Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?  (gelezen 1252 keer)

Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Gepost op: 2013/05/07, 08:40:28 »
Hallo,
We zijn gisteren afgeknapt op ubuntu 12.04. Nadat iemand die voor mijn geïntstalleerd had was in het opstartmenu de keuzemogelijkheid verdwenen te kiezen tussen ubuntu en xp. Toen hebben we op dit forum een vraag gesteld omtrent dit probleem, kregen we een opdracht voor de terminal aangereikt en konden we de terminal niet vinden in 12.04.
Welke versie heeft in plaats van icoontjes de practische knoppen zoals systeem, toepassingen en locaties zoals bij ubuntu 10.04? Dit is handig en logisch. Het maakt me niets uit waar ik mee werk als het maar logisch is zodat je direct iets kunt vinden en of het allemaal mooi is en creatief interesseert me ook niet. Ik moet er direct mee aan de slag kunnnen.
Inmiddels staat 10.04 er weer op en hebben we de oplossing voor het bovenstaande probleem al gekregen maar dan moeten we wel de terminal kunnen vinden binnen redelijke tijd.
Alvast hartelijk bedankt.
dummie Aldegonda
In hoeverre zijn wij computergebruikers mede verantwoordelijk voor (toekomstige) kernrampen.
Computer is interessant en indrukwekkend maar...http://www.hoedoe.nl/natuur-milieu/milieu/hoe-verklein-ik-mijn-mondiale-voetafdruk

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/05/07, 09:09:42 »
...maar dan moeten we wel de terminal kunnen vinden binnen redelijke tijd.
Via de sneltoets: Ctrl-Alt-T
Of grafisch via het zoekmenu:  klik op het icoon linksboven (Dash Home), type in het zoekvenster terminal en geef enter.
http://devrijepc.nl/wiki/doku.php?id=veelgesteldevragen#opstarten_van_een_programma
« Laatst bewerkt op: 2013/05/07, 20:19:38 door markba »

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/05/07, 09:30:37 »
Ik moet zeggen dat het even wennen was die Unity interface, maar ik vind het inmiddels logisch, praktisch en overzichtelijk.

Ik zou zeggen, kijk het even aan voor je het verwerpt, maar ik zou zeker niet teruggaan naar 10.04. Beter kan je dan op zoek gaan naar een recente variant die beter bij jou past, Xubuntu bijvoorbeeld?

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/05/07, 09:41:51 »
...  maar ik zou zeker niet teruggaan naar 10.04.
Voor 10.04 is de ondersteuning zowat beëindigd (9 mei), dus het is zeker niet verstandig om deze te (blijven) gebruiken.
https://wiki.ubuntu.com/Releases

Welke versie heeft in plaats van icoontjes de practische knoppen zoals systeem, toepassingen en locaties zoals bij ubuntu 10.04?
In 12.04 Unity:
- systeem: via systeemmenu rechtsboven (het radartje), kies dan Systeeminstellingen
- toepassingen: via de dash (icooon linksboven), je kunt zowel zoeken door te typen als bladeren
- locaties: icoon 'Persoonlijke map' in starterbalk, de locaties staan dan links in het venster van Nautilus

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/05/07, 09:42:12 »
valk +1

Xubuntu is een uitstekend alternatief:
https://sites.google.com/site/computertip/xubuntu

Traditioneel menu, zeer eenvoudig te bedienen. Je kunt er meteen mee overweg.  :)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/05/07, 13:31:00 »
Xubuntu vind ik geen alternatief........
Het is intuïtief, gewoon voor veel aanpassingen de rechter-muis-toets gebruiken.
Het mag minder mooi zijn, voor mij is het een topper.

Dit is echter voor een groot deel afhankelijk van persoonlijke smaak en manier van werken, maar zeker een aanrader voor mensen die Windows 98/95/XP gewend zijn .
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/05/07, 13:48:41 »
Xubuntu vind ik geen alternatief........
Het is intuïtief, gewoon voor veel aanpassingen de rechter-muis-toets gebruiken.
Het mag minder mooi zijn, voor mij is het een topper.

