Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!  (gelezen 78209 keer)

Offline Pitmaster

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #50 Gepost op: 2011/06/06, 14:19:16 »
Ik heb besloten me er ook maar eens druk over te maken. Op de school van mijn dochter hebben ze zich door MS en consorten ook in het Magister verhaal laten kletsen.
Ik gebruik alleen Linux op 6 PC's (en een server). Dus.... Wij kunnen de vorderingen van onze dochter ook niet volgen. Dit was wel beloofd door de school.
Mailtje gestuurt:

Beste mensen,
Ik wil de cijfers van mijn dochter online kunnen zien. U zegt daar een
mogelijkheid voor te bieden maar dat is niet waar.

Wij gebruiken op alle computers, thuis en zakelijk, 6 in totaal, linux.
De mogelijkheid om Magister te gebruiken is er alleen voor mensen die
een nieuwere pc hebben met een nieuwere Windows versie.

Het kan niet de bedoeling zijn dat het Geminicollege er is om mensen die
een Mac gebruiken, een oudere pc met b.v. Windows 98 of Linux gebruiken
door u gedwongen worden iets aan te schaffen wat ze absoluut niet willen
hebben.

Ook wij mogen de de gegevens van mijn dochter inzien. Toch?
Wanneer u niet in staat bent ervoor te zorgen dat wij gebruik kunnen
maken van de gegevens die omtrent mijn dochter online staan zou u dan zo
vriendelijk willen zijn deze gegevens offline te halen i.v.m. de
veiligheid van Magister (of beter de onveiligheid).

Met vriendelijke groeten,

Nico Berg

Ps. een copie afhalen bij de mentor is geen optie.

Kijken wat dit word. Zou ik de school eventueel via de rechter aan zijn beloofte kunnen houden?

Nico

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #51 Gepost op: 2011/06/06, 16:36:46 »
Ik heb vandaag contact gehad met het NOiV naar aanleding van de door mij ingediende klacht. Naar verluidt regent het daar klachten over deze praktijk van Magsiter en onderwijsinstellingen. Het aantal klachten is zodanig dat er vanuit NOiV actie op ondernomen gaat worden.

Mocht je ook een duit in het zakje willen doen kijk dan even op de site van NOiV en doe melding van het onnodig gebruik van gesloten standaarden.https://noiv.nl/help/meldpunt/

Offline wowo

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #52 Gepost op: 2011/09/13, 23:11:40 »
Vandaag een schrijven gehad van de Stichting Openbaar Voortgezet Onderwijs Tiel.
Ook zij gaan Magister 5 aanbieden aan ouders.
Dus zal ik ook maar een klacht indienen bij de NOiV en een brief schrijven naar deze school.
Daarnaast maken zij reclame voor de ICT web-winkel www.slim.nl die zoals valt te verwachten vrijwel alleen Windows software aanbiedt.....
Tja dit kan allemaal gewoon in Nederland. :(
Desktop Ubuntu 24.04 LTS (op ander pc's nog Ubuntu 20.04 LTS)

Offline soostveen

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #53 Gepost op: 2011/09/14, 19:29:24 »
Een tijdje geleden heb ik ook een mailtje naar het NOiV gestuurd. Het probleem is daar inderdaad bekend, maar er blijkt op juridisch gebied weinig mogelijk te zijn. Scholen zijn verplicht de cijferinformatie te leveren, maar dit mag ook op papier. Ik heb die informatie natuurlijk gewoon het liefst op het beeldscherm en bovendien lijkt het me voor Schoolmaster met html/css niet heel moeilijk om een mooie site in elkaar te draaien (waarschijnlijk kan het zelfs mooier, sneller en minder systeemintensief voor de gebruiker dan silverlight).



PS: ik heb natuurlijk over het hoofd gezien dat Schoolmaster (als Microsoft partner zijnde) zich geheel moet focussen op IE8. In dat geval is het een stuk lastiger een goed ogende html/css pagina in elkaar te zetten.

janneman

  • Gast
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #54 Gepost op: 2011/09/22, 17:46:20 »
Volgens mij zijn de scholen inmiddels verplicht om het 'pas toe of leg uit'-principe voor open standaarden toe te passen.
Scholen welke momenteel op Magister 5 overstappen en hiermee "silverlight" verplichten aan leerlingen en ouders gaan de fout in en zijn hierop aan te spreken.
Zie http://www.open-standaarden.nl/open-standaarden/over-open-standaarden/het-pas-toe-of-leg-uit-principe

Alle lagen van de overheid hebben zich gecommitteerd aan deze lijst met open standaarden. Als zij in een ICT-opdracht om praktische redenen zich niet aan deze standaarden houden, dienen ze dit te verantwoorden.

