Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Trager starten  (gelezen 4140 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Trager starten
« Gepost op: 2019/03/18, 19:49:54 »
Nu heb ik zelf een probleem, waar ik niet uit kom.
In mijn laptop (BTO) zit een SSD waar ik meerdere distributies op heb staan, eigenlijk diverse uitvoeringen van Xubuntu.
Nu heb ik sinds ongeveer 2 weken een raar verschijnsel, steeds wanneer ik een partitie vul met een installatie, duurt het 15 seconden langer tot Grub opstart na het BIOS scherm.
In die tijd gebeurt er niets, de SSD wordt niet bekeken (volgens het lampje) alleen gaat vaak de ventilator een paar seconden heel hard draaien.
Het gaat dus om de tijd tussen het BIOS scherm en het Grub scherm !
Het lijkt een fout op de SSD, maar met geen enkel programma kan ik een fout ontdekken.
De hele SSD heb ik al 2 keer schoongeveegd met gparted en opnieuw ingedeeld.
Is er iemand die nog en idee heeft, waar ik het kan zoeken en/of oplossen?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Nero

  • Lid
Re: Trager starten
« Reactie #1 Gepost op: 2019/03/18, 21:28:11 »
Kijk eens in de EFI instellingen wat daar staat.
efibootmgr

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #2 Gepost op: 2019/03/18, 21:37:56 »
Dan zegt mij lapje:EFI variables are not supported on this system.Nog een ander idee ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Trager starten
« Reactie #3 Gepost op: 2019/03/18, 22:03:18 »
Kijk in /etc/fstab of daar niet bestaande UUID's staan, dan wordt tijdens het zoeken naar die drives elke keer op een time out gewacht.
Idem als er in Grub naar niet meer bestaande kernels wordt verwezen.

Als je updates hebt gedraaid in een multiboot systeem is het soms handig om in je primaire systeem daarna een os-prober en update-grub te draaien, dan worden de opstart sequences weer bijgewerkt.

2 centen ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

swake

  • Gast
Re: Trager starten
« Reactie #4 Gepost op: 2019/03/18, 22:18:25 »
Citaat
In die tijd gebeurt er niets, de SSD wordt niet bekeken (volgens het lampje) alleen gaat vaak de ventilator een paar seconden heel hard draaien.
De laptop al eens stofvrij gemaakt ?


Offline Nero

  • Lid
Re: Trager starten
« Reactie #5 Gepost op: 2019/03/18, 22:21:36 »
Heeft dat toestel geen UEFI bios? Indien wel de EFI eens resetten. Zelfs als alles is opgezet in CMS mode kan de EFI roet in 't eten gooien.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #6 Gepost op: 2019/03/18, 22:21:45 »
In FSTAB:# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sdb5 during installation
UUID=164e8d9e-3587-43ae-897b-4b4f8bdfdb0d /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sdb7 during installation
UUID=f58c4a8f-9b0f-4a17-9447-adc17f11e8c9 none            swap    sw              0       0
En met blkid/dev/sda5: LABEL="sda5 Xuby 19.04" UUID="164e8d9e-3587-43ae-897b-4b4f8bdfdb0d" TYPE="ext4" PARTUUID="afd2d807-05"
/dev/sda7: LABEL="sda7 Swap" UUID="f58c4a8f-9b0f-4a17-9447-adc17f11e8c9" TYPE="swap" PARTUUID="afd2d807-07"
Dit even voor de huidige partitie, waarop ik werk en waarvan ik boot, alles lijkt te kloppen.
Heeft dat toestel geen UEFI bios? Indien wel de EFI eens resetten. Zelfs als alles is opgezet in CMS mode kan de EFI roet in 't eten gooien.
Dat ga ik eens bekijken, de UEFI staat standaard uit, maar kan geactiveerd worden.
Dat ga ik dan morgen eens proberen.
ps:
het is een laptop met een I7 processor op 3GHz, met 16GB Ram, 256GB SSD en een 1TB HD.
Verder zitten er 2 video kaarten en 2 geluidskaarten in, zodat de HDMI volledig gescheiden werkt van het interne.
Hij is bijna 5 jaar oud, maar ik wil deze nog lang niet kwijt :lol:

De laptop al eens stofvrij gemaakt ?
Zelfs met een kwastje in de ingewanden (antistatisch)......
« Laatst bewerkt op: 2019/03/18, 23:11:36 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Trager starten
« Reactie #7 Gepost op: 2019/03/19, 09:03:12 »
Ron,
zou een gevolg kunnen zijn van de vele distro's welke je op je computer staan hebt.
Ik worstel daar al heel lang mee.
Ik zet daarom nog maximum 2 distro's op een computer.

kijk eens in grub.cfg (je kan het ook al zien bij het opstarten als je Geavanceerde opties kiest).
Staan daar regels als ? :
Linux Mint 19 Tara (19) (op /dev/sdb3) (op /dev/sdb2) (op /dev/sdb3)
Jawel, alles achter elkaar op 1 regel.
Op een bepaald moment ondervond ik als er 2 gelijknamige distro's op een computer staan, dat update-grub zich daarin verslikt.

grub.cfg wordt daardoor enorm lang,omdat alles maar weer herhaald wordt (en een onoverzichtelijk kluwen wordt), en dan duurt het inderdaad veel langer om op te starten.

