Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grafische problemen/vastlopers met kernels: 5.8.0-49-generic + 5.8.0-50-generic  (gelezen 3034 keer)

Offline wowo

  • Lid
Kernel 5.4 terug in gebruik nemen: die kernel installeren, dan de hogere kernels allemaal verwijderen, en er dan voor zorgen dat ook het metapakket linux-generic geïnstalleerd is, zodat die serie automatisch bijgewerkt worden.
Bedankt Vanadium ik ben er nu uit. :)
Ook Pjotr bedankt voor het handige systemkernbeheer programma.
Het werkt idd goed en snel muv dat je zelf nog even de achtergebleven linux-hwe-5.*-headers.5.*.*-** moet verwijderen.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Deze bug is ondertussen ook gemeld als bug op launchpad:
After upgrade to 5.8.0-49/5.8.0-50 with Intel graphics (gen7, Haswell/Ivy Bridge) a lot of glitches render screen unusable.
Link: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux-meta-hwe-5.8/+bug/1924624
Het lag dus inderdaad aan foute (voor mij dan) 5.8.0-49 en 5.8.0-50 kernels.
Er wordt al melding gemaakt dat het opgelost is in de toekomstige 5.8.0-51 kernel.
Zelf blijf ik nu, zoals reeds gezegd, gewoon bij de 5.4 kernel.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Gisteren opgewaardeerd naar 21.10. Kernel 5.11.0-16-generic. Regressie: ik krijg van die grafische problemen (zwarte lijnen over het scherm bij het scrollen in ff, bijvoorbeeld). Hopelijk voorlopig opgelost door de kernelparameter "i915.enable_psr=0" terug in te voegen (maar ik heb - mogelijk de foute - indruk dat dat de Shell animaties wat minder vloeiend maakt - edit: op batterijstroom, maar niet op AC, dat zit dus goed).
« Laatst bewerkt op: 2021/04/25, 18:42:05 door vanadium »

Offline wowo

  • Lid
Ik wist niet dat ze nu alweer bij 5.11 zijn.  ;)
Jij kon blijkbaar niet wachten...😇
Bij al die nieuwigheden kan er natuurlijk weer genoeg foutgaan.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Ik zie het  ;) Ik schreef:
Citaat van: Vanadium
Gisteren opgewaardeerd naar 20.04
, maar dat moest natuurlijk 21.04 zijn. Die komt standaard met kernel 5.11.0. Voor gebruikers van de LTS versie die de HWE stack gebruiken (standaard als je geïnstalleerd hebt met 20.04.2 of hoger), komt die er wat later ook nog aan. Anders zit je inderdaad op de 5.4, de LTS kernel, en als alles goed werkt zeker zo laten!