Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet  (gelezen 1982 keer)

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Gepost op: 2021/04/03, 15:34:01 »
Hoi,
Ik heb een probleem met:


hardware: Logitech USB webcam met microfoon (>10 jaar, er staat geen typenummer op)
systeem: Xubuntu 20.04
lsusb: Bus 001 Device 004: ID 046d:08d7 Logitech, Inc. QuickCam Communicate STX
v4l2-ctl --info:
Citaat
Driver Info:
    Driver name      : gspca_zc3xx
    Card type        : USB Camera (046d:08d7)
    Bus info         : usb-0000:00:14.0-8
    Driver version   : 5.4.94
    Capabilities     : 0x85200001
        Video Capture
        Read/Write
        Streaming
        Extended Pix Format
        Device Capabilities
    Device Caps      : 0x05200001
        Video Capture
        Read/Write
        Streaming
        Extended Pix Format
Als er meer info nodig is, dan hoor ik het graag.

Probleem
Webcam wordt niet herkend in Teams en in Cheese.

Wat doet het wel
Webcam doet het wel in Zoom
Microfoon van de webcam doet het ook in de geluidsinstellingen.

Wie heeft er een oplossing?

gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline wowo

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #1 Gepost op: 2021/04/03, 15:47:21 »
Zie ook ander draadje. Ik heb ook een wat oudere webcam en die wordt ook niet in Teams Linux en door Cheese herkend. Zoom Linux doet het bij mij wel.
Voor Teams Linux heb ik als mogelijke oplossing Teams draaiend in een Webbrowser (Geen Firefox helaas maar wel in Chrome).
Als vervanger voor Cheese gebruik ik guvcview te vinden in Ubuntu Software centrum.
Ik van alles geprobeerd maar helaas geen directe oplossingen gevonden maar met wat ik hierboven geschreven heb, kan ik me wel redden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/03, 15:52:55 »
Dank je, guvcview werkt inderdaad wel. Teams is voor mij niet zo belangrijk momenteel, maar wel een goede tip om het via Chrome te proberen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/03, 16:59:48 »
Exact hetzelfde meegemaakt, nogtans was het een recent Windows 8 OS.
Ik gegruik Ubuntu 18.04 op een Toshiba satellite.

Ach, stel dat je buren hacken voor hun plezier en je bent net wakker dan vindt ik dat ook maar niks.
Hoe kimt het toch dat mensen plakband op hun webcam doen?

Inmers, als ik een scan doe dan wordt dat toch voor veiligheidsredenen verstopt wat ik nodig zou moeten hebben. En zo makkelijk is dat niet om zomaar zonder medeweten en zonder codes toegang te doen.

Maar ik wijk af  :)
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/03, 17:14:55 »
Graag weer on-topic, Frairtruck. Dat is wel een heel erg off-topic post.

Offline wowo

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/04, 13:38:02 »
Mijn oude webcam doet het ook niet met Skype Linux. Misschien dat een slimmerik hier kan uitvogelen waarom.
Zoom en guvcview en vlc werken namelijk wel allemaal. Wat zijn de verschillen met hoe die met een webcam omgaan? Misschien dat er dan toch nog een oplossing gevonden kan worden.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline DeBaas

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/04, 22:55:47 »
Zoek eens op LD_PRELOAD en v4l
Dat ondersteund onwillige camera´s
Als je dat zelf niet lukt ga ik uitzoeken hoe dat ook weer moest...........
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Jenske

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/05, 12:52:44 »
1 -- als je het type webcam niet kent, neem er dan een foto van en doe een zgn. reverse image search op google of tineye. Kans ik groot dat je dan jouw camera tegenkomt mét zijn naam.
2 -- het is mogelijk dat, als je meerdere programma's tegelijk loopt, eentje ervan de camera monopoliseert en dat de andere programma's die camera dan niet meer kunnen zien of gebruiken. Bv. als zoom mijn camera gebruikt, kan ik deze niet meer benaderen via bv. webcamoid.
3 -- als het, zoals ik vermoed, een usb-camera is, loop dan het commando lsusb ("list usb devices") in een terminal. Dan krijg je normaliter te zien wélke camera er aan je usb-poort hangt.

