Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tripple boot Ubuntu + Suse + XP  (gelezen 594 keer)

RoyKa

  • Gast
Tripple boot Ubuntu + Suse + XP
« Gepost op: 2008/04/25, 12:27:17 »
Hallo,

Ik heb het volgende probleem.

Op mijn systeem was XP en Ubuntu in een dualboot situatie geinstalleerd. Ik moest om bepaalde reden ook een Suse (SLES10) installatie doen. Op zich ging dat prima tot na de reboot.

In het startscherm is nu aanwezig 3x Suse (Normaal, XEN en resque) en mijn oude XP omgeving. Maar de Ubuntu optie is weg. Vanuit de XP omgeving kan ik nog wel de partitie benaderen met de Ubuntu data dus de gegevens zijn er nog wel, alleen is Ubuntu uit het opstartscherm verdwenen.

Mijn gevoel zegt dat er iets met Grub en dergelijke aan de hand is, maar ik wil graag eerst even de mening van experts horen voordat ik iets (verder) stuk maak.

Iemand enig idee hoe ik Ubuntu terug krijg zonder de rest te beschadigen?

Roy.

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Tripple boot Ubuntu + Suse + XP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/25, 12:48:42 »
Je zal de menu.lst moeten aanpassen in /boot/grub/menu.lst en je Ubuntu installatie hier handmatig bijvoegen. Dan moet je natuurlijk wel weten op welke plaats hij juist moet gaan zoeken. Ik kan je niet in detail vertellen wat je exact moet doen, maar er is hier zeker wel iemand die dat wel kan ;)

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Rune

  • Gast
Tripple boot Ubuntu + Suse + XP
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/25, 13:47:48 »
Weet je zo welke partitie de ubuntu partitie is?

Wat je kunt proberen is rebooten, en waneer grub in beeld komt, de 'c' indrukken.
Dan kom je in de command line omgeving van grub.
Ik neem even aan dat je ubuntu partitie /dev/hda2 is.

in de grub command line:
root (hd0,1)
kernel /boot//vmlinuz root=/dev/hda2
initrd /boot/initrd
boot

Met deze 4 commando's kies je voor harde schijf 0, partitie 1 (de eerste is 0)
op die harde schijf, laad de kernel /boot/vmlinux-bla en geef aan dat de root partitie /dev/hda2 is.
doe hetzelfde voor de initrd
en boot het zwikje.

Als dit gewoon boot, dan kun je die eerste 3 commando's gewoon in je grub zetten.

Als je trouwens je ubuntu partitie kunt mounten, dan kun je op die partitie ook eens kijken in boot/grub/menu.lst
daar staat als het goed is in wat grub nodig heeft om ubuntu to booten, als je dat stukje in de menu.lst van SuSE gooit dan zal deze met deze instellingen op kunnen starten. Let wel goed op wat waar moet staan en copy-paste niet zomaar alles.

Kanttekening:
Ik heb laatst toevallig voor een dual-boot server ubuntu-server 6.06.2 en SLES10 moeten installeren.
Om het dualboot spul goed te laten werken, moest ik ook mijn device map op ubuntu aanpassen, omdat de deze niet op de goede manier overeen kwam met die van SLES en grub niet meer begreep welke schijf nu welke was (als het ware).