Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde  (gelezen 2763 keer)

ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Gepost op: 2018/12/23, 10:25:12 »
Geachte Allen,

Volgend  jaar april stopt de ondersteuning voor mijn favoriete mint 17.3 kde. De KDE 4 vind ik vooralsnog fijner dan de nieuwe plasma/kde5 . Dat kan ook zijn omdat ik er nog niet helemaal in ben gedoken. De aanblik out of the box bevalt me in kde 4 in elk geval tot nog toe beter.
Ik heb mijn gedachten al laten gaan over mogelijke opvolgers die de nieuwe "standaard" in huize Balorigheid moeten gaan worden. Ik houd er serieus rekening mee dat kde 5 uiteindelijk in genade zal vallen hier. Als iemand echter een goed ondersteunde distro met kde4  weet, dan hoor ik dit graag. Zelf kan ik natuurlijk de nodige afwegingen maken echter gaat er wel intensief met de os gewerkt worden. Ik vind het dus belangrijk om de zaken goed te overwegen. Niet net zoals met de opvolging van de F-16: jaren steggelen en alsnog de verkeerde keuze maken :P

Kandidaten tot nu toe:

Mint 18 kde nog tot 2021 oid. (beetje uitstel van executie)
Kubuntu
Kde Neon.
Andere suggesties?

Graag uw inzichten.



Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #1 Gepost op: 2018/12/23, 11:12:23 »
De enige die kan weten wat jij wil, ben jezelf. Twijfel je, download dan enkele live CD's en proefdraai eens. Anders wordt het zeker en je zal even een gewenningsperiode door moeten, wat je ook kiest.

Offline peer

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #2 Gepost op: 2018/12/23, 11:37:07 »
ik heb een tijd Neon op mijn pc gehad. Was toe gebaseerd op ubuntu 16 met daarop de nieuwste KDE. In het  begin werkte het prima. Maar ik kreeg het gevoel dat de stabiele basis van Ubuntu en de nieuwste KDE steeds verder uit elkaar  gingen lopen. Ik kreeg in ieder geval steeds meer kleine probleempjes.

Daarna ben ik overgestapt naar Opensuse. Ik had het gevoel dat deze distributie erg zwaar was en langzamer dan Neon. Na een paar weken kreeg ik daar een paar problemen die ik niet direct kon oplossen omdat ik niet echt gewend was aan Opensuse. Heb er niet echt naar gezocht maar ben verder gegaan naar Manjaro KDE. Hier liet de printer zich lastig installeren (lukte alleen als root) maar daarna draaide het prima. Erg stabiel. Het veelgeroemde forum van Manjaro vond ik wat onoverzichtelijk en eigenlijk wilde ik graag terug naar een distributie die op Debian gebaseerd is.

Toen ben ik overgestapt naar Kubuntu18.04. Ik heb bij installatie voor de minimale optie gekozen. Dit vind ik een hele prettige KDE distro. Alles werkt zonder problemen en ik voel me er weer helemaal thuis. Inmiddels geupgrade naar 18.10
Ik blijf voorlopig wel bij Kubuntu.

Maar er zijn zat andere KDE distro's. Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt welke distro je kiest zolang je voor een wat grotere distro kiest.

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #3 Gepost op: 2018/12/23, 11:46:17 »
De enige die kan weten wat jij wil, ben jezelf. Twijfel je, download dan enkele live CD's en proefdraai eens. Anders wordt het zeker en je zal even een gewenningsperiode door moeten, wat je ook kiest.

Hoe standaard uw antwoord ook is: dat is uiteindelijk zeker waar. Ik neem uiteindelijk zelf de beslissing edoch kan het geen kwaad de ontvangers open te zetten voor inzichten en invalshoeken.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #4 Gepost op: 2018/12/23, 11:47:49 »
ik heb een tijd Neon op mijn pc gehad. Was toe gebaseerd op ubuntu 16 met daarop de nieuwste KDE. In het  begin werkte het prima. Maar ik kreeg het gevoel dat de stabiele basis van Ubuntu en de nieuwste KDE steeds verder uit elkaar  gingen lopen. Ik kreeg in ieder geval steeds meer kleine probleempjes.