.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/05, 15:21:21 »
Zoek eens op LD_PRELOAD en v4l
Dat ondersteund onwillige camera´s
Als je dat zelf niet lukt ga ik uitzoeken hoe dat ook weer moest...........
Dank je voor de suggestie. Lijkt me op zich een goede richting, maar kun je iets specifieker zijn in wat en waar ik moet zoeken? Als ik google krijg ik weel hits, maar ik weet niet waar ik precies naar zoek ;)

1 -- als je het type webcam niet kent, neem er dan een foto van en doe een zgn. reverse image search op google of tineye. Kans ik groot dat je dan jouw camera tegenkomt mét zijn naam.
2 -- het is mogelijk dat, als je meerdere programma's tegelijk loopt, eentje ervan de camera monopoliseert en dat de andere programma's die camera dan niet meer kunnen zien of gebruiken. Bv. als zoom mijn camera gebruikt, kan ik deze niet meer benaderen via bv. webcamoid.
3 -- als het, zoals ik vermoed, een usb-camera is, loop dan het commando lsusb ("list usb devices") in een terminal. Dan krijg je normaliter te zien wélke camera er aan je usb-poort hangt.
1. het is niet het probleem welke camera het precies is volgens mij.
2. maar als er nog geen programma gestart is dan werkt het ook niet, lijkt me niet het probleem
3. het antwoord op lsusb staat al in mijn eerste bericht.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #9 Gepost op: 2021/04/05, 17:07:40 »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #10 Gepost op: 2021/04/05, 20:07:07 »
Lees je hier eens in en zoek dan met die code: https://sites.google.com/site/ubuntulinuxgebruiker/systeem-tips/fabrikantcode
Interessant weetje, maar als je het topic had gelezen dan had je kunnen zien dat dat het probleem niet is. Bij lsusb staat inderdaad de fabrikantcode en ook de naam van het apparaat. Nog even gechecked, ja het staat ook zo op die lijst.

De Baas geeft de oplossingrichting denk ik wel goed aan, maar ik snap niet hoe het toe te passen.
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #11 Gepost op: 2021/04/06, 00:14:44 »
Vanuit terminal:
"LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so cheese"of
LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so cheeseAls dat werkt verander dan de starter naar bovenstaande.
Doe hetzelfde voor Teams, vervang cheese door het teams commando.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/06, 09:36:47 door TopGear »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #12 Gepost op: 2021/04/06, 22:20:14 »
@ De Baas:De tweede oplossing werkt in ieder geval voor Cheese! Dank je!

... nou ja, via de terminal werkt het. Maar als ik dat als starter zet - met of zonder aanhalingstekens - krijg ik een foutmelding dat de map niet bestaat ...
« Laatst bewerkt op: 2021/04/06, 22:45:47 door poj »
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #13 Gepost op: 2021/04/06, 23:50:50 »
Mogelijk het pad naar cheese toevoegen?
LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/cheeseinplaats van
LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so cheese
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline wowo

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #14 Gepost op: 2021/04/07, 01:29:43 »
Mogelijk het pad naar cheese toevoegen?
LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so /usr/bin/cheeseinplaats van
LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so cheese
Het terminal commando met pad werkt bij mij prima met Cheese.
Het lukt mij nog niet om de starter werkend te krijgen. Als ik bovenstaand commado invoer achter Exec in org.gnome.Cheese.desktop dan wordt Cheese in de Dash niet meer gevonden.
Ik ben er bijna maar nog niet helemaal. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #15 Gepost op: 2021/04/07, 08:25:58 »
Maak er
env LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so cheese
van.
Zo is het één commando, en dat is vereist voor een starter. Het volle pad van cheese is niet nodig.

