Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grub geeft vreemde melding  (gelezen 1318 keer)

Offline KeesS

  • Lid
Grub geeft vreemde melding
« Gepost op: 2019/01/13, 19:32:45 »
OS = LinuxMint 18.1 cinnamon 64bit
en..Voyager-18.04.1 amd64.LTS

Na het installeren van "Voyager" naast de bestaande "LinuxMint 18.1" krijg ik bij het opstarten een (voor mij) vreemde melding in de grub.
Als ik het aanklik opent iets wat lijkt op een of ander spel. Maar het is niet de gewenste "Voyager".

De grub ziet er nu zo uit:
=LinuxMint 18.1 cinnamon 64bits
=Geavanceerde opties voor LinuxMint 18.1 cinnamon 64bits
=Memory test  (Memtest86+)
=Memtest (memtest 86+, serial console 115200)
=GRUB Invaders.

De laatste regel "GRUB invaders" is er na de installatie van "Voyager" bij gekomen, maar ik vind geen opstartregel voor de nieuwe "Voyagers-18.04.1 LTS"
Als ik het goed begrepen heb is "Voyager" een Xubuntu-distributie.

Vraag:
Hoe krijg ik de juiste Grub-instelling met zowel LinuxMint 18.1 en Voyager 18.04.1  ??



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #1 Gepost op: 2019/01/13, 22:16:48 »
Na het doorspitten van het forum heb ik inmiddels met "sudo update-grub"  de/het GRUB uitgebreid met twee regels waardoor ik nu ook "Voyager" kan opstarten.

Wel staat nog steeds als 5e regel "GRUB Invaders" (vermoedelijk een spel wat ik niet nodig heb)
Vraag: Hoe kan ik die regel uit de GRUB verwijderen terwijl de rest ongemoeid blijft.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #2 Gepost op: 2019/01/13, 22:29:29 »
Wellicht iets van Sourceforge gedownload?

Die stoppen daar inderdaad ongezien spellen of andere troep in, om hun inkomsten op te schroeven.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #3 Gepost op: 2019/01/13, 23:18:39 »
Wellicht iets van Sourceforge gedownload?

Die stoppen daar inderdaad ongezien spellen of andere troep in, om hun inkomsten op te schroeven.
Dat zou dan onbewust en/of ongemerkt gebeurd moeten zijn; mogelijk bij de installatie.
Maar.....hoe krijg ik dit weg?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #4 Gepost op: 2019/01/14, 09:53:17 »
Kan je het niet via Synaptic verwijderen?
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

DarkEra

  • Gast
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #5 Gepost op: 2019/01/14, 11:57:01 »
Wellicht iets van Sourceforge gedownload?

Die stoppen daar inderdaad ongezien spellen of andere troep in, om hun inkomsten op te schroeven.

Dat is al lang niet meer aan de orde zover ik weet en betrof het destijds installers van Windows die de DevShare bevatten. Later werd het serieuzer waarbij projecten gehijacked werden en bundled malware bevatten.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/14, 12:04:12 door Maik »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #6 Gepost op: 2019/01/14, 12:46:11 »
Probeer eens (kan geen kwaad aanrichten) grub-invaders te verwijderen terwijl je ingelogd bent in je Voyager installatie:
sudo apt-get remove grub-invaders
Als dat zonder problemen doorgaat, dan zal dit commando tegelijk ervoor zorgen dat die keuze verdwijnt.

Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #7 Gepost op: 2019/01/14, 15:21:35 »
Wellicht iets van Sourceforge gedownload?

Die stoppen daar inderdaad ongezien spellen of andere troep in, om hun inkomsten op te schroeven.

Dat is al lang niet meer aan de orde zover ik weet en betrof het destijds installers van Windows die de DevShare bevatten. Later werd het serieuzer waarbij projecten gehijacked werden en bundled malware bevatten.

Vorig jaar bij Sourceforge repair-disk gedownload en kreeg hetzelfde probleem met Grub.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #8 Gepost op: 2019/01/14, 15:49:52 »
Sorry. Even tussendoor. Is het een optie om dit commando met tijd en wijle uit te voeren? Voor de zekerheid?

