Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: (OPGELOST) nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?  (gelezen 7056 keer)

ik heb een nieuwe HP laptop met windows 7 maar wil over naar ubuntu. Kan ik de ubuntu CD 'blind' alle huidige bestanden laten overschrijven of moet ik iets op een externe schijf kopieren? Voor zover ik kan zien via apparaatbeheer heb ik 1 harde schijf 250 gb, als ik kijk onder 'computer' zie ik lokale C schijf (met windows en program files etc; 218 Gb waarvan 25 Gb gebruikt), D: Recovery (14Gb) en E: HP Tools (100 Mb). Ik neem aan dat dit partities zijn? C en D zijn NFTS en E FAT.
Voor de helderheid: ik heb nog geen eigen docs, mail etc op deze laptop, alleen de voorgeïnstalleerde programma's.
mijn aarzeling:
1) onder program files staat een map Hewlett Packard met handleidingen, ik vermoed dat dit alleen te gebruiken is met windows maar weet niet of dat klopt. Heb ik dit nodig voor Linux?
2) Recovery op D: heb ik dat nodig voor Linux?
3) HP Tools op E: waaronder Systemdiagn map. heb ik dit nodig voor Linux?

alvast bedankt voor het meedenken, groet, Jacqueline
« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 12:51:36 door Jacqueline Beettjer »
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

jesse2314

  • Gast
Re: nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/28, 11:46:35 »
ik heb een nieuwe HP laptop met windows 7 maar wil over naar ubuntu. Kan ik de ubuntu CD 'blind' alle huidige bestanden laten overschrijven of moet ik iets op een externe schijf kopieren? Voor zover ik kan zien via apparaatbeheer heb ik 1 harde schijf 250 gb, als ik kijk onder 'computer' zie ik lokale C schijf (met windows en program files etc; 218 Gb waarvan 25 Gb gebruikt), D: Recovery (14Gb) en E: HP Tools (100 Mb). Ik neem aan dat dit partities zijn? C en D zijn NFTS en E FAT.
Voor de helderheid: ik heb nog geen eigen docs, mail etc op deze laptop, alleen de voorgeïnstalleerde programma's.
mijn aarzeling:
1) onder program files staat een map Hewlett Packard met handleidingen, ik vermoed dat dit alleen te gebruiken is met windows maar weet niet of dat klopt. Heb ik dit nodig voor Linux?
2) Recovery op D: heb ik dat nodig voor Linux?
3) HP Tools op E: waaronder Systemdiagn map. heb ik dit nodig voor Linux?

alvast bedankt voor het meedenken, groet, Jacqueline

Oke je kan een anderen partie aanmaken zodat je je windows partie behoud kijk hier maar eens
http://www.vista-helpdesk.nl/tips-a-tricks-windows-vista/185-extra-partitie-aanmaken-harde-schijf.html
mocht je hier vragen over hebben ik heb dit al vaker gedaan, dus je kan je vragen aan mij stellen.
maar eerst welkom

Offline Drummies

  • Lid
Re: nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/28, 12:02:55 »
Volgens mij wil @Jacqueline Ubuntu installeren en geen Dual-boot of partities onder Windows vrijmaken.
dus heeft ze meer aan een link v.w.b Installeren Ubuntu
http://wiki.ubuntu-nl.org/InstallatieDesktop
http://wiki.ubuntu-nl.org/DirectDoen
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/28, 12:10:40 »
Dat klopt: ik wil windows er in beginsel af halen, volgens mij heb ik dat nergens voor nodig, ik ben alleen onzeker over de 3 punten die ik heb aangegeven. Kan je daar iets over zeggen?

Jacqueline
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline Drummies

  • Lid
Re: nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/28, 12:16:12 »
Als je wilt overstappen naar Ubuntu heb je deze niet meer nodig
Citaat
1) onder program files staat een map Hewlett Packard met handleidingen, ik vermoed dat dit alleen te gebruiken is met windows maar weet niet of dat klopt. Heb ik dit nodig voor Linux?
2) Recovery op D: heb ik dat nodig voor Linux?
3) HP Tools op E: waaronder Systemdiagn map. heb ik dit nodig voor Linux?
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline jvd

  • Lid
Re: nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/28, 12:23:54 »
Deze drie mappen/partities waar je het over hebt: Die zijn specifiek voor windows op je laptop. Kun je zonder problemen weggooien. Waarschijnlijk ten overvloede: Maak in ieder geval wel een backup van je documenten, emails, fotos, favorieten, et cetera, want die wil je waarschijnlijk onder ubuntu verder gebruiken.

En... Heb je al ervaring met ubuntu? Sommige dingen zijn soms een beetje aanklooien om voor elkaar te krijgen (draadloos netwerken bijvoorbeeld, of youtube aan de praat krijgen). Misschien is het niet verkeerd om je windows te behouden, gewoon voor het geval dat.

Waarschijnlijk wil je in dat geval je windows partitie (harde schijf) kleiner maken. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar dat schijnt mogelijk. Zie bijvoorbeeld hier.

Succes ermee!

