Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: De alternatieven (IceWM, Fluxbox, Window Maker, E17 en dergelijke) op Ubuntu  (gelezen 9542 keer)

Offline woteb

  • Lid
Ik zou op dit deel van het forum wat willen schrijven over de 'alternatieven' op de gangbare Ubuntu smaken: Gnome (Ubuntu en Edubuntu), KDE (Kubuntu) en XFCE4 (Xubuntu).

Vaak kom ik op het topic op een vraag of een laptop/desktop met minimale hardware kan draaien: "Gebruik Puppy, DSL...." of een andere minimalistische distributie. Dergelijke distributies zijn inderdaad bedoeld voor minimalistische en 'stona-age' hardware. Zelfs Xubuntu is dan vaak net te zwaar. Maar, met Ubuntu kun je dergelijke minimalistische hardware ook draaien.

Onbekend maakt onbemind.

Op dit deel van het forum http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28192.270.html staat het een en ander beschreven over hoe je een minimalistisch systeem kunt installeren. Dat is een basis (kale terminal installatie + Windowmmanager (IceWM) + software). Maar er is meer.....

IceWM is zonder meer het makkelijkst om mee te beginnen omdat het een taskbar en een menu heeft. Maar er zijn meer Windowmanagers. Ik noem er een paar: Fluxbox, Enlightenment DR17 (E17), Window Maker en vele anderen.

Ik wil daarom voorstellen om dergelijke 'alternatieven' hier voor te stellen, te bespreken en tips en trucs over installatie en instellingen door te geven.

Overigens zijn er al distributies die op Ubuntu zijn gebaseerd die dergellijke 'alternatieven' gebruiken. Ik denk aan OpenGEU (gebaseerd op Enlightenment DR17), Fluxbuntu (gebaseerd op Fluxbox) en tot voor kort gOS (gebaseerd op Enlightenment DR17). Dit zijn kant en klare live CD's die een compleet systeem aanbieden, maar dat is voor minimalistische systemen nou net te zwaar. Vandaar dat ik de 'alternatieven' hier breed wil behandelen.

Ik neem overigens aan dat we hier volwassen genoeg zijn om niet te vervallen in een "Dit is beter..", want iedere Windowmanager en DE heeft zijn voor en nadelen en smaken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
De blokkendoos wordt inderdaad wat te weinig genoemd, dat klopt.

Het nadeel is wel, dat de lichtgewicht blokkendoos niet kant-en-klaar is. Je moet zelf een menu gaan bouwen en zo. Aardig wat werk dus.... Hij is daarom geen 1-op-1 vervanger van (bijvoorbeeld) DSL en Puppy, maar een eigenstandige optie voor iemand die bereid is om er de nodige tijd en moeite in te steken.

Het is overigens goed, dat we in jou iemand hebben die de helpende hand kan toesteken bij problemen met het bouwen van een lichtgewicht blokkendoos-systeem. Het leuke aan Linux is de variatie, vind ik.  :-)

Offline woteb

  • Lid
Ik heb op mijn laptop op dit moment drie van dergelijke 'altenatieven' in gebruik en eens een vergelijk gemaakt. Deze staat hieronder.

Windowmanager          Conky/Wbar        Conky/Wbar/Rox
Window Maker                  45 MB                   57 MB
IceWM                               35 MB                   43 MB
Fluxbox                             41 MB                   52 MB

Ik heb deze drie Windowmanagers telkens geconfigureerd zodat ze met Wbar en Conky of met Conky, Wbar en Rox op starten.

IceWM is duidelijk het het minst in het MB vebruik. Maar cijfers zeggen niet alles. Voor mijn gevoel loopt Window Maker het snelst van de drie. Qua gebruik zit FluxBox tussen IceWM en Window Maker in. IceWM heeft een taskbar met een menu + een bureaublad klapmenu. Window Maker heeft geen taskbar en alleen een bureaublad klapmenu + een dock. Fluxbox heeft een taskbar en een bureaublad klapmenu.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline woteb

  • Lid
Het nadeel is wel, dat de lichtgewicht blokkendoos niet kant-en-klaar is. Je moet zelf een menu gaan bouwen en zo. Aardig wat werk dus.... Hij is daarom geen 1-op-1 vervanger van (bijvoorbeeld) DSL en Puppy, maar een eigenstandige optie voor iemand die bereid is om er de nodige tijd en moeite in te steken.

