassingen - terminal  en het commando
sudo lshw -html > ijzerwaren.htmdan ?   (paswoord [enter] blind intikken, dat hoort zo)
Door je in je thuismap op het bestand "ijzerwaren.htm" te klikken zou je kunnen zien of hij er is.

track


p.s.: blijkbaar zit op die AGP-kaart een "Radeon 9200 SE" chip.  Heb je al onder [systeem] - beheer - "hardware drivers" gekeken ?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 12:33:04 door track »

Offline Dick2

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 geen geluid en geen beeld
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/02, 20:36:11 »
Harry, het is bekend dat Ubuntu niet in alle gevallen goed omgaat met geluid in het geval dat je zowel een onboard audiochip hebt als een aparte geluidskaart. Als dat bij jou zo is, moet je in de BIOS de onboard audio uitschakelen. In de meeste gevallen gaat het daarna goed.
De door jou bedoelde videokaart zou het wel moeten doen...

Groet,
Dick
__________________________________
Ik draai Xubuntu 12.04 op een AMD 64 x2 productiemachine en op een Acer Travelmate 4000.
Elementaire hulp voor Ubuntu (en veel meer) vind je op http://sites.google.com/site/computertip

HarryE

  • Gast
Re: Ubuntu 9.10 geen geluid en geen beeld
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/02, 20:59:45 »
Hallo mensen, fijn dat er al reacties zijn.

@track en Dick:
 *-multimedia UNCLAIMED
             description: Multimedia audio controller
             product: ES1371 [AudioPCI-97]
             vendor: Ensoniq
             physical id: 7
             bus info: pci@0000:00:07.0
             version: 06
             width: 32 bits
             clock: 33MHz
             capabilities: pm cap_list
             configuration: latency=64 maxlatency=128 mingnt=12
             resources: ioport:fc00(size=64)
Zoals je ziet wordt de kaart in deze hardwarelijst wel weer gegeven. In de software is het blokje dat na een zoekopdracht bij Ensoniq verschijnt groen, herinstallatie daarvan leverde niets op Geluid=nul.
In de bios de onboard chip van zowel de video alsd de sound uitgeschakeld. Het kan zijn dat dit op de een of andere manier niet werkt, er klinkt wel een krakerig geruis via de speakers en/ of hoofdtelefoon als ik deze aansluit op de onboard uitgang. Het kraken wordt harder als ik de muis beweeg overigens...

De radeon 9200: als deze kaart er in zit krijg ik geen ander beeld dan een hoop storing. De (werk)balken zijn wel zichtbaar vreemd genoeg... Maar zijn prachtig wit (staat niets in).

Hebben jullie nog suggesties?

Groet
Harry



Offline track

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 geen geluid en geen beeld
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/02, 21:06:50 »
Heb je al met die Radeon er in in het grub- menu naar de "Recovery" opgestart
daar voor de commandolijn gekozen een daar  xfix uitgevoerd ?

track

Offline heir4c

  • Lid
Re: Ubuntu 9.10 geen geluid en geen beeld
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/02, 23:45:39 »
Harry, Heb zelf een asus A9250 (eigenlijk een ati 9200). En hier werkt het 'out of the Box'.

Kan je iets doen in de desktop? Een terminal openen of ....
Kan je rechtsklikken op het paneel en komt er dan een menutje te voorschijn?

Anders kan je kijken welke drivers er geladen zijn via het volgende commando:
sudo cat /var/log/Xorg.0.log | grep driver | grep .drvOpletten!! de 0 van Xorg.0.log is een nul en géén hoofdletter O. Dat is niet hetzelfde. Anders werkt het niet.
Post de uitkomst hier even.


Het kan aan Compiz liggen (desktop effecten) dan geeft dat in veel gevallen een wit scherm op. Kan je die uitzetten via de normale weg of heb je totaal geen iconen op het paneel?
Je kan die ook even uitzetten met het commando:
metacity --replace &
Als het aan compiz ligt zal je weer normaal beeld krijgen.


Als je niets kunt doen via de desktop dan kan je via Ctrl+Alt+F3 die commando's intikken geloof ik. (Eerst even inloggen, je zal je wachtwoord moeten intikken, je zal niets zien, dat is normaal) (Heb het via F3 gedaan omdat ik via F2 niet kan inloggen  ??? )
Wel even wachten op bevestiging van anderen, want ik ben niet gewoon om langs die Ctrl+ ... te werken.

(Het eerste commando kan je wel intikken heb ik net geprobeerd, maar dat ander tik ik niet in omdat mijn compiz goed werkt en heb geen zin om mijn instellingen terug te zetten.)

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu