Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nvidia driver faalt ubuntu 9.10  (gelezen 1513 keer)

Nvidia driver faalt ubuntu 9.10
« Gepost op: 2010/01/21, 20:48:19 »
Laatst heb ik een herinstallatie gedaan van Ubuntu 9.10.

Eerst had ik ook 9.10, maar deze was ontstaan uit diverse upgrades vanaf versie 8.04 of nog eerder.
Voorheen heb ik nooit problemen met mijn Nvidia fx5200 kaart gehad.

Sinds de herinstallatie krijg ik echter mijn werkelijke resolutie echter niet boven de 800x600, en met de Nvidia driver zelfs niet boven de 640x480. Vaak heb bij het proberen van drivers of instellingen ook xorg.conf moeten wijzigen in terminal, omdat de xserver helemaal niet meer startte.

Wat heb ik al geprobeerd:
- Installatie Nvidia drivers via restricted drivers tool. Zowel de 16x als de 17x geprobeerd.
- Installatie Nvidia drivers met Nvidia tool. Hier alleen de 17x geprobeerd.
- Installatie Nvidia drivers met Envy, versies 16x, 17x en 18x
- Alle aanpassingen die ik op internet vond/kon verzinnen voor xorg.conf.

Ik zit nu helemaal met he handen in het haar, vooral omdat ik weet dat het wel gewerkt heeft.
Op het moment kan ik me een beetje behelpen met een virtuele resolutie van 1024x768 die pant over het scherm van 800x600. Dit is natuurlijk verre van ideaal, zeker als je 1600x1200 gewend bent.
Op het moment zit ik dus op de nv module.
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O

Offline HP

  • Lid
Re: Nvidia driver faalt ubuntu 9.10
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/22, 19:38:35 »
Ik had recent ook wat problemen met nvidia G 105M mijn oplossing stond hier:
Lees hier maar verder https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/nvidia-graphics-drivers-180/+bug/483857
De aangedragen oplossing blijkt vrij algemeen te zijn. Dus ik zou zeggen kijk even of bij jou dit ook werkt. Nu heeft 9.10 geen xorg.conf meer, maar je kunt deze wel aanmaken. In terminal: sudo gedit /etc/X11/xorg.conf regels toevoegen en opslaan

En kijk ook even op launchpad of daar iets van jouw specifieke probleem staat

NB. Bij mij (9.04) was het opgelost met toevoegen van dit lijntje aan mijn videokaart entry in xorg.conf:
Option                "ModeValidation" "NoTotalSizeCheck"Maar bij 9.10 is het onderstaande als de gehele inhoud van een xorg.conf succesvol gebleken
Section "Device"
        Identifier        "Default Device"
        Driver                "nvidia"
        Option                "NoLogo"        "True"
        Option                "ModeValidation" "NoTotalSizeCheck"
EndSection

Suc7
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]


Re: Nvidia driver faalt ubuntu 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/24, 20:39:36 »
Nou, ik vraag me af wat er nu werkelijk gebeurd is, maar het werkt.

Ik had een hele hoop moeite om überhaupt nog een nvidia driver geladen te krijgen, maar uiteindelijk is het met een combinatie van Envy, de Nvidia installer en een hoop apt-getten gelukt. Nu heb ik de 173 driver lopen.

In mijn xorg.conf staat nu gewoon (door nvidia gegenereerd):
Section "Device"
    Identifier     "Device0"
    Driver         "nvidia"
    VendorName     "NVIDIA Corporation"
EndSection

Dus zonder elke vorm van "tweaking".

Helaas dus niet echt een oplossing voor andere mensen met dit probleem, maar gelukkig wel opgelost voor mij.
Jammer dat ik altijd zoveel moet proberen, zodat ik achteraf niet meer weet waardoor het nu precies wel weer werkt  :P

Desalniettemin... bedankt voor jullie hulp!

Edit: het leek er in ieder geval op dat de Nvidia wizard de kernel modules niet good installeert, en apt-get of envy (die weer gebruik maakt van apt-get) de driver niet.
Dus: eerst de driver geinstalleerd met de Nvidia wizard, en daarna de kernel modules met apt-get, en het werkte...
« Laatst bewerkt op: 2010/01/24, 21:09:42 door Joep Urlings »
Open your eyes and get open...
Look through the Windows and discover a whole new world of freedom :O