Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreOffice alleen in Engels USA  (gelezen 2482 keer)

LibreOffice alleen in Engels USA
« Gepost op: 2019/12/15, 12:32:12 »
Beste mensen,
Platform Ubuntu 18.04; LibreOffice 6.3  wil alleen in het Engels met me praten.
De Nederlandse taal herstellen met "sudo apt-get install libreoffice-l10n-nl" en herstarten helpt niet.
Onder LibreOffice>Tools>Options>Languages> is Nederlands als interface niet beschikbaar.
Wat nu?
Met groet,
Dick
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/15, 12:52:48 »
Wellicht is Libreoffice 6.3 bij jou geïnstalleerd als een snap versie? Verschijnt Libreoffice in de uitvoer van
snap list

Indien dit het geval is, dan kan het inderdaad wel zijn dat Nederlands in de Snap versie niet beschikbaar is. Dan doe je er beter aan 6.3 uit de officiële PPA te installeren. Als mijn onderstelling juist is, dan kan ik je indien nodig wel concreter helpen om de snap versie te vervangen door de PPA versie.

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/15, 13:02:19 »
@vanadium:
in de "snap list"staat
libreoffice           6.3.4.2                     162   stable    canonical✓  -

Twee punten:
1) ik heb geen idee wat "snap" vertegenwoordigt
2) ik heb versie 6.3.3 geïnstalleerd staan en niet 6.3.4
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/15, 13:46:06 »
Wat snap betekent, weet je ondertussen wel gezien je reactie in dat oude draadje. Dat de versie die jij rapporteert niet klopt met die gerapporteerd door `snap list` gaat er bij mij niet in. Wat geeft bij jou de uitvoer van `which libreoffice`? Indien `/usr/bin/libreoffice` dan heb je mogelijk libreoffice ook nog een keer aanwezig als gewone APT versie.

Hoe dan ook, verwijder, vooraleer de PPA versie van Libreoffice zelf te installeren, eerst alle bestaande versies die je vindt via Ubuntu Software. Doe voor alle zekerheid ook eens `sudo apt remove libreoffice ;  sudo apt autoremove` voor het geval je inderdaad ook nog een gewone versie hebt, en die niet hebt gezien in "Software".

Dan via de terminal:

sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/libreoffice-6-3
sudo apt update
sudo apt install libreoffice

Mocht de nederlandse interface niet automatisch overkomen, doe dan nog
sudo apt install libreoffice-l10n-nl

Installeer nederlandse spelling en splitsing met
sudo apt install hunspell-nl
sudo apt install hyphen-nl

Dat levert je de huidige "Libreoffice Fresh" (6.3), die nu op 1:6.3.3 staat. Deze PPA bevat een goed geteste versie, en zal je steeds bij de 6.3 houden tot je zelf via verandering van PPA besluit naar een andere hoofdversie (toekomstige 6.4 of 6.2) te gaan.

Offline HarzG

  • Lid
Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/15, 18:00:13 »
Ben 100% eens met je advies vanadium.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/15, 20:25:39 »
@vanadium
Al je instructies heb ik uitgevoerd. Geen fouten.
Het resultaat is nog steeds hetzelfde Engels.
In de lijst >Topics>Languages> wordt is Nederlands nog steeds niet aanwezig.
Moet ik nog ergens een profielbestand controleren?

« Laatst bewerkt op: 2019/12/15, 20:42:28 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/15, 20:56:08 »
Tools - Options, Language settings  - Languages is waar je de taal van de User interface instelt. Eventueel eens herstarten vooraleer je probeert.

nahjo

  • Gast
Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/15, 20:58:51 »
Volgens mij ontbreken de verwijder instructies.
sudo snap remove libreoffice enzo  ;)

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/16, 00:00:26 »
Wat vanadium uitlegt. En je kunt ook nog kijken bij de Ubuntu Instellingen -> Taalinstellingen voor ontbrekende taalpakketten.