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #55 Gepost op: 2011/09/22, 22:04:56 »
Voor de liefhebbers, ik heb me vandaag weer een keertje boos gemaakt over het Nederlandse onderwijs en ICT, naar aanleiding van opnieuw een Silverlight-discussie:

http://www.janstedehouder.nl/2011/09/22/overgewicht-in-de-nederlandse-onderwijs-ict/

Mijn inzet is om dit om te zetten naar een stevige brief richting de vaste kamercommissie voor het onderwijs van de Tweede Kamer. Een lijst van scholen/ onderwijsinstellingen die leerlingen op deze manier dwingen Microsoft-technologie aan te schaffen, met goede persoonlijke ervaringen is meer dan welkom.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #56 Gepost op: 2011/09/22, 22:37:56 »
@Jan Stedehouder, Ik ben al jaren van school en in mijn tijd was het niet dat je Windows nodig had en kon je met Linux ook uit de voeten.
Hoe het nu geregeld is weet ik niet maar als het verplicht is, dan is het geen goed ding.
Een vriendin van mij heeft een laptop via school gekocht en dat heeft ze gedaan omdat haar huidige pc te wensen over laat en niet omdat het moet. Zover ik weet heeft zij ook geen Windows nodig omdat ze niet op school hoeft in te loggen en zo.

Wel kan ik zeggen dat het met de ict zeer slecht gesteld is in het onderwijs.
Op de school waar ik op zat was zeer slecht geregeld met de ict en toen ik 2 jaar geleden naar de open dag ging was het niet veel beter.
De ict-ers beschikken over te weinig kennis en ze weten niet waar ze geld in investeren.
Ik weet nog dat wij heel makkelijk alles overhoop konden halen en alle beveiligingen konden omzeilen en die trucjes werkten 2 jaar gelden nog.
Zo konden wij overal bij waar wij eigenlijk niet bij mochten en konden we vanaf de pc waar we les op kregen zo op de pc's van de leraren. Wij hebben alleen gekeken of het kon maar verder niets gedaan, maar ik kan niet garanderen dat anderen het niet hebben gedaan of gaan doen.

Ik snap dat je, je richt op 1 onderwerp en dat is het opdringen van Windows, maar er zijn ook al scholen die een i-pad verplichten en het als vorm van proef al hebben ingevoerd.
Ik denk dus dat het heel lastig word om er iets tegen te doen. Vooral omdat het blijkbaar normaal is dat scholen veel geld uit geven om studenten korting te geven op Microsoft en Apple producten en daarbij vergeten de leraren ook op te leiden om er mee om te gaan.

Ik denk dus dat je de hele ict onder de loep zou moeten nemen bij scholen en de overheid laten zien dat daar veel geld aan word uitgegeven door onwetendheid en dat er op het gebied van kennis er nog een hele hoop te kort komt bij veel scholen waardoor de lessen niet zijn zoals ze moeten zijn.

Ik heb Informatica gehad maar eigenlijk moet ik zeggen dat ik en een klasgenoot de les gaven en dat de leraar totaal niet wist waar hij het over had.
Wij hebben toen als leerlingen een klacht ingediend bij de directeur op school maar dat resulteerde dat onze klas geen informatica meer kreeg en dat anderen dat nog wel kregen omdat die leerlingen of niet klaagde of nog minder kennis hadden dan de leraren.

Als wij geen zin hadden in les, dan zorgde we dat op 1 systeem het programma niet op startte en dan ging de leraar naar de ict afdeling en ons blokuur ging voorbij zonder les en met internetten.


 

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #57 Gepost op: 2011/09/22, 23:11:52 »
Het balletje rolt steeds verder zo te lezen.