Daarna ben ik overgestapt naar Opensuse. Ik had het gevoel dat deze distributie erg zwaar was en langzamer dan Neon. Na een paar weken kreeg ik daar een paar problemen die ik niet direct kon oplossen omdat ik niet echt gewend was aan Opensuse. Heb er niet echt naar gezocht maar ben verder gegaan naar Manjaro KDE. Hier liet de printer zich lastig installeren (lukte alleen als root) maar daarna draaide het prima. Erg stabiel. Het veelgeroemde forum van Manjaro vond ik wat onoverzichtelijk en eigenlijk wilde ik graag terug naar een distributie die op Debian gebaseerd is.

Toen ben ik overgestapt naar Kubuntu18.04. Ik heb bij installatie voor de minimale optie gekozen. Dit vind ik een hele prettige KDE distro. Alles werkt zonder problemen en ik voel me er weer helemaal thuis. Inmiddels geupgrade naar 18.10
Ik blijf voorlopig wel bij Kubuntu.

Maar er zijn zat andere KDE distro's. Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt welke distro je kiest zolang je voor een wat grotere distro kiest.

Het komt er dus op neer dat uw ervaringen met Kubuntu tot nu toe de beste zijn. Kubuntu is inderdaad goed zij het dat Mint KDE enige gebruiksvriendelijke features out of the box heeft. Die zijn te installeren dunkt mij.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #5 Gepost op: 2018/12/23, 12:42:54 »
ik zou niet weten welke gebruikersvriendelijke features van Mint ik mis.

Het enige dat verbeterd kan worden in kubuntu is het update-proces. Dat gaat nu met Discover en dat werkt gewoon niet fijn.  Als alternatief wordt door verschillende mensen Muon (is ook geïnstalleerd) of Synaptic gebruikt. Ik doe het als volgt.
Als ik in de werkbalk het icoontje (van discover) zie dat er updates zijn dan geef ik in de terminal het commando 'Sudo apt update && sudo apt full- upgrade' en de update wordt uitgevoerd. Hier zou Mint een verbetering kunnen geven ware het niet dat het updateproces DE-afhankelijk is. Dus Mint helpt hier niet.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #6 Gepost op: 2018/12/23, 15:01:00 »
https://linuxtracker.org/index.php?page=torrents&search=&category=423&active=1

Weliswaar geen Ubuntu maar:
Trinity mini 2018.12 of Trinity 2018.11 zijn KDE4 klonen, localisatie ofwel zoveel mogelijk in het NL zetten doe je achteraf.

Mogelijk een LiveDVD/USB test waard?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #7 Gepost op: 2018/12/23, 15:15:50 »
https://linuxtracker.org/index.php?page=torrents&search=&category=423&active=1

Weliswaar geen Ubuntu maar:
Trinity mini 2018.12 of Trinity 2018.11 zijn KDE4 klonen, localisatie ofwel zoveel mogelijk in het NL zetten doe je achteraf.

Mogelijk een LiveDVD/USB test waard?

Ken ik niet. Gezien kde 4 zeker een testje waard. Gezien de intensiteit waarmee het os gebruikt gaat worden, blijft een van de hoofdvragen hoe goed de ondersteuning is geregeld. Er staan hier genoeg ouwe ragbakken waarop getest kan worden ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/12/23, 15:17:24 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #8 Gepost op: 2018/12/23, 15:42:47 »
De eerste Trinity versie was van 11 April 2015
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #9 Gepost op: 2018/12/23, 15:47:44 »
https://linuxtracker.org/index.php?page=torrents&search=&category=423&active=1

Weliswaar geen Ubuntu maar:
Trinity mini 2018.12 of Trinity 2018.11 zijn KDE4 klonen, localisatie ofwel zoveel mogelijk in het NL zetten doe je achteraf.

Mogelijk een LiveDVD/USB test waard?

Trinity is volgens mij gebaseerd op KDE3 (qua uiterlijk iig wat ik kan afleiden uit de screenshots).

Ben benieuwd naar je bevindingen ZijneBalorigheid. Wil zelf ook wel weer KDE gaan gebruiken na fijn gewerkt te hebben met KDE4 in Kubuntu. Nu alweer een tijdje Ubuntu MATE maar KDE blijft interessant.

