Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST)Live boot cd(al 2 X gecrasht)  (gelezen 1735 keer)

Offline sjarel

  • Lid
(OPGELOST)Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Gepost op: 2011/11/23, 23:30:03 »
Ik heb na stukgaan van XP home  een live boot cd mee gekregen van een pc winkel.Ondertussen ben ik nog eens 2 X gesneuveld door onkunde.Een steunpunt heeft hem terug in gang gekregen.
Op mijn gekregen live boot cd zal een vervaldatum op zitten,werkt niet.
Ik heb nu een internet upgrade gedaan naar 11.10.Hoe repareert een steunpunt mijn laptop,met live boot cd?Moet ik dat zelf branden of laten opsturen?
Mvg;sjarel,de liefde voor Ubuntu wordt steeds groter.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/28, 14:36:28 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/23, 23:40:32 »
lol !!!

Je kan zelf gewoon ubuntu downloaden en branden op een cd en vervolgens installeren.

Maar ik vermoed dat je meer hebt aan een steunpunt die dat voor je doet (ik ben er een maar ik zit in België - Antwerpen) !

om je te helpen in de zoektocht:  http://kaart.ubuntu-nl.org/

Veel succes !!

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/24, 10:31:45 »
Live-cd zijn hier en daar verkrijgbaar, maar je kan ze idd ook zelf download en branden.
Hier de Nederlandse site hiervoor: http://ubuntu-nl.org/getubuntu/download

Je haalt een .iso bestand binnen en deze moei je als image branden op een cd.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/25, 14:22:41 »
Mijn maat sukkelt ook met zijn XP.Ik ga hem mss Ubuntu aan de hand doen.Met koptelefoon en camera ziet hij zijn zoon nog.Het ding is al oud en als beginneling pc'er heeft men soms 1000 vragen.Ik ga met zo'n Cd het eens proberen te installeren.Ik zal eens mailen naar een steunpunt.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline sjarel

  • Lid
Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/25, 20:57:57 »
De schijf in'(null)' kan niet uitgeworpen worden
Ik had iso 11.10 desktop gedownload en gebrand met Brasero.Resultaat,cd wil er niet meer uit ook niet met knopje alsook uitwerpen werkt niet.Wat nu weer?RO.....
Het is gebrand als image,data cd stond er ook bij.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/25, 21:07:58 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/25, 21:19:02 »
Als het goed is, moet er een klein gaatje in je cd-laatje zitten. Als je daar een omgebogen paperclip o.i.d. in steekt (en even zoeken), dan gaat je cd-station open. Het werkt mechanisch.
Je kan je .iso-bestand overigens net zo goed op een usb-stick zetten. Dan voorkom je brandproblemen en dergelijke. Wel je bootvolgorde aanpassen in je BIOS (menu aanpassen bij opstarten, je hebt enkele seconden, de functietoetsen zijn doorgaans aangegeven, meestal is dit F2)  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline sjarel

  • Lid
Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/25, 22:17:59 »
De cd heb ik eruit gekregen met het kleine gaatje.Ik heb dan maar heropgestart met F2 voor de veiligheid.
Ik zie niks abnormaal,ook bij boot niet.Exit dan maar.De cd shuif gaat nu open.Spookt dat hier?
Met dat ruw CD-beeldbestand(application/x-cd-image) zal ik geen Ubuntu 11.10 kunnen installeren op een andere pc  zeker.?
Een Linux_signin_key.pub stond ook bij de downloads.
Is dat een downloading voor mijn laptop hier???Mss daarom de blokkering van cd-uitwerpen.
Als dat waar is kan ik beter bij de XP'er een cd branden om Ubuntu te installeren.
Deze gebrande cd hoort nu bij mijn labtop,denk ik :rolleyes:Ja ik heb veel fantasie.Mvg:sjarel.
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/25, 22:47:01 »
Het kan zijn dat je je CD op een te hoge snelheid hebt gebrand. Daardoor kunnen fouten ontstaan waardoor de cd eigenlijk in een lus blijft draaien (read - execute) tijdens het gebruik, met als resultaat een complete blokkade van je Cd-speler enz.

Mocht je met Brasero terug aan de slag gaan: kies bij 'eigenschappen' een zo laag mogelijke brandsnelheid en doe een checksum .

Kleine info over GOED branden met Brasero: http://sites.google.com/site/computertip/cdbranden#TOC-Ubuntu-op-de-goede-manier-op-een-CD

Bedank Pjotr maar voor de goede uitleg.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline sjarel

  • Lid
Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/26, 22:22:39 »
Ik heb met Brasero op de laagste snelheid 16 x een live boot cd gebrand.Nu op een CDr ipv een dubbel layed schijfje.Op het laatst zegt hij geslaagd.De lade ging  niet open,ook niet   met knopje.Na een herstart van de laptop wel.
Volgens de bovenstaande uitleg kun je de cd dan weer testen door in bios de cdrom 1° te zetten.
Schijfje erin enstart de laptop.Er zou dan ergens de melding komen van:cd-rom op fouten controleren.
 =DOmdat het schuifje van cdrom blokkeert na branden doe ik niet verder meer met dit avontuur(al 2 X gecrasht)
Kan men op een andere manier die Live Boot-CD testen?
Xubuntu 12.04 Lts

Offline sjarel

  • Lid
Re: Live boot cd(al 2 X gecrasht)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/27, 23:49:33 »
Het cd-station heb ik vervangen door een Sony Optiarc.Nu gaat de lade goed open en dicht.Mijn IT maat gaat de bios wel eens upgraden zodat het cd station herkend word en evtl een usb stick kan gebruikt worden.
Enkel bij crash zal ik de live boot cd wel gebruiken.Nu leg ik hem in het rood kruis kastje.
Xubuntu 12.04 Lts