Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Openoffice: keuzelijsten voor invulformulier  (gelezen 2315 keer)

Openoffice: keuzelijsten voor invulformulier
« Gepost op: 2009/05/19, 19:41:43 »
De situatie is ongeveer zo: ik heb (zal hebben) een database met pakweg vier keer een honderdtal zinnen. Daaruit moet ik, na het (automatisch ?) invullen van enkele persoonsgegevens vanuit een lijst in, zeg maar, een rekenblad, HANDMATIG een wisselend aantal zinnen per rubriek kiezen. Het resultaat moet als document kunnen worden opgeslagen zonder dat daar de rest van de database aan vasthangt.

Hoe pak ik dat best aan ?

Ik dacht aan iets van uitklaplijsten. Probleem daarmee is dat je telkens maar één item kunt selecteren. Ik zou eigenlijk heel de lijst voor me willen hebben en met een vinkje of zo de te kopiëren zinnen willen kunnen aangeven.

Oh ja, de juiste vorm van de database ligt ook nog niet vast: tabel in een tekstverwerker, of een rekenblad of een database uit één van de standaard kantoorpakketten.
Voor de goede verstaander: het mag allemaal wel in OOo, maar het moet wel kunnen draaien onder dat andere OS...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Openoffice: keuzelijsten voor invulformulier
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/20, 22:54:48 »
In welk formaat dient dit document met het resultaat te zijn? *.pdf?
OoO heeft toch ook een Windows versie? Of zoekt u iets dat zowel draait onder MS Office als onder OoO?

Zelf heb ik te weinig verstand van OoOBase om het in elkaar te steken. Ik slaag er niet eens in om opzoekkolommen te maken in dit programma.

In OoOCalc zou ik dan weer een macro nodig hebben, die ik tot nu toe niet voor elkaar krijg in OoOcalc. Of met andere woorden: in OoO zie ik het niet meteen gebeuren. Maar er zitten hier gelukkig mensen die een stuk slimmer zijn dan ik. En door te reageren, breng ik uw vraag terug onder aandacht ...  O0

Re: Openoffice: keuzelijsten voor invulformulier
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/21, 08:25:55 »
Dank voor je antwoord.

Het resultaat mag in gelijk welk formaat zijn. PDF lijkt me, in eerste instantie, het handigst omdat iedereen het dan kan lezen en omdat opmaak en inhoud vastliggen. Dat laatste is van belang vanaf dat het document AF is, wanneer iedereen er zijn zegen aan heeft gegeven.
Tijdens het opmaken, moet er echter nog aan kunnen gesleuteld worden, dus halfafgewerkte versies moeten mogelijk zijn. Want er zouden in dit geval nogal wat verschillende groepen zijn. Ik mag er om deontologische redenen niet veel over zeggen, maar meerdere "gevallen" per jaar, op willekeurige data, zouden met behulp van deze keuzelijsten een gepersonaliseerd blad moeten krijgen, aangemaakt door één persoon (maar niet altijd dezelfde, want de "gevallen" doen zich op verscheiden locaties voor), in samenspraak met meerdere instanties die elk op zich een stuk expertise in huis hebben of om evidente redenen moeten gehoord worden. Deze "derden" hoeven geen toegang te hebben tot de "database met zinnen" hoewel de inhoud géén geheim is voor hen en het streven van alle partijen nu net is om hieruit de maatregelen te kiezen die zinvol, nuttig en aanvaardbaar zijn. We willen streven naar een éénduidige formulering, om organisatorische, praktische en juridische redenen.

Het zouden best nogal eens veel zinnen kunnen worden, dus omgekeerd selecteren (wissen van het overbodige) lijkt me niet echt handig...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: Openoffice: keuzelijsten voor invulformulier
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/22, 10:01:03 »
Zou u dan niet best een office kenner zoeken onder de ingewijden? Iets dat discreet moet blijven op een publiek forum gooien ...  ???  ;)

Omgekeerd selecteren is een mogelijke oplossing, maar dan in een andere manier waar u nu aan denkt. Met name de zinnen zonder vinkje verbergen ...  :rolleyes: