Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op en usb drive zonder windows te beinvloeden  (gelezen 785 keer)

Offline pd3rmv

  • Lid
    • Zend Amateur pagina
Hallo allemaal,
Ik wil Ubuntu installeren op mijn usb drive maar niet als live cd.
is het mogelijk om mijn Windows pc te ontzien in de boot .
dus geen opstart boot op mijn pc ( drive c: ) maar direct vanaf usb.

B.V.D. Rob

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op en usb drive zonder windows te beinvloeden
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/04, 10:32:00 »
Ja hoor. Benodigdheden: 2 USBs. De USB met de ISO opstarten, en bij het installeren goed opletten dat je op de andere USB installeert, dat zal sdb of sdc zijn. Waarschijnlijk krijg je het merk wel te zien, maar anders kan je de USBs onderscheiden door hun grootte (als ze verschillend zijn).

Vooral goed opletten om in het schijven-overzichtscherm de goede usb te selecteren voor het installeren van GRUB. Dus je moet 1) de USB / schijf selecteren waarop geïnstalleerd wordt, en 2) in het uitvalscherm daaronder diezelfde USB kiezen voor de installatie van GRUB.

En als je in het BIOS aangeeft dat het apparaat eerst van USB moet opstarten (dat moest toch al, anders kan je Ubuntu niet opstarten of installeren)  komt alles goed. Windows komt in het verhaal niet voor. Nou ja, het zal worden opgenomen in de GRUB.
« Laatst bewerkt op: 2020/04/04, 10:34:07 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op en usb drive zonder windows te beinvloeden
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/04, 11:06:21 »
Op een UEFI machine gaat de installatie waarschijnlijk toch schrijven naar de efi partitie.
Dat zou je, theoretisch, kunnen ondervangen door, voor de installatie, overal in het BIOS de harde schijf uit of op niet aanwezig te zetten.
Alleen 100% zeker is: de schijf loskoppelen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op en usb drive zonder windows te beinvloeden
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/04, 16:33:20 »
Oh ja, ik en mijn bakken zijn nog van de BIOS-generatie, niet aan gedacht, sorry.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21