Het is overigens goed, dat we in jou iemand hebben die de helpende hand kan toesteken bij problemen met het bouwen van een lichtgewicht blokkendoos-systeem. Het leuke aan Linux is de variatie, vind ik.  :-)
Dat de blokkendoos-methode geen out-of-the-box oplevert is iets wat vaststaat. Dat ben ik ook met jou eens. Maar het leuke van de blokkendoos is wel dat jet het zelf bouwt, dus dat het iets van jezelf is. Het andere 'voordeel' is dat je Ubuntu (en Linux in het algemeen) beter leert te doorgronden, omdat je het zelf op hebt gebouwd.
Je kunt het nog zo mooi maken als je zelf wilt, maar ook puur voor no-nonse gaan. Dat laatste is met een standaardinstallatie veel moeilijker omdat je dan zaken uit een bestaande situatie moet gaan slopen, met als risico dat je er teveel uit verwijderd.
Dat v.w.b. het blokkendoos deel.

Wat ik met dit topic bedoel is om vanuit de blokkendoos (of een standaard installatie) een alternatieve omgeving aan te bieden die misschien beter bij jezelf past qua mogelijkheden en wensen. de Linux werled bevat meer dan Gnome, KDE of XFCE, en dat maakt Linux nou zo aantrekkelijk. Het is geen confectie, maar ook maatwerk.
De een is met confectie tevreden, de ander heeft liever een maatpak. En dat maakt het werken met Linux nu zo leuk.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
IceWM heeft een taskbar met een menu + een bureaublad klapmenu. Window Maker heeft geen taskbar en alleen een bureaublad klapmenu + een dock. Fluxbox heeft een taskbar en een bureaublad klapmenu.
Afterstep heeft ook een winlist/taskbar. En kwa look en feel zal het wel redelijk overeenkomen met window maker.
Alleen moet alles ingesteld worden in configuratie bestanden. Deze config bestanden zijn wel heel logisch opgebouwd.  In het irc channel van afterstep zijn ze in elk geval heel behulpzaam. Ik heb al een paar keer rechtstreeks een antwoord gehad van de projectleider van afterstep.
Ik verschiet er zelf nog altijd van hoeveel je eigenlijk kan instellen. 
Ik zelf al redelijk wat zaken ingesteld, zo heb ik nu een monitor voor het batterij niveau een systray een mail notification applet.
Het thema is ook serieus aanpasbaar maar ik vind het standaard eigenlijk wel mooi.

Zie hier voor een screenshot.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,2313.msg347313.html#msg347313

Als er iemand interesse heeft in mijn huidige config dan kan ik die ook even uploaden.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 22:09:16 door siegi »

Offline woteb

  • Lid
Hier een stuk over Window Maker (gekopieerd uit de etalage afdeling van dit forum):

Window Maker

Ik heb al een paar mensen nieuwsgierig gemaakt. Hier de installatie en instellingen in vogelvlucht. Een beetje inzicht kan geen kwaad, maar support wil ik hierop wel geven omdat Window Maker heel flexibel, stabiel en zeer licht (lichter dan IceWM en Fluxbox) is.

Veel (Engelstalige) informatie heb ik van deze site: http://www.linuxfocus.org/~georges.t/index.html
Voor het gemak heb ik deze pagina's naar pdf afgedrukt en samengevoegd. Deze is hier http://www.oudvaders.nl/tools/windowmaker-manual.pdf op te halen.

Zoals al eerder geschreven gebruik ik Gkrellm en Wbar. Gkrellem gebruik ik omdat Conky in combinatie met Wbar niet goed samen werkt en omdat ik een klokje nodig heb. Window Maker heeft geen statusbalk met klokje, vandaar. Gkrellem zit in de pakketbronnen van Ubuntu. Ik heb er ook twee add-ons bij geïnstalleerd, die mooie analoge klok bovenaan en een wireless add-on.
Gkrellm + add-ons:
sudo apt-get install gkrellm gkrellm-alltraxclock gkrellmwirelessGkrellm heb ik als volgt ingesteld:
Opties: Syteemnaam weergeven en Onthoud scherm lokatie bij afsluiten.... beiden aangevinkt.
Eigenschappen: Stel plakkerig in en Zet venster type tot een dock of paneel ook beide aangevinkt. Meer informatie hier: http://members.dslextreme.com/users/billw/gkrellm/FAQ.html

Wbar kun je genoeg vinden op het Internet. Je kunt wbar (en wbarconf) ook downloaden op http://www.oudvaders.nl/tools.htm

Ik heb vervolgens bruikbare iconen van 48X46 en 64X64 in een aparte directory gekopieerd. Wat te groot was heb ik geschaald naar 64x64. Zowel Wbar als Window Maker maken gebruik van deze iconen.