En dan een keer de PC herstarten wil ook nog wel eens helpen. Had ik wel vaker dat het daarna pas écht helemaal goed was.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/16, 00:02:21 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/16, 07:20:21 »
Volgens mij ontbreken de verwijder instructies.
sudo snap remove libreoffice enzo  ;)
Dat heeft geholpen...
Maar uit het niets kwam een tekstbestand libreoffice instellingen. Wie me dat heeft gestuurd: hartelijk dank!!
Dat heb ik gelijk uitgevoerd: bijna alles werkt normaal in Nederlands; niet alles is de blanko libreoffice, die krijg ik niet te zien.
Dat blanko libreoffice heeft een scherm met de laatste gebruikte documenten: dat vind ik erg handig.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline vanadium

  • Lid
Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/16, 08:36:52 »
Dat blanko libreoffice heeft een scherm met de laatste gebruikte documenten: dat vind ik erg handig.
Kopieer de starter "/usr/share/applications/libreoffice-startcenter.desktop" naar ".local/share/applications" in je home folder. Open de kopie in een texteditor (gedit ~/.local/share/applications/libreoffice-startcenter.desktop"). Verwijder de lijn "NotShowIn=GNOME;" en bewaar het bestand.  De "witte" starter zal nu wel in je menu verschijnen.

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/16, 09:11:34 »
Laatste instructie uitgevoerd. Behalve "Verwijder de lijn "NotShowIn=GNOME;" ; die heb ik niet gezien.
Systeem herstart.
Een base bestand benaderd. Weer gesloten en daar komt ineens de blanko libreoffice in de starter... In het Nederlands!!!
Zeer bedankt, vanadium!
Dick
« Laatst bewerkt op: 2019/12/16, 16:17:44 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/16, 16:27:35 »
Helemaal lekker werkt het nog niet.
In Ubuntu Software staat tweemaal LibreOffice blanko "geinstalleerd", de NL en de USA.
Ik heb de USA opgeruimd via Ubuntu Software.
Toen een Base gestart en gestopt. Toen was de Blanko in de Starter weg.
LO Blanko geïnstalleerd.
Een Base gestart en gestopt: Blanko USA doet weer mee.
Ik zal onderstaand verhaal nog een keer uitvoeren.
********************************************************************
Zoekweg:
> nl.LibreOffice.org
> Assistentie
> Installatie-instructies
> GNU/Linux
> Gedetailleerde informatie in de wiki
>
Pagina niet gevonden

Sorry, het lijkt dat u een pagina probeerde te raadplegen die niet bestaat.

Gelieve de spelling te controleren van de URL die u probeerde te raadplegen en probeer opnieuw.
 Maar Dick... Ik vind het zo ingewikkeld wat je doet!
Je gebruikt toch Ubuntu? Dan kan je de "libreoffice ppa" inschakelen.
- je zou kunnen beginnen in een terminal in te voeren
sudo apt remove libreoffice libreoffice-base libreoffice-calc libreoffice-help-nl libreoffice-impress libreoffice-gtk3 libreoffice-l10n-nl libreoffice-ogltrans libreoffice-style-elementary libreoffice-style-sifr
kijken of je dan de boel een beetje gesaneerd hebt...
- Dan zou je de volgende twee opdrachten kunnen geven:
sudo apt install python-software-properties
sudo add-apt-repository ppa:libreoffice/ppa
sudo apt-get update
daarmee schakel je de "ppa" in. Die kan er voor zorgen dat je in het vervolg GEHEEL AUTOMATISCH altijd een heel nieuwe Libreoffice hebt.
- nou, en dat doe je...
sudo apt install libreoffice libreoffice-base libreoffice-calc libreoffice-help-nl libreoffice-impress libreoffice-gtk3 libreoffice-l10n-nl libreoffice-ogltrans libreoffice-style-elementary libreoffice-style-sifr
En dan zou je er echt voor een hele poos vanaf moeten zijn...
Succes!
***********************************************************************************************
Ik weet niet wie me dit gestuurd heeft...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #13 Gepost op: 2019/12/17, 10:17:16 »
Voorgaande procedure helemaal uitgevoerd.
LibreOffice draait compleet en in het Nederlands!
Waarom en hoe weet ik niet, maar ik ben tevreden.
******************************************************
24 juni 2020
Het is weer fout. De voorgaande procedure werkt niet meer...
Wat gebeurt er nou toch steeds?
« Laatst bewerkt op: 2020/06/24, 13:05:40 door DickStomp »
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Offline Tas

