Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LAMP server, mail werkt niet  (gelezen 2391 keer)

Offline chojin

  • Lid
LAMP server, mail werkt niet
« Gepost op: 2010/04/18, 23:12:20 »
Hoi allen,

Ik ben een nieuwkomer op linux gebied en heb sinds kort een LAMP server thuis draaien. 1 op 1 overgenomen vanaf het internet op een VMserver draaien. Alles draait goed, Apache draait goed, MySQL draait ook prima. Daarnaast heb ik PHP5 en Webalizer voor webstatistieken. Ook Virtual Hosts (ik host nu 5 websites) is gelukt en ik heb het gevoel dat ik een beetje thuis begin te komen in de linux wereld.

Echter, doordat ik op mijn websites ook mail wil versturen, maar uiteraard ook wil ontvangen wilde ik een mail server gaan gebruiken.
Het versturen was eigenlijk het eerste wat ik wilde proberen en niet goed ging lukken. Ik heb mijn provider als SMTP opgegeven (smtp.ziggo.nl) maar mijn mail komt niet aan. Ik heb gekeken of ik eruit kon komen, maar werd eigenlijk niet veel wijzer.

Uiteindelijk gaf iemand mij het advies om met sendmail aan de gang te gaan en postfix. Zodoende sendmail erop gezet wat helaas ook niet ging werken, en zojuist postfix erop gezet... maar nu heb ik zelfs geen 'Mail' commando op mijn CLI.

Waarschijnlijk kunnen jullie hier initieel niet veel mee, maar toch graag jullie expertise om dit op te lossen of mij een duw de goeie richting op te geven.

Op dit moment staat postfix er dus op, deze heb ik geconfigureerd voor mijn domein. De server heet 'lamp.verhuizersnodig.nl' en zodoende is hiervoor ook de postfix geconfigureerd.

Troubleshooting tips of dingen waardoor we wijzer kunnen worden, graag :-).

Doel is dus om uiteindelijk mail te kunnen versturen en het liefst ook te ontvangen.
Thanks already!

Re: LAMP server, mail werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/19, 10:03:50 »
Hier vind je mooie How To's van Falco Timme en hoe je het moet instellen.
KLIK HIER

Ik gebruik Roundcube en die bevalt erg goed.
Is Web based dus je kan van overal inloggen en met je mail rommelen.

Bekijk het eens.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline chojin

  • Lid
Re: LAMP server, mail werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/02, 23:08:32 »
Toch kom ik er helaas niet echt uit.

Ik probeer via sendmail email@adres.nl, vervolgens een bericht en dan CTRL+D het bericht te versturen.
Niks komt aan...

Wel zie ik in de /var/spool/postfix/maildrop map een hele hoop mails naar m'n root toe gaan van de processen (crontabs) die draaien, het lijkt erop dat deze wel verstuurd worden.

Heeft iemand een idee hoe ik dit proces kan troubleshooten!?

worden de mails uberhaupt verstuurd, heb ik nog een relay server nodig of werkt mijn server nu zelf al als mail agent?, moet ik nog een hoop instellingen anders zetten? (heb mijn lokale domein als accepted gezet voor relay).

Offline chojin

  • Lid
Re: LAMP server, mail werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/02, 23:19:57 »
Overigens met een telnet naar m'n ubuntu server op poort 25 getjekt, daar krijg ik na een ehlo localhost wel waardes terug.
De mail daemon zelf draait dus wel.

Offline Sentmen

  • Lid
Re: LAMP server, mail werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/03, 00:21:38 »
Gaat dit alleen om het verzenden of ook om het ontvangen? Want inpreciepe kan je ook gewoon een smtp server van een andere provider gebruiken. Het kost minder moeite voor de server en je hebt minder data verkeer.

Offline #!

  • Lid
    • tuxtopia
Re: LAMP server, mail werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/04, 09:44:14 »
In postfix gewoon een smtp relay instellen en je bent klaar.
Kijk is in je syslog:
tail -f /var/log/syslogNet nadat je een mailtje verstuurd zal hier de reden staan van falen.