Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor hulp bij andere Linux-distributies.  (gelezen 15420 keer)

nahjo

  • Gast
Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Gepost op: 2019/08/30, 15:51:26 »
Ik krijg zo af en toe de indruk dat dit forum onderdeel soms gebruikt wordt voor het promoten van een andere distro. Ik had meer de verwachting dat hier hulp gevraagd kon worden bij gebrek aan een NL-talig forum van een distro X of Y.
Wat ik ook soms zie is dat iemand in het Ubuntu gedeelte van het forum advies vraagt omtrent welke linux te gebruiken en dat dan ook vaak even naar distro X of distro Y verwezen wordt. In een Ubuntu forum zou ik verwachten dat je dan advies Ubuntu, Xubuntu of Lubuntu zou krijgen
Eigenlijk is het dat men in winkel X (na ontvangst met een kopje koffie) gaat roepen dat winkel Y veel beter spul heeft. Of zie ik dat helemaal fout  ???

gr. Johan

DarkEra

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #1 Gepost op: 2019/08/30, 16:21:17 »
Ik heb ook al een (paar) keer aangehaald dat er voor Linux Mint bijvoorbeeld een Nederlandstalige forum is waar gebruik van gemaakt kan worden in plaats van hier op Ubuntu NL de hele tijd vragen te gaan stellen. Dit werd me niet echt in dank afgenomen en hebben (sommige) gebruikers er schijnbaar een andere kijk op. Voor Debian idem al weet ik niet of daar een Nderlandstalig forum voor is. Dus tja... Van mij had het Andere Distributie gedeelte er niet hoeven komen en mag het van mijn part ook verdwijnen. Het zorgt voor versplintering en zijn de andere Nederlandstalige forums dus een pak minder actief.

Voor wat betreft advies.... Ik heb laatst wel in een topic aangehaald eventueel naar Xubuntu of Mint Xfce te gaan kijken waarbij Mint Xfce mijn persoonlijke voorkeur heeft omdat het een compleet pakket is en niet veel aan hoef te gebeuren wat het makkelijker maakt voor de oudere persoon in kwestie die het mag gaan gebruiken. Dit heeft niks met promoten te maken maar met een persoonlijke ervaring en kijk op dingen. Ik zeg niet dat die distro beter is maar wel makkelijker, zeker als het om oudere/bejaarde mensen gaat. Wat de TS ermee gaat doen is aan hem/haar en bemoei ik me niet in de keuze die gemaakt wordt.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 16:35:55 door Maik »

Offline h2o

  • Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #2 Gepost op: 2019/08/30, 16:37:22 »
Voor Debian idem al weet ik niet of daar een Nederlandstalig forum voor is.
Dat is er alleen in Engelstalige versie. http://forums.debian.net/
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

nahjo

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #3 Gepost op: 2019/08/30, 16:49:34 »
Even voor de duidelijkheid  :)
Het gaat mij niet om verbieden van, maar meer van 'let op je bent gast op het Ubuntu forum dus temper je enthousiasme voor distro X'  ;)
Hulp geven/krijgen moet altijd kunnen.

DarkEra

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #4 Gepost op: 2019/08/30, 16:52:36 »
....
Hulp geven/krijgen moet altijd kunnen.
Op de daarvoor aangewezen forums eerst, is daar geen hulp te krijgen dan kan je het na een paar dagen elders proberen naar mijn mening.

Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #5 Gepost op: 2019/08/30, 16:52:46 »
Ik hoop dat het niet over mij gaat, over mijn topic met deze titel? :-[
Dat was puur een vraag uit interesse en nieuwsgierigheid. Voortkomend uit reacties op het topic "Linux installatie voor bejaarde". En ik dat topic lees ik persoonlijk ook niet echt overmatig enthousiaste reacties, alleen enthousiaste en dat beantwoord ook mijn nieuwsgierigheid.
Had van mij ook verplaatst mogen worden naar Offtopic want geheel geen intentie om er iets mee in de schijnwerpers te zetten.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

DarkEra

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #6 Gepost op: 2019/08/30, 16:55:01 »
partyrabbit,

Dit topic heeft geen betrekking op jou lijkt me.

nahjo

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #7 Gepost op: 2019/08/30, 16:57:14 »
Nee joh !
Niemand moet zich persoonlijk aangesproken voelen  :)
Maar we zijn Ubuntu dus we praten Ubuntu  ;)

Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #8 Gepost op: 2019/08/30, 17:02:23 »
Dit topic heeft geen betrekking op jou lijkt me.

