Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Netwerkverbinding tijdens opstarten 8.10 beta  (gelezen 1279 keer)

Netwerkverbinding tijdens opstarten 8.10 beta
« Gepost op: 2008/10/25, 23:30:51 »
Hoi,

Ik ben een opstartscrip aan het schrijven waarbij ik tracht het onderhoud van mijn systeem te automatiseren. Eén van de onderhoudswerkzaamheden is het up-to-date houden van de software. Hiervoor heb ik dus een internetverbinding nodig.

Bij ubuntu 8.04 kon ik de volgende regel gebuiken om mijn netwerk te starten:
dhclient wlan0

Dit werkt in 8.10 niet meer zo.

Ik heb gemerkt dat in de opstartscripts de volgende staat in 8.10: S28NetworkManager

Maar ik zie niet hoe ik dan vlak er achter mijn netwerk kan activeren.

Zelfs al zet ik op positie S29 mijn script met de regel "/etc/init.d/networking start" heb ik nog geen internet. Thans zegt hij dat het opzetten van het netwerk gelukt is.

Kan iemand mij hiermee helpen?

Groet,

Dadio

Netwerkverbinding tijdens opstarten 8.10 beta
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/28, 17:39:16 »
sudo ifup wlan0?

Netwerkverbinding tijdens opstarten 8.10 beta
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/28, 19:24:44 »
Ook al geprobeerd. Werkte ook niet. Ik heb de Networkmanager uit de opstartscrips gehaald. Dan werken de klassieke commando's wel  maar ik vind dat niet zo'n goede oplossing gezien ik dan ook geen gebruik kan maken van de NM na het opstarten.
Ik heb wel het commando "nm-tools" gevonden. Hiermee kan je de status van de networkmanager opvragen. Dan geeft hij duidelijk aan dat hij de eesid en de key kent. Hij ziet ook de andere draadlose netwerken (van mijn geburen). Juist zoals in grafische mode. Alleen kan ik de NM niet bedienen, 't is te zeggen ik kan bij wijze van spreken niet klikken op mijn netwerk om erop verbinding te maken...