Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu opstarten lukt niet meer  (gelezen 3355 keer)

Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Gepost op: 2010/02/11, 18:13:04 »
L.S.

Sinds kort lukt het niet meer om Ubuntu (9.10) op te starten; zelfde foutmelding als baptist van zijn berichtje van 2009/11/3.
Besloten om maar weer een verse installatie uit te voeren. Mijn zorg is nu vooral: hoe breng ik al mijn data in veiligheid? Ik heb geprobeerd via de installatie CD de home-directory te breiken, maar dat lukt (mij) dus niet. Is dat omdat de betreffende partitie is ingedeeld volgens het nieuwe bestandsformaat?

Kortom is er een truc om mijn data (en instellingen/e-mails) naar een veilge plek door te sluizen en later weer gewoon terug te zetten?

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2010/02/14, 22:54:33 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/11, 18:21:52 »
Wanneer je met de live CD opstart, zou je gewoon op de harde schijf naar /home/<naam> moeten kunnen.
Heb je wel de live CD van 9.10 ?
Ouder dan 9.04 (dacht ik) geven mogelijk problemen met ext4.........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/11, 22:57:15 »
Beste Ron,

Ik start op met de Live CD van 9.10, de versie die ook is geïnstalleerd. Ik kan echter alleen binnen de directory's van de Live CD ronddolen alsmede afdalen naar de C:\. Ik kan dus alle bestanden van Windows probleemloos benaderen en kopiëren, maar weet dus niet hoe ik moet komen bij de bestanden van UBUNTU.

Vragen: moet ik Nautilus wellicht opstarten met een bepaald commando in de terminal; als ik helemaal op het niveau van de C:\ sta, welke map moet ik dan hebben om de UBUNTU-bestanden te ontsluiten?

hartelijke groet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/11, 23:08:00 »
Uit je vraag begrijp ik, dat je Ubuntu hebt geïnstalleerd met Wubi, binnen Windows en niet op een aparte partitie.
In dat geval moet ik bekennen, dat ik daar geen ervaring mee heb.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline tanstaafl

  • Lid
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/12, 00:20:03 »
Als het gaat om een wubi-installatie kan ik misschien bijdragen aan een oplossing. Ik ga ervanuit dat je bij opstarten belandt in een scherm met

sh:grub>

klopt dit?

Zo ja:  welke windows is in het spel?

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/12, 08:19:56 »
Beste Ron, tanstaafl,

Nee, ik heb UBUNTU niet geinstalleerd als WUBI, maar netjes zoals het hoort naast Windows XP (prof).
Het opstarten vanuit de GRUB gaat niet meer; is corrupt.
Windows XP blijkt trouwens (ook) corrupt te zijn (virusinfectie waarschijnlijk), maar daarvan heb ik via de Live CD van UBUNTU de documenten kunnen veiligstellen - leve UBUNTU. Nu nog de documenten onder UBUNTU veiligstellen, dan kunnen we de computer weer eens helemaal fris installeren.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Offline tanstaafl

  • Lid
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/12, 09:24:24 »
mrt,

loop met herinstalleren nog niet te hard van stapel.

welke windows? welke computer? windows voorgeïnstalleerd?

ik heb een soortgelijk probleem opgelost met xp op een hp laptop.


Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/12, 09:44:37 »
Wanneer je met de live CD opstart, dan moet je ook de HD kunnen zien, met partities als SDA1, SDA2 en zo.
Één van die partities zal je Windows C:\ schijf zijn, maar ook je Ubuntu partitie zou daarbij moeten staan.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/12, 10:32:15 »
Start "gksudo nautilus".
Ga naar /media , hier zouden alle harde schijven moeten staan.

Anders start gparted om alle partities te bekijken, dus of ze er zijn.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #9 Gepost op: 2010/02/12, 10:49:15 »
Gewoon nautilus opstarten is voldoende (Locaties > Computer), je hebt dan alleen de leesrechten en dat is voldoende !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline tanstaafl

  • Lid
Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/12, 13:39:01 »
mrt,

Start ubuntu via de live cd. Delete met gparted de ubuntu en de swap partities (swap eerst unswappen). Het installatieprogramma kiest hierna automatisch voor installatie op de hiermee vrijgekomen schijfruimte.

