Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: force unmount device  (gelezen 474 keer)

force unmount device
« Gepost op: 2013/05/27, 19:42:06 »
OS = Xubuntu 12.04 LTS

Ben al een tijdje aan het googlen, maar kan geen oplossing voor m'n probleem vinden.

Het komt regelmatig voor dat ik een device (bv externe harddisk) heb gemount, maar dat het unmounten niet lukt. Krijg dan de melding dat het device 'busy' is, terwijl in mijn optiek het ding nergens (meer) mee bezig is.
Is er een 'force unmount' mogelijkheid of zo? Zo ja, kan dat alleen via de terminal of is er ook een grafische mogelijkheid hiertoe, aangezien ik niet zo sterk met de terminal ben. Mocht het alleen via de terminal kunnen, dan zou ik het zeer waarderen wanneer iemand me dit zeer secuur kan uitleggen. Met het strooien van wat vage commando's kom ik er vrijwel zeker niet uit.

alvast bedankt!
Een boek doet het altijd...

Offline HarzG

  • Lid
Re: force unmount device
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/27, 22:43:13 »
Voordat ik/iemand iets kan zeggen over een umount force commando is het van belang hoe je indeling is van de externe HD.

Als je op de externe HD meerdere partities hebt en deze allemaal automatisch laat aankoppelen, dan kan je inderdaad tegen dat probleem aanlopen. (Bij mij heb ik een vergelijkbaar probleem met een USB-stick met meerdere partities.)
Je moet dus elke partitie "handmatig afkoppelen" en dan nog kan je deze melding krijgen.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: force unmount device
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/29, 14:11:12 »
Ok, duidelijk. Echter, wanneer je na handmatig afkoppelen nog steeds zo'n busy-melding kan krijgen, dan heeft dat dus ook niet zoveel zin, me dunkt. Ik wil juist in een keer het betreffende device definitief afkoppelen (uiteraard zonder schade toe te brengen aan de aanwezige data op het device!). Wanneer een dergelijke mogelijheid niet bestaat, houdt het natuurlijk op.

Wat ik nu doe is gewoon rebooten en bij het downgaan van de pc (voordat ie weer opstart) onkoppel ik het betreffende device fysiek.  Werkt uiteraard, maar wel erg omslachtig  :(
Een boek doet het altijd...

Re: force unmount device
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/29, 20:54:45 »
Je zou eens kunnen uitzoeken of er toevallig een programma is wat de boel open houdt.
In de terminal kun je met het commando 'lsof' zien wat programma's allemaal open hebben staan. Als het goed is is dat heel veel, met 'grep' kun je filteren. Probeer eens of je op 'media' iets vinden kan:
Code: (Terminal) [Selecteer]
lsof | grep media

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: force unmount device
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/30, 09:00:13 »
Met het fuser commando kan je kijken welke programma's bestanden op die schijf open hebben.
Bijvoorbeeld fuser -mv /media/usbschijf