Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vermijd /etc/fstab  (gelezen 1547 keer)

Vermijd /etc/fstab
« Gepost op: 2012/07/10, 10:55:09 »
In plaats van het handmatig toevoegen van regels aan /etc/fstab, waarvoor ook nog eens rootrechten benodigd zijn en met de terminal gewerkt dient te worden, is het volgende commando een uitstekende manier om je partities automatisch te laten aankoppelen:

udisks --mount /dev/sda2

Daar udisks via PolicyKit aan zijn privleges komt, is in een normaal scenario geen sudo nodig. Het commando kan dus gerust bij Opstart-toepassingen geplaatst worden.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Vermijd /etc/fstab
« Reactie #1 Gepost op: 2012/07/10, 11:09:39 »
Bedankt voor de tip.

Maar waarom fstab vermijden? Heb je grotere nadelen dan rootrechten?
Kun je hiermee ook bepalen op welke map de schijven aangekoppeld(mount) worden?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vermijd /etc/fstab
« Reactie #2 Gepost op: 2012/07/10, 12:19:23 »
Handig.  :)

Ik ben altijd een groot voorstander van de minst ingrijpende methode om een bepaald doel te bereiken. En dit is daar een mooi voorbeeld van.

Overigens blijft fstab wel nodig voor bepaalde doelen; zo lijkt udisks niet te veranderen dat het systeem de betreffende partitie blijft zien als "verwijderbaar apparaat". Om van die systeemkwalificatie af te komen, is nog steeds een "ouderwetse" fstab-ingreep nodig.

En dat kan praktisch nut hebben: bijvoorbeeld om in Xubuntu de betreffende partities niet meer te zien verschijnen op het bureaublad, tussen de overige verwijderbare apparaten (die je doorgaans wel wil zien op het bureaublad).
« Laatst bewerkt op: 2012/07/10, 12:21:00 door Pjotr »

Re: Vermijd /etc/fstab
« Reactie #3 Gepost op: 2012/07/10, 13:17:11 »
@Pjotr: Met devmon, een pakketje uit de pakketbronnen dat werkt met udisks, is dat wel mogelijk :)