Dat zou hier het geval kunnen zijn met al je Xubuntu's bij elkaar.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Trager starten
« Reactie #8 Gepost op: 2019/03/19, 09:35:43 »
Ik los dat soort dingen altijd op door GRUB van de tweede, derde enzovoorts distro, bij een dual/multiboot niet in SDA te schrijven, maar in dezelfde partitie waar de installatie zich bevindt. Stel je voor dat je Linux Mint installeert in - als voorbeeld - SDA5. Dan installeer je GRUB van Mint daar ook in. Het updaten van GRUB vindt dan alleen plaats binnen de eigen partitie en zo wordt de door het eerste systeem in de Master Boot Record geïnstalleerde GRUB niet overschreven, verminkt etc.
Zou je het zo willen aanpakken, houd er dan rekening mee dat, mocht je kernelupdates krijgen in het naast Linux Mint geïnstalleerde systeem, dat je nieuwste kernel bij een volgende opstart niet in het lijstje van GRUB staat. Daarvoor moet je een "sudo update-grub" binnen Linux Mint doen, aangezien die "de baas" van GRUB is, en die automatisch die nieuwe kernel van de andere distro's detecteert. Klein omweggetje, maar prima werkbaar.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/19, 11:55:18 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Nero

  • Lid
Re: Trager starten
« Reactie #9 Gepost op: 2019/03/19, 10:08:07 »
(...) de UEFI staat standaard uit, maar kan geactiveerd worden. (...)
IMHO de makkelijkste manier:
- UEFI inschakelen
- Starten met een Live USB
- met efibootmgr alles opkuisen, dwz niet gebruikte entries er uit gooien
- Herstarten en UEFI disabelen

swake

  • Gast
Re: Trager starten
« Reactie #10 Gepost op: 2019/03/19, 10:08:16 »
Citaat
het is een laptop met een I7 processor op 3GHz, met 16GB Ram, 256GB SSD en een 1TB HD.
Ik denk maar even mee .Heb je toevallig of per ongeluk iets verandert aan de zoekvolgorde van de schijven .
Dan zou het wel eens kunnen als de 1 TB als eerste in de zoekvolgorde staat de UEFI bootmanager daar eerst gaat zoeken  en pas daarna op de SSD schijf .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #11 Gepost op: 2019/03/19, 11:11:49 »
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Als test heb ik in alle systemen de file /etc/lsb-release aangepast, door op iedere regel een toevoeging met de partitie te doen.
Hierna een update-grub gedaan, zonder merkbaar resultaat.

@Nero: ik kan UEFI aleen aan/uit zetten, meer niet, dus dat werkt helaas niet.

@emvedeesje: nu heb ik de file /boot/grub/grub.cfg eens bekeken en ik ben geschrokken!
Van iedere partitie heb ik gekeken hoe vaak de UUID voorkomt:
Op de volgende partities:
sda1 niet in gebruik,        komt in grub.cfg niet voor.
sda2 Xubuntu 18.04         komt in grub.cfg   37 keer voor.
sda3 Xubuntu 18.04         komt in grub.cfg 1799 keer voor.
sda4 Extended                    komt in grub.cfg niet voor.
sda5 Xubuntu 19.04         komt in grub.cfg 131 keer voor.
sda6 Xubuntu 19.04         komt in grub.cfg 105 keer voor.
sda7 Swap                              komt in grub.cfg niet voor.
sdb1 Xubuntu 18.04 HD komt in grub.cfg 609 keer voor.
sdb3 Data          HD             komt in grub.cfg niet voor.

Deze aantallen lijken mij niet goed, maar waar het vandaan komt en hoe ik het weg krijg, ben ik nog niet achter.
grub.cfg is dan ook bijna 700k groot !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Trager starten
« Reactie #12 Gepost op: 2019/03/19, 11:19:56 »
Je citeert van iedere partitie , maar je 1 TB HD komt er ook in voor .sdb1 Xubuntu 18.04 HD komt in grub.cfg 609 keer voor.

