Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]SMC USB wireless (Ralink RT2870) bevriest het systeem  (gelezen 1268 keer)

Compagne

  • Gast
Hallo,

Ik heb sinds een maand of zo een onregelmatig probleempje met mijn USB wireless SMCWUSBS-N2.
Zonder aanwijsbare reden bevriest de laptop (Compaq Evo N610C met Ubuntu 8.04) zomaar, tijdens internetten. Soms na 5 minuten soms pas na uren. Geen enkele toets(combinatie) werkt dan meer. Alleen stroom eraf en opnieuw opstarten. De laptop wordt hoofdzakelijk voor internetten en emailen gebruikt. 
Ik heb deze USB wireless stick een half jaar geleden met NDISWRAPPER geinstalleerd en mede door deze topic (http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,30012.0.html) werkt het op zich prima (zelfs op het strand van de camping in Spanje!).

Ik zag op de site van SMC dat ze nu ook een Linux driver voor deze stick hebben. (Ralink RT2870 chip) . Via de site van Pjotr (http://sites.google.com/site/computertip/rt2860), hulde voor de goede artikelen!, heb ik geprobeerd die te installeren, maar loop halverwege vast waarschijnlijk omdat de procedure voor de RT2870 net iets anders is dan de 2860. Ik ben een behoorlijke leek wat UbUntu betreft, en voel er eigenlijk niet zo veel voor elke kaar na een kernel update de procedure opnieuw te moeten doen. Want nogmaals, het werkt op zich wel.
Wat me opvalt in het icoontje voor de sterkte van het signaal is dat het maar 2 blauwe balkjes geeft, terwijl ik circa 10 meter van de router verwijderd ben, gescheiden door een gipsplaten plafond en wat hout. Als ik met de laptop naast de router zit (4 balkjes dus) heb ik geen last van zomaar bevriezen.

Zonder USB stick aangesloten, en wat rondsnuffelen en spelen in alle gratis software, bevriest de laptop niet.

Is de USB stick zelf het probleem?
Zo ja, als vervangen de beste optie is, welke merk en type is een aanrader? Is een PCMCIA insteekkaart beter dan een USB stick?
Dank voor het lezen, en nog meer dank voor eventuele antwoorden of hints.

Vriendelijke groet,
Aart Compagne
« Laatst bewerkt op: 2009/02/14, 13:38:28 door Compagne »

Compagne

  • Gast
Re: SMC USB wireless (Ralink RT2870) bevriest het systeem
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/09, 22:02:07 »
Kennelijk een lastige vraag  =D.

Andere (stomme?) vraag dan maar. Ik overweeg een PCMCIA card aan te schaffen; ASUS WL107GM, omdat die met een Linux Red Hat driver (na versie 7.1) wordt geleverd. Is een Red Hat driver 'compatible' met Ubuntu?

Groet
Aart Compagne

Compagne

  • Gast
Re: [opgelost]SMC USB wireless (Ralink RT2870) bevriest het systeem
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/14, 13:48:40 »
Het probleem is "opgelost". Ik heb een ASUS WL-107G cardbus adapter aangeschaft, en die werkt "zo uit het doosje". Wel in eerste instantie probleempjes met; zomaar afmelden, opnieuw netwerk zoeken en signaalsterkte schommelingen. Voor de SMC USB wireless, had ik de file "interfaces" hernoemd tot interfaces.oud. Dat nu weer teruggezet, alhoewel de netwerkmanager er volgens mij niets mee doet. Ook ndiswrapper heb ik verwijderd, waardoor het nu, na 5 uur online, nog steeds als een zonnetje werkt.
Het enige dat nog vreemd is dat de snelheid nu op 5 Mb/sec staat (begon eerst op 1 na verloop van tijd 2). Handmatig verhogen naar 54M in terminalvenster lukt niet. Mja, het werkt en voor mijn doel (internetten en emailen) snel genoeg, dus klaar =D.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/14, 14:02:20 door Compagne »