Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: chmod gruwelijk misbruikt  (gelezen 616 keer)

chmod gruwelijk misbruikt
« Gepost op: 2015/06/12, 23:48:23 »
per ongluk heb ik het commando; sudo chmod -R 755 /usr laten uitvoeren.  idiot that i am :P

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan fixen zonder opnieuw te moeten installeren?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/13, 08:59:27 »
Het snelste en makkelijkste is om een backup terug te zetten. Heb je die niet dan kom je misschien met een live cd en een andere Ubuntu machine om de rechten te kunnen vergelijken ook wel een eind, maar dat zal een hoop werk zijn.

Heb je dit allemaal niet dan is een herinstallatie de beste optie...

Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/13, 13:27:43 »
toch maar een fresh install gedaan. had gelukkig mn /home op een aparte partitie :)
« Laatst bewerkt op: 2015/06/14, 13:13:21 door TopGear »

Offline vanadium

  • Lid
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/13, 14:16:20 »
Het is mogelijk een Ubuntu systeem te herinstalleren *zonder* de partitie te herformateren. Op die wijze wordt het systeem "hersteld", maar blijft de configuratie (zelf geïnstalleerde programma's, gebruikersconfiguratie en -data) bewaard. Doe dat enkel met dezelfde Ubuntu versie. Misschien voor volgende keer ;)

PS: voor je je aan die onderneming waagt, maak je voor alle zekerheid toch je backup eens actueel, zoals altijd ...

Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #4 Gepost op: 2015/06/13, 14:21:54 »
is het ook mogelijk om een user permanent root acces te geven?

ik moet nu zo vaak sudo intypen dat ik er lamme vingers van krijg. wss geen goed idee, maar vroeg me toch af of het mogelijk is :P

Offline vanadium

  • Lid
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #5 Gepost op: 2015/06/13, 14:26:07 »
Dat kan zeker onder linux. Je kan zonder meer in plaats van je eigen account het root account gebruiken. Of je kan jou account alle rechten van root geven. => allemaal dik afgeraden natuurlijk! Onder linux is alles mogelijk, maar je doet het daarom niet.

Voor jou is de oplossing in een terminal eenmalig naar een root prompt te gaan. Daarna typ je alles in wat je wil met root-bevoegdheid (OPLETTEN DUS!).

Hoe doe je dat?
sudo -i

Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #6 Gepost op: 2015/06/13, 14:33:06 »
bedankt!

maar ik wil ook graag root access als ik met dolphin werk. Ik heb al root services geinstalleerd. Maar het werkt niet. Ik kan nu wel een file copy doen, maar
ik kan deze file niet pasten in een directory waar je root acces voor nodig hebt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #7 Gepost op: 2015/06/13, 15:20:41 »
Moet je dat dagelijks doen? Indien wel, dan moet je overwegen de permissies aan te passen, zodat je ook als gebruiker recht hebt op die specifieke plaatsen te schrijven. Voor die enkele keer waar het nodig is, kan je ook een grafisch programma opstarten met root-bevoegdheden. Hoe dat voor de KDE omgeving gaat, weet ik niet.

Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #8 Gepost op: 2015/06/13, 16:41:37 »
ik zou b.v willen kunnen schrijven naar /usr/share/wallpapers

maar  chmod 755 /usr/share/wallpapers doesnt do the trick.

Offline jolo

  • Lid
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #9 Gepost op: 2015/06/13, 17:58:47 »
Waarschijnlijk kun je beter geen nieuwe achtergrondafbeeldingen kopiëren naar /usr/share/wallpapers
Als je dat desondanks toch wilt, kun je daarover info vinden op het Engelstalige Ubuntu forum How to add pictures to usr/share/backgrounds.
Daarvan in de plaats kun je beter in bestandsbeheer met de rechter muisknop klikken op een nieuwe achtergrondafbeelding in je home map, zodat het contextmenu verschijnt. Waarin je klikt op "Als  achtergrondafbeelding instellen". Dan wordt er zo te zien automatisch in de map ~/Afbeeldingen een map met de naam Wallpapers aangemaakt, met daarin de gekozen achtergrondafbeelding. 
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #10 Gepost op: 2015/06/13, 20:56:02 »
ik zou b.v willen kunnen schrijven naar /usr/share/wallpapers

maar  chmod 755 /usr/share/wallpapers doesnt do the trick.
chmod 766 zou het wel doen, als je het nodig vindt om regelmatig naar die folder als gebruiker te schrijven. De aanpak van Jolo verdient echter de voorkeur.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #11 Gepost op: 2015/06/14, 13:15:14 »
Dit is een serieus topic, dus memes hebben hier niets te zoeken. Die posts zijn naar de prullenbak verhuisd. Memes vallen onder de +1/smiley-only regel:
Citaat
"+1"-reacties of "smiley-only"-berichten voegen niets toe en zijn daarom niet gewenst. Ze kunnen zonder voorafgaande waarschuwing verwijderd worden. Evt. uitzonderingen zijn minder serieuze topics in het offtopic-gedeelte van het forum.

Offline Nero

  • Lid
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #12 Gepost op: 2015/06/14, 13:29:42 »
maar ik wil ook graag root access als ik met dolphin werk.
Alt-F2 als dat werkt, anders in menu Uitvoerengksu dolphin

Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #13 Gepost op: 2015/06/14, 13:38:26 »
gksu dolphin? Maar Dolphin is een KDE-programma... kdesu dolphin dan toch?

Offline Nero

  • Lid
Re: chmod gruwelijk misbruikt
« Reactie #14 Gepost op: 2015/06/14, 13:50:36 »
gksu dolphin? Maar Dolphin is een KDE-programma... kdesu dolphin dan toch?
Uiteraard afhankelijk van je werkomgeving.