Offline peer

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #10 Gepost op: 2018/12/23, 16:05:20 »
ik dacht dat trinity gebaseerd was op kde 3.5 maar wellicht is er het een en ander veranderd.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #11 Gepost op: 2018/12/23, 17:16:13 »

Ken ik niet. Gezien kde 4 zeker een testje waard. Gezien de intensiteit waarmee het os gebruikt gaat worden, blijft een van de hoofdvragen hoe goed de ondersteuning is geregeld. Er staan hier genoeg ouwe ragbakken waarop getest kan worden ;)

Als je geïnteresseerd bent in een retesnelle Trinity: Q4OS. Gebaseerd op Debian, ziet er standaard niet uit, al hebben ze nu een modern jasje in de aanbieding. https://q4os.org/downloads1.html. Er zit een bedrijf(je) achter, dus er wordt geüpdate. Ik heb me nooit in forums verdiept ;)

Je kan TDE ook op Ubuntu plakken: https://wiki.trinitydesktop.org/UbuntuInstall
« Laatst bewerkt op: 2018/12/23, 17:28:00 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #12 Gepost op: 2018/12/24, 08:48:36 »
https://linuxtracker.org/index.php?page=torrents&search=&category=423&active=1

Weliswaar geen Ubuntu maar:
Trinity mini 2018.12 of Trinity 2018.11 zijn KDE4 klonen, localisatie ofwel zoveel mogelijk in het NL zetten doe je achteraf.

Mogelijk een LiveDVD/USB test waard?

Trinity is volgens mij gebaseerd op KDE3 (qua uiterlijk iig wat ik kan afleiden uit de screenshots).

Ben benieuwd naar je bevindingen ZijneBalorigheid. Wil zelf ook wel weer KDE gaan gebruiken na fijn gewerkt te hebben met KDE4 in Kubuntu. Nu alweer een tijdje Ubuntu MATE maar KDE blijft interessant.

Die zal ik alhier doorspelen. Effe geduld aub ;)
Het blijft eigenlijk gewoon ontzettend balen dat Mint met KDE is gestopt. Een werkomgeving naar mijn zin in combinatie met standaard alles er in wat ik nodig heb.....

Los van dat ik de voorgestelde opties wel ga proberen, is het strikt praktisch bekeken wellicht de beste oplossing om voor Kubuntu te gaan en dan alles wat Mint KDe had er zelf op installeren.
« Laatst bewerkt op: 2018/12/24, 08:53:49 door ZijneBalorigheid »
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #13 Gepost op: 2018/12/24, 11:14:14 »
wat had mint kde dan dat kubuntu niet heeft??


Offline DeBaas

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #15 Gepost op: 2018/12/24, 13:15:24 »
Dom hoofd (ikke) Trinity is inderdaad een KDE3 geen KDE4 kloon  :(
https://www.trinitydesktop.org/about.php
« Laatst bewerkt op: 2018/12/24, 13:18:00 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #16 Gepost op: 2018/12/24, 15:37:09 »
wat had mint kde dan dat kubuntu niet heeft??

Sowieso vind ik het systeem van updaten in niveaus's erg handig/fijn. Dat is overigens een wezenlijk verschil tussen mint en ubuntu in het geheel.
In Kubuntu liep ik nogal eens tegen problemen aan bij LibreOffice. Met name Draw moest ik nog wel eens fratsen voor uithalen om die goed werkend te krijgen waar dit in Mint het gewoon gelijk goed deed. d
Mint heeft standaard een aantal tools aan boord waar je in Kubuntu eerst naar moet gaan zoeken. Het is standaard gewoon veel completer. Neemt niet weg dat Kubuntu gewoon goed is. Het was mijn eerste kennismaking met KDE.
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline peer

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #17 Gepost op: 2018/12/24, 18:48:58 »
het updaten in niveaus zal je waarschijnlijk niet gemakkelijk van Mint kunnen overzetten naar Kubuntu. Ik ga er va uit dat dat gekoppeld is aan de desktopomgeving en mint is gestopt met kde.

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #18 Gepost op: 2018/12/27, 13:03:43 »
het updaten in niveaus zal je waarschijnlijk niet gemakkelijk van Mint kunnen overzetten naar Kubuntu. Ik ga er va uit dat dat gekoppeld is aan de desktopomgeving en mint is gestopt met kde.

