Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10  (gelezen 2326 keer)

Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Gepost op: 2009/11/01, 20:12:38 »
Hey,
Ik heb een vervelend probleem .
na een distro-upgrade gedaan te hebben van 9.04 naar 9.10 kan ik niet meer inloggen.
Ik heb de indruk dat de pc blijft hangen en telkens opnieuw krijg ik het inlogscherm te zien.
Ik heb reeds geprobeerd door tijdens het opstarten op esc te drukken een andere versie op te starten, maar ik blijf hetzelfde opstartscherm krijgen.
.Volgens mij is het echt enkel een probleem van in te loggen, maar ik geraak gewoon niet voorbij dat punt.
Iemand een idee?

alvast bedankt

Ik heb nogmaals geprobeerd en nu krijg ik de melding : standaart configuratie energiebeheer is niet correct geïnstalleerd
kan ik die opnieuw installeren op 1 of andere manier zonder dat in in kan loggen?
« Laatst bewerkt op: 2009/11/01, 21:15:11 door TinCanZanger »

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/01, 21:57:31 »
Start in Grub op via de recovery mode, op een gegeven moment krijg je een keuze menu een van de keuze is een pakket herstel.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/02, 23:22:40 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/01, 23:04:41 »
als ik in recoverymode probeer op te starten blijft de  pc normaal opstarten, en ik krijg geen keuzemenu te zien
wel beland ik dan weer op het aanmeldvenster en kan ik niet meer verder.
Nog andere opties?

en bedankt voor  de reactie

Offline jan11000

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/01, 23:08:22 »
Op "shift" (links) duwen ipv esc.

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/01, 23:32:56 »
jammer, ik dacht even dat het opgelost zou zijn maar nee.
ik heb een opgestart in recoverymode, en hij heeft 3 pakketjes extra geÏstalleerd.
maar nu heb ik nog steeds hetzelfde probleem.
Is er geen manier om in console op te starten en via commandos opnieuw te laten overschrijven ofzo?
of een manier om de inlog te kunnen omzeilen en toch in de grafische omgeving te belanden, zodanig dat ik tenminste nog bestanden kan backuppen?
Het leek me onschuldig de update te doen aangezien hij toch verdeelt wordt als zijnde een stabiele versie.
Ik ben echt wel een leek wat ubuntu betreft.

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/02, 23:05:47 »
Ik zou echt wel apreciëren als er iemand me kon vertellen wat ik nog kan doen.
al mijn files zijn intact, het eneige probleem dat ik ervaar is dat ik niet kan inloggen en dat ik een foutmelding krijg ivm energiebeheer.
Het MOET toch mogelijk zijn om mijn pc terug aan de praat te krijgen zonder dat ik een reïnstall moet doen?

trouwens hoe kan ik opstarten met alleen de commandpromt?
ik wil best wel wat moeite doen, maar ben te onervaren om te ingewikkelde problemen aan te pakken.
als er iemand is die me op zijn minst op weg kan helpen?

Offline heir4c

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/03, 00:31:15 »
Je bestanden kan je bereiken via de LiveCD. Dus doe eerst maar een backup van je bestanden.

En een upgrade is altijd risicovol, ook al zal dat tegengesproken worden door anderen.
En de overgang van 9.04 naar 9.10 geeft dan nog mee dat grub vervangen word en er geen xorg.conf meer is en er zijn nog wat zaken die anders aangepakt worden. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

Je kan via de recovery mode in een rootshell (eventueel met internetverbinding) Daar kan je eventueel eens proberen met het commando:
startxMaar of dat iets gaat oplossen weet ik niet.

Er is blijkbaar ergens een fout gemaakt en nu maakt hij een 'loop' (terugkerende uitvoering van één of ander commando)

Wat je wel kan eventueel kan doen is een nieuwe gebruiker aanmaken. Ga naar die rootshell en tik daar in:
adduser nieuwegebruikersnaamDaarna zal je tweemaal een wachtwoord moeten intikken. Je zal niets zien, dat is normaal.
Reboot dan even door in te tikken:
reboot now
Succes! En laat iets weten. ThX