  • Lid
Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #14 Gepost op: 2020/11/23, 20:44:46 »
Wat bij mij geholpen heeft is via ubuntu / instellingen / regio en taal , onderaan op de knop geïnstalleerde talen beheren klikken.
Ik ben ook een hele poos aan het zoeken geweest voor ik libreoffice in het nederlands kreeg.  ;)

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #15 Gepost op: 2020/11/23, 21:00:59 »
Wat bij mij geholpen heeft is via ubuntu / instellingen / regio en taal , onderaan op de knop geïnstalleerde talen beheren klikken.
Ik ben ook een hele poos aan het zoeken geweest voor ik libreoffice in het nederlands kreeg.  ;)
Via die weg vind ik geen nederlands...
Maanden geleden was het simpel: ik moest drie DEBS laden Main, UI en F1Help, elk met NL gemerkt, en die drie achterelkaar installeren met BASH. Maar men heeft het archief weer zo veelomvattend gemaakt, dat ik er weer de weg niet kan vinden...
Het beroerde vind ik dat als ik eenmaal UI engels heb, dat er niet meer uit krijg. Er schijnt ergens een tabelletje in mijn profiel te zitten, dat LO commandeert dat het engels moet zijn. Gelukkig doe ik met LO niet veel meer dan alleen Base en Calc gebruiken voor de boekhouding.
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #16 Gepost op: 2020/11/24, 15:01:39 »
Taalinstellingen al gekeken? Daar staat welke talen nog niet ingesteld zijn en nog ontbreken (met download optie).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #17 Gepost op: 2020/11/24, 15:22:50 »
Taalinstellingen al gekeken? Daar staat welke talen nog niet ingesteld zijn en nog ontbreken (met download optie).
Taalinstellingen LO levert alleen op wat daar kan: daar is nederlands niet bij. Download optie niet gezien.
Wel heb ik op de desktop de engelse LibreOffice 1.6 er af kunnen halen met Synaptics; vervolgens met de standaard van Ubuntu de versie 7.0.3 in het nederlands compleet er op gezet. Eindelijk één gelukt. Dezelfde routine losgelaten op de HP840 mislukt jammerlijk. Daar kan ik de oude engelse 1.6 niet verwijderen, die blijft geïnstalleerd . Die 1.6 is komt volgens mij bij verstek uit de Synaptic bij de initiële opzet.
Nog maar twee jaar geleden, had iemand drie versies LibreOffice op een laptop en demonstreerde fouten in een nieuwere versie.
Ik heb eindelijk één PC die nu de complete LibreOffice draait onder Ubuntu 18.0.5, alles in het nederlands... Nu de andere vier PC's nog...
 
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #18 Gepost op: 2020/11/24, 15:47:00 »
Taalinstellingen LO levert alleen op wat daar kan:

Ik heb het over de taalinstellingen van *buntu. Niet van LO.
Systeeminstellingen -> Taalondersteuning
Start dat maar eens op, en dan geeft dat vanzelf missende taalondersteuningen weer en ter downloaden.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: LibreOffice alleen in Engels USA
« Reactie #19 Gepost op: 2020/11/26, 14:49:03 »
Taalinstellingen LO levert alleen op wat daar kan:

Ik heb het over de taalinstellingen van *buntu. Niet van LO.
Systeeminstellingen -> Taalondersteuning
Start dat maar eens op, en dan geeft dat vanzelf missende taalondersteuningen weer en ter downloaden.
Jammer, daar zit het probleem ook niet bij...
Ubuntu 22.04 LTS op Fujitsu S762, MSI desktop, HP840; allen hebben geen data maar draaien op dezelfde DropBox; verder met Firefox, LibreOffice, Wine en Gmail