Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op laptop  (gelezen 1392 keer)

Offline sibren

  • Lid
ubuntu op laptop
« Gepost op: 2010/06/11, 19:09:40 »
hallo
ik heb laatst ubuntu ge installeerd op mijn dell vostro 1520 laptop
alleen nu kan ik geen verbinding maken met wireles netwerk maken
heet iemand hier ervaring mee ?

mvg sibren

Re: ubuntu op laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/06/11, 19:16:11 »
Ik heb hier een Toshiba van 3 jaar oud, Draait prima onder 10.04. Vertel wat meer info over wat wel of niet werkt.

Offline sibren

  • Lid
Re: ubuntu op laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/06/11, 19:25:17 »
alles werkt eigenlijk
blouthoot doet het gewoon en dat gaat via zelfde hardware tog ?
maar hij kan geen netwerken vinden
en als ik via windows op start doet wirles het gewoon wel en kan die het wel vinden
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 19:29:21 door sibren »

Offline puntkomma

  • Lid
Re: ubuntu op laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/06/11, 20:11:17 »
Bluetooth gaat volgens mij via een aparte adapter. Het zou goed kunnen dat je netwerkkaart niet automatisch wordt ondersteund, al komt dat niet zoveel (meer) voor met nieuwere ubuntu versies.

Wat krijg je als uitkomst bij:
lspci
Ik vermoed je netwerkkaart er niet tussen staat.
« Laatst bewerkt op: 2010/06/11, 20:23:12 door puntkomma »

Re: ubuntu op laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/06/11, 21:18:36 »
Bluetooth is een apart iets. Heeft niks met je draadloos gebeuren te maken.
Persoonlijk zou ik bij het begin beginnen.
Wat voor melding krijg je als je op het netwerk icoontje klikt?
(Met excuus, mijn laptop praat engels) Toevallig netwerk disabled? Klik dan met rechts en enable het netwerk. Zal in het nl wel iets van "niet beschikbaar" en "beschikbaar" zijn in het Nederlands.

Lukt het niet, kijk dan of jouw laptop niet een schakelaartje heeft waarmee Wireless kan worden uit en aangezet. Het gebeurt heel veel dat laptops zo'n schakelaar hebben, als je Windows instaleert staat hij kennelijk (softwarematig) aan, bij Ubuntu heb ik nu al 3 keer meegemaakt dat hij bij opstart uitstond. Schakelaartje drukken, klaar.

Inmiddels heb ik 6 laptops uitgerust met Ubuntu en de helft had geen wireless en dit was tot nu toe altijd de oplossing voor mij.Misschien had ik de pech dat mijn Wireless het niet deed en geluk dat het zo simpel op te lossen was, maar toch... kijk er eens na.
Pas als dit het niet is zou ik verder in de moeilijker materie gaan zoeken
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy

Offline sibren

  • Lid
Re: ubuntu op laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/06/12, 00:49:25 »
 dat netwerk aanvinken heb ik gedan en zon netwerk knopje heb ik ook maar helpt niet

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: ubuntu op laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/06/12, 01:20:07 »
Probeer eens het commando van puntkomma:
Bluetooth gaat volgens mij via een aparte adapter. Het zou goed kunnen dat je netwerkkaart niet automatisch wordt ondersteund, al komt dat niet zoveel (meer) voor met nieuwere ubuntu versies.

Wat krijg je als uitkomst bij:
lspci
Ik vermoed je netwerkkaart er niet tussen staat.

Dus open een terminal (Toepassingen -> Hulpmiddelen -> Terminalvenster) en type het volgende:
lspci

De output kun je selecteren en kopiëren met CTRL+SHIFT+C en dan hier op het forum plakken tussen [code][/code] tags. Met dit commando kunnen we zien welke componenten er allemaal in je laptop zitten en daarmee het type netwerkkaart eruit vissen

lspci staat voor:
ls -> list (maak een lijst van)
pci -> de aansluiting van de componenten in je laptop
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Re: ubuntu op laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/06/12, 10:56:43 »
dat netwerk aanvinken heb ik gedan en zon netwerk knopje heb ik ook maar helpt niet
Helaas. Dat was de makkelijke weg.Dan zou ik nu Puntkomma en Ronnie gaan volgen.
Even lspci en je kunt zien of je wireless wordt herkend. Bij mij geeft hij bv. dit aan bij deze laptop:
02:04.0 Network controller: Intel Corporation PRO/Wireless 2200BG [Calexico2] Network Connection (rev 05)
Wat zie jij staan?
Too often we enjoy the comfort of opinion without the discomfort of thought. Author : John F Kennedy