Met vriendelijke groet,
heir4c

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/03, 17:33:40 »
nu is het echt wel mis!!!
ik heb 1 keer via recovery extra pakketten kunnen installeren (upgraden), maar nu als ik recoverymode opstart krijg ik eerst het opstartscherm met de verschillende opties.
Maar als ik iets wil aanduiden dmv pijltjestoetsen slaagt hij helemaal tilt en krijg ik een rootshell die door het beeld loopt en die dan weer toetsaanslagen herkent en dan weer niet.
Ik begin zowat radeloos te worden, en nog steeds start hij gewoon op tot aan de inlog als ik een normale boot doe.
Wie kan me zeggen welke bestanden ik zeker moet backuppen om mijn mails en afspraken te kunnen behouden, en hoe ik dit moet doen.
Ik heb het reeds een keer geprobeerd, maar kreeg de melding dat ik geen rechten had om te kopiëren.
Ik gebruik evolution.
Hoe kan ik op zijn minst een backup maken van evolution met de live-cd als enige optie?

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/03, 17:49:18 »
Misschien een tip.

Zet een tweede schijf in je PC. Let op dat de BIOS die herkend.

Installeer Ubuntu op de tweede schijf vanaf CD. Let op dat je zeker weet dat je de goede schijf kiest.

Kies dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.

Na een complete installatie op de tweede schijf kun je de bootvolgorde wijzigen in de BIOS. Start op van de tweede schijf.

Je eerste ubuntu schijf is dan te benaderen, althans zo heb ik het (meerdere) keer gedaan.

Als dit lukt dan is stap 2 hoe je je evolution data kunt terug zetten. Daar zijn andere topics voor.

Doe je voordeel ermee.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 17:51:55 door prince Ace »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/03, 17:53:08 »
[edit]prince Ace was sneller: ik denk dat je al even gemakkelijk gewoon een live sessie kan starten om vanaf daar te werken[/edit]

Je beste optie is wellicht te doen wat je zelf voorstelt: opstarten van een live CD en bestanden die nog niet gebackupped zijn, veilig stellen. Daarna helemaal opnieuw vers installeren, proberen met de 9.10, lukt dat niet, dan met de 9.04.

Met vroegere evolution versies kon je handmatig backuppen met volgend commando:

tar -cvzf evolution-backup.tar.gz .evolution .gconf/apps/evolution .gnome2_private/Evolution
Dit onderstelt dat de actieve directory je home directory is (t.t.z., je oude home directory in jou geval).

Herstellen:
gconftool-2 --shutdown
evolution --force-shutdown
tar xzf evolution-backup.tar.gz
Dit onderstelt dat je het archief evolution-backup.tar.gz in je nieuwe home folder hebt geplaatst. Daarna systeem herstarten (kan ook met een commando, maar herstarten is veruit het veiligste).

Volgens mij wordt in 9.10 die .gnome2_private/Evolution niet meer gebruikt. Daarin stonden (wellicht) de serverinstellingen en de informatie omtrent de calenders/takenlijsten die in gebruik zijn (niet de eigenlijke data - die staan alle onder .evolution. Ik kijk dit nog even na.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/03, 18:03:13 »
Ik stel vast dat evolution in Karmic nu alles onder .evolution bewaart. t.t.z., de backup die evolution zelf maakt, is nu nog enkel .evolution. Dat is een flinke verbetering. Het volstaat dus om .evolution te kopiëren op een bestandssysteem dat linux permissies ondersteunt, of via tar:

tar -cvzf evolution-backup.tar.gz .evolution

Offline HarzG

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/03, 18:08:20 »
... kan ik die opnieuw installeren op 1 of andere manier zonder dat in in kan loggen?

Nog een paar vragen vooraf:
Kan je met geen enkele kernel meer inloggen?
Heb je tijdens de upgrade 9.04->9.10 ook zelf handmatig Grub naar Grub2 opgewaardeerd?

Volg eerst de adviezen om een back-up te maken. Ga niet overhaast opnieuw installeren.
Maak een afdruk van de hier gegeven adviezen met de live-cd voordat je start met de reparatie.

Kopieer met de live-cd je /home en de belangrijke systeembestanden naar een externe HD of een USB-stick.
Als je als sudo de kopieën maakt, heb je ook bij meerdere users nooit een "mag niet kopiëren"-probleem.