Nee joh !
Niemand moet zich persoonlijk aangesproken voelen  :)

Pffff gelukkig. Dank je. Ik zou niet willen.
Had overigens zomaar gekunt met mijn recente topic genaamd "Debian??".  ^-^

Maar we zijn Ubuntu dus we praten Ubuntu  ;)

Eigenlijk ben ik Linux. Met distri als bijzaak. Op dit moment meestal in de versie Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2019/08/30, 17:04:02 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Joshua Orbit

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #9 Gepost op: 2019/09/20, 10:09:49 »
Het is op zich wél jammer dat Mint een prachtig Nederlandstalig Forum in aanbod heeft, met goede know-how bij de leden en hulpverleners. Ik vind ook dat het wat wrang wordt dat op dit Forum vooral Minttips voorbij zoeven ipv Ubuntu tips of nóg sterker: dat op dit Forum Mint meer leven in het Forum blaast ipv de eigenlijke versie(s) van Ubuntu .....

Ook voorgehad: je geeft igv slappe hardware, voor de normen van vandaag, de tip om Ubuntu Mate te gebruiken, en dan komen ze af dat Mint stukken betere Mate aflevert ...... Op zich jammer vind ik dat.

Code of Conduct ....... , bij Ubuntu vooropgesteld maar bij Mint (bv) is dat nu net niet aanwezig (gray scales in the dark side of online tasks noem ik dat) én dat wringt op dit Forum: voor Mint kan het maar voor Ubuntu dan weer niet door de Code.

Ik geef nahjo en Maik daar gelijk: je kan beter hulp zoeken in de distro van je keuze ipv hier op dit Forum alles dooreen te klutsen.

De mensen op Debian bv, waar ik ook moderator was op dat Forum, weten toch beter de dingen gescheiden te houden.
En nogmaals: Mint heeft een prachtig Forum in je eigen taal, op zich jammer dat te gaan verwaarlozen.

swake

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #10 Gepost op: 2019/09/20, 11:23:02 »
Citaat
Het is op zich wél jammer dat Mint een prachtig Nederlandstalig Forum in aanbod heeft, met goede know-how bij de leden en hulpverleners. Ik vind ook dat het wat wrang wordt dat op dit Forum vooral Minttips voorbij zoeven ipv Ubuntu tips of nóg sterker: dat op dit Forum Mint meer leven in het Forum blaast ipv de eigenlijke versie(s) van Ubuntu .....
Er is een Nederlandstalig Linux Mint forum en een meertalig Linux Mint forum met  een Nederlandstalig sub forum beschikbaar .

Offline aartje

  • Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #11 Gepost op: 2019/09/20, 12:35:18 »

Ook voorgehad: je geeft igv slappe hardware, voor de normen van vandaag, de tip om Ubuntu Mate te gebruiken, en dan komen ze af dat Mint stukken betere Mate aflevert ...... Op zich jammer vind ik dat.


En als dat objectief gewoon waar is, mag dat hier dan ook niet gemeld worden ? Mint  is gewoon 90% Ubuntu (als het niet meer is). Het is , naar mijn mening, iets makkelijker om Mint te installeren dan een Ubuntu-variant, voor een betrekkelijke leek, hoewel dat tegenwoordig misschien ook discutabel is. Ik vraag me af of het verschil tussen Kubuntu en Xubuntu niet groter is dan het verschil tussen Ubuntu Mate en Mint Mate....
Maar goed ik volg tot nu toe (ook) het Ubuntu forum, hoewel ik alleen Mint draai, omdat ik voor Mint al langer met Ubuntu
werkte en het Ubuntu forum ook langer bestaat en ik het idee heb dat de Ubuntu-forumleden gewoon meer weten.

Maar ja, als ik niet meer op het Ubuntu-forum mijn bijdragen mag leveren  over Mint ga ik daar maar weg....

Verder zijn er natuurlijk over allerlei onderwerpen meerdere fora op het internet te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 12:43:17 door aartje »

DarkEra

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #12 Gepost op: 2019/09/20, 12:51:51 »
Je ziet hier teveel Mint gerelateerde zaken voorbij komen en wordt Mint té vaak aangeraden i.p.v. *buntu zelf.... Het is en blijft hier een Ubuntu forum en daarom zouden Ubuntu en z'n officieele varianten (Xubuntu, Kubuntu, Ubuntu-Mate, Lubuntu...) meer gepromoot moeten worden met de bijbehorende tips i.p.v. Mint.
Linux Mint is een op zich staande of zeg aparte distributie die enkel de core en repositories van Ubuntu LTS gebruikt en zich daarop baseerd. Ik blijf erbij dat Mint gerelateerde zaken thuis horen op de daarvoor bestemde forums zoals Linux Mint NL waar ook velen gebruikers zitten die hier ook vertoeven.

