Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden  (gelezen 5459 keer)

Offline djdg

  • Lid
Ik ben zelf eindelijk een beetje gesettled in Linux land en heb hierdoor de interesse kunnen wekken van twee goede vrienden om hun ongebruikte laptops over te zetten.

Ik ben nu nog op zoek naar de ultieme overtuiging voor ze. In de vorm van een zeer krachtige en overzichtelijke site met bijvoorbeeld een top 10 redenen om over te stappen of een mooi Youtube filmpje.

Via Google heb ik uiteraard al wat gezocht, maar onderstaande sites zijn het nog nét niet. Wat is nou dé site die je een Windows gebruiker zou sturen om overtuigd te worden?

http://www.whylinuxisbetter.net/index_nl.php?lang=nl
http://kabbelendwater2010.wordpress.com/2011/05/21/windows-linux-ubuntu-en-unity-xubuntu-en-xfce/

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #1 Gepost op: 2011/07/16, 22:00:25 »
Wat voor de 1 de overstap makkelijk maakt is dat voor de ander in het geheel niet!

Voor me zelf was de overstap een boze zet, was tester bij MS en vond dat met de komst van Vista de gebruikers (kopers) een hak werd gezet toen een aantal testers dit bespreekbaar wilde maken werden we met een kluitje het riet in gestuurd.
Dat was voor mij de rede om de overgang naar Linux te maken.
Voor anderen is dat weer heel anders wat doen mensen met hun pc werken, gamen, internetten enz enz als je dat weet dan kan je eens gaan kijken wat er te vinden is voor die gebruiker.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Tom

  • Lid
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #2 Gepost op: 2011/07/16, 22:08:01 »
Vind de beste overtuiging een sessie draaien met een bv Live CD of Stick.
Desnoods installeren in dualboot dan hebben ze rustig de tijd om wat van het systeem te proeven.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline welrob

  • Lid
    • robvanderwel
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #3 Gepost op: 2011/07/16, 22:23:05 »
Ja klopt maar laat dan ook de verschillen zien tussen bv kubuntu en ubuntu want zoals we b.v. in het lijntje http://forum.ubuntu-nl.org/algemeen-42/ubuntu-design/ kunnen lezen vinden veel mensen het geen ze zien ook heel belangrijk.

En ik kan me heel goed voorstellen dat als iemand van Win7 naar ubuntu gaat zich wel even achter het oor krabt van "ga ik hier terug in de tijd" en dan doel ik ZEKER niet op de werking maar Win7 ziet er toch een stuk beter uit zeker ten opzichte van ubuntu.
Kubuntu  15.04 -- Plasma 5.3 <------> Loving IT

Een dag niet gelachen is een dag niet .........

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #4 Gepost op: 2011/07/16, 22:39:49 »
Zoiets misschien:
http://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom

Maar ultieme redenen zijn er.... niet. Uiteindelijk maakt iedereen zijn eigen afweging, waarom hij een bepaald besturingssysteem verkiest. Of een combinatie van besturingssystemen, wat mij eigenlijk de meest rationele benadering lijkt. Tweevoudige opstart dus.

Mijn insteek is: Linux waar mogelijk en redelijkerwijs bruikbaar, Windows of Mac voor de rest. In de praktijk komt dat bij mij neer op 99 % Linux, 1 % Windows (voornamelijk TomTom bijwerken).
« Laatst bewerkt op: 2011/07/16, 22:50:09 door Pjotr »

Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #5 Gepost op: 2011/07/16, 22:50:56 »
http://change-for-linux.tuxfamily.org/index.php?lang=nl
Heb het heel lang geleden eens vertaald naar het Nederlands.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #6 Gepost op: 2011/07/16, 23:33:24 »
Zoveel gebruikers, zoveel verschillen.

De technische voordelen en opgesomde items op sites zijn allemaal waar, maar dan nog.
In mijn directe omgeving zie ik het meestal zo: ze zien een van mijn pc's, ik gebruik doorgaans KDE en dat ziet er gelikt uit. 'Whoow, dat is mooi zeg' of 'Hee, dat is geen Windows, hoe kan dat' zoiets dus. Ja, eyecandy is nog altijd een lokker.

Na de vrolijke voordelen, komt de terugslag van 'Jamaar, ik wil wel altijd mijn vertrouwde bridgeprogramma draaien, hoe moet dat nu?' Nou ja, ik noem maar wat.