Offline wowo

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #16 Gepost op: 2021/04/07, 11:24:07 »
Maak er
env LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so cheese
van.
Zo is het één commando, en dat is vereist voor een starter. Het volle pad van cheese is niet nodig.
Als ik dit in mijn starter zet, wordt cheese inderdaad weer in de dash gevonden maar geeft Cheese na opstarten aan dat de webcam weer niet gevonden wordt.
Foutcodes in de terminal:
** Message: 11:17:31.508: cheese-application.vala:214: Error during camera setup: Geen camera gevonden


(cheese:6559): cheese-CRITICAL **: 11:17:31.519: cheese_camera_device_get_name: assertion 'CHEESE_IS_CAMERA_DEVICE (device)' failed

(cheese:6559): GLib-CRITICAL **: 11:17:31.519: g_variant_new_string: assertion 'string != NULL' failed

(cheese:6559): GLib-CRITICAL **: 11:17:31.519: g_variant_ref_sink: assertion 'value != NULL' failed

(cheese:6559): GLib-GIO-CRITICAL **: 11:17:31.519: g_settings_schema_key_type_check: assertion 'value != NULL' failed

(cheese:6559): GLib-CRITICAL **: 11:17:31.519: g_variant_get_type_string: assertion 'value != NULL' failed

(cheese:6559): GLib-GIO-CRITICAL **: 11:17:31.519: g_settings_set_value: key 'camera' in 'org.gnome.Cheese' expects type 's', but a GVariant of type '(null)' was given

(cheese:6559): GLib-CRITICAL **: 11:17:31.519: g_variant_unref: assertion 'value != NULL' failed

** (cheese:6559): CRITICAL **: 11:17:31.519: cheese_preferences_dialog_setup_resolutions_for_device: assertion 'device != NULL' failed
NB als ik het env commando invoer in de terminal, werkt de camera wel.
Wel wordt er de volgende melding gegeven in de terminal:
(cheese:6630): GStreamer-CRITICAL **: 11:19:43.495: gst_element_message_full_with_details: assertion 'GST_IS_ELEMENT (element)' failedMaar hij werkt zo wel.
Ik ben blij dat hier zulke goede helpers zijn (@DeBaas en @Vanadium)!
De laatste loodjes en dit probleempje met mijn (15jarige?) Webcam zal ook opgelost zijn.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline wowo

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #17 Gepost op: 2021/04/07, 11:47:09 »
Ik heb het alvast voor Skype for Linux en Teams Linux geprobeerd, maar die geven bij mij helaas nog helemaal geen beeld met die oude webcam. Programma's starten gewoon op in de terminal en geven geen foutmeldingen.
Als er geen oplossing hiertvoor gevonden wordt dan kan ik als workaround wel nog steeds deze programma's via de Chrome Webbrowser in Ubuntu draaien. Het is dus geen halszaak, maar het blijft een halstarrig probleem. ;)
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline rico70

  • Lid
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #18 Gepost op: 2021/04/07, 21:37:49 »
Als je een Android telefoon of tablet hebt kan je DroidCam en / of Iriun kunnen installeren. Wss heb je dan meer succes dan met een oude webcam

Offline poj

  • Lid
    • Xubuntu Vraagstukken
Re: webcam doet het in zoom wel, maar in cheese en teams niet
« Reactie #19 Gepost op: 2021/04/08, 09:10:33 »
Maak er
env LD_PRELOAD=/usr/lib/x86_64-linux-gnu/libv4l/v4l1compat.so cheese
van.
Zo is het één commando, en dat is vereist voor een starter. Het volle pad van cheese is niet nodig.
Voor mij is dit de werkende oplossing! Dank je Vanadium en De Baas.

Wat doet "env" eigenlijk?
gebruiker en fan van XubuntU 18.04 en 20.04. -  voor handige tips en trucs: Xubuntuvraagstukken, tips en trucs.