Jan, ik sluit me van harte aan bij je inzet. Aan je lijstje kun je in ieder geval toevoegen alle middelbare scholen in Haarlem e.o. die onder het bestuur van IRIS vallen. Ik kan je eventueel voorzien van mijn mailwisseling met de school van mijn zoon en met IRIS.

Naar aanleiding van een tweet eerder deze week http://twitter.com/#!/DirkJanvdWal/status/113751487674458112 loopt er ook al een lijntje naar LinuxMagNL. Ook heb ik al een klacht ingediend bij het NOiV.

Ik begrijp best hoe scholen tot hun keuze komen (leuke kortingen etc.), ik heb er alleen geen begrip voor (als je begrijpt wat ik bedoel). Mijn kinderen werken al jaren zonder problemen met Ubuntu (varianten) en kunnen daar nu op de middelbare school  niet meer mee uit de voeten. Dat ligt vooral aan het niet hanteren van open standaarden, uitwisselbaarheid van documenten is ellende. Niet leuk als je samen een werkstuk zit en jouw mooie opmaak wordt overhoop gehaald.

Toppunt is wel dat wij vanwege Magister / Silverlight verplicht worden Windows te gebruiken om de cijfers te kunnen zien.

Omdat ik niet wil dat mijn kinderen de dupe worden van dit soort gedoe ben ik nu toch maar op zoek naar een beetje leuke aanbieding voor een Windows PC (dat wordt dan wel dual boot want sommige dingen van Ubuntu willen ze zeker niet missen).

Kortom, ik steun je actie van harte en wil daar graag een bijdrage aan leveren.

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #58 Gepost op: 2011/09/23, 05:05:02 »
@Emiel1976

In het artikel maak ik ook een verwijzing naar de iPad ;-) Magister/Silverlight is een heldere casus die illustratief is voor het bredere probleem. In de brief richting de Tweede Kamer wil ik vier aanbevelingen opnemen om dat bredere probleem aan te pakken:

1. In lijn met het actieplan Nederland Open in Verbinding open standaarden verplicht stellen voor alle onderwijsinstellingen;
2. In lijn met overige wet- & regelgeving platformonafhankelijke toegankelijkheid tot online onderwijsomgevingen verplicht stellen;
3. Verbod op het aanleren van exclusieve productspecifieke competenties en vaardigheden.
4. Verbod op het aanbieden van software tegen lagere prijzen dan marktprijzen.

Pas dan krijg je een gezonde basis voor het verbeteren van de ICT in het onderwijs, inclusief het (bij)scholen van docenten.

@DirkJan

Heb je meer informatie over het aantal klachten wat bij het NOiV binnen komt? Alle waardering voor de mensen die daar werken, maar als programmabureau heeft het niet de reputatie van 'doorpakken' , meer een reputatie van overleggen en polderen. Dat kan prima werken bij het uitwerken van concrete oplossingen, maar voor een stevige agendering lijkt mij meer nodig  ;)

Ik probeer het eerste concept van de brief zo snel mogelijk online te hebben. Het zou mooi zijn als je daar dan de ervaringen met IRIS aan toe kan voegen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #59 Gepost op: 2011/09/23, 07:29:15 »
Onze school heeft gelukkig nog een normale browser interface (met windows xp interface XD), maar mijn nichtje heeft magister. Als ze hier komt, kan ze niks, op de ipad (ja, geen android...) kan ze niks. Alleen op haar laptop kan ze iets. Ik hoop dat Schoolmaster snel bij zinnen komt en dat hele zilverlicht laat vallen, maar of dat ooit nog gaat gebeuren...?

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #60 Gepost op: 2011/09/23, 09:50:39 »
Goed, ik heb een eerste versie van de brief aan de Tweede Kamer online staan:

http://goo.gl/Ugt03

Commentaren en aanvullingen zijn welkom.

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #61 Gepost op: 2011/09/23, 15:13:33 »
Hele mooie brief Jan!

Ook gisteren bij de voorlichtings bijeenkomst op de SGL bleek dat er meer ouders problemen hebben met magister! De schoolleiding schuift de vragen door naar een ict medewerker want daar hebben zij geen verstand van. En de uitvoerenden mogen weer uitleggen dat zij "dat soort beslissingen niet nemen maar slechts uitvoeren".