Dit is echter voor een groot deel afhankelijk van persoonlijke smaak en manier van werken, maar zeker een aanrader voor mensen die Windows 98/95/XP gewend zijn .

En toch vind je het "geen" alternatief? ;) ;) ;)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/05/07, 14:13:51 »
En toch vind je het "geen" alternatief? ;) ;) ;)
Voor mij (persoonlijk) is Xubuntu de hoofd-versie, maar dat komt door mijn smaak en mijn manier van werken.
Wat ik iedereen altijd aanraad, die vraagt wat de beste versie is, is gewoon alles downloaden, op een USB stick zetten en gaan spelen.
Zelf speel ik aardig wat af, maar ik blijf (nog) bij mijn keuze.
Mogelijk ga ik deze week weer eens kijken bij Gnome, maar ik vrees, dat ik bij mijn keuze blijf. :lol:
[/OffTopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/05/07, 14:31:48 »
@Ron: Ik doelde op je 'typvoud' die ik vetgedrukt heb in het citaat ;)

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/05/07, 14:48:49 »
de Mate-desktop lijkt er nog het meest op, maar ik zou die niet gebruiken, te veel bugs en onvolkomenheden. Probeer Ubuntu in Classic Mode. XFCE is van een andere orde mijns inziens.

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/05/07, 14:54:17 »
@Vistaus
Ron bedoelt volgens mij juist dat het geen typfout is, Xubuntu is voor hem de 'hoofdversie'  en geen alternatief.

@Cumulus
Helemaal mee eens, zowel wat betreft Gnome Classic als MATE. Heb Gnome Classic in een virtuele machine draaien en dat lijkt erg veel op Gnome2, niet 100% gelijk maar aardig. MATE is erg leuk in theorie maar in de praktijk 'buggy' bij mij (heb het geprobeerd bovenop Ubuntu 12.10 en Debian Wheezy). Jammer want het zou anders echt ideaal zijn geweest voor Gnome2-liefhebbers. Een ander nadeel is dat MATE bij Ubuntu en Debian geen deel uitmaakt van de officiële pakketbronnen.

 

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/05/07, 15:12:47 »
@Vistaus
Ron bedoelt volgens mij juist dat het geen typfout is, Xubuntu is voor hem de 'hoofdversie'  en geen alternatief.
Juist, en daar ben ik niet de enige in !
Alleen zijn er ook dit soort mensen die liever met KDE, of Gnome werken.
Er schijnt zelfs iemand te zijn die graag met E17 werkt :lol:
Nu maar weer ontopic blijven ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/05/07, 16:24:15 »
Je kan in Linux Mint Cinnamon twee panelen gebruiken boven en onder en het thema aanpassen, maar dan zit alles wel onder één menuknop linksboven.
Ik zal het ook spijtig vinden dat Ubuntu 10.04 straks niet meer verder ondersteund wordt. Deze installatie werkt bij mij echt super. Maar waar heb je vb. nog de mogelijkheid om een icoontje van een favoriete website even vlug in je panel te slepen ?
Maar inderdaad Ubuntu Classic mode lijkt een beetje weg te hebben van gnome 2 in 10.04 en 10.10. Zeker een aanrader.
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Offline jan11000

  • Lid
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/05/07, 16:56:34 »
Probeer gewoon xubuntu, lekker stabiel, geen rare dingen.
Startknop  bovenin, maar voor de rest alles gemakkelijk en overzichtelijk.
Je kunt dezelfde software installeren als bij ubuntu.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/05/07, 18:33:00 »
Startknop  bovenin, maar voor de rest alles gemakkelijk en overzichtelijk.
De balk kan je op elke plek neer zetten, onder, boven, links en rechts.
Zelf heb ik b.v. 2 balken, één onder en één boven (beiden met startmenu) en het dok verplaatst naar links.
Vanaf XFCE 4.10 (Xubuntu 13.04) mogen balken ook meerdere rijen dik zijn (net als Gnome-2 had), dat kan handig zijn .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/05/07, 20:09:46 »
@Ron: Ah zo bedoelde je het, ik snap het ;)