Window Maker zelf:
sudo apt-get install wmaker wmaker-data wmakerconf wmakercalclok gnustep-icons menu
Met een editor moet je een bestandje aanmaken in de directory /home/NAAM/GNUstep/Library/WindowMaker/ (LET OP!! het is geen verborgen directory, dus je kunt deze directory zonder problemen vinden) met als naam: autostart.

Hier zet je de volgende informatie:

Citaat
#!/bin/sh
xset m 20/10 4

#wbar -above-desk -pos bottom -size 24.0 idist 3.0 -zoomf 2.0 -jumpf 1.0 -balfa 0.0 &
wbar -pos bottom -size 24.0 idist 3.0 -zoomf 2.0 -jumpf 1.0 &
gkrellm &

Denk om de lege regel onderaan. De instellingen van Wbar kun je natuurlijk aan je eigen situatie aanpassen.

HEEL BELANGRIJK!!! Dit bestandje uitvoerbaar maken. In de terminal naar de juiste directory gaan en het commando sudo chmod +x autostart uitvoeren!!!

Wbar en Gkrellm starten nu beiden automatisch op. Je hoeft nu alleen maar Gkrellm in te stellen (zoals hierboven beschreven) en op de gewenste plek te verplaatsen.
Window Maker heeft standaard  een dock aan boord. Herkenbaar aan die gekartelde zwart/witte W + M iconen. Wanneer je met de linkermuisknop de bovense aanklikt en de muis sleept gaat het doch naar boven of beneden. Wanneer je naar links sleept, verplaatst het dock zich naar de linkerkant van het scherm. Alles naar eigen wens en inzicht.

Het dock.
Aan het dock kun je verschillende dockapps toevoegen. Ubuntu heeft er standaard een aantal aan boord. wmcalclock hebben we al geïnstalleerd. Die gaan we aan het dock toevoegen. Dat gaat als volgt: Dubbelklik op de terminal van het dock. Een terminal opent zich. Typ daarin: wcalclock
wcalklok wordt nu gestart. Waarschijnlijk ziet het er niet uit omdat het icoon te klein is, minimaal 64x64, dat gaan we straks aanpassen. Sleep het nu naar het dock. Let op, je moet met de muis de uiterst linkerbovenhoek van het wcalclock icoon aanwijzen en dan naar het dock slepen.
Als de dockapp aan het dock is toegevoegd gaan we het dockapp definitief 'vastzetten'.
Klik met de rechtermuisknop op de uiterst linkerbovenhoek van het dockapp icoon en start de settings op. Vink de twee lege vakjes aan (Start when Window Maker is started en Lock...).
De dockapp is nu 'definitief' vastgezet in het dock.
Ook andere opgestartte programma's kun je toevoegen. Dit gaat wat makkelijker omdat je nu alleen maar het icoon naar het dock hoeft te slepen (en niet alleen de uiterst linkerbovenhoek). Het vastzetten geschiedt op dezelfde manier als bij de dockapps.

Wanneer je de volgorde van het dock wilt aanpassen, sleep je het onderste icoon een plaats naar beneden zodat er een 'gat' ontstaat. Dan is het een kwestie van schuiven door de iconen naar het 'gat' te slepen zodat er een ander 'gat ontstaat. Dockapps moeten natuurlijk met de uiterst linkerbovenhoek worden verplaatst.

Verwijderen van een item uit het dock kan door het betsreffende icoon uit het dock te slepen. Let er wel op dat het betreffende item van het 'Lock' item is ontdaan (zie de settings van het betreffende
item binnen het dock).

OPLETTEN === ACHTUNG == ATTENTION
Het bovenste icoon NOOIT weggooien, want daarmee is het dock ook verdwenen!!!

Programma's van Ubuntu aan Window Maker toevoegen.
Alle geïnstalleerde programma's worden geactiveerd binnen Window Maker door de terminal van het dock op te starten. Dan heel simpel: update-menus Dat is alles. Deze handeling herhalen bij het later toevoegen (van nieuwe-) of verwijderen van bestaande programma's.

Het Window Maker menu
Nu hebben we een en ander op zijn plaats gezet en aangepast. Wanneer je met de rechtermuisknop binnen het bureaublad. Je ziet nu een menu met als venstertitel Debian. Wanneer je dan op applications klikt, zie je alle geïnstalleerde programma's in submenu's staan. Wanneer je (sub)menu Applications naar rechts sleept, zie je dat het wordt losgekoppeld van het hoofdmenu. Dit is uiterst handig, want het submenu blijft dat permanent in beeld. Op die manier kun je ook daarin submenu's loskoppelen. Het bovenliggende menu kun je dan sluiten. Een losgekoppeld submenu kun je natuurlijk ook sluiten door op het kruisje te klikken.