Ksnap m al. Ik begreep het verkeerd. Overbodige vraag.
« Laatst bewerkt op: 2019/01/14, 16:13:16 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #9 Gepost op: 2019/01/14, 15:55:28 »
Probeer eens (kan geen kwaad aanrichten) grub-invaders te verwijderen terwijl je ingelogd bent in je Voyager installatie:
sudo apt-get remove grub-invaders
Als dat zonder problemen doorgaat, dan zal dit commando tegelijk ervoor zorgen dat die keuze verdwijnt.
Dit wordt wel een experiment voor mij; opstarten en werken in een voor mij nieuwe distributie en dáár een terminal-opdracht uitvoeren en ook nog eens beantwoorden in dit forum.
Maar ik geloof dat het lukt; zie hieronder de uitslag van de terminal:
ca @ CAPC  ~
└─ $ ▶ sudo apt-get remove grub-invaders
[sudo] password for ca:
Sorry, try again.
[sudo] password for ca:
E: Kon vergrendeling /var/lib/dpkg/lock-frontend niet verkrijgen - open (11: Resource temporarily unavailable)
E: Unable to acquire the dpkg frontend lock (/var/lib/dpkg/lock-frontend), is another process using it?
ca @ CAPC  ~
└─ $ ▶

Ik geloof niet dat het helemaal gelukt is.  :'(

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #10 Gepost op: 2019/01/14, 16:03:06 »
Probeer eens (kan geen kwaad aanrichten) grub-invaders te verwijderen terwijl je ingelogd bent in je Voyager installatie:
sudo apt-get remove grub-invaders
Als dat zonder problemen doorgaat, dan zal dit commando tegelijk ervoor zorgen dat die keuze verdwijnt.

Sorry. Even tussendoor. Is het een optie om dit commando met tijd en wijle uit te voeren? Voor de zekerheid?
Ik heb geen flauw idee; wat doet dit commando precies?
Ik ga proberen wat Maasnet voorstelt; met synaptip zoeken en proberen dat programma "invaders" te verwijderen.
Als het programma weg is kan de Grub mogelijk ook 'geschoont' worden.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #11 Gepost op: 2019/01/14, 16:14:10 »
Ik heb geen flauw idee; wat doet dit commando precies?
Ik begreep het commando verkeerd. Was een overbodige vraag. Sorry.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #12 Gepost op: 2019/01/14, 16:48:29 »
Kan je het niet via Synaptic verwijderen?
Dat wordt een lastig klusje voor mij. In "Voyager" ziet Synaptic  er heel anders uit en in dat nieuwe software-bestand kan ik "Invaders"niet vinden.

Ter info:
ergens in het forum las ik lovende berichten over "Voyager". Het zou een lichte, makelijke en aantrekkelijke distributie zijn.
Omdat ik op mijn harde schijf nog veel ruimte over heb/had, besloot ik "Voyager"eens uit te proberen.
Of ik het bij/van Sourceforge gedownloaded heb weet ik niet meer.
Toen mijn problemen met het iso-branden (ander topic) waren verholpen heb ik "Voyager" op een DVD+RW gebrand en geïnstalleerd.
Alles verliep zonder probleem, tot ik na herstarten in de Grub die vreemde aanduiding "GRUB Invaders"vond.
Omdat "Voyager"voor mij nog nieuw en onbekend terrein is en grotendeels in het Engels, gaat het werken dáár lastig .

Vraag:
Als ik de partitie met Voyager op mijn harde schijf verwjder wordt dan de Grub weer normaal zoals voorheen?
Al is dan opnieuw Voyager wil proberen en in die lege partitie installeer wáár kan ik dan het beste "Voyager" downloaden zonder die 'rommel'mee te krijgen ??


VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #13 Gepost op: 2019/01/14, 17:06:02 »
Als ik je eerste bericht herlees, dan valt me inderdaad op dat je die Voyager distributie niet kunt kiezen: de keuze is er niet, wel is er die "=GRUB Invaders.". Die Voyager distributie heb je dus nog niet kunnen opstarten. Mogelijk is de keuze "=GRUB Invaders." de toegang tot die distributie, maar het is ook niet uitgesloten dat het om iets links gaat. Mocht het inderdaad een ingang zijn naar de distributie, dan zou die ingang terug uit grub verdwenen moeten zijn na het verwijderen van die partitie én het bijwerken van grub.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #14 Gepost op: 2019/01/14, 17:38:39 »
Als ik je eerste bericht herlees, dan valt me inderdaad op dat je die Voyager distributie niet kunt kiezen: de keuze is er niet, wel is er die "=GRUB Invaders.".
@vanadium, als U ook mijn tweede bericht herleest zult U zien dat ik na "sudo update-grub" nu ook Voyager kan kiezen.
Het werkt goed, maar lastig omdat alles nieuw en vreemd voor mij is. Ook is (nog) niet alles Nederlandstalig maar veelal Engels en sommige dingen ook nog Frans....grrrrr :'(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Grub geeft vreemde melding
« Reactie #15 Gepost op: 2019/01/14, 18:32:59 »
Kan je het niet via Synaptic verwijderen?

@maasnet, heel dom mislukte dat in Voyager, maar nu ik het hier in LinuxMInt vond kon ik daar wél "Grub invaders" verwijderen. Markeren voor verwijdering en daarna uitvoeren werkte en ziedaar de regel is verdwenen en de grub werkt als voorheen.

Probleem opgelost; maasnet en anderen bedankt voor de hulp !!
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg