Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Server partioneren  (gelezen 916 keer)

RonnyDG

  • Gast
Server partioneren
« Gepost op: 2008/02/04, 19:50:03 »
Is er soms een aan te raden schema om de harddisk van een server te partioneren?

Ik heb de standaard installatie gedaan met alleen een / en een swap partitie. Vroeger raadde men aan om voor zowat alles een aparte partitie te maken.

Op mijn oude Mandrake server:
/
/boot
/home
/usr
/var/ftp
/var/www
/data

Ik vind dat dit wel wat nadelen heeft, verspilde ruimte, en je moet op voorhand goed weten wat je gaat gebruiken!

Vraag is dus hoe deel ik best de eerste aparte (200GB) (boot) harddisk in, wat is eigenlijk gebruikelijk voor een server?

Ik heb ook nog wel twee extra HD’s (750GB) die ik als extra data opslag voor Samba enz… ga gebruiken, (eventueel RAID).

Tips zijn meer dan welkom!

Al bedankt voor een antwoordje.
Ronny.

Server partioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/04, 20:51:58 »
In mijn ogen valt of staat een beslissing helemaal met wat je intentie is en hoe je de server gaat gebruiken.

Ik maak alleen een
/boot
/
swap
aan op een server.

De backup map is een aparte map in de /home waar normaal op een server toch nix of weinig instaat.

De HD opdelen in 2 partitie's voor bijv. backups heeft in mijn ogen weinig zin want crasht de HD ben je ook de backups op die 2e partitie kwijt.

De backup map die ik in de /home heb staan sync ik naar een andere harddisk,

Om redelijk failproof te werken is het simpelst om 2 gelijke HDtjes in raid te draaien.
Met de indeling zoals ik hierboven omschreef.

Vervolgens een backup map maken in de /home
Hierin komen dagelijks een backup's van de /var/www/ en dan in cycli van 7 stuks.
Dus de 8e dag komt ipv de 7e backup en de eerste word weggegooid.
Maandelijks 1 backup van de hele server incl instellingen.

Nu heb je dus 2 HDtjes in raid dus mocht er 1 overlijden kan je snel een nieuwe terug zetten en blijft alles draaien.

DIe backup map word gesync't naar een andere HD.
Dus overlijden allebei de HDtjes kan ik 2 nieuwe plaatsen en de backup terug zetten.

Wil je gek doen sync je de backup map van die 2e HD nog eens naar een externe HD of een remote server.

Maagoe

Veel partitie's maken heeft in mijn ogen voor een server geen nut en kan alleen maar lastig zijn indien je je vergist heb in de grote en dus later weer moet herpartitioneren.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Server partioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/04, 21:28:47 »
Je kan in de documentatie kijken bij de installatiehandleidingen, of in de ontwerpdocumentatie, hier: https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen

Hoe je je schijven indeelt hangt heel erg af van wat voor server het is. Een fileserver heeft waarschijnlijk een hele andere indeling dan een webserver.
Met 2 harde schijven voor je data is RAID niet echt haalbaar denk ik. De enige opties zijn dan raid 0, extreem gevaarlijk  maar wel snel, en raid 1, veiliger maar je houdt maar 1 harde schijf over aan ruimte.
Met meerdere harde schijven kan je kiezen voor raid 5 of raid 10.

Voor /boot kan je een ext2 partitie gebruiken van 100 MB
Voor / is 15 GB groot zat.
/swap 2x zo groot als het interne geheugen, maar dat kan ook meer of minder zijn

Hoe je de andere partities indeelt hangt af van waar je je data neer wil zetten.

Server partioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/04, 22:12:31 »
@johanvd
Citaat
en raid 1, veiliger maar je houdt maar 1 harde schijf over aan ruimte.
hm?

Ik heb met mdadm toch echt Mirrored (RAID1).
En dat zijn 2 HDtjes die precies hetzelfde zijn en allebij booten.
Kan er willekeurig 1 weghalen en nog boot hij en werkt normaal.

Dus hoeft RAID1 niet 1 grote HD te zijn ?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Server partioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/04, 22:52:22 »
Met raid 1 verlies je toch de helft van de capaciteit?
2 schijven van elk 500 GB in raid 1 levert een opslagcapaciteit op van 500 GB.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/706460#level1

Server partioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/04, 23:37:20 »
aaaaaaargh bedoelde je het zo ??

Ja tuurlijk op die manier bezien wel. :D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

RonnyDG

  • Gast
Server partioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/05, 09:03:04 »
Citaat van: Johanvd
Je kan in de documentatie kijken bij de installatiehandleidingen, of in de ontwerpdocumentatie, hier: https://wiki.ubuntu.com/OntwerpDocumentatie/PartitiesEnBestandssystemen

Hoe je je schijven indeelt hangt heel erg af van wat voor server het is. Een fileserver heeft waarschijnlijk een hele andere indeling dan een webserver.
Met 2 harde schijven voor je data is RAID niet echt haalbaar denk ik. De enige opties zijn dan raid 0, extreem gevaarlijk  maar wel snel, en raid 1, veiliger maar je houdt maar 1 harde schijf over aan ruimte.
Met meerdere harde schijven kan je kiezen voor raid 5 of raid 10.

Voor /boot kan je een ext2 partitie gebruiken van 100 MB
Voor / is 15 GB groot zat.
/swap 2x zo groot als het interne geheugen, maar dat kan ook meer of minder zijn

Hoe je de andere partities indeelt hangt af van waar je je data neer wil zetten.
Ok, Ik heb met gparted mijn 195GB partitie waar / en de rest (behalve swap) opstond in 20GB (voor /) opgesplitst en de rest voor /home. Nu zit ik alleen met /var/www die nog op / staat. Ik wil wel een webserver draaien. Zou ik nog eens splitsten op /var/www met een symbolic link ofzo naar home laten verwijzen? Het is niet 100% noodzakelijk (denk ik) dat /var/www op een apparte partitie staat. Alleen niet op de / partitie.

De bedoeling is eigenlijk een nieuwe versie van ubuntu makkelijk te kunnen instaleren zonder alle gegevens kwijt te zijn!

Kan ik dat met een apparte /boot nog doen zonder een clean install te moeten doen, of best van nul beginnen?

Bedankt.
Ronny.