Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (closed)Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto  (gelezen 2249 keer)

Offline sjarel

  • Lid
Ik probeer een video voor YT te maken . On line vind ik wel iets dat dat je foto omdraait. Maar bij 180° wordt de tekst spiegelbeeld.
Lunapic kent veel effecten maar zijn er nog?
« Laatst bewerkt op: 2015/08/03, 21:35:36 door sjarel »
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Foto horizontaal omdraaien, acherkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #1 Gepost op: 2015/08/02, 21:57:13 »
Ik probeer een video voor YT te maken . On line vind ik wel iets dat dat je foto omdraait. Maar bij 180° wordt de tekst spiegelbeeld.
Lunapic kent veel effecten maar zijn er nog?
Dan knip je de tekst uit met Gimp,bewaar het,en draait de foto om,en dan haal je de spiegelende tekst weg en plakt de bewaarde tekst op die plek..Allemaal makkelijk zolang de achtergrond makkelijk is.
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #2 Gepost op: 2015/08/02, 22:42:25 »
Kan je ons die foto laten zien, Sjarel, mocht het met de tip van Lowlands niet lukken?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #3 Gepost op: 2015/08/02, 23:14:39 »
Dit kun je simpelweg met Pinta doen :)

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #4 Gepost op: 2015/08/03, 00:07:33 »
Ik heb met Photoshop on line al geprobeerd eerst een gespiegelde foto up te loaden, dan nieuwe laag, dan de leesbare foto erop.
Normaal zijn dat toch 3 lagen in 1 foto ,voorkant leesbare foto,middenin een laagje en achterkant spiegelbeeld.
Helpt allemaal niks .Flippende foto geeft achterkant weer spiegelbeeld.Enz,.....
Xubuntu 12.04 Lts

Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #5 Gepost op: 2015/08/03, 10:40:14 »
Asjeblieft! :)
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #6 Gepost op: 2015/08/03, 10:43:00 »
Knap werk, Lowlands!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #7 Gepost op: 2015/08/03, 10:47:22 »
Dankje! ^-^
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #8 Gepost op: 2015/08/03, 12:00:15 »
Dit jaar doe ik nog even een 4° j IT ,en jawel w8. Zelf heb ik een Xubuntu maar laat het links liggen.
Maar hier bij Ubuntu zitten wroeters. Zelfs mijn leraar kent enkel de leerstof van die avond,niks meer ,niks minder. Iets aan vragen is hopeloos.
Ik heb die 'gespiegeld' eens  horizontaal laten ronddraaien, achterkant weer tekst van r naar l. In Irfanvieuw is dat horizontaal omklappen. Powerpoint maakt er weer spiegelbeeld van.
Normaal zou dat minstens een .gif moeten zijn zo'n foto met achterzijde en voorzijde leesbaar. Ik zet het dan om naar .wmv.
Pinta Image Editor installeer ik desnoods.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline EZ-man

  • Lid
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #9 Gepost op: 2015/08/03, 12:05:57 »
sjarel, je bent een meester in cryptische omschrijvingen van je computer probleempjes. En je Laat Lowlands daarvoor werken ??
Je frustatie richt zich dit keer op powerpoint en de plaatjes die bij importeren worden gespiegeld.  :rolleyes:

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #10 Gepost op: 2015/08/03, 18:07:18 »
Ik ga die foto eens binnen brengen bij DutchGimpers.  Dat stond ook  bij eigenschappen van die foto 'gespiegeld'.
Vandaag ben ik daar ingeschreven. 'k Heb nogal veel last met nieuwe lagen, geraak niet verder dan en moet programma dan sluiten op zelfs pc stil leggen.
Voorts kan ik desnoods stukjes video knippen met een rechts draaiende en links draaiende foto. Splitsen van die afbeeldingen op 180° en plakken.
Xubuntu 12.04 Lts

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #11 Gepost op: 2015/08/03, 18:20:19 »
Sjarel,

Met de beste bedoelingen, maar ik snap absoluut wat je hier nou eigenlijk doet of wilt. We weten hier erg veel van GIMP en Lowlands heeft je laten zien dat het kan.

Wat wil je dan eigenlijk nog meer als je niet eens op het idee komt om Lowlands eens te vragen hoe hij dat zo mooi voor elkaar kreeg? Laat staan een bedankje, misschien? Ik krijg, geloof ik, medelijden met die DutchGimpers.

