Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Groeiende .xsession-errors  (gelezen 3459 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Groeiende .xsession-errors
« Gepost op: 2023/11/21, 16:12:47 »
Wie de gewoonte heeft zijn systeem in slaap te zetten en niet te rebooten, is zich misschien er niet van bewust dat dit zorgt voor een stelselmatig groeiende .xsession-errors in je homedirectory. Die van mij was op een gegeven moment 1,8 TB groot en wissen helpt niet, omdat verschillende grafische programma's dat bestand dan toch nog open houden en aanvullen. Je moet echt je systeem rebooten en dan wordt een nieuwe .xsession-errors aangemaakt en de oude hernoemd naar *.old.

Je kunt echter toch ingrijpen voordat het zover komt en zonder je systeem te moeten rebooten.
Maak een scriptje met de naam chkxsesserr als volgt:
#!/usr/bin/env bash
siz=$(du -k .xsession-errors|awk '{ print $1 }')
nlin=$(wc -l .xsession-errors|awk '{print $1}')
if (( nlin > 1500 )); then
  me=$(whoami)
  echo "xse-siz=$siz, xse-nlin=$nlin">/home/$me/.xse_chk.log
  # truncate -s 1M /home/$me/.xsession-errors
  tail -1000 /home/$me/.xsession-errors >/home/$me/.xsession-errors
fi
Je kunt controleren op omvang ($siz variabele) of aantal regels in het tekstbestand ($nlin variabele). Voor mezelf heb ik het voorlopig op 1500 regels gezet en als dat overschreden wordt, kort hij het in tot 1000 regels. De uitgecommentarieerde truncate-opdracht kun je gebruiken als je op omvang wil controleren en ingrijpen. Dan kun je (( nsiz > 1500 )) controleren en dan inkrimpen tot 1 MB.
De echo naar .xse-chk.log heb ik erin gezet omdat ik graag wil weten hoeveel bytes die 1500 regels zijn. Alles wat je niet moet hebben kun je eruit laten.
Dit gebruik je in een cronjob om dit regelmatig uit te voeren. Nogmaals: dit moet alleen maar voor een systeem met een desktop dat niet of zeer zelden gereboot wordt en waarvan .xsessions-errors zou blijven aangroeien.
Zet dit in je crontab:
# m h  dom mon dow   command
0 0 * * * 1 /home/$(whoami)/chkxsesserr
Dit voert het script uit elke maandag om middernacht.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #1 Gepost op: 2023/11/24, 12:16:46 »
Goede noodoplossing, maar ik ben dan toch benieuwd wat de oorzaak is van die tsunami van foutmeldingen in het logboek. Zou dat echt alleen komen door de slaapstand?

Bij mij is dat logboek eigenlijk altijd minder dan 20 kB, piepklein dus. Op al mijn machines. Zonder dat ik er iets voor hoef te doen.... Maar goed, ik gebruik de slaapstand ook nooit.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #2 Gepost op: 2023/11/24, 12:29:10 »
Bij mij staat het vol met GTK-waarschuwingen over thema's of pictogrammen die niet gevonden worden (maar daar zie je dus niks van in de GUI), en van de weerapp in de statusbalk die klaagt dat hij "api.met.no" niet kan vinden, de api-aansluiting van de Noorse metereologische dienst. Maar die weerapp blijkt ondanks dat prima te werken.
En héél veel berichten van dit type:
[signature_validate() ./src/lib/crypto/signatures.cpp:227] wrong lbits
Maar ook hier geen invloed op de functionaliteit, alles werkt prima.

Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #3 Gepost op: 2023/11/24, 17:31:28 »
Hmm, ik gebruik de slaapstand vrijwel altijd, maar heb nooit opgemerkt dat er een megagroot bestand in mijn /home staat. Mijn .xsessions-errors is volgens mij altijd iets van 100~200KB. Ik ben het met Pjotr eens dat al die foutmeldingen aan jouw pc of configuratie kunnen liggen.

Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #4 Gepost op: 2023/12/06, 13:45:43 »
Ik heb vanmorgen nog even gekeken naar de omvang van xsession-errors. Uptime pc: 9 dagen en 0 uur, 's nachts gaat-ie in de slaapstand. Het xsessions-errors bestand hier is 168,5KB groot, en dus bij verre na niet de 1,8TB van Bloom!

Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #5 Gepost op: 2023/12/06, 16:17:45 »
Zou dat echt alleen komen door de slaapstand?

Zou best zomaar kunnen Pjotr. Hier wordt de slaapstand nooit gebruikt en zelfs ooit (op deze?) uitgeschakeld mede op jouw advies destijds.

Op heel de computer // of /home geen bestand genaamd .xsessions-error(s) te vinden. ^-^ Dus zou inderdaad zomaar aan de slaapstand kunnen liggen.
Is dat niet in de log te lezen dan? Daar zijn logs toch voor?
« Laatst bewerkt op: 2023/12/06, 16:20:08 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #6 Gepost op: 2023/12/07, 10:49:15 »
Bij mij is hij opnieuw aan het aangroeien. Momenteel nog maar 1,8 GB dus dat gaat nog.
Het staat vol met dit soort foutmeldingen:
(wrapper-2.0:1236): weather-WARNING **: 10:26:05.683: Het ophalen van astronomische gegevens mislukte met HTTP statuscode 404, reden-zin: Not Found
weather-Message: 10:36:05.541: https://api.met.no/weatherapi/sunrise/2.0/?lat=50.930374&lon=5.337804&date=2023-12-07&offset=+01:00&days=5 aan het ophalen
Ik vermoed dat het om de weerapplet in mijn XFCE-desktoppaneel gaat. Maar die werkt wel en toont de juiste temperatuur en weerbericht voor mijn locatie.



Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #9 Gepost op: 2023/12/07, 13:08:13 »
Bij mij is hij opnieuw aan het aangroeien. Momenteel nog maar 1,8 GB dus dat gaat nog.
Het staat vol met dit soort foutmeldingen:
(wrapper-2.0:1236): weather-WARNING **: 10:26:05.683: Het ophalen van astronomische gegevens mislukte met HTTP statuscode 404, reden-zin: Not Found
weather-Message: 10:36:05.541: https://api.met.no/weatherapi/sunrise/2.0/?lat=50.930374&lon=5.337804&date=2023-12-07&offset=+01:00&days=5 aan het ophalen
Ik vermoed dat het om de weerapplet in mijn XFCE-desktoppaneel gaat. Maar die werkt wel en toont de juiste temperatuur en weerbericht voor mijn locatie.
Ik zou me in jouw plaats toch wat onbehagelijk voelen bij een weermeldertje dat zich zo misdraagt.... Probeer eens wat er gebeurt als je 't kreng verwijdert (terugzetten kan immers altijd nog)?

Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #10 Gepost op: 2023/12/07, 14:17:41 »
Hallo Bloom, ik heb die weerapp ook draaien in de werkbalk van Xfce en zie inderdaad dezelfde meldingen, tussen andere door.

Citaat
(wrapper-2.0:477679): weather-WARNING **: 13:37:22.564: Het ophalen van astronomische gegevens mislukte met HTTP statuscode 404, reden-zin: Not Found
weather-Message: 13:47:22.272: https://api.met.no/weatherapi/sunrise/2.0/?lat=44.523696&lon=5.066364&date=2023-12-07&offset=+01:00&days=5 aan het ophalen

Maar waarom bij jou dat bestand blijft groeien en bij mij niet, is me een raadsel. Mijn .xsession-errors van vandaag is 41,2KB groot en het bestand .xsession-errors.old is 168,5 KB en gedateerd op gistermiddag, waarschijnlijk na een uitlog.

Kennelijk zijn er nogal wat mensen die met hetzelfde probleem - een megagroot errors-bestand - te maken hebben.

Voor de goede orde, ik draai Xubuntu 22.04.3 LTS.

Offline jolo

  • Lid
Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #11 Gepost op: 2023/12/07, 14:39:49 »
Ik gebruik ook die weerapplet in Xubuntu. En ook hier staan in mijn .xsession-errors meerdere  weather-WARNING meldingen. Maar echt groot is dat bestand bij mij niet.
jolo@HP-8300-SFF:~$ ls -lh .xsession-errors*
-rw------- 1 jolo jolo 740K dec  7 14:29 .xsession-errors
-rw------- 1 jolo jolo 1,2M dec  6 22:58 .xsession-errors.old
Bij mij werkt die weerapplet ook nog wel. Alleen toont deze daardoor niet meer de zons op- en ondergang tijden.