M'n punt is: vele mensen moeten erg wennen aan de vrijheid. Daar heb ik zelf ook enige tijd over gedaan. En, ook een origineel strakke en sobere desktop van Ubuntu kan je geweldig pimpen, en je kan er een snoepwinkel aan software aan toevoegen.
Dat is behoorlijk omschakelen, en daarin moet je mensen gewoonweg in het begin aan de hand meenemen. De een is daarin meer zelfonderhoudend dan de ander, mijn tip zou zijn daarin je doelgroep gewoonweg de nodige dingen te laten zien, ze wegwijs te maken, aan het concept te laten wennen, en ze daarna hun eigen zoektocht te gunnen.

Daarnaast, waarom zou je Windows weggooien? Gewoon laten staan is doorgaans mijn advies, wie weet komt het nog van pas.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #7 Gepost op: 2011/07/17, 09:21:35 »


Daarnaast, waarom zou je Windows weggooien? Gewoon laten staan is doorgaans mijn advies, wie weet komt het nog van pas.

dat dacht ik ook, maar toen ik die in 3 jaar tijd, nog geen een keer had opgestart dacht ik:
"waar gebruik ik windows eigenlijk voor", die vraag was snel beantwoord met "nergens!"
dus toen heb ik het maar verwijderd...

Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #8 Gepost op: 2011/07/17, 09:43:59 »
Mijn website om mensen te overtuigen voor Linux Mint !
http://overstappen2linuxmint.wordpress.com/

Ps: Het valt wel op dat mensen graag iemand in de buurt willen hebben. Met Windows is er altijd wel een buurman die (verstand) van Windows computers heeft. Met Linux is dat een stuk minder en dus 'eng'. Maar als ik ze een demo geef en vertel dat ik in de buurt woon, gaan ze meestal over.

Gr Karel,

Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

drum

  • Gast
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #9 Gepost op: 2011/07/17, 10:47:32 »
Ik denk dat het iets is dat je voor jezelf persoonlijk moet uitmaken. Ik heb verleden jaar in november beslist om met linux te beginnen werken en sindsdien zie ik enkel nog windows achter de ruiten van de winkel :D.
Maar zoals reeds aangehaald, men rekent altijd op een buurman of een kennis en men wilt dikwijls zelf niets van moeite erin steken.
Jammer, want linux is zoveel meer de moeite waard dan die ruiten.

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #10 Gepost op: 2011/07/17, 15:12:28 »

Maar zoals reeds aangehaald, men rekent altijd op een buurman of een kennis en men wilt dikwijls zelf niets van moeite erin steken.
Jammer, want linux is zoveel meer de moeite waard dan die ruiten.

en als je er eventjes wat moeite in steekt bespaart het je heel veel moeite.
het is net als je rijbewijs halen, je moet even door dat examen heen, maar daarna kun je een auto besturen wat betekent dat het je veel tijd zal schelen!

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #12 Gepost op: 2011/07/27, 11:07:29 »
http://www.whylinuxisbetter.net/index_nl.php?lang=nl

Daar mag weleens een spellingcontroleprogramma overheen gaan, zeg! :o  Slordig, al die fouten.
Dan kun je ze toch maar beter de Engelstalige versie van die site doorgeven.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #13 Gepost op: 2011/07/27, 15:59:28 »
Laat ze er mee werken. Werkt beter dan filmpjes en dergelijke.
Laat ze sneltoetsen zien en alle mooie dingen die Linux heeft en ze zijn om.

Ze moeten de snelheid voelen.
Dualbootje erop zetten en klaar.




Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #14 Gepost op: 2011/07/30, 04:16:03 »
Veel mensen gaan voor gelikte uiterlijk. Als de klaptoppen een fatsoenlijke grafische kaart hebben, draai compiz dan eens :)

Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #15 Gepost op: 2011/07/30, 12:45:11 »
Veel mensen gaan voor gelikte uiterlijk. Als de klaptoppen een fatsoenlijke grafische kaart hebben, draai compiz dan eens :)

Dat mag tegenwoordig een heel deftige VGA-kaart zijn.
Ik heb het nog niet voor elkaar om op deze Tosh SA60 met een Radeon 7000. Unity helemaal niet.
In de tijd dat Compiz en Beryl aparte progjes waren, had ik, wel een dekstop AMD Duron 700 + Radeon 7000, Beryl draaien.