De SP fractie heb ik al eerder op de hoogte gebracht van deze misstand. Het Antwoord:

Citaat
Beste Frank D,

Hartelijk dank voor uw email. De SP vind het belangrijk dat scholen werken met open standaard software. Scholen zijn echter zeer vrij zelf te bepalen hoe zij hun geld uitgeven. De SP heeft geregeld kritiek op het feit dat scholen hierdoor ver af staan van de politiek en het geld soms verkeerd besteden. Wanneer er een nieuwe onderwijsminister is, zullen wij hem of haar zeker vragen hoe deze de open standaard in het onderwijs verder gaat stimuleren.

Vriendelijke groet,

Wouter Groot Koerkamp
Medewerker SP Tweede Kamerfractie

Kijk ook eens op:
http://www.sp.nl/onderwijs/


Oorspronkelijk e-mailbericht:
------------------------

commentaar: Geachte meneer/mevouw,

Bij de school van mijn dochter de SGL in Lelystad is het programma
magister 5 in gebruik genomen. Dit is een closed programma dat alleen
onder silverlight2 van microsoft draaid op windows XP SP2, Vista en 7 en
met intel-based macs. Wij werken thuis met ubuntu linux en kunnen er
werkelijk alles mee magister5 is voor ons echter niet te draaien. De
opensource versie van silverlight moonlight biedt hier geen uitkomst. Ik
heb de school erover aangeschreven en wacht op antwoord. Ik ben echter
boos over het feit dat een school de kinderen op kosten jaagt door de
aanschaf van closed source op deze manier af te dwingen.

Hier een lijst van scholen die er ook dit schooljaar weer zijn ingestonken.

http://www.schoolmaster.nl/NieuweMagisterscholen20092010/tabid/608/language/nl-NL/Default.aspx

Vriendelijke groet,

Frank D
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #62 Gepost op: 2011/09/23, 15:17:01 »
Zo, eindelijk wordt er op hoger niveau geklaagd! Nette brief Jan! :)

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #63 Gepost op: 2011/09/23, 17:40:03 »
Hele mooie brief Jan!

Ook gisteren bij de voorlichtings bijeenkomst op de SGL bleek dat er meer ouders problemen hebben met magister! De schoolleiding schuift de vragen door naar een ict medewerker want daar hebben zij geen verstand van. En de uitvoerenden mogen weer uitleggen dat zij "dat soort beslissingen niet nemen maar slechts uitvoeren".

Dank je. Vraagje, denk je dat je met die ouders in contact kunt komen? Het is een idee om zoveel mogelijk mensen de brief te laten tekenen of de brief ook door hen naar de Tweede Kamer te sturen?

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #64 Gepost op: 2011/09/23, 21:48:34 »
Jan,

Ik heb een kleine opmerking via docs toegevoegd. Prima brief, ik wil hem graag mede ondertekenen. Online petitie van maken?

Wat je NOiV vraag betreft, ik ga even informeren. Heb daar vanuit mijn werk contacten (wel eens van Pleio / Ellg gehoord?). Inderdaad goede mensen maar zonder rugdekking om écht een vuist te kunnen maken.

Als je een zwartboek wilt maken dan kan ik je een kopie sturen van de mailwisseling. Laat maar even weten.

Edit: vraag uitgezet bij mijn contact bij NOiV
« Laatst bewerkt op: 2011/09/23, 22:02:37 door DirkJan »

Offline dallco

  • Lid
    • stormsail.nl
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #65 Gepost op: 2011/09/23, 22:51:54 »
Deze ouders zijn zeker te benaderen. Het lijkt mij een goed idee om er zo veel mogelijk mensen bij te betrekken.  In welke vorm dat zou moeten? verwijzen naar een petitie online in de brief? en eenieder uitnodigen te tekenen?  Ik denk dat het ook een goed idee is om de school besturen een cc-tje te sturen.
Gelukkig is er android en zijn er i-pads nu snappen er meer mensen waar het over gaat :-)
Blije (L)Ubuntu gebruikende familie  12.04 en 13.10

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #66 Gepost op: 2011/09/24, 07:04:14 »
@DirkJan en Dallco

Ik denk dat het inderdaad handig is om er een online petitie van te maken. Dat ga ik dit weekend voorbereiden.