Re: nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/28, 12:34:26 »
jvd, lees eens:

Topic starter gaf aan:

Citaat
Voor de helderheid: ik heb nog geen eigen docs, mail etc op deze laptop, alleen de voorgeïnstalleerde programma's.

dus is dit niet nodig dacht ik:

Citaat
Maak in ieder geval wel een backup van je documenten, emails, fotos, favorieten, et cetera, want die wil je waarschijnlijk onder ubuntu verder gebruiken.

Idem voor dit:
Citaat
Waarschijnlijk wil je in dat geval je windows partitie (harde schijf) kleiner maken. Ik heb dat nog nooit gedaan, maar dat schijnt mogelijk. Zie bijvoorbeeld hier.

Want:
Citaat
Volgens mij wil @Jacqueline Ubuntu installeren en geen Dual-boot of partities onder Windows vrijmaken

en:

Citaat
Dat klopt: ik wil windows er in beginsel af halen, volgens mij heb ik dat nergens voor nodig, ik ben alleen onzeker over de 3 punten die ik heb aangegeven. Kan je daar iets over zeggen?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/28, 12:40:56 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: (OPGELOST) nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/28, 12:56:49 »
Geweldig, bedankt voor jullie hulp! Ik ga de harde schijf gewoon laten overschrijven en nee ik heb nog geen ervaring met Ubuntu  ^-^ maar heb wel de luxe van een (windows) laptop achter de hand: mijn oude laptop loopt nog, zij het op z'n laatste benen. Komt vast goed, los daarvan vind ik het wel leuk om e.e.a. uit te vlooien. De 'snuffel'CD van Ubuntu ziet er erg toegankelijk en compleet uit.

hartelijke groet, Jacqueline
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Re: (OPGELOST) nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/28, 14:08:26 »
Hoi Jacqueline,

Bij je laptop zit waarschijnlijk geen restore cd's? HP doet die er voor de consumentenmarkt dacht ik er niet bij.
Ik raad je aan om die in ieder geval te maken, zodat je altijd weer terug kunt naar Windows 7 mocht dat ooit nodig zijn. Ik gebruik zelf privé al een jaar geen Windows meer, maar voor mijn werk is het toch wel eens makkelijk en gebruik ik mijn andere laptop met dual boot Windows/Ubuntu.
Op je huidige windows systeem staat vast een HP programma om restore cd's of dvd's aan te maken. Dat zou ik doen om daarna lekker al je partities weg te gooien, ook die FAT partitie waar je huidige windows herstel installatie op staat, en een volledig verse installatie Ubuntu te doen.

succes,

Gerrit-Jan

Re: (OPGELOST) nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/28, 14:40:02 »
Nee, inderdaad geen aparte CD's; ik denk dat het op de HD staat D: Recovery.
Ik zal dit deel apart zetten op een externe HD, dank voor je tip!

groet, Jacqueline
Samsung Series 3; Intel® Core™ i3-2370M CPU @ 2.40GHz × 4; 32-bit
Ubuntu 12.04.2 LTS (Dual boot met Windows 7)

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: (OPGELOST) nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/28, 15:07:53 »
om maar niet te spreken van een eventuele aanspraak op garantie, veel fabrikanten doen knap lastig als de "verplichte" windows er niet meer op staat, dit lees je overal op het net.

alleen daarom zou een dual boot handig kunnen zijn, dit heb ik ook gedaan bij de acer one van mijn vriendin, puur en alleen daarom.
hd ruimte zat tegenwoordig, dus daarom hoef je het niet te laten.

Offline softbart

  • Lid
Re: (OPGELOST) nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/28, 18:53:04 »
Ik heb een Asus Eee netboek.
Ik heb alle partities welke er op stonden gewoon laten staan. Dit voor de garantie. Dit gaat wel ten koste van 3 primaire partities.
De partitie van windows heb ik wel max. ingekort. Dit gaat totaal ten koste van 35 GB. Valt dus ook wel weer mee op totaal 250 GB.
Er blijft nu alleen één extended partitie over. Hiermee zijn wel voldoende logische schijven aan te maken. Dat is voor Linux meer dan voldoende.
Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

groet,

Theo

Re: (OPGELOST) nieuwe laptop: harde schijf ongestraft leeghalen tbv linux?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/29, 22:37:56 »
Het direct verwijderen van een legitieme Windows 7 vind ik, in mijn eerlijke mening, een beetje vlot. Zeker als je nog niet veel ervaring hebt met Linux. Het is allemaal wel makkelijk, maar ik begrijp dat je nog geen ervaren Linux gebruiker bent. Ik ben dat ook (nog) niet. Om die reden houd ik Windows achter de hand, waarmee ik lezen en schrijven kan.

Wat je kunt doen is via start -> computer(rechter klik) -> beheren en dan onder opslag -> schijfbeheer je C schijf selecteren en weer rechtsklikken en kiezen voor verkleinen, dan maak je een nieuwe partitie aan van laten we zeggen 60 Gig, of wat je zelf wilt.

Als je dan Ubuntu laat installeren kies je bij de schijf opties voor 'gebruik de grootste aaneengesloten vrije ruimte'. Dan draai je ze naast elkaar en kun je steeds kiezen welke OS je wilt starten.

Nogmaals, dit is hoe ik er persoonlijk over denk. Als je genoeg vertrouwen hebt om jezelf volledig in Linux te gooien, vooral doen. Ik houd echter Windows nog even erbij 'voor het geval dat'.