Neen, die desktop gadget zijn leuk en aardig... Maar beter is met twee PC/Laptop's met alleen de OS erop. Niet meer en maar ook niet minder. Windows en Linux. Laat ze maar surfen .... Kijk dan eens na een klein uurtje wie er nog snel kan surfen!!
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #16 Gepost op: 2011/07/30, 13:01:31 »
Mijn overtuiging waren de onnodige BSOD (Blue Screens Of Death). Daarnaast de foutmeldingen die je alleen kon oplossen d.m.v. herinstalleren van het systeem :( en niet te vergeten traagheid van het systeem als je paar maanden had gebruikt.

Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #17 Gepost op: 2011/07/30, 13:07:47 »
Mijn overtuiging waren de onnodige BSOD (Blue Screens Of Death). Daarnaast de foutmeldingen die je alleen kon oplossen d.m.v. herinstalleren van het systeem :( en niet te vergeten traagheid van het systeem als je paar maanden had gebruikt.

Dat werkte vroeger misschien, wie krijgt er nu in Windows (7) nog een BSOD?

Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #18 Gepost op: 2011/07/30, 13:40:43 »
Mijn overtuiging waren de onnodige BSOD (Blue Screens Of Death). Daarnaast de foutmeldingen die je alleen kon oplossen d.m.v. herinstalleren van het systeem :( en niet te vergeten traagheid van het systeem als je paar maanden had gebruikt.

Dat werkte vroeger misschien, wie krijgt er nu in Windows (7) nog een BSOD?

Juffrouw..Juffrouw...Juffrouw..IKKE..IKKE..IKKE!!! *Vinger opgestoken*.

ontopic: Maar het is echt waar voor elk persoon anders. Opgegeven moment zeg je weetje wat laat maar.. laat iedereen gebruiken wat hij/zij wilt gebruiken. Iedere keer dat het fout gaat met hun systeem hoef je alleen maar zeggen "Told you so". :P

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #19 Gepost op: 2011/07/30, 13:50:43 »
en dat " told you so"  is mijn moeder nu helemaal zat, zo' n moment gebeurt namelijk eens in de 2 dagen....

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #20 Gepost op: 2011/07/30, 15:51:01 »
Windows 7 is nu zo stabiel dat bij de meeste mensen inclusief bij mij, het niet meer crashed en het zelfs zeer fijn draait.
Het word niet trager na verloop van tijd wat bij voorgaande versies wel gebeurde.
Ik kan het systeem martelen en het blijft gaan zonder vast te lopen.
Snelheid is ook wel ok en ik denk dat, dat verschil beter te zien is op oudere systemen.

Je moet kijken naar andere dingen om iemand over de streep te krijgen en dat blijft altijd nog het geen hoe fijn iets werkt.
Dus hoe het werkt en dat moeten ze zelf ervaren. Je kunt zeggen hoe fijn het is maar als iemand het niet zelf geprobeerd heeft dan zal hij niet veel om die dingen geven omdat hij nu in zijn ogen al fijn werkt.
Filmpjes zijn leuk en vooral bij kinderen zijn die effecten een optie om ze over de streep te trekken.
Bij volwassenen moet het iets anders zijn en dan verschild het nog per gebruiker aan wat hij wil hebben en verwacht van zijn systeem.
Waarschijnlijk zal zijn systeem op het moment doen wat hij wil doen met zijn systeem.
Kijk naar wat dat is en kijk of er opties voor zijn in Linux. Kijk of die opties beter en laat de mogelijkheden zijn.

Mijn ding is nog altijd een dual boot met Windows zodat ze er eerst kennis mee kunnen maken.
Bevalt het niet, dan is Linux er zo weer af. Bevalt het wel dan zal hij zelf aangeven of hij nog Windows nodig heeft of niet.

Andere optie maar dan moeten ze wel booten van een USB. zet een lichte Linux versie op een USB stick en start daarmee op.
Laat ze dat een tijdje gebruiken of zet het in virtualbox.

Ik ben zelf begonnen met virtualbox omdat ik eerst wou zien wat het was.
Dat beviel uitstekend en kort daarna heb ik het op mijn pc gezet naast Windows.

