Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?  (gelezen 2480 keer)

Offline pcdummie

  • Lid
Hallo Forumleden!

wie kan mij helpen a.u.b.?

Ik heb een Acer Aspire One ZA3 Netbook (1,3Ghz processor, 2GB RAM) met Windows XP.
Aangezien XP een beetje uit de tijd (virusgevaar?) en netbook een beetje langzaam geworden denk ik aan
nieuw besturingssysteem en/of formatteren.
Netbook heeft geen CD-Rom drive dus installatie moet vanaf usb stick of via download op het netbook.

1) Kan ik Ubuntu installeren op een ?

2) zoja, welke Ubuntu versie (het meest) geschikt?

Welke installatiemethode?
3) Systeembackup van Drivers etc., daarna formatteren, daarna installatie file starten vanaf USB, systeembackup terugzetten.
4) als 3 met gedownloade installatiefile(s) vanaf Netbook
5) als 3 zonder formatteren
6) als 4 zonder formatteren
7) geen systeembackup, niet formatteren, Windows XP wissen, daarna installatie vanaf USB
8) als 7 met gedownloade installatiefile(s) vanaf Netbook
9) geen systeembackup, niet formatteren, Windows XP (nog) niet wissen, installatie vanaf USB parallel aan XP, XP later wissen
10) als 9 met gedownloade installatiefile(s) vanaf Netbook
11) ...?....
...?...

en alle andere bijkomende tips welkom! :-)

Bij voorbaat dank voor de hulp!!

m.v.g.
Alex


Re: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?
« Reactie #1 Gepost op: 2015/05/25, 19:45:05 »
Mocht je echt op 100% safe willen spelen, dan zou ik de interne HD vervangen door een 64Gb SSD (de oude veilig wegleggen voor in het geval dat .......;) ) /

Met Unetbootin een opstartbare USB-stick maken met Xubuntu 14.04 LTS (ben je 5 jaar gerust) of Ubuntu 14.04 zelf als je niet te veel apps tegelijk gebruikt.
En die zwik op de SSD installeren. Voordeel: je netbookje zal veel vlotter gaan werken, en je hebt je oude Windows achter de hand mocht er bepaalde dingen niet of niet goed werken op die notebook (Acer is nogal tja, Acer ;) ) .

Mocht je het zien zitten: Mint Cinnamon zou ook op dat bookje mooi werken ... (of in mijn geval ineens Debian 8 )
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?
« Reactie #2 Gepost op: 2015/05/25, 20:08:57 »
Kies in elk geval de lichtgewicht-werkomgeving Xfce. Dus Xubuntu 14.04 of Linux Mint 17.1 Xfce.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?
« Reactie #3 Gepost op: 2015/05/25, 20:28:54 »
Kies in elk geval de lichtgewicht-werkomgeving Xfce. Dus Xubuntu 14.04 of Linux Mint 17.1 Xfce.
TS heeft niet veel ervaring, dus ik denk dat Xubuntu de beste keuze is, daar is hier volop ondersteuning voor.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline pcdummie

  • Lid
Re: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/25, 22:22:46 »
Hoi Femke/Joshua/Pjotr/Ron,

bedankt voor de reacties.

sommigen zijn wat ver(der)gaand voor mij als leek. ik vind Ubuntu ipv XP al een leuke uitdaging..
dus toch maar Ubuntu gekozen
wel gelijk 'cold turkey' installatie met formatteren, dus XP eraf

harddisk vervangen door een SSID vind ik niet zo passen bij de waarde van zo'n Aspire...

netbookje start nu prima op

ga nu nog ff puzzelen op WLAN aan gang krijgen....
(en wellicht nog wat andere uitdagingen...??)
:-)

groeten,
Alex
« Laatst bewerkt op: 2015/05/25, 22:24:23 door pcdummie »

Re: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/25, 22:35:25 »
Hoi Alex,

proficiat met je installatie en welkom bij de Ubuntu-familie.

Als je op Wiki klikt in mijn onderschrift heb je meteen een heel pak know-how.
Ook ComputerTip zal je zeker eens daar moeten aanklikken om het meeste en beste uit je verse installatie te halen.

Mocht je WLAN aan de praat krijgen (had je beter eerst even getest met Ubuntu uitproberen ;) ) doe dan meteen alle updates als eerste: zo heb je een 'gezonde' (met de meest nieuwe pakketten) basis om op voort te bouwen.

Kleine noot: bij de Chinezen koop je een SSD al voor amper 50€ ;) maar goed, het is je keuze dat respecteren we zeker.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/26, 06:41:22 »
Ik heb destijds ook linux op een Acer laptopje gezet (Aspire one 722). Ik kreeg toen maar geen  internetverbinding. Het bleek achteraf een bug te zijn. De oplossing bij mij was in de BIOS de opstartvolgorde wijzigen. Ik moet eerst zijn netwerk laten zoeken.
Toen werkte het! Ik schrijf dit maar voor het geval... Je weet maar nooit dat het kan helpen.
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: Hoe Ubuntu installeren op een Acer Aspire One (Type: ZA3) Netbook?
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/27, 15:21:31 »
Hallo Forumleden!

wie kan mij helpen a.u.b.?

Ik heb een Acer Aspire One ZA3 Netbook (1,3Ghz processor, 2GB RAM) met Windows XP.
Aangezien XP een beetje uit de tijd (virusgevaar?) en netbook een beetje langzaam geworden denk ik aan
nieuw besturingssysteem en/of formatteren.
Netbook heeft geen CD-Rom drive dus installatie moet vanaf usb stick of via download op het netbook.

1) Kan ik Ubuntu installeren op een ?

2) zoja, welke Ubuntu versie (het meest) geschikt?

Welke installatiemethode?
3) Systeembackup van Drivers etc., daarna formatteren, daarna installatie file starten vanaf USB, systeembackup terugzetten.
4) als 3 met gedownloade installatiefile(s) vanaf Netbook
5) als 3 zonder formatteren
6) als 4 zonder formatteren
7) geen systeembackup, niet formatteren, Windows XP wissen, daarna installatie vanaf USB
8) als 7 met gedownloade installatiefile(s) vanaf Netbook
9) geen systeembackup, niet formatteren, Windows XP (nog) niet wissen, installatie vanaf USB parallel aan XP, XP later wissen
10) als 9 met gedownloade installatiefile(s) vanaf Netbook
11) ...?....
...?...

en alle andere bijkomende tips welkom! :-)

Bij voorbaat dank voor de hulp!!

m.v.g.
Alex

Ikzelf heb op mij netbook HP Compaq mini 110 : Xubuntu 14.04.2 (32b) gezet. Draait hartstikke fijn.

Hoi Femke/Joshua/Pjotr/Ron,

bedankt voor de reacties.

sommigen zijn wat ver(der)gaand voor mij als leek. ik vind Ubuntu ipv XP al een leuke uitdaging..
dus toch maar Ubuntu gekozen
wel gelijk 'cold turkey' installatie met formatteren, dus XP eraf

harddisk vervangen door een SSID vind ik niet zo passen bij de waarde van zo'n Aspire...

netbookje start nu prima op

ga nu nog ff puzzelen op WLAN aan gang krijgen....
(en wellicht nog wat andere uitdagingen...??)
:-)

groeten,
Alex

Zelf moest ik om mijn wifi aan de gang te krijgen https://sites.google.com/site/computertip/geendraadloosinternet punt 2.1 toepassen, ik had nl een broadcam wifi kaart, daarna werkt deze perfect.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook