Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag  (gelezen 33947 keer)

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #25 Gepost op: 2011/03/14, 19:07:42 »
zou ik maar een uit kijken met mijn onbeveiligde netwerk dan :P

maar ik heb er geen last van omdat ik geen buren heb die dicht bij me netwerk zitten

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #26 Gepost op: 2011/03/14, 19:10:15 »
zou ik maar een uit kijken met mijn onbeveiligde netwerk dan :P

maar ik heb er geen last van omdat ik geen buren heb die dicht bij me netwerk zitten

Pfffff............ Daar hebben we het al eens uitvoerig over gehad. Zullen we dat nu maar eens niet over gaan doen? XD XD XD XD

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #27 Gepost op: 2011/03/14, 19:12:30 »
Goed dat je die link naar je site even post, Pjotr, ik zal dat eens doorsturen naar een kennis van me die zijn router zo heeft ingesteld...

Een hotspot vind ik wel iets wezenlijk anders. Daar is het netwerk juist bewust opengesteld voor bezoekers. Ik kan mijn auto wel parkeren op een openbare parkeerplaats, maar niet zomaar op een willekeurige oprit bij een huis. [/analogiemodus off  ;)]
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #28 Gepost op: 2011/03/14, 19:13:33 »
das wel fijn al je geen buren hebt :)

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #29 Gepost op: 2011/03/14, 19:39:33 »
Je kan nog het beste je router in een stealth-mode zetten, zodat anderen niet eens kunnen zien dat het netwerk er is.

Wijdverbreide misvatting. Daarmee maak je je netwerk juist.... onveiliger. De SSID moet juist wel worden uitgezonden, wegens de veiligheid:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid#TOC-Fabel-1:-de-SSID-netwerknaam-uitsch
Verbinden computers alléén op SSID? Controleren ze niet ook nog het MAC-adres?

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #30 Gepost op: 2011/03/14, 19:40:59 »
Wij hebben een wachtwoord van zo'n 55 tekens en MAC-wifi filtering. Alleen met onze toestemming kom je erin.


Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #32 Gepost op: 2011/03/14, 19:51:34 »
@Pjotr,

Leg het maar uit aan men pa ^^

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #33 Gepost op: 2011/03/14, 19:52:33 »
@Pjotr,

Leg het maar uit aan men pa ^^

Laat 'm mijn bericht eens lezen?  :P

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #34 Gepost op: 2011/03/14, 19:54:03 »
@Pjotr,

Leg het maar uit aan men pa ^^

Laat 'm mijn bericht eens lezen?  :P

Dat is niet genoeg denk ik. Hij is echt heel eigenwijs.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #35 Gepost op: 2011/03/14, 19:54:51 »
Dat is niet genoeg denk ik. Hij is echt heel eigenwijs.

Ach ja. Eigenwijs is ook wijs....  :evil:

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #36 Gepost op: 2011/03/14, 20:36:31 »
Nog een kanttekening: er is gesteld dat het 'strafrechtelijk niet relevant is'. Kortom, dat wil nog niet zeggen dat het uitgesproken legaal is, maar dat de wetgeving niet sluitend is om het strafrechtelijk hard te maken.
Kortom, werk aan de winkel bij de wettenmakers. Of is men daar wellicht nog bezig met de illegaliteit van het kraken van een inbelverbinding van de buren?  XD 
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #37 Gepost op: 2011/03/14, 21:00:54 »
Je kan nog het beste je router in een stealth-mode zetten, zodat anderen niet eens kunnen zien dat het netwerk er is.

Wijdverbreide misvatting. Daarmee maak je je netwerk juist.... onveiliger. De SSID moet juist wel worden uitgezonden, wegens de veiligheid:
http://sites.google.com/site/computertip/draadlozeveiligheid#TOC-Fabel-1:-de-SSID-netwerknaam-uitsch
Verbinden computers alléén op SSID? Controleren ze niet ook nog het MAC-adres?

+1

Ze controleren inderdaad ook op MAC-adres.

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #38 Gepost op: 2011/03/14, 22:45:52 »
Wow dit is een actieve topic.
Bijna 3 pagina's vol in nog geen 7 uur.  :o

Verder, dat het niet strafbaar is om in beveiligde netwerken in te breken verbaast mij.
Het blijft een inbraak.

Het gebruiken van iemands onbeveiligde netwerken vind ik kunnen.
Dat is eigen schuld van de beheerder.
Ik kan niet altijd zien of het nou wel een 'vrije' hotspot is.  :evil:

Deze laatste is misschien iets wat hypocriet, maar geeft wel mijn grens aan.
Soms komt het mij ook wel goed uit.
Als ik bijv bij iemand ben en wil via mijn laptop wat op internet laten zien of opzoeken.

Iemand complete bandbreedte gebruiken is natuurlijk niet netjes.
Uitvoeren van illegale praktijken is natuurlijk altijd fout.

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #39 Gepost op: 2011/03/15, 00:43:13 »
Maar jongens even serieus. Ik wil namelijk netwerk van mijn buren gaan hacken als backup internet.