In https://askubuntu.com/questions/46232/can-i-limit-the-size-of-xsession-errors wordt logrotate geadviseerd. Ik heb even gecheckt
jolo@HP-8300-SFF:~$ dpkg -l logrotate
Gevraagd=(U)onbekend/(I)nstalleren/ve(R)wijderen/(P)wissen/(H)ouden
| Status=Niet/Inst/Conf/Uitgep/halF-geconf/Halfgeïnst/verWacht-trig/Trig-bezig
|/ Fout?=(geen)/heRinst. nodig/ (Status,Fout: hoofdletter=ernstig)
||/ Naam                                         Versie                      Architectuur                Omschrijving
+++-============================================-===========================-===========================-=============================================================================================
ii  logrotate                                    3.11.0-0.1ubuntu1           amd64                       Log rotation utility

Zo te zien stond logrotate bij mij al geïnstalleerd. Ik kan me niet herinneren dat ik dat zelf heb geïnstalleerd. Zou het kunnen dat logrotate in Xubununtu standaard wordt geïnstalleerd. Net zoals bij Ubuntu https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-manage-logfiles-with-logrotate-on-ubuntu-20-04

Edit: Ik zie logrotate staan in het manifest bestand van Xubuntu 22.04 http://releases.ubuntu.com/22.04.3/ubuntu-22.04.3-desktop-amd64.manifest
« Laatst bewerkt op: 2023/12/07, 14:46:21 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #12 Gepost op: 2023/12/07, 15:28:59 »
Zo te zien stond logrotate bij mij al geïnstalleerd. Ik kan me niet herinneren dat ik dat zelf heb geïnstalleerd. Zou het kunnen dat logrotate in Xubununtu standaard wordt geïnstalleerd.
Ik heb 'm ook en dus wordt dat kennelijk standaard geïnstalleerd in Xubuntu. Overigens is mijn logrotate bij versie 3.19.0, de jouwe is v3.11.0. Heb zelf geen nieuwere versie geïnstalleerd.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #13 Gepost op: 2023/12/07, 16:33:39 »
Maar waarom bij jou dat bestand blijft groeien en bij mij niet, is me een raadsel. Mijn .xsession-errors van vandaag is 41,2KB groot en het bestand .xsession-errors.old is 168,5 KB en gedateerd op gistermiddag, waarschijnlijk na een uitlog.
Kennelijk zijn er nogal wat mensen die met hetzelfde probleem - een megagroot errors-bestand - te maken hebben.
De .xsession-errors file blijft alleen groeien als je het systeem in slaapstand zet maar nooit uitschakelt, jezelf afmeldt of herstart. Doe je dat wel, dan wordt de file afgesloten en bij de herstart van de XFCE-desktop een nieuwe gestart. Dan blijft hij inderdaad klein.

Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #14 Gepost op: 2023/12/08, 14:33:02 »
De .xsession-errors file blijft alleen groeien als je het systeem in slaapstand zet maar nooit uitschakelt, jezelf afmeldt of herstart. Doe je dat wel, dan wordt de file afgesloten en bij de herstart van de XFCE-desktop een nieuwe gestart. Dan blijft hij inderdaad klein.

Klinkt aannemelijk. Vaker zo bij logs.

PS: Ik draai ubuntu (18). Geen Xubuntu. Daarom die logs niet?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Bloom

  • Lid
Re: Groeiende .xsession-errors
« Reactie #15 Gepost op: 2023/12/09, 12:01:05 »
Alles wat grafisch is, gooit zijn fouten in .xsession-errors. Ook onder Gnome. Als er weinig dingen fouten te melden hebben, zal de file inderdaad klein blijven. Onder XFCE blijft hij normaal ook klein bij de meeste mensen, omdat zij hun systeem afsluiten, afmelden of herstarten. Dat doe ik dus niet: bij mij gaat hij altijd in slaap. Als ik een keer om de paar maanden herstart zal het veel zijn. Bij die hele grote van 1,8TB was dat systeem al vele jaren niet meer herstart.