Re: Trager starten
« Reactie #13 Gepost op: 2019/03/19, 11:40:17 »
@swake
Alles wordt herhaald, ook partities op de andere drive(s)
@Ron
Dat is heel moeilijk en heel veel werk, je krijgt het er van op de zenuwen.
Ik ga je later uitleggen hoe ik het deed, als het internet terug is want door een ongeval ligt het uit.
Hoe we het kunnen voorkomen?
We zullen ons eens moeten bezighouden met het systeem dat maasnet beschrijft.

Groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Trager starten
« Reactie #14 Gepost op: 2019/03/19, 12:02:02 »
grub.cfg is dan ook bijna 700k groot !

Bij mij is /boot/grub/grub.cfg 12 kb groot!
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Trager starten
« Reactie #15 Gepost op: 2019/03/19, 12:14:29 »
grub.cfg is dan ook bijna 700k groot !

Bij mij is /boot/grub/grub.cfg 12 kb groot!
Dat is eigenlijk de normale grootte
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #16 Gepost op: 2019/03/19, 12:21:57 »
Wanneer ik maar 1 (één) installatie heb, dan is deze 7kb.
Het grote stuk zit in grub.cfg in het hoofdstuk osprobe, waar een hoop onzin in staat.
Citaat van: emvedeesje
Staan daar regels als ? :
Linux Mint 19 Tara (19) (op /dev/sdb3) (op /dev/sdb2) (op /dev/sdb3)
Ja, dat soort troep dus.
Het lijkt mij eigenlijk een bug in grub, in de osprober, of in update-grub.
Maar de vraag is, hoe krijgen we die troep er uit :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Trager starten
« Reactie #17 Gepost op: 2019/03/19, 12:25:36 »
Bug? Dat is 100% zeker.
Waar kan je dat melden?
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #18 Gepost op: 2019/03/19, 14:14:43 »
Bug? Dat is 100% zeker.
Waar kan je dat melden?
Dat kan hier, maar ik wil eerst zeker weten waar de fout zit.
Zeg ik sudo os-prober, dan krijg ik het juiste antwoord.
« Laatst bewerkt op: 2019/03/19, 14:17:39 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

swake

  • Gast
Re: Trager starten
« Reactie #19 Gepost op: 2019/03/19, 15:10:55 »
Ik weet niet of het er iets met te maken heeft maar ik wou nu XUbuntu 18.04.2 ook eens installeren en installatie werd steeds afgebroken met telkens foutmelding "kan grub-opstartlader" niet installeren .
Dan maar Xubuntu 18.04 geprobeerd en heeft zich zonder probleem laten installeren .

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #20 Gepost op: 2019/03/19, 15:58:53 »
Uit pure frustratie, maar ook om te leren, heb ik een BWBASIC programma geschreven, waarmee ik e.e.a. omzeil.
de file /boot/grub/grub.cfg verplaatsen naar een werk-map, en de rechten aanpassen.
Starten met bwbasic grub.bas dan wordt de file grub.txt aangemaakt.
De file grub.txt kopieeren als /boot/grub/grub.cfg en klaar.
Helaas geef ik geen garantie en ga ik nog verder testen en controleren, maar het begin is er.
Dit is het programma.1000 open "grub.cfg" for input as #1
1010 open "grub.txt" for output as #2
1020 if eof(1) then close : quit
1030 line input #1 , regel$
1040 print #2 , regel$
1050 if instr(regel$ , "os-prober") then goto 1500
1060 goto 1020
1490 rem ****************************************
1500 if eof(1) then close : quit
1510 line input #1 , regel$
1520 if instr(regel$ , "menuentry") = 0 then print #2 , regel$ : goto 1500 : rem                       Hier begint een (sub) menu
1530 if instr(regel$ , "/dev")      = 0 then print #2 , regel$ , goto 1500 : rem                       Er wordt een partitie genoemd
1540 a = instr(regel$ , "/dev") : a1$ = mid$(regel$ , a , 9) : print "eerste [" + a1$ + "]" : rem      Eerste partitie naam
1550 a$ = right$(regel$ , len(regel$) - a) : print "(" + a$ + ")"
1560 a = instr(regel$ , "/dev") : if a = 0 then goto 1040 else a2$ = mid$(a$ , a , 8) : print "tweede [" + a2$ + "]" : rem          Tweede partitie naam
1570 if a1$ <> a2$ then goto 2000
1580 goto 1500
1990 rem ****************************************
2000 if eof(1) then close : quit : rem                                                                 Hier als verschillende partities
2010 line input #1 , regel$
2020 if left$(regel$ , 9) = "menuentry" then print  #2 , regel$ : goto 1500 : rem                      Dan wachten op de volgende partitie
2030 goto 2000
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Trager starten
« Reactie #21 Gepost op: 2019/03/19, 17:02:01 »
Ik los dat soort dingen altijd op door GRUB van de tweede, derde enzovoorts distro, bij een dual/multiboot niet in SDA te schrijven, maar in dezelfde partitie waar de installatie zich bevindt. Stel je voor dat je Linux Mint installeert in - als voorbeeld - SDA5. Dan installeer je GRUB van Mint daar ook in. Het updaten van GRUB vindt dan alleen plaats binnen de eigen partitie en zo wordt de door het eerste systeem in de Master Boot Record geïnstalleerde GRUB niet overschreven, verminkt etc.
Zou je het zo willen aanpakken, houd er dan rekening mee dat, mocht je kernelupdates krijgen in het naast Linux Mint geïnstalleerde systeem, dat je nieuwste kernel bij een volgende opstart niet in het lijstje van GRUB staat. Daarvoor moet je een "sudo update-grub" binnen Linux Mint doen, aangezien die "de baas" van GRUB is, en die automatisch die nieuwe kernel van de andere distro's detecteert. Klein omweggetje, maar prima werkbaar.
Kan je achteraf nog de GRUB in een distro installeren via vb:
sudo grub-install /dev/sda1?