Configureren van Window Maker
Menu ==> FVWM modules ==> preferences
Dit programma heeft een aantal standaard instellingsmogelijkheden. Klik op het vierde item (Icon prferences).
Vink de items Auto-arrange icons en omnipressent miniwindows aan.
Bij Icon positioning kun je de iconenbalk locatie wijzigen. Zelf heb ik die linkerkant/onder staan, maar dat is een kwestie van smaak. Wanneer je wbar gebruikt zou ik de twee onderste (links/rechts onderste zij) niet gebruiken, omdat wbar daar al staat.
Icon size. Daar kun je de grootte van de iconen opgeven. Ik adviseer die op 64x64 wanneer je dockapps gebruikt. Zonder dockapps werkt (bijv. wanneer je gkrellm met de analoge klok gebruikt), kun je ook kleinere formaten iconen gebruiken.

Het zesde item is van belang om de locatie van de iconen op te geven wanneer je (net als ik) een aparte directory hebt waar je de iconen hebt opgeslagen. Wanneer je ook kleine vensterbestandjes gebruikt (bijv. kicker-backgrounds van http://www.kde-look.org/ of andere plaatjes waarmee je normaliter je taakbalk versierd, dan kun je de locatie hiervan opgeven bij de pixmaps rearch paths.
Er zijn nog meer instellingsmogelijkheden, maar die laat ik onbesproken. Voor meer informatie hier: http://www.linuxfocus.org/~georges.t/prefs.html

Verder verfraaien en thema's maken
Menu ==> Apllications ==> Systeem == WmakerConf
Wmakerconf wordt opgestart. Je krijgt de eerste keer een melding, die je accepteert. In principe kun je hier alles tweaken en pimpen, alleen.... gebruik het menu niet. Dat doet Debian al voor u/jou.
  Appearance: Hier kun je het uiterlijk van de menu's en vensters aanpassen. Klik op Windows.
Focussed Titlebar (het active venster) ==> Type. Zet dit naar pixmap en klik dan op de bwowse knop. Daarna op Pixmap search paths naar delocatie van je eigen plaatjes gaan. Navigeer naar de locatie van het vensterplaatje wat je wilt gebruiken en dubbekklik hierop.

Doe dit ook bij Unfocussed titlebar op dezelfde manier.

  Themes: hier kun je je eigen thema's opslaan of reeds geïnstalleerde thema's activeren.

Helemaal linksbovenin zie je een icoon met een V erin (hiermee sluit je Wmakerconf af). Daarnaast zie je een icoon waarmee je de instellingen opslaat.

Verder kun je een heleboel instellen via het normale menu:
Menu ==> Werkblad ==> Uiterlijk
Alles wijst vanzelf. Op zich heb je Wmakerconf alleen nodig wanneer je venstertitels wilt aanpassen.

Aflsuiten Window Maker
Menu == Exit

Nieuwe instellingen actveren
Menu ==> FVWM Modules ==> restart of Refresh screen

Dit voor wat betreft Window Maker in vogelvlucht. Ik geef toe dat het niet compleet is, maar voor een eerste aanzet en verkenning toepasbaar.

Hier het resultaat:


en nog eentje....



Rechtsboven zie je gkrellm en onderin wbar. Dat zijn dingen die er standaard niet in zitten. De rest is aangepast en verfraaid.


Nog een paar opmerkingen.
1. Zoals al eerder geschreven is de combinatie Conky en Wbar niet goed werkbaar. Hierom gebruik ik gkrellm, hoewel dat wat zwaarder is dan conky.
2. Rox als desktop heb ik wel geprobeerd, maar dat kreeg ik ook niet goed werkend met Wbar. Wbar is denk ik wat lastiger dan ik zou willen. Een combinatie Conky en Rox zou denk ik moeten lukken.

TOEVOEGING HIEROP:

Ik heb wat geëxperimenteerd met Conky en Rox. Dit werkt nu ook. Hier het resultaat:



Hier de instellingen van mij autostart:
Citaat
#!/bin/sh
xset m 20/10 4

rox --pinboard=vader &
#wbar -above-desk -pos bottom -size 24.0 idist 3.0 -zoomf 2.0 -jumpf 1.0 -balfa 0.0 &
sleep 5;wbar -above-desk -pos bottom -size 24.0 idist 3.0 -zoomf 2.0 -jumpf 1.0 &
sleep 5; conky -a top_right
#gkrellm &
#wbarstart &

Het enige minpuntje is nu dat met menu alleen met de rechtermuisknop werkt en dat de submenu's niet meer kunnen worden losgekoppeld.