Dat durf ik in mijn zeer beperkte kundigheid niet zo zeker te zeggen. Zo heb ik bijvoorbeeld wel degelijk een verschil ervaren in stabiliteit etc bij verschillende werkomgevingen edoch dat schijnt niet aan de werkomgeving onderhevig te zijn. Eigenlijk ook logisch want de werkomgeving is alleen maar het "outfitje" als ik het zo goed formuleer. In die zin zou die feature van mint niet gekoppeld moeten zijn aan de werkomgeving maar dan nog zal ik vast wel wat zaken over het hoofd zien of gewoonweg niet weten......
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #19 Gepost op: 2018/12/27, 13:38:35 »
Principieel heb je wel gelijk, maar toch vergt het soms wel wat diepere kennis om een feature van Mint op vergelijkbare wijze te implementeren in een ander systeem. Mogelijk is het zeker, maar of het eenvoudig te doen is?

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #20 Gepost op: 2018/12/27, 14:17:11 »
Principieel heb je wel gelijk, maar toch vergt het soms wel wat diepere kennis om een feature van Mint op vergelijkbare wijze te implementeren in een ander systeem. Mogelijk is het zeker, maar of het eenvoudig te doen is?

Ik persoonlijk was ook niet van plan er aan te beginnen. Ik denk dat het eenvoudiger is om een kde omgeving over een andere versie van mint heen te installeren. Ik had in eerdere soortgelijke draad overigens gelezen dat er werd gefluisterd dat de Duitse mint community een eigen kde versie gaat maken.
Wie weet daar meer van?
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #21 Gepost op: 2018/12/27, 16:14:11 »
Ik persoonlijk was ook niet van plan er aan te beginnen. Ik denk dat het eenvoudiger is om een kde omgeving over een andere versie van mint heen te installeren. Ik had in eerdere soortgelijke draad overigens gelezen dat er werd gefluisterd dat de Duitse mint community een eigen kde versie gaat maken.
Wie weet daar meer van?
Het Duitse Mint forum? Ze maken bv al jaren Lxde vrsies van Mint, mij zou het niet verbazen als ze al een KDE versie van Mint 19.x hebben of er mee bezig zijn.

Edit : De link naar het Duitse forum gevonden, er staat nog geen Mint 19.x KDE bij
https://www.linuxmintusers.de/index.php
« Laatst bewerkt op: 2018/12/27, 17:26:06 door rico70 »

Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #22 Gepost op: 2018/12/27, 16:21:05 »
Ik persoonlijk was ook niet van plan er aan te beginnen. Ik denk dat het eenvoudiger is om een kde omgeving over een andere versie van mint heen te installeren. Ik had in eerdere soortgelijke draad overigens gelezen dat er werd gefluisterd dat de Duitse mint community een eigen kde versie gaat maken.
Wie weet daar meer van?
Het Duitse Mint forum? Ze maken bv al jaren Lxde vrsies van Mint, mij zou het niet verbazen als ze al een KDE versie van Mint 19.x hebben of er mee bezig zijn.

De LXDE heb ik gevonden. Die is zelfs gewoon van linuxmint.com te plukken. KDE tot nu toe nog niets anders gevonden dan een tutorial om KDE op mint zelf te installeren
Soms is Linux net een stoofpot, je kunt er in mikken wat je wilt.

Offline rico70

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #23 Gepost op: 2018/12/27, 16:31:14 »
Mint ondersteund al jaren geen Lxde versies meer, ik ben dan ook bang dat je een oude hebt gedownload. Mint heeft eigenlijk 2 download sites :
- De versies die nu nog ondersteund worden (de LTS en LMDE versies)
- Een site met alle versies van Mint vanaf het begin

Offline vanadium

  • Lid
Re: ondersteuning mint 17.3 kde loopt ten einde
« Reactie #24 Gepost op: 2018/12/27, 18:26:42 »
Mint heeft Ubuntu als basis, en gebruikt voor zover ik weet ook de Ubuntu PPA's naast zijn eigen PPA's. KDE moet dan eenvoudig in je softwarebronnen zitten, en derhalve perfect installeerbaar zijn op je Mint.

Met het pakket kde-full installeer je alle KDE software in één klap.

sudo apt install kde-full
Als dit op je Mint systeem zomaar werkt zonder dat je softwarebronnen moet toevoegen, dan moet dat perfect veilig zijn. Werkt dit niet zomaar, dan was ik verkeerd in mijn onderstelling. Dan wordt het inderdaad minder triviaal om zelf een KDE op je Mint te installeren.

Een stapje verder is
sudo apt install kubuntu-desktop
Dan heb je echt Mint met een Ubuntu saus.