Ik bedoel het is tegenwoordig gewoon ONMOGELIJK om geen internet te hebben. mail, nieuwes lezen of gaan chatten. Maatschappij eist gewoon van mij dat ik internet moet hebben.

Wij zouden een topic kunnen openen waar wij onze netwerk voor elkaar kunnen openen. Ik heb namelijk een Draytek router (voor MKB) waar ik dus 4 SSID's heb. Als je in de buurt bent mag je dan best op mijn netwerk zo gierig ben ik dus niet.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #40 Gepost op: 2011/03/15, 05:17:29 »
Maar jongens even serieus. Ik wil namelijk netwerk van mijn buren gaan hacken als backup internet.

Ik bedoel het is tegenwoordig gewoon ONMOGELIJK om geen internet te hebben. mail, nieuwes lezen of gaan chatten. Maatschappij eist gewoon van mij dat ik internet moet hebben.

Wij zouden een topic kunnen openen waar wij onze netwerk voor elkaar kunnen openen. Ik heb namelijk een Draytek router (voor MKB) waar ik dus 4 SSID's heb. Als je in de buurt bent mag je dan best op mijn netwerk zo gierig ben ik dus niet.

Ik ga je daar niet bij helpen, of ze het nou wel of niet gedogen, ik vind het nog altijd inbraak en dat het strafbaar moet zijn.

Je hebt internet dus is je vraag totaal overbodig.
Wat zou jij er van vinden als iemand op jou verbinding flink gaat downloaden, je pc hacken en rotzooi via je verbinding verspreid?

Mocht je, je netwerk beter beveiligen, dan wil ik je best helpen.
Je eigen netwerk open zetten is niet verstandig. Niet alleen dat ze dan kunnen internetten met je verbinden. Je bent dan zeer kwetsbaar voor hackers die meer van je willen hebben.
Als iemand op je netwerk zit, dan kan die persoon heel vaak, heel makkelijk ook op je pc.

Dat het ONMOGELIJK is om internet te hebben is de grootste onzin.
Nieuws - TV, radio en krant.
Chatten - Telefoon, bij iemand op bezoek gaan of uitnodigen.
Mail - Pen, papier, envelop en postzegel.

De maatschappij eist niets van jou, jij eist het van je zelf en niemand anders.

Als backup of voor iets anders? Als backup is onzin. Als je zonder internet zit, dan kun je bij hun aanbellen en vragen of je op hun internet mag. Is misschien wel zo netjes.
Heb je ook de sleutel van de buren laten na maken om als je wc stuk is, daar naar de wc te gaan zonder te vragen?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/15, 05:39:57 door emiel1976 »

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #41 Gepost op: 2011/03/15, 06:30:39 »
In België is een andere uitspraak gebeurd;

een Pool kwam geregeld met zijn auto voor iemands woonst parkeren om met zijn laptop dan op dat Wifinetwerk van die woonst te surfen (en ...).
Buren vonden dat raar en hebben de politie gebeld.
De man is gepakt, én veroordeeld in de correctionele rechtbank. (Het vonnis kan ik niet terugvinden op google, sorry)
Dus een heel andere uitspraak ! Dit voorval is nu zo'n 4 jaar geleden.

Maar, als toevoeging, je kan toch Windows instellen dat deze sowieso connectie maakt op een netwerk .... ? (Of heb ik dat nu fout onthouden ...)

In ieder geval, het is daarom dat een Wifinetwerk hebben eigenlijk een breuk is in je netwerk algemeen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #42 Gepost op: 2011/03/15, 07:23:31 »
Windows maakt alleen verbinding als je de verbinding aan klikt.
Mocht die beveiligd zijn, dan kun je er alleen op met wachtwoord en of code.

In Windows kun je wel net als in Linux, instellen dat hij iedere keer automatisch op het gekozen netwerk in logt.

Heeft België het een stuk beter geregeld.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #43 Gepost op: 2011/03/15, 08:52:59 »
Gewoon openzetten, maar dan wel met een catch  :evil:
http://ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html

sprokkel

  • Gast
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #44 Gepost op: 2011/03/15, 08:55:45 »
Zie dat er aardig wat reacties zijn op het onderwerp wat ik gepost heb,
Maar wat mij wel verbaasd is dat er toch de mening van sommige leden hier op het forum.

Er wordt o.a zelf hulp gevraagd voor het hacken van het netwerk van de buren.
Dit verbaasd me toch wel een beetje, is dit forum niet bedoeld voor Ubuntu , installatie problemen enz...
Ben zelf ook wel eens mee gelift een openstaand netwerk hier in de straat, dit alleen omdat alice (mijn ISP ) weer eens  geen verbinding had, en ik deze alleen gebruikte voor het ophalen van mijn mail en wat surfen paar weken geleden nog zelf via die openstaande verbinding hier op het forum wat gelezen en gepost heb.
Kom nog regelmatig mensen tegen met een openstaand netwerk en heb ze tot nu toe nog kunnen overtuigen!! en op de gevaren en gevolgen (inmiddels beveiligd)

Het zal je maar gebeuren dat je netwerk gehackt wordt met alle gevolgen, je kan dus van alles plaatsen en posten rassenpolitiek enz.. uitspraken enz.. met een naam en adres er bij (dus afwachten wie er bij je op de stoep staat )

Weet zeker dat als er via jou netwerk,gehackt of niet,,vreemde dingen gebeuren en meneer agent op de stoep staat je wel een heel goed verhaal moet hebben om deze te overtuigen dat jij niets hebt gedaan.

