Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dualboot xp ubuntu 5.10  (gelezen 2560 keer)

Gast

  • Gast
dualboot xp ubuntu 5.10
« Gepost op: 2006/01/13, 17:01:43 »
ik heb momenteel winxppro draaien op een partitie van 20 gig en heb een gebruikerspartitie van 100 gig, is het mogelijk mijn 100 gig partitie te verkleinen en dan ubuntu te installeren en te laten dualbooten met mijn winxp?

ik heb hier een cd van ubuntu 5.10

dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #1 Gepost op: 2006/01/13, 17:20:25 »
De Ubuntu installer kan dat voor je doen :) Kies voor "Manual partitioning", dan kies je de 100gb schijf en verklein je hem, vervolgens maak je daar 2 partities: 1 voor de swap en 1 met als bestandstype ext3 en mountpoint /

De swap zou ik op ongeveer 512 mb houden, afhankelijk van hoeveel geheugen je hebt. De andere partitie zou ik toch op minstens 3 GB houden, dan kun je er genoeg leuke dingen mee doen. Meer is altijd goed :)

Gast

  • Gast
dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #2 Gepost op: 2006/01/13, 18:08:26 »
en hoe kan ik dan mijn operating system kiezen, gaat dat auto of mmoet ik zelf een boot-manager of iets dergelijks installen

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #3 Gepost op: 2006/01/13, 18:21:40 »
Grub wordt automatisch ge

cotcot

  • Gast
dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #4 Gepost op: 2006/01/22, 08:31:18 »
Heb zelf dual boot XP Breezy.
Bij de installatie krijg je de vraag of de bootloader in de master boot record (MBR) moet worden ge

jpjacobs

  • Gast
dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #5 Gepost op: 2006/01/22, 19:34:26 »
met grub gaat het minstens even gemakkelijk en floppys zijn dikwijls onbetrouwbaar (in mijn ervaring toch)als de disket het enige wat je moet doen om grub windows automatisch te laten laden is /boot/grub.conf (of /boot/menu.lst weet niet welke het is) zo bewerken dat:
* er ergens "default 0" staat
* daaronder "timeout 10" (of hoelang je ook wil , in sec)
* op de eerste lijn (dus boven alle andere title= statements) staat: title= Windows
rootnoverify(hd0,0)
makeactive
chainloader+1
vervang hierin de (hd0,1) door de partitie waarop windows staat (dus hier op de eerste schijf, eerste partitie)
meer info: http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=1&chap=10
of man grub natuurlijk;)
groetjes,
JP

dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #6 Gepost op: 2006/01/22, 19:40:11 »
De installer zet windows automatisch in het grub menu, je hoeft niet moeilijk te doen :)

Gast

  • Gast
dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #7 Gepost op: 2006/01/25, 12:15:05 »
Hej, ik wil ook een dualboot maken..
ik heb nu 3  partities.. 1 voor windows, 1 voor andere stuff en ik heb er een gemaakt voor ubuntu.. en is dus nog helemaal leeg.
Hoe install ik ubuntu daar dan op en dat de andere partities ongewijzigd blijven..
kan iemand een stap voor stap iets maken.. ik heb nl geen zin om mn pc weer helemaal te formatteren als ik t fout doe..
alvast bedankt

dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #8 Gepost op: 2006/01/25, 15:13:10 »
start op van cd en druk op enter dan gaat er vanalles gebeuren je volgt dit en na een tijdje vraagt hij waar je hem wil installeren ergens onderaan staat dat je het ook handmatig kunt doen dat doe je. je gaat naar de schijf waar je het op wilt hebben en drukt enter dan kies je er voor om als aankopelingspunt te kiezen voor / dan zorg je dat het bestandssyteem ext3 is en je bent klaar je gaat helemaal naar benden en je bevestigd deze stappen. dan gaat het beginnen. als hij vraagt om te zoeken naar andere besturingsustemen dan zeg je ja en zo vind hij windows. je gaat dan door en laat de mbr over schrijven en klaar je start opnieuw op en ziet dan dat er een menu zit voordat je in windows kan of (k)ubuntu je kiest dan voor ubuntu en komt er vervolgens nooit meer uit want het is wel geweldig.
homemade HTPC

dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #9 Gepost op: 2006/01/25, 17:01:07 »
ray, dat klopt allemaal wel, maar met wat meer puntjes enn kommas is het wat beter te lezen :)

* start op van cd en druk op enter
* dan gaat er vanalles gebeuren je volgt dit
* en na een tijdje vraagt hij waar je hem wil installeren, ergens onderaan staat dat je het ook handmatig kunt doen dat doe je.
* je gaat naar de schijf waar je het op wilt hebben en drukt enter
* dan kies je er voor om als aankopelingspunt te kiezen voor /
* dan zorg je dat het bestandssyteem ext3 is en je bent klaar
* je gaat helemaal naar benden en je bevestigd deze stappen.
* dan gaat het beginnen. als hij vraagt om te zoeken naar andere besturingsustemen dan zeg je ja en zo vind hij windows.
* je gaat dan door en laat de mbr over schrijven en klaar je start opnieuw op
* en ziet dan dat er een menu zit voordat je in windows kan of (k)ubuntu je kiest dan voor ubuntu en komt er vervolgens nooit meer uit want het is wel geweldig.

:)

dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #10 Gepost op: 2006/01/25, 18:52:47 »
sorry sorry, ik was eigenlijk druk en zou normaal zo nooit iets opschrijven. bedankt dat je het even voor me uitwerkte.
homemade HTPC

dualboot xp ubuntu 5.10
« Reactie #11 Gepost op: 2006/01/25, 20:01:29 »
Maakt niet uit, alle hulp is welkom :)