Dit Forum is er om mensen te helpen, elkaar te helpen. Maar omgekeerd mag van de vragenstellers toch ook wel wat beleefdheid verwacht worden.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #12 Gepost op: 2015/08/03, 20:08:41 »
Eerst moet ik terug Gimp installeren dan. Dan kijk ik wel hoeveel lagen zijn 'gespiegeld' heeft.
Of iets anders,daar wringt het al ,die onwetendheid, koppigheid van me.
Met MovieMaker maak ik mijn filmpjes ,bij animaties-effecten zit geen ronddraaier bij. Een .gif krijg er niet werkend in. Enkel een .mp4 of .wmv.
Ik heb dus de foto van Lowlands  een paar maal gaan proberen. Achterkant blijft spiegelbeeld  zodat je wat argwanend wordt.
Wellicht maakt Gimp van Lowlands zijn foto een animated gif .Zamzar zet het wel om.Als,als,als.......
Het zou toch moeten werken voordat je dank u zegt.(ergens doe ik iets mis)
Xubuntu 12.04 Lts

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #13 Gepost op: 2015/08/03, 20:37:27 »
Sjarel,

We snappen er niks van waar jij mee bezig bent, zoals EZ-man je al een keer gezegd heeft. Alleen bepaalde stukjes zijn voor ons te begrijpen. Een JPG heeft geen achterkant, er zijn geen lagen in een JPG en wat jij daar ervaart in MovieMaker, in Windows, kunnen wij niet volgen. Het is hier een Linux Forum en nog een heel brede ook, maar aan Windows doen we hier niet.

Wij snappen het door jou gezochte eindresultaat niet en lossen toch wel dat op wat we kunnen. Dan zijn wij toch heel netjes bezig? Daar mag je best dankbaar voor zijn. Hoever denk je nou met deze aanpak elders te komen?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline sjarel

  • Lid
Re: Foto horizontaal omdraaien, achterkant ook leesbaar of evtl andere foto
« Reactie #14 Gepost op: 2015/08/03, 21:34:32 »
,Ik moet het uitzoeken ..jpeg heeft geen achterkant ,weet ik toch niet . Welke foto - bestandsindeling heeft dan wel een achterkant  ?
Hoe doet Gimp dat  met die lagen ,de 1 doorschijnend,andere laag minder doorschijnend ? Dat moet toch ergens een nut hebben.
Ik heb een gekochte Wondershare Filmora en doe ik niet weg.
Xubuntu zal steeds een pluimpje hebben,goede ervaringen mee.

 
Xubuntu 12.04 Lts

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Geen enkel foto-formaat heeft een achterkant. Je hebt wel bestandsformaten met meerdere pagina's. Daarin kan één pagina de voorkant zijn en een andere de achterkant. Dat moet iets of iemand je dat dan wel duidelijk maken.

GIMP heeft een eigen formaat, waarin het meer bewaard dan alleen de foto. Dat is een werkbestand, geen normale foto. Dat heb je voor ingewikkeldere bewerkingen ook gewoon nodig.

Dat Filmora is geen editor voor Linux. Daar kunnen we je niet mee helpen. Maar ook in video's heb je geen voor en achterkanten. Dat soort dingen moet je simuleren, de impressie wekken dat er wat wordt omgedraaid. Dat is juist het leuke van videobewerken. Daar heb je dan wel een behoorlijk volwassen editor voor nodig. En je begint ermee te kijken wat je nou precies ziet en dan proberen met beelden dezelfde indruk te scheppen. Mensen zetten dan vaak simpele beelden om naar wat ze eigenlijk verwachten.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Werkbestand van Gimp is.xcf.Daar staat alle informatie in van de bewerking.Maar ja,ik heb hem als .jpg bewaard,dus dat .xcf bestand heb ik dus niet meer..Dan worden alle lagen samen gevoegd..

Maar het waren drie lagen en twee originelen die ik gebruikt hebt.Ten eerste heb ik de tekst boven aan uitgesneden en bewaard als virtueel bestand(dus in de ram denk ik).Toen de foto gespiegeld.Toen de virtuele tekst over de gespiegelde tekst gezet.Deze lagen samen gevoegd.Toen het haar van de man gekloond tussen de letters.Toen de onderste tekst geknipt uit een tweede origineel en er over geplaatst.Verder nog een beetje gekloond om de onder uit komende spiegelende tekst weg te krijgen en dan samenvoegen en klaar..

Verder snap ik ook niet wat de TS nou eigenlijk wil..
« Laatst bewerkt op: 2015/08/04, 09:58:54 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline EZ-man

  • Lid
Voor sjarel:
Ik denk dat je de school-opdracht als volgt moet uitvoeren.
- importeer het plaatje in GIMP
- zet in GIMP alle elementen op een aparte laag (achtergrond / foto / 2x tekst / kader) en bewerk zonodig de lagen
- exporteer de lagen ieder apart als PNG
- importeer deze lagen in je video-programma en speel er mee

Met een speciale GIMP plugin kan je de verschillende lagen van je bestand opslaan als afzonderlijke png-files
zie: http://registry.gimp.org/node/28268

succes