DarkEra

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #13 Gepost op: 2019/09/20, 13:01:02 »
....

Maar ja, als ik niet meer op het Ubuntu-forum mijn bijdragen mag leveren  over Mint ga ik daar maar weg....

Niemand zegt dat het niet meer mag maar zoals eerder aangegeven neemt het gewoon de overhand. Kijk eens hoeveel Mint gerelateerde topics er momenteel zijn hier en hoe vaak Mint wel niet aangeraden wordt in *buntu gerelateerde topics..... Ook over Debian lopen nogal wat topics terwijl er elders mogelijkheden zijn om hulp te vragen. Ze kunnen hier onderhand i.p.v. een Ubuntu NL forum een Algemeen Linux forum van maken.

Een forum zoals Ubuntu NL of Linux Mint NL is opgezet (en voortgezet) met een bepaalde reden en een bepaald doel.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 13:04:25 door Maik »

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #14 Gepost op: 2019/09/20, 13:31:21 »
Ik doe Linux..........
Veel zaken in Linux zijn van toepassing op vele distro's
Kruisbestuiving van problemen van toepassing op vele distro's
Mijn persoonlijke......
PCinuxOS als werkpaard.
Op dezelfde machine LinuxMint en Ubuntu als lekker makkelijk en handig als test ter oplossing van problemen en programma vergelijking.
In totaal staan er 13 distro's op deze machine, inclusief W10.

Mijn ervaring voor installatie en minste onderhoud bij de spreekwoordelijke Linux, niet zo deskundige, nieuwe gebruiker, ter vervanging van W10, Mint.
Echter, op verzoek zet ik er welke dan ook, als het maar Linux is, distro op.

Google op Linux problemen en vaak staan de oplossingen, ook van toepassing op andere distro's, in de Ubuntu fora. Het komt ook voor dat een oplossing van een Ubuntu probleem op een andersdistro forum kan worden gevonden.

Persoonlijk heb ik dus geen enkel bezwaar tegen de diverse kruis(overige distro's)bestuivingen.

Mijn 2ct
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #15 Gepost op: 2019/09/20, 14:39:21 »
Misschien moeten we eens nadenken over een andere indeling van het forum?
Dan zal ik een voorzetje geven:
Ubuntu zonder desktop (server) >                                      OS gebonden vragen (onder de motorkap)
                                                                      >   Budgie            Budgie gebonden vragen
                                                                      >   Gnome            Gnome gebonden vragen
                                                                      >   KDE                  KDE gebonden vragen
                                                                      >   LXDE               LXDE gebonden vragen
                                                                      >   Mate                Mate gebonden vragen
                                                                      >   XFCE                XFCE gebonden vragen

Debian zonder desktop                    >
                                                                      >  Gnome
                                                                      >  XFCE
                                                                      > enz

Ubuntu Based                                       >   idem

Debian Based                                        >  idem

Geen relatie met Debian                > Red Hat, Fedora, Suze, WeetIkVeel


Wat denken jullie van zo'n soort opzet, of toch liever beperken tot Ubunu en "anders"?
Het is niet mijn bedoeling, om iets te veranderen, maar ik wil wel weten wat jullie ideeën zijn, v.w.b. de toekomst.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

nahjo

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #16 Gepost op: 2019/09/20, 14:53:23 »
Ron,
als dit forum een verbouwing krijgt naar een algemeen NL Linux forum heb ik daar absoluut geen probleem mee  :)
Het gaat mij er om dat wanneer je als gast bent op het ubuntu forum je nieuwe gebruikers eerst maar een kans moet geven met Ubuntu,Xubuntu.Lubuntu,Kubuntu etc. voor ze te verwijzen naar distro X.
Je gaat toch ook niet in een winkel staan roepen dat de producten in de winkel verderop beter zijn als je een beetje fatsoen hebt.

Maar misschien is een groot algemeen Linux forum wel de toekomst  ;)

Offline h2o

  • Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #17 Gepost op: 2019/09/20, 15:44:14 »
@Ron. Goed idee, ik zou het alleen versimpelen:

(Puur) Ubuntu (Gnome, KDE, XFCE e.d. uitvoeringen)
Ubuntu based (Linux Mint e.d)
Debian based (Debian e.d.)
Overige (OpenSuse, Redhat, Slackware, ed.)