Herinstalleer ubuntu, update. Herstart en kies voor windows. Dit lukt maar één keer.

(Het volgende heeft betrekking op xp en een hp laptop; vista en 7 vragen waarschijnlijk een aangepaste benadering;  bron is (o.m) https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/grub2/+bug/441941 - als boosdoener wordt gemoemd pc-angel, door hp e.a. computerleveranciers ingezet om (o.a.) de (verborgen) recoverypartitie te beschermen).

Ga (bijv. via run services.msc) naar de services. Schakel pc-angel uit en zet (rechtermuisclick) deze dienst op disabled.

Herstart de computer en installeer ubuntu opnieuw (zie boven).

Ik heb na deze maatregelen geen opstartprobleem meer. Volledigheidshalve: ik heb ook hpqwmiex.exe op disabled gezet - dit programma schijnt echter geen rol te spelen in deze kwestie.

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/12, 16:11:58 »
Beset Tanstaafl, Ron en Jan,

Bedankt voor het meedenken, maar zoals ik al schreef doet win XP het ook niet meer; waarschijnlijk slachtoffer geworden van die MS-update die niet in orde was (zie de diverse fora).
Daarmee blijft mijn noodkreet overeind: het kan toch niet zo zijn dat, omdat Grub corrupt is, ik niet meer bij mijn Ubuntu documenten kan?


Nogeens de opties van Ron en Jan uitproberen.


gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/12, 16:22:25 »
Waarschijnlijk zul je je GRUB menu moeten herstellen. Een nuttige handleiding hierover is : http://sites.google.com/site/computertip/grub

hopelijk kan dit je helpen.

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #13 Gepost op: 2010/02/12, 20:15:30 »
Beste Schwarzs..

Gedaan wat op de betreffende site wordt geadviseerd, maar dan is het resultaat zoals zichtbaar in de bijlagen.

Iemand nog verdere suggesties; naar mijn gevoel zijn we er bijna...

gegroet,
mrt
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 20:20:12 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #14 Gepost op: 2010/02/12, 20:19:12 »
Is het een optie 9.10 gewoon nogmaals te installeren naast de bestaande installatie en dan inhoud over te halen?
« Laatst bewerkt op: 2010/02/12, 20:25:58 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #15 Gepost op: 2010/02/14, 22:54:04 »
L.S.

Inmiddels alles er maar afgezwierd en WIN XP en Ubuntu opnieuw geïnstalleerd (9.04, want 9.10 lukt gek genoeg niet meer). Nu nog iets met rechten goed proberen te krijgen aangezien ik een oude home-map terug heb gezet, waarop bij het opstarten een foutmelding volgt, al is die map wel leesbaar.

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: Ubuntu opstarten lukt niet meer
« Reactie #16 Gepost op: 2010/02/16, 23:29:52 »
Heb je toevallig EXT4 als bestandssysteem gebruikt, je weet wel EXT4 met de z.g.n Delayed File Allocation, dit is mij tenminste overkomen, google.com gaat wel over op EXT4 maar ze gebruiken een gepatchte EXT4 bestandssysteem. Delayed File Allocation kan al je data helaas zo als het op dit moment is vernielen.

(Dit is een persoonlijke mening, ik verwacht in de toekomst dat EXT4 betrouwbaar zal worden, ik heb 2 keer data verloren op EXT4, en nog geen enkele keer op EXT3).


Mocht je linux niet meer kunnen booten download dan SUPERGRUB.
google-> supergrub -> cd iso downloaden -> branden ->opstarten van de supergrub cd
Als je dan weer in linux karmic 9.10 of hoger zit  'sudo grub-install /dev/sda'

en vervolgens 'sudo update-grub2'

Edit: oeps je gebruikt Ubuntu 9.04, ik adviseer je echt om gewoon EXT3 te gebruiken, laat EXT4 zich nog maar wat beter bewijzen en volwassen worden.

« Laatst bewerkt op: 2010/02/16, 23:31:59 door Geert Jalink »
motion@home:~$ sudo apt-get install steam