Update 31 dec. 2008: Wanneer je toch een panel wilt gebruiken, dan kan ik perpanel aanraden: sudo apt-get install perlpanel Met Perlpanel kun je de actieve programma's benaderen + nog wat extra's.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 14:48:08 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Ik heb op mijn laptop op dit moment drie van dergelijke 'altenatieven' in gebruik en eens een vergelijk gemaakt. Deze staat hieronder.

Windowmanager          Conky/Wbar        Conky/Wbar/Rox
Window Maker                  45 MB                   57 MB
IceWM                               35 MB                   43 MB
Fluxbox                             41 MB                   52 MB

Ik heb deze drie Windowmanagers telkens geconfigureerd zodat ze met Wbar en Conky of met Conky, Wbar en Rox op starten.

IceWM is duidelijk het het minst in het MB vebruik. Maar cijfers zeggen niet alles. Voor mijn gevoel loopt Window Maker het snelst van de drie. Qua gebruik zit FluxBox tussen IceWM en Window Maker in. IceWM heeft een taskbar met een menu + een bureaublad klapmenu. Window Maker heeft geen taskbar en alleen een bureaublad klapmenu + een dock. Fluxbox heeft een taskbar en een bureaublad klapmenu.
Woteb je geeft aan hoeveel MB het een en ander is. Maar wat zijn de minimale CPU en geheugen eisen, of is dit van geen belang? Misschien een simplistische vraag, echter als ik een oud pc'tje/ laptop tegen kom voor een appel en een ei, kan ik die dan meenemen om eens dit uit te testen met de "blokkendoos".

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline siegi

  • Lid
De memory usage van afterstep is overigens 20 MB zonder wbar en conky.
15 mb + 5 mb shared memory.

Offline woteb

  • Lid
64 MB kun je als uiterste minumum stellen (daarop draait in ieder geval IceWM) en een CPU van > 300 Mhz om goed te kunnen werken.
Ik heb IceWM eens draaiend gehad op een 64 MB / 133 mhz P1 Toshiba laptop. Dat draaide nog redelijk vlot.
128 MB loopt vlot op een systeem van 266 mhz. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je er allemaal op gaat zetten. OpenOffice.org zal bijv. nog wel opstarten maar heel sloom. Abiword en Gnumeric lopen daarentegen vlot.

Op een systeem van 128 MB en 266 Mhz zal IceWm en ook Fluxbox goed draaien, en Window Maker zou je kunnen proberen (heb ik geen ervaring mee op dergelijke low-end hardware. Maar aangezien Window Maker al behoorlijk oud is zal dat denk ik geen problemen geven. Siegi draaide vroeger met AfterStep (vergelijkbaar met Window Maker) en zal daarover misschien wat meer kunnen vertellen.
Ik heb ervaring met IceWM, Fluxbox en Window Maker (ook met Enlightenment DR17, oftwel E17).
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 22:39:05 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Zou het misschien vragen voorkomen, door een install-scipt te maken voor bash ?
Dan is het enige, dat je een text-only systeem installeerd en dan het script laat lopen.
Je leert dan niets, maar het scheelt misschien wel een hoop vragen achteraf........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline woteb

  • Lid
Zou het misschien vragen voorkomen, door een install-scipt te maken voor bash ?
Dan is het enige, dat je een text-only systeem installeerd en dan het script laat lopen.
Je leert dan niets, maar het scheelt misschien wel een hoop vragen achteraf........

Zoals dit (een installatiescript van mijzelf, het is puur op mijn situatie (met gebruikers en directories afgestemd):

#!/bin/sh
useradd -m -k /etc/skel -g users moeder
useradd -m -k /etc/skel -g users marieke
useradd -m -k /etc/skel -g users willemien
useradd -m -k /etc/skel -g users geralda
useradd -m -k /etc/skel -g users gast