Dirk Jan, de mailwisseling ontvang ik graag. Bedankt voor het uitzetten van de vraag bij NOiV. Het zou mooi zijn als ze hun klachtenoverzicht beschikbaar stellen.

Enne.... Pleio is bekend, ik hou het al een tijdje in de gaten. Toen Ning naar een betaalmodel ging, kwam Davied bij ons buurten (Open 2.0) om te zien of Ellg geschikt was als alternatief. Het resultaat is je bekend  :D Dat is een van de mooie dingen van open source. Het gaat niet alleen om gratis software, maar ook om kennisdeling en de ruimte om je door elkaar te laten inspireren (zonder ingewikkelde drempels).

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #67 Gepost op: 2011/09/24, 12:29:56 »
@Jan

Zie je mail voor de correspondentie. Heerlijk gewoon zonder nadenken in odt kunnen mailen :-)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #68 Gepost op: 2011/09/24, 16:27:00 »
Volgens die brief kost Windows-student maar 17 euro. Windows met Silverlight werkt prima samen met virtualbox. Een dual-boot is natuurlijk ook mogelijk. Probleem opgelost (met 17 euro)?

Positief is dat de leverancier van het pakket aangeeft voordeel te hebben van de keuze voor Silverlight en ontwikkelingen rondom het ondersteunen van meerdere platformen te volgen: http://www.schoolmaster.nl/Nieuws/DetoekomstvanSilverlight/tabid/695/language/nl-NL/Default.aspx

Goed om aandacht te vragen voor eerlijke concurrentie en om open standaarden te eisen maar als hierdoor nu de kosten voor ontwikkeling en beheer van het pakket toenemen? Op zijn blog maakt Jan hierover een vergelijking met toegankelijkheid voor rolstoelgebruikers maar dat zie ik niet zo. Rolstoelgebruikers hebben een werkelijke beperking en kiezen daar niet voor. Het gebruiken van Linux of een iPad is een eigen vrije keuze. De brief verwoord dit anders maar het komt op hetzelfde neer.
http://www.janstedehouder.nl/2011/09/22/overgewicht-in-de-nederlandse-onderwijs-ict/

17 euro is ook geld maar scholen stellen wel meer kostbare eisen aan verplichte boeken, materiaal enz. en het mag blijkbaar: http://www.security.nl/artikel/35303/1/Juridische_vraag%3A_Windows-school_discrimineert_Linux.html
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #69 Gepost op: 2011/09/24, 18:24:44 »
Een paar dingen:

1. Door die 17 euro en het gratis aanbod worden zo'n beetje alle andere alternatieven (incl. gesloten software) uit de onderwijsmarkt gehouden. Het onderwijs draagt bij aan het in stand houden van de monocultuur. Natuurlijk weet een gemiddelde nerd wel een omweg, maar we hebben het hier over het aanpakken van de onderliggende problemen. Magister/Silverlight is even een heel scherp voorbeeld.

2. Open standaarden zijn verplicht voor alle instellingen in de publieke sector. Het is echt onzin te stellen dat door gebruik van open standaarden de kosten voor ontwikkeling en beheer toenemen. Gewoon onzin. De kosten die je hebt zijn exit-kosten voor het niet voldoen aan algemene en open standaarden. Magister deed het prima met open standaarden. Zij hebben gekozen voor Silverlight, hun probleem. Nu worden de kosten bij de gebruikers neergelegd. De kosten zijn in de huidige situatie hoger, want derde applicaties die met gesloten applicaties en gesloten standaarden moeten 'praten' moet maar gissen hoe dat kan of zijn afhankelijk van beperkte API's. Een ecosysteem met open standaarden is qua ontwikkeling goedkoper.

3. De vergelijking met rolstoelgebruikers was/is bedoeld om het argument te weerleggen dat het niet acceptabel is om kosten te maken voor een kleine minderheid. Plus, publieke gebouwen moeten voor iedereen toegankelijk zijn, ongeacht zijn fysieke toestand. Waarom zou voor publieke website anders gelden? Overheden en onderwijsinstellingen die verplichte diensten aanbieden moeten platformonafhankelijk toegankelijk zijn, ongeacht het platform, ongeacht het device.