Maar kijk naar wat ze graag doen en richt je daar op.
Laat zien dat de gratis software net zo goed kan zijn dan de dure pakketten.
Instructie video's kunnen in dit geval zeker helpen omdat ze dan makkelijk kunnen zien hoe iets werkt.

Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #21 Gepost op: 2011/07/30, 21:52:23 »
"Het word niet trager na verloop van tijd wat bij voorgaande versies wel gebeurde."

LOL. Op mijn kapotte Sony-laptop stond ook Windows 7 Home Premium. In het begin ging het booten <30, maar na een stuk of 30 keer booten ging dat naar >30 en uiteindelijk naar 5 minuten. Terwijl Kubuntu op diezelfde laptop van <20 naar <40 ging na verloop van tijd.
Bij mijn vriendin is ie nu ook keitraag. Ze moet nu zelfs W7 opnieuw installeren omdat ie zo traag geworden is.
Dus hoezo W7 wordt niet trager na verloop van tijd ???

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #22 Gepost op: 2011/07/31, 11:57:25 »
"Het word niet trager na verloop van tijd wat bij voorgaande versies wel gebeurde."

LOL. Op mijn kapotte Sony-laptop stond ook Windows 7 Home Premium. In het begin ging het booten <30, maar na een stuk of 30 keer booten ging dat naar >30 en uiteindelijk naar 5 minuten. Terwijl Kubuntu op diezelfde laptop van <20 naar <40 ging na verloop van tijd.
Bij mijn vriendin is ie nu ook keitraag. Ze moet nu zelfs W7 opnieuw installeren omdat ie zo traag geworden is.
Dus hoezo W7 wordt niet trager na verloop van tijd ???

een vriend van mij had het probleem dat de harde schijf "leegliep" na een paar maanden beweerde windows 7 dat een "D-schijf" van 600GB voor 90% vol zat terwijl de totale grootte van alle bestanden (inclusief verborgen files) slechts 200MB was!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #23 Gepost op: 2011/07/31, 14:01:11 »
Dan is er een probleem met je Windows 7 en moet je hem er maar eens opnieuw opzetten en goed updaten.
Ik heb hem onlangs 5 dagen laten draaien in Windows en alles bleef snel. Geen 1x hoeven rebooten zoals de XP gebruiker dat wel moest doen.
Opstarten gaat bij mij niet zo snel als Ubuntu gaat maar het scheelt niet veel.

Afgelopen week een PC met Vista in orde gemaakt en aangezien degene die hem bij mij heeft afgegeven op vakantie is en pas over 2 weken terug is. Ben ik hem aan het testen en updaten.
Dat laatste is het enige waar ik mij aan erger maar het wordt langzaam minder kwa updates.
Ondanks dat draait het systeem nu zeer stabiel en ik moet zeggen dat Microsoft met al hun updates toch een hoop problemen heeft opgelost en het systeem verbeterd heeft.

Natuurlijk kunnen er systemen zijn die niet optimaal draaien maar voor wat ik nu hoor en zelf zie, is het een heel stuk verbeterd.
Windows doet na de slaapstand alles net zo snel draaien als er voor en daar gaat het bij Xubuntu en Ubuntu juist niet goed.
Ik zet in Linux altijd het systeem uit en dat hoef ik bij Windows niet te doen.

Het is dus niet allemaal perfect maar dat is geen 1 systeem.
Je moet kijken waar je het fijnste mee werkt en dat is bij mij Linux en niet omdat het beter zou zijn of omdat het gratis is of wat dan ook.
Het gaat mij er om hoe ik er mee kan werken. De interface en waar alles zit en dergelijke.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gezocht: overtuigingsmateriaal voor geinteresseerde Linux vrienden
« Reactie #24 Gepost op: 2011/07/31, 15:31:47 »
Ondanks dat draait het systeem nu zeer stabiel en ik moet zeggen dat Microsoft met al hun updates toch een hoop problemen heeft opgelost en het systeem verbeterd heeft.
Na goed 25 jaar wordt dat wel eens tijd.

Een van de grootste problemen in Windows is altijd het "registry" geweest. Alle configuratie van gans het systeem samen in twee bestandjes. Slechter konden ze het niet bedenken. Mogelijk is ook dat in recente Windows versies bijgestuurd.