Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie ongedaan maken.  (gelezen 4425 keer)

Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Gepost op: 2012/01/10, 21:24:05 »
IK heb een laptop van iemand anders waar de laptop was gecrast. Iemand heeft daar de Ubuntu 10.04 op geinstalleerd en is nu alle eigen dokumenten en foto's kwijt.
Is er op een manier de installatie ongedaan te maken of op een manier om de foto's terug te halen van de windows xp ruimte?
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/10, 21:37:23 »
Stop onmiddelijk met het gebruik van Ubuntu vanaf de harde schijf en start een live-cd op. Installeer het pakket testdisk vanaf de live-cd, en start
photorec

om te trachten bestanden te herstellen vanaf de harde schijf. Zie voor meer informatie: http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec Let op, kies zorgvuldig de bestandstypen die je wilt laten herstellen en kies een USB-stick als opslagmedium om de herstelde bestanden op te slaan, *niet* de live-cd en al helemaal niet de harde schijf.

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/10, 22:12:07 »
Je kan ook gewoon proberen de LiveCD op te starten (uitproberen) en vervolgens te browsen op je harde schijf. Bestanden kan je veilig stellen door die te kopieren naar een opslagmedium.

Vervolgens, als ik je vraag goed begrijp, kan je met Gparted de partitie wissen of formatteren waar Ubuntu heeft opgestaan.

Let wel: ik ga er van uit dat ALLEEN 10.04 is gecrasht, mocht het de schijf zijn zie dan Cumulus zijn antwoord.

In principe kan je met een gewone LiveCD (gelijk welke Ubuntu-versie) je bestanden redden, ook al zitten die in de Windows-sectie.

Succes !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/10, 22:49:17 »
De laptop is gecrast met windows xp er op.
Iemand heeft daar geen eigen bestanden erafgehaald voordat er ubuntu op werd geinstalleerd.
Nou is mijn vraag hoe kan ik nu waar ubuntu op staat. de foto's van de oude windows XP nog foto's kan redden waar dus nog niks weggeschreven door ubuntu. alleen dat dus de heleschijf naar ext4 is geformateerd.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/10, 22:58:57 »
De laptop is gecrast met windows xp er op.
Iemand heeft daar geen eigen bestanden erafgehaald voordat er ubuntu op werd geinstalleerd.
Nou is mijn vraag hoe kan ik nu waar ubuntu op staat. de foto's van de oude windows XP nog foto's kan redden waar dus nog niks weggeschreven door ubuntu. alleen dat dus de heleschijf naar ext4 is geformateerd.

Zie antwoord#1: http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/ubuntu-installatie-ongedaan-maken/msg794416/#msg794416

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/10, 23:06:53 »
ik vind testdisk niet in de software center, ook niet photorec. via een live cd opgestart
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/10, 23:14:53 »
Eerst de Universe-softwarebron aan zetten via Software Properties, vervolgens
sudo apt-get install testdisk
sudo photorec /dev/sda


let op dat je voor een extern opslagmedium kiest tijdens het instellen van photorec en niet de standaard locatie of de harde schijf in de pc gebruikt

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/10, 23:18:28 »
Paul,

Is Ubuntu naast de gecrashte XP geinstalleerd of eroverheen?
Daarnaast, ik vind testdisk hier gewoon in het Software Centrum (Mint9, op Ubuntu 10.04 gebaseerd). Probeer het anders via de terminal te installeren.
Photorec lijkt mij een commando, en geen programma...

Edit: Cumulus was iets sneller  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/11, 00:01:32 »
Ubuntu is er overheen geplaatst. op de harddisk is niks meer terug te vinden van windows XP.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/11, 00:06:28 »
Ubuntu is er overheen geplaatst. op de harddisk is niks meer terug te vinden van windows XP.
Heb je mijn comments nou gelezen of niet? Volgens mij heb ik ze voor niets geschreven.

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/11, 09:08:11 »
Cumulus007 ik heb ze gelezen. Maar ik ik kreeg even niet het niet geinstalleerd.
ik heb even een andere cd moeten gebruiken, het gaat nu wel om te installeren.
ben nu bezig met herstellen. ik hoop dat het goed gaat en lukt wat ik wil.
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/11, 12:46:21 »
Ga er niet vanuit dat je iets voor niets op geschreven hebt, Cumulus007.
Mijn kinderen, de ouders van mijn kleinkinderen, weigeren allemaal om Linux te gebruiken, vanwege "hun" programma's.
Er komt een tijd, dat ze hier aan de deur staan, met de vraag of ik de foto's kan terug halen (het nut van een backup ontgaat ze ook).
Dus ...... zeer nuttige informatie, ook voor mensen die al jaren Ubuntu gebruiken !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/11, 13:03:50 »
Ubuntu is er overheen geplaatst. op de harddisk is niks meer terug te vinden van windows XP.
Dan geef ik je weinig hoop. Misschien dat er een aantal bestanden te herstellen zijn, maar het grootste deel zal overschreven zijn.

Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/11, 17:45:49 »
het moet denk ik nu werken. ik ga het nu afwachten. met wegschrijven brand het led lampje op stick.
zodra ik klaar ben horen jullie of het is gelukt.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/11, 19:55:28 door Paul v. Oosterom »
Steunpunt van Alphen aan den Rijn. Mijn website is  voosterom.nl.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ongedaan maken.
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/13, 09:11:32 »
Als de hele hard disk als ext4 is geformateerd, wat ik uit je berichten begrijp, dan geef ik je zoals Johan ookal zegt weinig hoop. Als Ubuntu naast Windows is geinstalleerd, dan is er waarschijnlijk nog het een en ander te redden.