Linux Mint e.d. en Debian e.d. hebben nu eenmaal veel gemeenschappelijk met Ubuntu. Eigenlijk is het Debian (oma), Ubuntu (dochter) en Linux Mint (kleindochter). ;)

Alleen, waar laat je (bijvoorbeeld) een vraag over XFCE op Debian als het een algemene XFCE vraag is die ook op Ubuntu, Ubuntu based en desnoods overige va toepassing kan zijn?
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 15:49:35 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline aartje

  • Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #18 Gepost op: 2019/09/20, 15:49:52 »

Linux Mint is een op zich staande of zeg aparte distributie die enkel de core en repositories van Ubuntu LTS gebruikt en zich daarop baseerd.
Dat woordje "enkel" hoort in deze zin niet thuis. Mint verschilt alleen maar marginaal met Ubuntu. Hun update schedule is iets anders, het
uiterlijk ook iets anders evenals de repositories, bij Mint zit standaard de "propietary software" er bij. Bij Ubuntu
moet je dat er zelf bij zetten in de instellingen. De installatie is marginaal anders, maar verder is het allemaal hetzelfde...
Ik ben geheel tevreden zoals het nu bij het forum gaat en vind het prima dat als het ook maar naar Mint ruikt het bij
"Andere distributies" komt.


« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 15:53:08 door aartje »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #19 Gepost op: 2019/09/20, 15:50:09 »
Bij nader inzien denk ik dat het beter is, om alleen de Ubuntu vragen op te splitsen in verschillende desktops en alle andere op één hoop te gooien per distributie.
Dus maar één hoofdstuk Debian en één hoofdstuk Mint (als voorbeeld).
Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om iets te (laten) veranderen, maar ik ben nieuwsgierig naar jullie ideeën hierover.
Tenslotte maken we dit forum met z'n allen...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline loti

  • Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #20 Gepost op: 2019/09/20, 16:45:47 »
Wat mij betreft een "Linux forum" i.p.v. een "Ubuntu forum".
Er bestaat hier volgens mij de behoefte om over meerdere distro's van gedachte te kunnen wisselen.

DarkEra

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #21 Gepost op: 2019/09/20, 17:32:07 »
Wat mij betreft een "Linux forum" i.p.v. een "Ubuntu forum".
Er bestaat hier volgens mij de behoefte om over meerdere distro's van gedachte te kunnen wisselen.
Ik vraag me af of dan het Ubuntu NL LoCo gebeuren en de status niet in het gedrang komen, men promoot dan immers andere distributies en geeft er ook support aan.

Offline EvC

  • Lid
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #22 Gepost op: 2019/09/20, 17:39:23 »
Het zit niet in de filosofische gedachte om een *buntu forum mono cultuur na te streven.
Diversiteit spreekt meer aan: vooral met Debian als bakermat voor diverse distributies. Immers, ze spreken nagenoeg dezelfde taal.
Als men dat accepteert is de huidige indeling wellicht niet helemaal perfect als men aan hokjesdenken doet, maar het is wel werkbaar.
Dell XPS 13:  Fedora Workstation 40 Beta + GNOME Boxes

Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #23 Gepost op: 2019/09/20, 17:53:59 »
Misschien moeten we eens nadenken over een andere indeling van het forum?

Laat gewoon ver zoals het is. Het is toch gewoon goed.
Ik respecteer ieders mening, maar ik persoonlijk ervaar het ook geheel niet als "promotie" of wat dan ook.

Er is AL een sub-forum Ubuntu. En een sub-forum Andere distributies.
Kun je indien noodzakelijk en/of gewenst eventueel onder elk sub-forum wat sub's maken. @aarbij je dan vooral nadruk legt op Ubuntu (want www.ubuntu-nl.org) , en "overige distri's" klein houdt (want daarvoor andere fora) of misschien gewoon zelfs niet opsplitsen ?

Ubuntu-NLUbuntu
Xubuntu
Lubuntu
Puppy
Etcetera
Andere distributies Mint
Debian

En meer zou ik niet veranderen. Prima forumke zo. :duimenomhoog:

Ow ja, 1 ding ZOU IK WEL HEEL GRAAG VERANDERD ZIEN=D
Wat meer smileys dan dit simpele basis-setje. :thumbsup: om te beginnen.
« Laatst bewerkt op: 2019/09/20, 18:48:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

drum

  • Gast
Re: Voor hulp bij andere Linux-distributies.
« Reactie #24 Gepost op: 2019/09/22, 07:57:24 »
@partyrabbit: puppy valt bij mijn weten niet onder ubuntu