Vindt zelf dat hier zware straffen voor moeten komen


   

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #45 Gepost op: 2011/03/15, 10:19:08 »
Ik ga ook beslist niet helpen bij het kraken van een beveiligd netwerk, ook al zou het ineens "legaal" zijn geworden. Het moet niet gekker worden.... Kraken blijft een rotstreek.

Jongens, als jullie wifi willen delen, of gebruik willen maken van andermans wifi, denk dan eens aan fatsoenlijke oplossingen zoals Fon:
http://www.fon.com/en/
Nederlandstalige webstek met uitleg over Fon:
http://www.oeioei.nl/fon/

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #46 Gepost op: 2011/03/15, 11:05:59 »
In navolging van bovenstaande, even een herhaling mijnerzijds:

Nog een kanttekening: er is gesteld dat het 'strafrechtelijk niet relevant is'. Kortom, dat wil nog niet zeggen dat het uitgesproken legaal is, maar dat de wetgeving niet sluitend is om het strafrechtelijk hard te maken.

Kortom, het is niet zonder meer legaal. Als er een bodemprocedure hierover zou worden gestart, zou het wel eens heel anders kunnen gaan uitpakken (en dit is bevestigd door een jurist in mijn kennissenkring).
Daarnaast, met 'gezond verstand' kan je op je klompen aanvoelen dat dit niet in de haak is, en dat we hier geen medewerking voor zoiets verlenen.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #47 Gepost op: 2011/03/15, 11:22:15 »
+1

Het was niet relevant in deze zaak, waardoor de strafpleger niet <ook> voor dit onderdeel bestraft kon worden.

Daarnaast denk ik dat er een gat in de wet zit, zoniet is de uitspraak bijzonder dom en ondoordacht van de rechter.
Het heeft namelijk nogal wat consequenties betreffende het inbreken op iemand zijn netwerk.

Indien de letter van de wet gevolgd word 'computervredebreuk' heeft de rechter gelijk.
Dit kan je oplossen door te voldoen aan de eisen van de wet zoals een computer word omschreven,
maak een proxy server op je router.
Nu blijven er wel bestanden op staan en kan de router niet meer bestempeld worden als een schakel station.

Lees dit er maar op na :
Citaat
Volgens het Hof is het alleen strafbaar op het moment dat iemand naast het gebruik maken van de internetverbinding ook gaat neuzen in diens computer. Dan is er namelijk sprake van het "binnendringen op een geautomatiseerd werk", zoals het wordt omschreven in de Nederlandse wet. Er is pas sprake van computervredebreuk als er wordt binnengedrongen bij een "geautomatiseerd werk".
Router is geen computer

Een geautomatiseerd werk wordt volgens Van Linde als volgt gedefinieerd: "Er moet, wil er sprake zijn van zo'n geautomatiseerd werk, een situatie zijn waarbij de inrichting bestemd is voor de cumulatieve functies: opslag, verwerken en overdracht van gegevens." Alleen als aan die drie voorwaarden wordt voldaan kan er gesproken worden van computervredebreuk.

Dus ik zit met mijn zelfgebouwde router met PFSense goed.
Inbraak bij mij is strafbaar.

Verder ben ik ervan overtuigd dat de rechter in zijn ongelijk word gesteld in een hoger beroep.
Of het draadloos of via een draad gebeurt, zodra het niet open is moet je handelingen verrichten die bij wet verboden zijn, dwz inbreken om jezelf toegang te verschaffen tot...

 
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #48 Gepost op: 2011/03/15, 16:54:38 »
Dus jongens jullie gaan mij helpen of ik ga andere mensen helpen om wifi netwerken hacken!!
[Knip] helpt je goed op weg ;)

[Mod edit: we gaan dit dus niet stimuleren en helpen hier]
« Laatst bewerkt op: 2011/03/15, 17:12:11 door asphyxia »

Re: Rechter: wifi-netwerk van de buren hacken mag
« Reactie #49 Gepost op: 2011/03/15, 17:05:42 »
Dus jongens jullie gaan mij helpen of ik ga andere mensen helpen om wifi netwerken hacken!!
[Kmip] helpt je goed op weg ;)

Je kunt ook gewoon [Knip] gebruiken, scheelt weer in een andere distro erbij pakken ;)

[Mod edit: zie opmerking hierboven]
« Laatst bewerkt op: 2011/03/15, 17:11:55 door asphyxia »