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Re: Trager starten
« Reactie #22 Gepost op: 2019/03/19, 17:35:03 »
@Ron
Het belangrijkste wat ik ondervond in dit probleem is: dat het begon door een distro te installeren op een tweede schijf.

Nu dit rechtzetten.
Kijk in het bijgevoegde vb. Daar zit zo een fragment uit grub.cfg
Van het ogenblik dat je meer dan vb 1 (op /dev/sdb3) ziet staan in een menuentry moet gans deze menuentry verwijderd worden.
Dit gaat het gemakkelijkst in xed of gedit met de zoekopdracht:    ) ( Beoordeel telkens die menuentry !
Je ziet vb. staan:   (op /dev/sdb3) (op /dev/sdb2)    en misschien nog meerdere (op /dev/sd…
Zulke menuentries moeten verwijderd worden vanaf    menuentry      …   tot   }
Ron, daar is heel veel werk aan, en je moet alle grub.cfg van alle distro's aanpassen.
Neem eerst een kopie van de actuele grub.cfg

Doe nog geen update-grub of andere updates.

Vervolgens zou ik je sterk adviseren enkel distro's te installeren op 1 schijf.
Je kan ook overwegen een externe disk via USB-3 in gebruik te nemen voor test-distro's en de grub laten installeren op die externe schijf, zo heeft je systeem er geen last van.

Nu moeten we afwachten wat maasnet antwoordt of we achteraf de grub kunnen installeren IN de distro zelf.
Ik denk dat wat maasnet voorstelt een hele slimme oplossing is.

En dan pas vanaf elke distro de update-grub doen (niet vroeger want dan riskeer je weer dezelfde soep te krijgen)

Ja Ron, ik weet wat je te wachten staat, en laat je vooral niet storen tijdens het reparatiewerk.
Ik zou zeggen: veel succes!

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #23 Gepost op: 2019/03/19, 18:32:10 »
Kan je achteraf nog de GRUB in een distro installeren via vb:
sudo grub-install /dev/sda1
Dat is mij niet gelukt, maar geheel verwijderen met synaptic, dan apt autoremove en daarna weer grub installeren met synaptic, dan wordt er om een locatie gevraagd.

In het Basic programmaatje zoek ik naar de string /dev/sdxy en kijk dan of er meerdere zijn en of deze gelijk zijn.
Bij een verschil wis ik tot aan de volgende menu entry.
Helaas werkt dit niet op alle partities, maar ik ga nog een poging wagen, door grub.cfg eerst te verdelen in hoofdstukken, deze met gedit aan te passen en dan weer samen te voegen.

Gewoon doorgaan met uitproberen dus ..................
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Trager starten
« Reactie #24 Gepost op: 2019/03/19, 22:45:08 »
De oplossing die (voor mij) het mooiste is:
De file /boot/grub/grub.cfg onderverdelen in hoofdstukken, iedere regel die begint met menuentry zie ik als een nieuw hoofdstuk.
Vanaf het 4e hoofdstuk bewaar ik alleen de eerste 5 submenu's die beginnen met <tab>menuentry, alles wat daarna komt in dat hoofdstuk is ballast en wordt niet gebruikt.
Het resultaat:
De slechtste boot had een pauze van 90 seconden tussen de BIOS en het grub scherm.
Na de vorige poging zat ik rond de 30 seconden.
Nu haal ik iets meer dan 3 seconden !
Dit betekend, dat na het BIOS scherm mijn laptop in 15 seconden gebruiks klaar is :lol:

Het lijkt er op, dat bij een "update-grub" van alle partities ook de file grub.cfg wordt gelezen en verwerkt, anders kan ik het niet verklaren.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.