mkdir /mnt/home && chmod 0777 /mnt/home
mkdir /mnt/spinakker && chmod 0777 /mnt/spinakker
mkdir /mnt/archief && chmod 0777 /mnt/archief
mkdir /mnt/school && chmod 0777 /mnt/school
mkdir /mnt/usb && chmod 0777 /mnt/usb
mkdir /mnt/disk && chmod 0777 /mnt/disk
mkdir /lokaal && chmod 0777 /lokaal
mkdir /etc/ssl
mkdir /etc/ssl/private/
mkdir /etc/ssl/private/ssl-cert-snakeoil.key
## ====het blok hieronder eventueel vervangen door de blokken verderop geplaatst met IceWM en E17).... Dit blok bevat een kale desktop/Windowmanager omgeving met Rox als bureaublad.====
apt-get install xorg gdm fluxbox fluxconf wmaker wmaker-data gnustep-icons wmcalclock wmakerconf gkrellm gkrellwireless gkrellm-alltraxclock xlockmore rox-filer mc menu links synaptic gnome-mount gnome-system-tools thunar mousepad conky file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base ubuntu-artwork firefox mozilla-firefox-locale-nl-nl thunderbird thunderbird-locale-nl nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish tidy weblint gftp evince wine gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-writer openoffice.org-base openoffice.org-style-human abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm gnome-media xmcd -y
##====eind eerste (basis)blok,de rest is geïnstalleerde software====
#gstreamer*
apt-get install flashplugin-nonfree soundconverter gstreamer0.10-lame sound-juicer gnomebaker k3b k3b-i18n libk3b2-extracodecs dvd+rw-tools grdesktop mozilla-plugin-vlc mozilla-mplayer openoffice.org-help-nl openoffice.org-l10n-nl language-pack-nl-base aspell-nl gimp-help-common gimp-help-nl language-support-nl wdutch -y

gpasswd -a vader users && gpasswd -a moeder users &&gpasswd -a marieke users && gpasswd -a willemien users && gpasswd -a geralda users && gpasswd -a gast users

gpasswd -a vader audio && gpasswd -a moeder audio && gpasswd -a marieke audio && gpasswd -a willemien audio && gpasswd -a geralda audio && gpasswd -a gast audio

gpasswd -a vader cdrom && gpasswd -a moeder cdrom && gpasswd -a marieke cdrom && gpasswd -a willemien cdrom && gpasswd -a geralda cdrom && gpasswd -a gast cdrom

chgrp -R users /media && chgrp -R users /mnt

#apt-get install linux-image-2.6.24-21-386 -y && apt-get install virtualbox-ose virtualbox-ose-modules-generic linux-image-2.6.24-21-386 virtualbox-ose-modules-2.6.24-21-386 -y && /etc/init.d/vboxdrv start && apt-get remove linux-image-2.6.24-21-386 --purge -y && gpasswd -a vader vboxusers && gpasswd -a moeder vboxusers && gpasswd -a marieke vboxusers && gpasswd -a willemien vboxusers && gpasswd -a geralda vboxusers

#apt-get install sun-java6-plugin unrar -y
#apt-get install cups* foomatic* -y

Dit script gaat ervan uit dat ikzelf als 'vader' al besta en installeert Fluxbox en Window Maker.

Een variatie op het eerste deel is dit:

apt-get install xorg gdm icewm icemc icewm-common icewm-gnome-support gkrellm gkrellmwireless gkrellm-alltraxclock xlockmore rox-filer mc menu links synaptic gnome-mount gnome-system-tools thunar mousepad conky file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base ubuntu-artwork firefox firefox-2 mozilla-firefox-locale-nl-nl thunderbird thunderbird-locale-nl nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish tidy weblint gftp evince wine gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-writer openoffice.org-base openoffice.org-style-human abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm gnome-media xmcd -y

Dit installeert IceWM + de rest.

En dit....

echo deb http://e17.dunnewind.net/ubuntu hardy e17 >> /etc/apt/sources.list && wget http://lut1n.ifrance.com/repo_key.asc -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

#echo deb http://greenie.sk/ubuntu/ hardy e17 >> /etc/apt/sources.list && echo deb http://greenie.sk/ubuntu/ hardy opengeu >> /etc/apt/sources.list && sudo apt-get update

apt-get install xorg gdm e17 emodule-taskbar emodule-screenshot emodule-wlan emodule-net emodule-moon emodule-mem emodule-snow emodule-rain emodule-cpu emodule-efm-nav emodule-efm-path emodule-flame emodule-tclock gnome-menus pcmanfm icewm icemc icewm-common icewm-gnome-support xlockmore rox-filer mc menu links synaptic gnome-mount gnome-system-tools thunar mousepad conky file-roller gdebi gnome-cups-manager cups-pdf language-pack-gnome-nl language-pack-gnome-nl-base ubuntu-artwork firefox firefox-2 mozilla-firefox-locale-nl-nl thunderbird thunderbird-locale-nl nfs-common portmap dhcpcd resolvconf bluefish tidy weblint gftp evince wine gqview myspell-nl openoffice.org-calc openoffice.org-draw openoffice.org-impress openoffice.org-writer openoffice.org-base openoffice.org-style-human abiword gnumeric xsane dia inkscape gimp eog xterm gnome-media xmcd -y

installeert Enlightenmet DR17 (E17).
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 23:08:44 door woteb »
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline siegi

  • Lid
Ik heb dit gedraaid op een pentium 1 166 mhz en eerst met 16 mb ram en later met 80 mb ram. Hoe snel het was weet ik niet meer pressies. De tijden en normen veranderen met de tijd natuurlijk. Het was in elk geval bruikbaar.
Daarvoor ooit ook op een 486 66mhz iets van een 32 mb ram. Maar ik denk dat ik toen vooral fvwm gebruikte. Maar ik dacht wel dat afterstep hierop werkte.