1. kopie van /home
2. kopie van geïnstalleerde software
sudo dpkg --get-selections | grep -v deinstall > ubuntu_files3. kopie van belangrijke systeembestanden
    *  /etc/apt/sources.list
    * /etc/fstab
    * /etc/X11/xorg.conf
    * /etc/samba/smb.conf
    * /etc/apache2/apache2.conf
    * /etc/apache2/sites-available/default
    * ~/.bashrc

-> vervolg na de back-up:

1. systeem booten, je kan niet inloggen, gebruik nu de toetsencombinatie CTRL-SHIFT-F1
2. je staat in een terminal en kan daar proberen in te loggen met je gebruikersnaam/wachtwoord
3. als je in de terminal (tty1) wel kan inloggen, geef je de volgende commando
apt-get update
apt-get install -f
# meldingen goed lezen en opschrijven als er errors komen
apt-get dist-upgrade
4. reboot en kijken of dat nu goed gaat

NB: .evolution is een submap van /home, een dubbele backup is niet nodig
« Laatst bewerkt op: 2009/11/03, 18:12:38 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/03, 18:16:40 »
Citaat
een USB-stick.
op voorwaarde dat die geformatteerd is in een linux bestandssysteem dat permissies ondersteunt!

Offline HarzG

  • Lid
Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/03, 18:31:42 »
@vanadium: helemaal correct, dat had erbij moeten staan
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/03, 18:52:14 »
Misschien een tip.

Zet een tweede schijf in je PC. Let op dat de BIOS die herkend.

Installeer Ubuntu op de tweede schijf vanaf CD. Let op dat je zeker weet dat je de goede schijf kiest.

Kies dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord.

Na een complete installatie op de tweede schijf kun je de bootvolgorde wijzigen in de BIOS. Start op van de tweede schijf.

Je eerste ubuntu schijf is dan te benaderen, althans zo heb ik het (meerdere) keer gedaan.

Als dit lukt dan is stap 2 hoe je je evolution data kunt terug zetten. Daar zijn andere topics voor.

Doe je voordeel ermee.

Vergeten te vermelden wat een extra voordeel is van bovenstaand advies : Je hebt een schijf met problemen die je wil oplossen, en een schijf waarmee je je dagelijkse dingen kunt doen. Dan ben je niet meer afhankelijk van Grub maar van de BIOS.

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/04, 19:07:02 »
OK, ik heb nu een nieuwe installatie gedaan op een 2de HD.
Nog een vraag als ik dus 'home/mijnmap' kopiër naar deze schijf, heb ik al mijn bestanden nog?
Ik ga eens proberen te doen wat HarZ voorstelt.
Als ik al mijn bestanden nog heb, ben ik niet bang om desnoods mijn eerste HD opnieuw te formateren en opnieuw te installeren.
Programmas zijn gemakkelijk genoeg terug te zetten.
Ik hou jullie op de hoogte, maar heb nu even weinig tijd.

in ieder geval reeds wreed bedankt voor de suggesties.

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/08, 11:18:15 »
Hier ben ik weer.
In ieder geval allemaal erg bedankt voor de tips en oplossingen.
Ik heb jammer genoeg een cleaninstall moeten uitvoeren.
Maar wat me echt wel aangenaam verraste was het feit dat als ik de thuis map kopieer naar een andere schijf, ik later gewoon AL mijn documenten (mails etc.), en tal van instellingen zomaar kan terugzetten door de map terug naar de originele plaats te zetten na een nieuwe installatie.
Natuurlijk zijn er beperkingen, dat weet ik ook wel.
Ik vroeg me af, is dat eigenlijk bij Windows ook zo?
Ik kan me echt niet herinneren of het zo gemakkelijk was.

Kan iemand me misschien ook vertellen hoe ik de originele drivers van  ubuntu voor mijn ATI r580 kaart terug kan zetten?
Ik heb dacht ik, alles terug geïnstalleerd maar blijkbaar wordt er geen stuurprogramma gevonden.
Nu kan ik geen effecten etc. opzetten, en een beetje eyecandy is wel welkom.

Re: Kan niet meer inloggen na upgrade naar 9.10
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/08, 11:29:56 »
Het kan nog makkelijker met een aparte /home partitie. En een aparte root partitie /.
Bij een nieuwe installatie moet je wel altijd pakketten die niet standaard in Ubuntu zitten en drivers opnieuw installeren. Voor je ATI driver kijk onder Systeem>Beheer>Hardware Drivers en activeer de aanbevolen driver.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.