4. Wat juridisch wel of niet kan is een kwestie van afspraken. De open brief naar de Tweede Kamer is bedoeld om het juridische kader te veranderen, zodat we een eerlijk speelveld hebben.

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #70 Gepost op: 2011/09/24, 19:52:31 »
Naar aanleiding van de terugkoppeling en verder verschafte informatie is er een tweede versie van de brief gemaakt:

https://docs.google.com/document/d/13JjapTg_xkGOQz_T9pKnLChwioEE2loj66Tga4pI7Mo/edit?hl=nl

Commentaren en aanvullingen zijn nog steeds welkom :)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #71 Gepost op: 2011/09/25, 12:29:28 »
De brief spreekt over een viertal heldere maatregelen.

Maatregel 4, het verbieden van het aanbieden van software aan docenten, ouders en leerlingen tegen lagere prijzen dan op de reguliere markt.

Is dit wel zo helder?

  • Internationaal is het geven van kortingen (tot 100%) voor educatieve doeleinden niet ongebruikelijk. Veel leveranciers geven studenten korting, niet alleen Microsoft maar ook bedrijven als suse, redhat, ibm, vmware, intel, oracle en vele anderen.
  • Wat is de prijs op de reguliere markt? De winkelprijs? Instellingen kunnen onderhandelen met de leverancier over een lagere prijs, bijvoorbeeld voor kwantumkorting. Kunnen scholen door deze maatregel daar geen gebruik meer van maken?
  • Verbied dit ook kortingen op trainingssoftware en op cursusmateriaal van softwareleveranciers?
  • Kosten voor software zijn soms een aftrekpost voor belastingen. De regels voor bedrijven en studenten zijn verschillend. Bedrijven betalen vaak ook geen btw. Gaan studenten netto meer betalen voor dezelfde software dan bedrijven?
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #72 Gepost op: 2011/09/25, 12:43:50 »
Ja hoor, dat is best helder.

Ik maak geen onderscheid tussen gesloten en open commerciĆ«le softwareleveranciers. En we hebben het over de Nederlandse markt voor educatieve software. Het buitenland mag zijn eigen discussie voeren   ;) .

Software is software, en daar valt wat mij betreft dan ook trainingssoftware en digitaal cursusmateriaal onder. En natuurlijk kun je met hele specifieke of concrete voorbeelden komen van situaties waar het echt niet anders kan, maar we hebben het hier over een aanpak op systeemniveau.

Over de prijzen ben ik snel klaar. De marktprijzen zijn snel genoeg te achterhalen. Een kwantumkorting van 98% is gewoon kolder, daar wil ik niet eens de nuance in zoeken. Wat mij betreft laten Microsoft, Adobe, Oracle etcetera de prijzen op de gewone markt dalen tot de prijzen die ze educatieve instellingen rekenen. Reken maar uit wat dat micro-economisch en macro-economisch voor Nederland gaat betekenen. Dat scheelt heel wat miljarden in de verkeerde kolom van onze handelsbalans.  :P

Hoe met de BTW omgegaan moet worden is onderdeel van de praktische uitwerking. Dat verandert niets aan de eenvoud van de maatregel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #73 Gepost op: 2011/09/25, 13:26:54 »
Maatregel 4, het verbieden van het aanbieden van software aan docenten, ouders en leerlingen tegen lagere prijzen dan op de reguliere markt.
Volgens mij heeft deze discussie meer effect, wanneer er een verplichting is, om altijd een openstandaard te gebruiken.
Alles moet gewoon kunnen met elke computer, zolang deze maar de openstandaarden ondersteunt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Magister 5.0 werkt alleen met Silverlight!!
« Reactie #74 Gepost op: 2011/09/25, 15:40:02 »
Wat mij betreft laten Microsoft, Adobe, Oracle etcetera de prijzen op de gewone markt dalen tot de prijzen die ze educatieve instellingen rekenen.
Wow, leuk idee. Voor slechts 17 euro ga ik mijn oude XP zeker vervangen door de nieuwe Windows 7!
Dus veel succes met de brief al verwacht ik persoonlijk niet dat dit voorstel serieus genomen zal worden.
Klik links bovenin op Documentatie