Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software en configuratie  (gelezen 1731 keer)

Offline vannoise

  • Lid
Software en configuratie
« Gepost op: 2009/10/18, 12:09:32 »
Hallo, Bij openen hardware stuurprogramma's via systeem, beheer etc. loop ik plotseling tegen een vreemd opstakel op n.l
de mededeling "U bent niet gemachtigd om deze (3d driver ati/amd kaart FGLRX ) actie uit te voeren".
Voor zover ik weet ben ik root, althans ik ben de mededeling nog niet eerder tegengekomen bij update's etc.
Vond in forum een oplossing die was via terminal sudo passwd root wijzigen, maar dat werkt niet. Wat gaat er mis.
Werk wel in 9.10 dus misschien is dat het? Wie weet een oplossing

Re: Software en configuratie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/18, 12:10:36 »
Je bedoelt dat je als root bent ingelogd? Waarom zou je dat doen? Dat is erg, erg gevaarlijk. De gehele Linux-beveiliging valt dan weg.

Offline vannoise

  • Lid
Re: Software en configuratie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/18, 12:32:01 »
Als je normaal inlogd ben je dan als root of semi root ingelogd. Ik dacht als root en kun je alle handelingen toch uitvoeren. Ik start mijn systeem en heb aangegeven geen wachtwoord te vragen. Ik werk uiteindelijk alleen op mijn systeem.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: Software en configuratie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/18, 13:09:00 »
Het root-account is een account wat vele systemen hebben. Om te zorgen dat men niet kan inbreken via dat account is die in ubuntu standaard geblokkeerd. Het zetten van het root-wachtwoord zorgt dat deze beveiliging niet meer actief is en mensen sneller je pc kunnen hacken.

Verder is het hebben van geen wachtwoord voor je account ook een ernstig beveiligingslek. Wat slimmer is als je alleen op die pc zit is het automatisch laten inloggen.
Dit kan je doen door wel een wachtwoord in te stellen, en dan in het menu Systeem -> Beheer -> Aanmeldvenster naar het tabblad 'beveiliging' te gaan. Hier kan je een gebruiker automatisch laten aanloggen.

Hierna krijg je voor alle items in het Systeem -> Beheer menu een pupop voor je wachtwoord in te vullen. Dit is dan het wachtwoord wat je ingesteld hebt.

Op deze manier log je wel automatisch in, maar moet je om iets te wijzigen wel je wachtwoord invoeren. Dan werk je op een veilig systeem en met een configuratie die veel gebruikt wordt.
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline vannoise

  • Lid
Re: Software en configuratie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/18, 13:19:56 »
Is helemaal waar en zo heb ik in aanvang ubuntu ook geinstalleerd. Maar toen ik mijn eerder genoemd probleem tegenkwam ben ik gaan zoeken. In ieder geval heb ik nu na lezing van je bericht het login screen settins (misschien nog niet optimaal vertaald in 9.10) opgehaald , maar daar kan ik niet inkomen. Druk ik op unlock dan gebeurd er niets. Er zal dus ergens een bitje verkeerd staan. Kun je hiet iets mee en mij een advies geven wat te doen.

DarkEra

  • Gast
Re: Software en configuratie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/18, 13:24:48 »
Aangezien het hier om 9.10 gaat, verplaatst naar het Test forum.