Nu ik erover nadenk is fvwm95 misschien ook nog een werkbare keuze. Alhoewel ik die niet meer zie in de repo's maar wel jwm.
Ik heb even naar zijn geheugen gebruik gekeken dat is redelijk fenomenaal 0.5 MB + 2.5 MB gedeeld geheugen.
Het mooie is dat het jvm zelfs een systemtray heeft. En volledig in dezelfde look als icewm.

Hier vind je een screenshot van de maker. http://joewing.net/programs/jwm/screenshots/jwm-2.0.png
« Laatst bewerkt op: 2008/12/27, 23:21:33 door siegi »

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
ter info, hier een site met allerlei window managers:
http://xwinman.org/

zijn er al een heel aantal genoemd, maar ook nog heel veel niet (ik zeg uitdaging! ;) )
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
is het mischien geen idee [ in navolging van de diverse "kan dit niet een appart forumdeel" topic's ] ergens een appart plekje krijgen zodat mensen die hier intresse in hebben dit gebundeld in een forumdeel kunnen vinden?

ik heb idd met fluxbuntu wel eens gestoeid maar een goede blokkendoos is me niet gelukt omdat ik de info verspreid overal vandaan plukte en dus [ mijn eigen schuld neem ik aan] en een bende van maakte en maar een oudere ubu nam die ineens klaar was.     makkelijk maar niet leuk.

Offline woteb

  • Lid
is het mischien geen idee [ in navolging van de diverse "kan dit niet een appart forumdeel" topic's ] ergens een appart plekje krijgen zodat mensen die hier intresse in hebben dit gebundeld in een forumdeel kunnen vinden?

ik heb idd met fluxbuntu wel eens gestoeid maar een goede blokkendoos is me niet gelukt omdat ik de info verspreid overal vandaan plukte en dus [ mijn eigen schuld neem ik aan] en een bende van maakte en maar een oudere ubu nam die ineens klaar was.     makkelijk maar niet leuk.

Misschien zijn de moderators zo bereidwillig om dit topic Sticky te maken, zodat het helemaal bovenaan staat?

Voor wat betreft Fluxbox, hierover hoop ik binnenkort ook een en ander te schrijven. Hier alvast een Engelstalige link met veel informatie over Fluxbox: http://www.tuxmagazine.com/node/1000191

En hier mijn startup bestandje waarmee je Wbar, Conky en rox kunt draaien (de mogelijkheid van Gkrellm staat er ook bij):

(...)
#rox-pinboard=Default &
rox --pinboard=vader &
sleep 5; conky -a top_right
#sleep 5; gkrellm -w &
#sleep 5; gkrellm &
#wbar -above-desk  -pos bottom -size 24.0 idist 3.0 -zoomf 2.0 -jumpf 1.0 -balfa 0.0 &
sleep 5; wbar -above-desk  -pos bottom -size 24.0 idist 3.0 -zoomf 2.0 -jumpf 1.0 &
#wbarstart &

# And last but not least we start fluxbox.
# Because it is the last app you have to run it with ''exec'' before it.

exec /usr/bin/fluxbox
# or if you want to keep a log:
# exec /usr/bin/fluxbox -log "/home/vader/.fluxbox/log"
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
sticky lijkt me wel het minste,,

en morgen ga ik eens lekker aan het spelen,,, ik heb nog wel een oude PII werkloos in delen liggen met een paar 128mb latjes ram waar dit makkelijk op moet kunnen,,    leuk voor de zondagmiddag [en avond mischien].

alvast bedankt voor je moeite om heea op "papier" te zetten.

om in forumtermen te blijven:     +1

Op de Arch Linux forums is OpenBox zo'n beetje de populairste windowmanager. Ik zie het veel samen met Tint2 of pypanel als panel, Xcompmgr voor transparantie en schaduwen en feh of Nitrogen om de wallpaper te laten laten zien.  Ik heb een tijdje die combinatie gebruikt maar vanwege een bug in Xcompmgr ben ik nu terug naar Xfce. Wel heb ik nog steeds Tint2. Kijk maar eens in de screenshot-discussies. Het ziet er vaak erg strak en minimalistisch uit. Toch zal de doorsneegebruiker denk ik meer hebben aan KDE, Gnome of Xfce.  Alternatieve desktopomgevingen zijn meer iets voor de tweakers en de sleutelaars.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 01:12:48 door AptlyNamed »

Offline heir4c

  • Lid
ik heb idd met fluxbuntu wel eens gestoeid maar een goede blokkendoos is me niet gelukt omdat ik de info verspreid overal vandaan plukte en dus [ mijn eigen schuld neem ik aan] en een bende van maakte en maar een oudere ubu nam die ineens klaar was.     makkelijk maar niet leuk.
Een mini.iso installeren is zeer leuk en leerrijk, thx to Woteb. Hier enkele links naar het topic: minimal ubuntu.


Begin topic minimal ubuntu : http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28192.0.html
Deel 1: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28192.msg265767.html#msg265767
Deel 2: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28192.msg265788.html#msg265788
Deel 3: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28192.msg281825.html#msg281825

En de wiki:
http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuBlokkendoos
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/XubuntuBlokkendoosInstalleren


Ter info: Een leuke file manager: PCMan File Manager. Install via terminal:
sudo apt-get install pcmanfm  (of 'pcmanfmnohal'  (pcmanfm = Support HAL for auto-mount handling on removable devices)). of via Installeren/Verwijderen en via Synaptic
Het leuke hieraan is dat je vanuit de als user geopende manager één pagina kan openen als root.
en nog een link voor die die het makkelijker willen en een lite systeem willen:
http://lxde.org/
http://u-lite.org/?q=node/2
« Laatst bewerkt op: 2008/12/28, 02:30:39 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
ook jij bedankt heir4c voor het zoeken van de juiste links,,

morgen als bachus weer vertrokken is ga ik eens lekker stoeien als men dochtertje het me toelaat,,
[ik zal eerst haar treinbaan weer samensteken zodat ze lekker kan tsjoeketsjoeken].

Offline woteb

  • Lid
Aan mijn stukje over Window Maker heb ik nog wat nuttige informatie toegevoegd; Perpanel. Dat is een paneel wat je ook voor Window Maker kunt gebruiken. Perlpanel kun je uiteraard ook in het opstartbestandje van Window Maker opnemen. Hier een screenshot van Window Maker met Perlpanel in gebruik:

Het paneel draait bovenin (kan ook onderin) en je ziet de programma's die op dat moment actief waren. Je ziet ook een Pager (helemaal rechts bovenin) en een icoon waarmee je schermfoto's kunt maken.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jw

  • Lid
Interessant. Ik heb nog dteeds die zelfde compaq e500 laptop en moet het eigenlijk ook eens proberen. xubuntu is idd eigenlijk out of the box net iets te zwaar.

Offline woteb

  • Lid
Interessant. Ik heb nog dteeds die zelfde compaq e500 laptop en moet het eigenlijk ook eens proberen. xubuntu is idd eigenlijk out of the box net iets te zwaar.
Kijk maar eens onder mijn berichten waar ik mee werk....?
Op dit topic http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,28192.0.html kom je veel informatie tegen over het opzetten van een systeem zoals dat van mij.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jw

  • Lid
Via ebay kun je trouwens goed rammetjes ervoor krijgen, ik heb op 1 geboden en bestel de 2e erbij a 25 eu (2x256mB kan erin 100mHz)

Offline woteb

  • Lid
Via ebay kun je trouwens goed rammetjes ervoor krijgen, ik heb op 1 geboden en bestel de 2e erbij a 25 eu (2x256mB kan erin 100mHz)
Zou ik niet doen..... want deze laptop kan niet meer geheugen dan 256 MB adresseren. Een kennis van mij heeft eens dergelijk geheugen erbij proberen te zetten, maar de Compaq pakt niet meer dan 128 MB per plankje.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline jw

  • Lid
Theoretisch kan er 2x256 in:

-------------
   128 MB (removable)
Maximum Memory   512 MB
Memory Expansion   2 sockets
Memory Comments   PC100 SDRAM SODIMMs
CPU Type   900MHz Intel Mobile Pentium III
Model Comments   100MHz FSB
---------------
Je moet wel specifiek geheugen hebben van een bepaald merk. Ik heb samsung 2x256 erin gehad maar die deden het niet..
De verkoper garandeerd dat type erin kan dus ik ga het proberen.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/31, 16:43:02 door jw »