En ja, E17 werk ik het liefste mee maar ik werk ook met andere dingen. Ik zit nu bijv. al een aantal weken in GNOME Shell 3.8 maar mezelf kennende zit ik voor het einde van de zomer alweer op E17. Maar goed, ik werk waar ik me prettig bij voel en over het algemeen is dat E17 maar soms is een andere DE ook leuk om een tijdje mee te werken :)

@lacer: Die mogelijkheid heb je bij Xfce, E17, en vast nog wel een paar...

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/05/07, 20:21:34 »
Ondanks/dankzij (?) de bekende distro-wars heeft de TS zich niet meer terug laten zien....

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/05/07, 20:23:03 »
Op dit moment ben ik de daily-build aan het branden van Gnome-Buntu, eens kijken hoe dit er (tegenwoordig) uitziet.
Misschien is dat wel iets voor Aldegonda (TS), mijn nieuwsgierigheid naar deze versie is erg groot :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/05/07, 20:35:20 »
Ondanks/dankzij (?) de bekende distro-wars heeft de TS zich niet meer terug laten zien....

Misschien kan de TS niet elk moment van de dag kijken, de vraag waar vanmorgen gepost. Maar ik ben het met je eens dat de distro-wars inderdaad kan hebben bijgedragen aan het niet wederzien...

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/05/07, 22:36:26 »
Welke versie lijkt het meeste op ubuntu 10.04?

Dit is op basis van de 12.04 makkelijk door het installeren van: gnome-session-fallback
Bij het inloggen (naam + wachtwoord) kan je kiezen bij het 'ubuntu icoon'  tussen opstarten Ubuntu of Gnome classic.
Dit ziet er uit en voelt heel dicht bij de Ubuntu 10.04 (gnome)

Hoewel ik Ubuntu - Unity prettig vind werken zijn de prestaties onder Gnome classic beter!
En met de 12.04 versie heb je 4 jaar support.

Offline Gompie

  • Lid
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/05/08, 01:20:08 »
Mijn eerste kennismaking met Linux Mint 14 Mate was niet best omdat het welkomscherm bevroor.
Verder na ca. 1/2 jaar geen enkele bug kunnen ontdekken in de Mate-desktop in combinatie met Mint 14

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/05/08, 01:27:58 »
Sorry voor de xubuntu fanclub  :P maar Mate heeft het meest weg van Ubuntu 10.04 nog sterker het uiterlijk is precies het zelfde. Probeer anders Mint mate maar eens via een live cd.

Offline loti

  • Lid
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/05/08, 08:35:22 »
Inderdaad, ik draai Linux Mint 13 Mate nu ongeveer een jaar en ben  nog nooit iets raars tegengekomen.

Offline lacer

  • Lid
    • dDbJn3Y
Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/05/08, 16:02:06 »
Sorry voor de xubuntu fanclub  :P maar Mate heeft het meest weg van Ubuntu 10.04 nog sterker het uiterlijk is precies het zelfde. Probeer anders Mint mate maar eens via een live cd.

Precies hetzelfde ?
1* Ubuntu Mate18.04 op Dell E5540 (1) kernel 4.15.0 > HWE > 5.4.0
2* Ubuntu Mate 18.04 op Dell E5540 (2) kernel 5.0
3* Ubuntu Mate 22.04 + 24.04 op test pc Dell E5550

Re: Welke versie llijkt het meeste op ubuntu 10.04?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/05/08, 18:20:21 »
Sorry voor de xubuntu fanclub  :P maar Mate heeft het meest weg van Ubuntu 10.04 nog sterker het uiterlijk is precies het zelfde. Probeer anders Mint mate maar eens via een live cd.
Precies hetzelfde is wat overdreven. Het komt in de buurt, maar het kleurschema alleen al wijkt compleet af.